Bukefalos 28 år!

Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Smurfoff

Trådstartare
Hur tränar man shettisar till ligg, stegra osv? Har några 1,5 åriga shettisar jag ska börja träna hur ska jag gå tillväga?
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Konster kan vara kul. Men att lära en häst att stegra är vansinne.

Mitt sto är lärd att stegra på kommando av sin förra ägare. Fortfarande kan hon utnyttja detta i vissa situationer (longering), då hon inte är på humör, eller om jag hamnar i något fel position. Otroligt pinsamt vid tex veterinärkontroll och rörelseprov (longerar aldrig annars) Har haft henne i många år nu, men ett sånt inlärt beteende, som de lär sig utnyttja, är otroligt svårt att få ur dom. Jag är inte helt nöjd med vad hon kan :crazy:. Rädd att hon ska gå över.

En annan häst som stod mig nära var också lärd att stegra på kommando. Vilket hon en dag, i "fel" läge, gjorde med ryttare på ryggen. Hästen tyckte nog att hon gjorde rätt.För hon var ju lärd att iom vissa signaler så skulle hon resa sig rätt upp. Ryttaren var inte medveten om att hon gett dessa signaler.
Det var en fruktansvärd syn att se hästen ställa sig rakt upp, slå över, bryta nacken och dö. Mitt framför ögonen på oss. Hon sprattlade först till, vi trodde hon skulle resa sig. Sen gick avföringen. Då förstod vi.
Fy. Vill aldrig se igen.
En häst kan ställa sig, och olyckor kan hända. Men att uppmuntra till detta, nej det kan jag i mitt liv inte förstå att man vill:crazy:

Konster - javisst. Stegra - tänk både en och två gånger innan inlärning av sånt beteende.
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Att lära en häst ligga ned, buga och liknande konster kan man göra, men att stegra är ingen bra grej att lära hästen. Stegring kan i många fall vara minst lika farligt och allvarligt som att hästen sparkar bakut ordentligt. Man måste vara fullt medveten om vad det faktiskt är man lär hästen, hur det påverkar den och vilka konsekvenserna kan bli.

Oavsett om hästen är en shire på 185 eller en minishettis på 65 cm är stegring en olat som kan leda till väldiga problem längre fram, kanske inte med dig, men med framtida ägare, framtida skötare och andra människor som i framtiden kommer hantera hästarna och ha hand om dem. Visst kan det se coolt ut ibland med en häst som stegrar, och det kan bli häftiga bilder, men så coolt är det inte att det är värt den risk det innebär att lära en häst att stegring är önskvärt.
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Det kan jag tyvärr inte hjälpa till med att lära ut, men säkert finns andra som kan här;)
Ville bara höja ett varningens finger för just stegring, det kan få tråkiga konsekvenser, och jag önskar ingen att få se det jag fick se, när lilla hästen dog alldeles för ung pga "stegringskonster". Så onödigt:(. Ryttaren klarade sig dock utan skador tack och lov!
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

jag ska inte lära dem stegra så ni behöver inte upplysa mig om det :P Utan bara lite roliga konster som man kan visa barnen, då det kommer va barnponnisar.. Då dem är för unga för att ridas nu
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Nu ska jag vara supertråkig. Men om det ska bli barnponnier. Lär dem inte heller att sitta och ligga, också lätta trix för att ta till när ponnyn senare inte vill.

OM du vill ha ponnier som imponerar både på barn och vuxna, lär dem istället grunderna ordentligt. Tex att de kan stå still på "befallning" och inte börja gå förens du säger till, de får heller inte äta under den här tiden. (mycket praktiskt när man har små barn på)
Lär dem röstkommando och kör in dem. Man får ofta lätta och smidiga ponnisar som har ett stort användningsområde om man har dem riktigt lydiga. Lär dem gå "fot" eller någon sådant istället, "fritt följ" eller något liknande.
Så höll jag på med min shettis och jag kan idag släppa upp vilket barn som hellst, hon försöker inte äta, hon lyssnar på mina kommandon så om hon inte lyssnar på barnen finns jag där, både som stopp och starter. ;)
OCH det imponerar alltid när jag ställer henne på "halt", mitt på ett gärde där andra tränar, och hon står där, tills annat kommando ges. :) (brukar somna efter ett tag)
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Inlärningen är högst individuell efter varje häst.
Tycker att om man ska lära hästarna sånt här så vet man själv hur när man är redo.
Tycker inte du fråga om hjälp över internet, då det kan bli fruktansvärt fel, utan ta då som tidigare sagt, hjälp av en tränare som kan vara med er IRL och se hur hästen reagerar.

Har själv inget emot trick, men man ska vara säker.
Red själv en häst som lärt sig stegra på kommando, och så fort hon blev stillastående en stund så tog hon till stegran.
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Hade en häst som inte kunde stegra på kommando, utan gjorde det så fort han inte ville göra det man bad honom om när man satt på ryggen på honom! Det fick jag bort genom att just lära honom stegra på kommando! Han slutade dumstegra för att han inte ville och stegrade enbart vid mina kommandon!

Sen var det ju faktiskt så att hon frågade om nån visste hur hon skulle gå till väga, hon bad inte om en massa inlägg om varför hon inte ska lära sina shettisar konster... ;)
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Hade en häst som inte kunde stegra på kommando, utan gjorde det så fort han inte ville göra det man bad honom om när man satt på ryggen på honom! Det fick jag bort genom att just lära honom stegra på kommando! Han slutade dumstegra för att han inte ville och stegrade enbart vid mina kommandon!

Sen var det ju faktiskt så att hon frågade om nån visste hur hon skulle gå till väga, hon bad inte om en massa inlägg om varför hon inte ska lära sina shettisar konster... ;)


Då kan du ju berätta för henne hur man gör ;)


Min shettis kan både ligg, stegra, spansk skritt, snurra runt och olika trick men det är något jag ALDRIG skulle lära ut över internet.
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Hade en häst som inte kunde stegra på kommando, utan gjorde det så fort han inte ville göra det man bad honom om när man satt på ryggen på honom! Det fick jag bort genom att just lära honom stegra på kommando! Han slutade dumstegra för att han inte ville och stegrade enbart vid mina kommandon!

Sen var det ju faktiskt så att hon frågade om nån visste hur hon skulle gå till väga, hon bad inte om en massa inlägg om varför hon inte ska lära sina shettisar konster... ;)

Nu funkar det inte så på Buke:D. Man får inte bara dom svar man vill ha utan även andra.
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Problemet är ju att shettisar är i Turkiet där jag brukar jobba... Dem var helt ohanterade när dem kom så vi var ute och gick med dem varje dag, borsta dem osv.. Det är ju endå typ 2 år kvar innan dem kan ridas in.. Så vill göra något roligt med dem
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Problemet är ju att shettisar är i Turkiet där jag brukar jobba... Dem var helt ohanterade när dem kom så vi var ute och gick med dem varje dag, borsta dem osv.. Det är ju endå typ 2 år kvar innan dem kan ridas in.. Så vill göra något roligt med dem

såhär säger jag, har du inte tricktränat förut så är det optimala att hitta en tränare som akn visa dig grunderna. Jag anser att det bästa är att använda en inlärd förstärkare så man slipper tiggerier och olater kring de trick man lär in. Det kan så lätt bli fel, har träffat en hel drös med hästar där ägarna börjat med trick utan att veta vad de egentligen gör och fått massa beteenden de inte vill ha och en frustrerad häst som försöker få "godisautomaten att fungera".

har du inte möjlighet till det och måste greja själv så börja med något harmlöst, lär dom le, skaka på huvudet osv eller som någon annan skrev, den ack så viktiga vardagslydnaden dvs stå still, inkallning, sänka huvudet osv..

tänker inte ge några lektioner över nätet för man måste få se hästarna för att kunna ge råd men rent genrellt så hänger allt på din timing och att du är konsekvent. Vägarna till tricken är lika många som antalet ägare och hästar ;)

lycka till!
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Hade en häst som inte kunde stegra på kommando, utan gjorde det så fort han inte ville göra det man bad honom om när man satt på ryggen på honom! Det fick jag bort genom att just lära honom stegra på kommando! Han slutade dumstegra för att han inte ville och stegrade enbart vid mina kommandon!

Sen var det ju faktiskt så att hon frågade om nån visste hur hon skulle gå till väga, hon bad inte om en massa inlägg om varför hon inte ska lära sina shettisar konster... ;)

Suck! Ja det här är ju hästvärlden i ett nötskal och jag har också haft en dumstegrande häst som fick lära sig att stegra "den rätta vägen" och på rätt sätt, och på det sättet la hon av med dumstegrandet helt.

Jag har också haft hand om en häst som kunde sin sak och skrämt förra ägarna från vettet (skulle jag också gjort med dom ägarna) :devil: Hon var så lätt på tassarna att hon ställde framhovarna på axlarna och plockade en äpplebit som jag satte mellan mina läppar, men så var det Lippizzaner i henne också. :p Hon hamnade senare på en barnridskola och blev ungarnas favvomärr som alla kunde hantera, och var det nån unge som var omöjlig så var hon bra på att valla också. :D


Vill man lära en häst stegra kontrollerat så måste man vara trygg i sig själv, vara beredd på närkontakt då man bör stå väldigt nära framför hästen, krypa ihop lite och sen räta på sig, sträcka upp armarna över huvudet samtidigt som man säger "upp".



*att stå och kolla på trav med en hingst som också står på två ben för att se bra, och hålla varann i handen-hoven får konstigt nog folk att fly åt alla håll* :angel:
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

har träffat en hel drös med hästar där ägarna börjat med trick utan att veta vad de egentligen gör och fått massa beteenden de inte vill ha och en frustrerad häst som försöker få "godisautomaten att fungera".
Såna har jag också träffat på, jag brukar börja med att lära dom att äpplet-moroten jag sticker till dom innan jag ens bett dom göra nåt är det enda som finns, och då blir trickträningen själva belöningen med allehanda bus och tokiga infall.

Ang. tiggiga hästar så handmatar jag alla utan urskiljning (även dom jag inte får :angel: men när inte matte är med så,,,,,,,,,) :devil: men det blir lite slumpartat så dom vet inte om det finns nåt eller inte, och därför så tigger dom inte heller (varför slösa energi på nåt som kan vara misslyckat från början,,,,,,,,) ;)
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Eftersom trickträning är så himla farligt att greja med om man inte gjort det förut och det är så viktigt med en tränare så kanske det vore en idé o tipsa trådhållaren om lite olika tränare ? Om man inte får göra det här så kan man ju skicka PM. Oftast kommer tricktränarna bara ut till ett ställe några gånger om året och håller kurs en hel dag eller helg och kostar en massa.

Min shettis kan stegra på kommando och han har aldrig gjort det mer än när jag bett honom om det. Då är nästan min pussande nordsvensk farligare, man vet aldrig när man kan få en puss och ibland kan han typ sära på läpparna så man nuddar hans tänder i pussen. Mig gör det inget, men någon som inte är van vid det kan ju uppleva det som väldigt obehagligt.

Lite förnuft, fantasi och insperationshämtning från youtube kan hjälpa en att komma igång lite.
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Nu ska jag vara supertråkig. Men om det ska bli barnponnier. Lär dem inte heller att sitta och ligga, också lätta trix för att ta till när ponnyn senare inte vill.

OM du vill ha ponnier som imponerar både på barn och vuxna, lär dem istället grunderna ordentligt. Tex att de kan stå still på "befallning" och inte börja gå förens du säger till, de får heller inte äta under den här tiden. (mycket praktiskt när man har små barn på)
Lär dem röstkommando och kör in dem. Man får ofta lätta och smidiga ponnisar som har ett stort användningsområde om man har dem riktigt lydiga. Lär dem gå "fot" eller någon sådant istället, "fritt följ" eller något liknande.
Så höll jag på med min shettis och jag kan idag släppa upp vilket barn som hellst, hon försöker inte äta, hon lyssnar på mina kommandon så om hon inte lyssnar på barnen finns jag där, både som stopp och starter. ;)
OCH det imponerar alltid när jag ställer henne på "halt", mitt på ett gärde där andra tränar, och hon står där, tills annat kommando ges. :) (brukar somna efter ett tag)

Jag håller verkligen, verkligen med dig! :bow::bow:

Problemet är ju att shettisar är i Turkiet där jag brukar jobba... Dem var helt ohanterade när dem kom så vi var ute och gick med dem varje dag, borsta dem osv.. Det är ju endå typ 2 år kvar innan dem kan ridas in.. Så vill göra något roligt med dem

Förlåt men, DE och roligt kan man ha utan att lära dem "dumheter".
Du kan t.ex. tömköra/leda dem genom "hinderbanor" (stanna mellan 2 konor, slalom, gå över/under pressenningar, backa mellan "hörn" t.ex. 4 bommar som läggs ut så att de bildar ett hörn) och liknande.

Eller bara lära dem saker på kommando.
Som t.ex. då "stanna" "vänta" "backa" "kom" "byt varv/gångart" och så vidare.

Får man tillräckligt bra kontakt med sin häst kan man även prova att styra den med tanken.
Det gjorde jag med en häst, ökade/minskade volten/bytte varv o.s.v vid longering :)
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Så ni bukefolk menar att det är "farligt" att lära hästen, sitt, ligg osv??
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 445
Senast: Juli0a
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 772
Senast: Takire
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 399
Senast: Miiikaela_
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
968
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp