Bukefalos 28 år!

Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Om det ska vara barnponnier så tycker jag man ska vara extra försiktig att lära in sånt. Barnen kanske av misstag ger signal för ligg och hästen lägger sig så den gör illa något barn tex. Sitt kommer ju ur ligget. Så då går det bort med.
Stegra skulle jag absolut inte lära en barnponny. Det kan bli livsfarligt även om den inte stegrar annat än just på kommando. Barn har inte alltid koll på vad de gör. Och kan råka ge kommandot utan att vara medvetna om det.

Jag är inte emot trickträning över lag. Jag har själv en häst som vi lärt buga, ligg och påbörjat sitt. Men jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med vad man lär barnponnier. Där måste man ha stort säkerhetstänk!

Och när man börjar trickträna så tycker jag att man ska ta hjälp av tränare. Just ligg tex är ju en sak som kräver stort förtroende för ett flyktdjur att utföra. Samma med sitt. Det kan bli fel och stressigt för hästen om man inte vet vad man gör.

Jag skulle satsa på att löslongera de små, lära dem göra volter in och ut med kroppsspråk, alla gångarter, rygga etc. Man kan lära dem sänka huvud, apport, stå still då man lämnar dem etc. Det mesta av de sakerna kan man ha nytta av sen. Och de skadar inga barn av misstag.
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

*kl*

Jag håller med övriga som skriver här.
Stegring tycker jag inte att man bör lära någon häst, finns andra som redan förklarat varför så jag behöver ju inte upprepa det.

Sitt, ligg osv. har jag ingenting alls emot i vanliga fall, men just barnponnier tycker jag att man ska låta bli med sådant också, eftersom de kan använda det när det inte är meningen. När jag själv var liten red jag en ponny som lärt sig "ligg", vilket han utnyttjade så fort det blev lite jobbigt i ridningen. Han lade sig helt enkelt pladask ner på marken :p Nu var det väl ingenting som var farligt egentligen, men oerhört frustrerande och jobbigt eftersom jag varje gång fick sitta av - resa honom upp - sitta upp igen.

Jag hade nog gjort som många andra tipsar om och lärt hästen saker som faktiskt gör nytta och inte bara är fräckt. Lär hästen att stå stilla när du lämnar den, att följa efter dig utan grimskaft, komma när man ropar/visslar/vad man nu vill, göra halt på befallning och allt vad man nu kan hitta på. Detta är sådant som är ganska enkelt att lära in också, jag håller inte på med trickträning i vanliga fall och skulle förmodligen vara rätt värdelös på det om jag försökte - men ovanstående saker kan min fullblodskille på 1.71, och det tog inte mer än någon timme per "grej" att lära honom. :)

Vill man ha mer "trick-aktiga" saker så skulle jag nog satsa på apport, rulla ut matta, puss (så länge inte barnen tycker att det är obehagligt att bli pussade av en ponny :p), lé och ev. buga :) Sådana saker är inte heller så svårt att lära in :)
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

KL*
Jag skulle vilja säga att vad man ska lära och inte är väldigt individuellt och har med "hästens hanterande av sig själv" att göra. Min gamla varmblodsmärr kunde både stegra och köra fram hoven och göra "give me five" samtidigt men hon såg bara mig som "han jag gör allt med". Om det var barn i hagen som ville testa så lyfte hon bara upp frambenet och så fick barnen göra "give me five" medan hon höll benet stilla. ;)

Vad man ska göra och inte beror på temperament och psyke, man bör ju inte heller sova tillsammans med hästen (vilket är urmysigt) eller lära den sitta i knät. :p
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

*KNAPPLÅN!*

Så här tycker och tänker jag och jag hoppas att ni förstår min tankebana och var jag menar bokstavligt och var jag INTE menar bokstavligt. Jag är vuxen, men jag tycker ändå inte att jag är så gammal att jag behöver lägga mig med näsan i vädret idag, även om jag under mina snart 40 hästår, har haft många chanser till det...

Många barn och ungdomar vill lära sig judo och karate, för att det är häftigt. Men inte lär de sig det, via ett internetforum om de är seriösa. Utan då diskuterar de med sina föräldrar och får gå en provapådag på ett judo- eller karatecenter och sedan kostar föräldrarna på sina barn och ungdomar en korrekt utbildning, så att de får lära sig hur, vad och varför judo och karate - när det ska användas och när det inte ska användas.

Jag tycker att utbildning av djur, ska ha samma seriositet, vill man lära sin häst hoppa, dressyr, trick och vad det nu är. Då tar man det på allvar och skaffar sig en kunnig tränare, så man får veta hur, vad och varför man ska göra si och så och NÄR man ska göra si och så och när man INTE ska göra si och så.

Barn och djur är inga leksaker. Man måste ta risker på allvar. Det är en sak när man är vuxen, då gör det inget om man får ett ben, eller en nacke bruten. Man vet ändå vad man ger sig in på. "Man har inte så många år kvar att leva". Men barnen har ett helt liv att leva och djuret kan inte tala om att - det här vill jag lära mig, det verkar kul, eller inte. Utan det är VI - människor som bestämmer åt dem.

Mvh

IngelaH

som har en LÅNG sjukjournal, pga hästar... :) Och därför väljer att ta hjälp av certifierat folk, när jag vill lära min häst något.

Och inte ber om tips och råd, på ett internetforum, då alla har sin syn på hur man ska lära ut/in, det och det. Det som fungerar för en, fungerar kanske inte för andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

*KNAPPLÅN!*

Så här tycker och tänker jag och jag hoppas att ni förstår min tankebana och var jag menar bokstavligt och var jag INTE menar bokstavligt. Jag är vuxen, men jag tycker ändå inte att jag är så gammal att jag behöver lägga mig med näsan i vädret idag, även om jag under mina snart 40 hästår, har haft många chanser till det...

Många barn och ungdomar vill lära sig judo och karate, för att det är häftigt. Men inte lär de sig det, via ett internetforum om de är seriösa. Utan då diskuterar de med sina föräldrar och får gå en provapådag på ett judo- eller karatecenter och sedan kostar föräldrarna på sina barn och ungdomar en korrekt utbildning, så att de får lära sig hur, vad och varför judo och karate - när det ska användas och när det inte ska användas.

Jag tycker att utbildning av djur, ska ha samma seriositet, vill man lära sin häst hoppa, dressyr, trick och vad det nu är. Då tar man det på allvar och skaffar sig en kunnig tränare, så man får veta hur, vad och varför man ska göra si och så och NÄR man ska göra si och så och när man INTE ska göra si och så.

Barn och djur är inga leksaker. Man måste ta risker på allvar. Det är en sak när man är vuxen, då gör det inget om man får ett ben, eller en nacke bruten. Man vet ändå vad man ger sig in på. "Man har inte så många år kvar att leva". Men barnen har ett helt liv att leva och djuret kan inte tala om att - det här vill jag lära mig, det verkar kul, eller inte. Utan det är VI - människor som bestämmer åt dem.

Mvh

IngelaH

som har en LÅNG sjukjournal, pga hästar... :) Och därför väljer att ta hjälp av certifierat folk, när jag vill lära min häst något.

Och inte ber om tips och råd, på ett internetforum, då alla har sin syn på hur man ska lära ut/in, det och det. Det som fungerar för en, fungerar kanske inte för andra.


Mkt kloka ord

:bow::bow::bow:
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

*KNAPPLÅN!*

Så här tycker och tänker jag och jag hoppas att ni förstår min tankebana och var jag menar bokstavligt och var jag INTE menar bokstavligt. Jag är vuxen, men jag tycker ändå inte att jag är så gammal att jag behöver lägga mig med näsan i vädret idag, även om jag under mina snart 40 hästår, har haft många chanser till det...

Många barn och ungdomar vill lära sig judo och karate, för att det är häftigt. Men inte lär de sig det, via ett internetforum om de är seriösa. Utan då diskuterar de med sina föräldrar och får gå en provapådag på ett judo- eller karatecenter och sedan kostar föräldrarna på sina barn och ungdomar en korrekt utbildning, så att de får lära sig hur, vad och varför judo och karate - när det ska användas och när det inte ska användas.

Jag tycker att utbildning av djur, ska ha samma seriositet, vill man lära sin häst hoppa, dressyr, trick och vad det nu är. Då tar man det på allvar och skaffar sig en kunnig tränare, så man får veta hur, vad och varför man ska göra si och så och NÄR man ska göra si och så och när man INTE ska göra si och så.

Barn och djur är inga leksaker. Man måste ta risker på allvar. Det är en sak när man är vuxen, då gör det inget om man får ett ben, eller en nacke bruten. Man vet ändå vad man ger sig in på. "Man har inte så många år kvar att leva". Men barnen har ett helt liv att leva och djuret kan inte tala om att - det här vill jag lära mig, det verkar kul, eller inte. Utan det är VI - människor som bestämmer åt dem.

Mvh

IngelaH

som har en LÅNG sjukjournal, pga hästar... :) Och därför väljer att ta hjälp av certifierat folk, när jag vill lära min häst något.

Och inte ber om tips och råd, på ett internetforum, då alla har sin syn på hur man ska lära ut/in, det och det. Det som fungerar för en, fungerar kanske inte för andra.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Det som fungerar för en, fungerar kanske inte för andra.
Det var därför jag bla. skrev:
Vad man ska göra och inte beror på temperament och psyke,
Vad som är rätt och fel kan bara hästägaren avgöra OM DEN ÄR VUXEN NOG ATT BEDÖMA RISKER OCH KONSEKVENSER!
Alla har inte medfödd "animal-sense" och alla djur har inte "human-sense" och finns varken det ena eller det andra då kommer det att sluta i ren tragedi.



McG - som just fått benet lite tuggat på av grannens jycke,,,,,,,,,men är precis lika glad för det. :p
 
Sv: Hur lär man hästen stegra, ligg osv?

Håller med!

Men vill ändå inflika i att det faktiskt kan finnas ngt positivt av att läsa lite om andras erfarenheter, sen är det ju en sak att läsa om ngt som att faktiskt göra ngt. och det går aldrig att ersätta nätet med lärdomarna irl.

Sen vet jag inte vad exakt du menar med bokstavligt och inte bokstavligt, så kan hända att jag tolkat dig fel där.

sen tkr jag det är bra med såna som du som trots mkt erfarenhet och många år inom branschen är villig att ta hjälp och inte har nån besserwisserattityd. Så kommer jag oxå att vara hela tiden har ja bestämt, även den dagen jag blir fyrtiofem år :)..
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 441
Senast: Juli0a
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 772
Senast: Takire
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 399
Senast: Miiikaela_
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
968
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp