Hur lär man katter konster??

SmizzSpeedy

Trådstartare
Min son har fått en omplaceringskatt (pga av ägarens flytt) och den verkar va lite rolig på det viset att han tydligen kan komandot: sitt! :D
Jag var hos sonen när katten nyss flyttat in o hade med mig kattgodis som "fjäsk" och säger sitt! på skoj till katten o han sätter sig!! Trodde det va en slump men jag provade flera ggr o han satte sig varje gg :D

Vet inte hur han lärt sig, men ni som har tränat era katter med olika saker ,kan väl tipsa oss hur ni gör??
Han ä innekatt o behöver stimulans. Inte för att han är vild o orolig utan för att han verkar va lite smart o klurig :love:
Det är en norsk skogskatt förresten om det har betydelse (kattraser ä väl olika i sinnet)

Tips o råd önskas!! Även på leksaker eller hur ni byggt roliga klättersaker på väggar o dyl
 
Sv: Hur lär man katter konster??

Vi hade en katt hemma när vi var små som vi lärde konster.
Han kunde sitt,vacker tass och jama på kommando.Då tyckte vi inte det var så märkvärdigt men nu i efterhand tycker jag ju det:D
 
Sv: Hur lär man katter konster??

Min ena katt kan sitt, vacker tass, high five, peta på en boll (ska så småningom förhoppningsvis att rulla bollen :D) och näästan sitt fint och snurra.

Henne klickertränar jag, och det är lite olika hur jag har gjort när jag har lärt in... Men vacker tass t ex, så höll jag helt enkelt bara upp handen, och när hon visade minsta lilla antydan till att närma sig tassen till min hand, så klickade jag och belönade (vilket då ju innebär att katten också måste vara inklickad = dvs veta vad klicket betyder). Tillslut så klickar man ju då inte för minsta antydan till att röra tassen, utan tar det lite i steg, så tillslut så "krävs det" att hon lägger tassen i min hand. Och där har vi tricket. :)
High five gick väldigt lätt efter att jag lärt in vacker tass, för då visste hon att jag ville att hon skulle röra min hand.

Här är en video på oss, här har vi tränat i totalt 4 dagar.
http://www.youtube.com/watch?v=2ZbQbt_yGTo
 
Sv: Hur lär man katter konster??

Klickerträning och korta träningspass fungerar överlag bra på katter. Om man tänker att den är en svårmotiverad hund så är man inte långt borta. Katter är extremt lättlärda, det handlar bara om att de ska anse att det är värt belöningen.

Mina kan tex öppna de flesta typer av burkar och dörrar, men åtminstone en av dem har svårt att läsa sig sitt eget namn :angel:
 
Sv: Hur lär man katter konster??

Alla våra katter (och hundar för den delen) kan "sitt" och vänta på varsågod innan de får äta sin mat. För vår del har det blivit en uppfostringsgrej och eftersom den underhålls regelbundet (2 ggr per dag vid matning) sitter det bra hos samtliga individer.

Vår senaste katt, en exotichane på 7 år (omplacering), visade sig dessutom vara extremt matfixerad, till skillnad från de övriga tre katterna. Honom gick det snabbt att klicka in och sen är det nog snarare min fantasi som sätter begränsningarna, för han är alltid villig att träna in något nytt trick. Han kan "sitt", "sitt fint", "tass", "tvätta tassen" och jag kan skicka upp honom på olika föremål samt kombinera tricken han kan. Just nu övar vi på "skäms" (som en fortsättning på "tvätta tassen") och "spela död". En av mina hundar har jag target-tränat, dvs hon kan utföra olika kommandon på distans om jag pekar med en laserpekare. Exempelvis kan hon hämta saker, stänga lådor, tända/släcka lysknappar osv. Funderar på att lära katten något liknande, men vi har inte riktigt kommit förbi stadiet där laserpekaren bara är superkul att leka med... :)

Lycka till och ha så skoj!
 
Sv: Hur lär man katter konster??

Till alla: Vi ska testa med klickermetoden :idea: Katten verkar ju va lite intresserad av vad vi människor gör. Det gäller väl att hitta en godissort som han tycker om mycket bara :D
Jag ser ju på ena katten hemma att ljud är en sak som funkar för hon blir jaktfokuserad direkt när jag rasslar med kedjan på laserpekaren :laugh:
Kan ju testa det med sonens katt också.
Tack för tipsen!
Nån som har bilder på roliga klätterhyllor ni gjort själva?
 
Sv: Hur lär man katter konster??

Min katt kunde sitt, ligg och vacker tass. När jag lärde henne ligg gjorde jag så att jag först satte henne och sen knackade i golvet med en godis samtidigt som jag tröck ner henne med handen på hennes rygg (det krävs ju att katten accepterar det förstås). Så småningom la hon sig bara man knackade i golvet.
När jag skulle lära henne sitt så sa jag bara "sitt" och när hon satte sig fick hon godis. Vacker tass - då sa jag "tack" och lyfte höger framtass och gav godiset.
Katter är smarta så de lär sig snabbt. :laugh:
 
Sv: Hur lär man katter konster??

Har en hemlös katt nu som vi försöker hitta hem åt.. Men han gör piruetter vid matskålen, ståendes på bakbenen. Inget inlärt kommando, än. Men skulle han få en ägare skulle det nog inte ta lång tid för denne att lära honom göra det på kommando.
 
Sv: Hur lär man katter konster??

Jag köpte en klicker idag (sånna man brukar ha till hundar) och godis till min katt. Ska börja träna henne lite konster! :)

Har hört att klicker funkar på alla sorters djur, men man måste lära att klickandet=belöning. (www.klickermetoden.se)
 
Sv: Hur lär man katter konster??

Min ena katt har lärt sig sitt, att spela död och inkallning.
Hon är extremt lättlärd, med rätt godis iallafall ;)

Den andre är lite mer svårmotiverad, och han är ändå matvraket i huset.

Det bästa är nog att hålla på lite varje dag, men inte så mycket att katten tröttnar.
Jag funderar på att införskaffa en klicker och se om det går att lära djuren något mer :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 214
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 274
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 307
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt Vi har två katter, en Helig Birmahona som heter Sessan och är sisådär åtta år och en korsningshane på ett år vid namn Simson. Mamman...
Svar
3
· Visningar
1 105
Senast: Freydis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp