Bukefalos 28 år!

Hur förfara med rädd katt?

Freydis

Trådstartare
Vi har två katter, en Helig Birmahona som heter Sessan och är sisådär åtta år och en korsningshane på ett år vid namn Simson. Mamman till Simson är en korsning mellan bondkatt och norsk skogskatt, pappan är en turkisk van. Båda är innekatter. Sessan övertog vi när hon var tre år och Simson kom till oss när han var tre månader.


Simson har under en period varit lite försiktig men inte blyg. Människor älskar han, däremot så har han reagerat på höga ljud med att gömma sig en stund.

Men för en månad sedan så flyttade vi till en annan lägenhet och Simson är som personlighetsförändrad. Han bor inne i badrummet, sover i badkaret eller i sitt "bo" och kommer mycket sällan ut. Och de få gånger han gör det är det mest precis utanför dörren så han kan vandra runt benen på oss när det vankas mat. Kommer vi in i badrummet vill han gärna umgås en stund.

Några gånger har han vågat sig in i teverummet och varit där med oss och är då mycket social och kelsjuk. Men minsta lilla det låter något så flyr han in under soffan eller till sitt badrum. Och det räcker med att någon av oss går ut ur rummet en stund och kommer tillbaka så blir han fullständigt skräckslagen.

Och det är inget annat som hänt än att vi har flyttat. Det innebar dock att de under ett par dagar fick leva mest i ett av rummen i gamla lägenheten medan vi bar möbler och städade. Sedan lastade vi Simson i bur och tog Sessan i sele och flyttade på dom med.

Sessan har det inte varit några som helst problem med, hon satte genast svansen i vädret och undersökte nya lägenhet med stor nyfikenhet. Till hennes stora glädje upptäckte hon att det fanns balkong :D


Men Simson mår som sagt inte så bra och nu funderar jag på vad vi kan göra för/med honom? Ska vi tvinga honom att vara social med oss genom att sätta sele på så han inte kan fly? Eller ignorera honom och hoppas att det går över? Jag har aldrig haft en så rädd katt och har ingen aning om hur vi ska agera. Sonen är "husse" till Simson och den som kommer bäst överens med honom och oxå den som har mest tålamod (vilket jag inte kan skryta med att jag har :angel: )


Det är även dags att kastrera Simson men jag är inte säker på att han klarar av att lastas i bur och bli utsatt för ett sånt "övergrepp". Han visar dock inte den minsta tendens till att vara intresserad av brudar, skvätta etc så det är ju ingen panik än. Sessan är steriliserad.


Kattbukefalister hjälp!!!
 
Sv: Hur förfara med rädd katt?

Ingen som har något tips? :(



Stackars kisse är fortfarande rädd, dock har han mjuknat lite grann men fortfarande får det inte hända för mycket (typ att någon går omkring i lägenheten) för då gömmer han sig.


Jag antar att det bara är att acceptera att han är rädd. Synd för mina planer är att hamna ute på landet där det var tänkt att han skulle få gå ut. Men han lär inte vara lika förtjust i den idén som jag är ;)


Tror ni det blir bättre när vi kastrerar honom?
 
Sv: Hur förfara med rädd katt?

Det låter som om flytten var en stor omställning för honom och att han tyckte det var riktigt otäckt att komma till nytt ställe.

Det finns ett konstgjort kattferomon som heter Feliway. Det finns dels som spray och adapter som man sätter i ett eluttag där doften sprids i rummet.
Detta feromon är samma som katter har i ansiktet och betyder typ "frid och fröjd" och gör katten lugn och trygg.

Jag tycker du ska fundera på att testa bägge. Det kan ta ett tag innan man får full effekt. Sprayen är bra att spruta i transportburen en stund innan man "packar" katten.
Feliway finns att köpa på Apoteket.

Hoppas han snart känner sig hemma.
 
Sv: Hur förfara med rädd katt?

Tack för tipset, det ska jag kolla upp! :)


Ja, jag hoppas han känner sig tryggare snart, både han och sonen mår lite dåligt som det är nu :(
 

Liknande trådar

Övr. Katt Lägger den här och hoppas att det är ok... Jag har en katt. Den flyttade hit från ett katthem hösten 2012, inte det minsta tam. Och...
2
Svar
30
· Visningar
3 210
Senast: tanten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 898
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp