Hur lång ska dressyrgjorden vara??

S

Sweet

Oftast har jag sett att dressyrgjordar lämnar ett "glapp" från gjordens ändar till sadelkåpan.

Såhär:

winisrdr.jpg


Läste på en annan tråd här att dressyrgjorden skulle gå kant i kant eller under kåpan.

Hur ska det vara??? :confused:
 
Så där ser de flesta dressyrgjordar som jag har sett också ut... :smirk: Men vad det "korrekta" är, det vet jag inte. :D

Men det finns väl dressyrsadlar med korta sadelgjordstroppar som på allround och hoppsadlar också? :)
 
Det gör ju det, men det var just de långa stropparna jag tänkte på nu. Det måste väl finnas en anledning till att de oftast är långa på dressyrsadlar?
 
Med långa stroppar slipper du ha spänningsanordningarna under låret. Meningen är väl att benet och sadelkåpan ska komma närmare intill hästen för bättre sits och smidighet.

Jag rider själv med ett tio centimeters 'glapp' mellan sadel och gjord.
 
Det viktigaste man ska tänka på är att spännena inte sitter så att hästens armbåge slår i när den går. Den får ju inte sitta så högt att den nyper hästen mellan gjorden och sadeln. Däremellan tror jag man kan ha som man vill! :)
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 878
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 598
Senast: tuaphua
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp