Hur långt kan det gå innan det blir djurskyddsfall (hovar) del 2

P

plastis

Den häst jag skrev om här för någon vecka sedan som inte blivit skodd sen i september är fortfarande inte omskodd. Ett antal olika personer har pratat med ägaren (stallägaren är en av dom) och inget händer. Vart anmäler man sånt här (häststackarn kan knappt gå) och hur "skyldig" anses stallägaren vara?? Vill inte ställa till problem för stallägaren h*n har ju trots allt försökt ta tag i det hela. Har letat igenom telekatalogen under kommun men inte kommit på vart man ska ringa är det miljö och hälsoskydd?? det var det som låg närmast ämnet. Vet inte ens om jag vågar ringa frågar dom vem man är?? känns så taskigt mot "stallkompisen" fast vilken stallkompis är det egentligen :crazy:?
 
Du kan ringa och vara helt anonym! Vet inte exakt vart du ska ringa, men ring till miljö och hälsoskydd och fråga dem så hjälper nog de dig med nummer till djurskyddsinspektör.
 
För hästens skulle kanske ni andra i stallet kan skrapa ihop till en verkning och skoning av hästen nu på en gång, ni kan ju fota hovarna innan så det finns bevis för hur de såg ut, samt det kan ju hovslagaren intyga. Jagmenar så att inte hästen har ont länge till i onödan.
 
Prova att ringa till SHV om du inte får tag på någon djurskyddsinspektör som åker ut med en gång!
Tel nr. vanvårdsärenden Bettina Rating 0471-44074
 
Djurskyddsinspektörerna tillhör miljö- och hälsoskyddsnämnden, så det är dit du ska ringa. Du kan vara anonym, men om de har mycket att göra kan det hända att du hamnar längre ner på listan i så fall. Det är hästens ägare/stallägaren som får stå för eventuella kostnader, inte du själv alltså.
 
Förresten så kan du faktiskt MAILA din anmälan till SHV också! ;)
Var inne o kolla på hemsidan igår o upptäckte det.
Du måste lämna ditt tel.nr o namn till föreningen MEN de lämnar givetvis INTE ut det till någon!

GÅ IN O KOLLA SJÄLV på hemsidan www.shv.org
 
Om du inte hittar miljö och hälsoskydd så ring till kommunens växel och dom kopplar dig till rätt person.
SHV är också ett bra alternativ. Men även dem måste ringa miljö och hälsoskydd om dom ska göra något.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 874
Senast: Starstedt
·
V
Hästmänniskan Jag vet att det finns personer här på forumet som känner både mig och de aktuella personerna i det här fallet, så därför väljer jag att...
Svar
8
· Visningar
2 743
Senast: villvaraanonym
·
L
Hästvård Jo, måste bara fråga vad man ska göra när polis och länsstyrelse är helt från vettet? Jag har ringt till dem angående en liten...
Svar
12
· Visningar
2 439
Senast: Love_Maya
·
A
Hästmänniskan Jag har valt att vara anonym då jag inte vill att det här ska kunna kopplas till mig personligen. Jag "känner" till en äldre människa...
2
Svar
25
· Visningar
4 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp