Bukefalos 28 år!

Att söka en ny stallplats

V

villvaraanonym

Jag vet att det finns personer här på forumet som känner både mig och de aktuella personerna i det här fallet, så därför väljer jag att posta en anonym tråd, och om någon skulle gissa sig till vem jag är så är jag tacksam om ni håller det för er själva.

Jag står sen några år tillbaka inhyrd i ett stall, tyvärr har vi inget skriftligt kontrakt eftersom stallägaren inte ville (det är ytterst ovanligt att skriva kontrakt här), men vi har en muntlig överenskommelse. Hyran är relativt låg, och stallet ligger hyffsat nära mitt hem, vilket i kombination med att jag studerar och lever på studiemedel har gjort att jag absolut inte har kunnat söka en annan stallplats tidigare. Men för att göra en lång historia kort och inte gå in för mycket på detaljer så trivs jag inte alls. Det görs skillnad på häst och häst, eller snarare hästägare och hästägare, och jag har dragit nitlotten. Mina hästar får ta det sämsta, och jag får ta alla stallpass som ingen annan vill ta. Jag är inte en sån person som med gott samvete kan åka hem och veta att imorgon kommer ingen ta ut hästarna, eller imorgon kommer hästarna inte få lunch, och så tar jag det. Det har funkat ganska bra så länge jag har gått i skolan och kunnat planera mina dagar ganska bra själv, men med ett heltidsjobb kommer det aldrig fungera. Dessutom är ridvägarna under all kritik.

Jag har ett år kvar på universitetet. Efter det hoppas jag på ett jobb, och då kommer jag som sagt inte ha tid att serva alla andra som jag har blivit "tvungen" att göra nu. När jag har tagit upp detta med stallägaren verkar h*n inte förstå det alls. Tyvärr är det ont om stallplatser här där jag bor, en av mina närmaste vänner letar stallplats nu och jag har försökt hjälpa henne en hel del genom att höra mig för bland olika hästfolk i kommunen, och det är långa väntelistor överallt. Därför vill jag själv vara ute i god tid, för att inte stå där i september nästa år och inte veta vart jag ska ta vägen, eller bli tvungen att stanna i det nuvarande stallet ännu längre. Det absolut enklaste vore väl att sätta ut en egen sökes-annons på t.ex. Blocket eller Hästnet, men jag vet att stallägaren lusläser dessa annonser, och skulle absolut konfrontera mig med detta. I och med att vi inte har ett skriftligt kontrakt är jag rädd för att åka ut med huvudet före innan jag hittat något nytt, alternativt att personen blir ännu mer omöjlig att ha att göra med. Det ekonomiska är förhoppningsvis inga problem när jag är färdig med skolan, men så länge jag inte har jobb har jag inte råd att betala mer i månaden än jag gör nu.

Hur hade ni gjort? Jag vill framhålla att jag redan pratat med personen om att situationen som den är nu är ohållbar, vilket h*n väljer att inte lyssna på. H*n hävdar också att ridvägarna är bra, vilket de inte är. Att ta fegisvarianten och säga att jag vill flytta p.g.a. brist på vägar att rida på/att jag vill ha tillgång till ridhus kommer h*n alltså även avfärda som skitprat.
 
Sv: Att söka en ny stallplats

Jag förstår ditt dilema, har själv varit där.
Att skylta med att man söker annan stallplats känner inte jag heller att jag skulle vilja göra.
Det enda du kan göra där är ju då att fortsätta att höra dig för samt hålla ögonen öppna om det skulle dyka upp någon annons någonstans.
Det finns inte möjlighet för dig att ställa dig på väntelista hos någon av de stallen som du kan tänka dig att flytta in i?

Tror ju kanske inte att det är så många som svarar på en sökesannons om man nu har den kulturen att man inte annonserar i ditt område.
Det är ju lite vanskligt eftersom man inte riktigt vet vad man får för folk.
Det vet man väl inte när man annonserar heller men då har man ju iaf möjlighet att ange att det är viktigt med personkemi osv.

Att du ska behöva ange en anledning till din flytt ställer jag mig dock lite tvekande till.
Det har väl inte ställägaren med att göra varför du väljer att flytta.
Du har ju dock redan påtalat vilka brister du anser att det finns så det borde väl vara en giltig anledning.

Vet du att du kommer att vara kvar i området sedan när du får jobb?
Du kanske får ett jobb där det finns stall i närheten och då kan det ju kanske vara värt att fara den biten på helgen.
På veckorna så är du ju redan åt det hållet menar jag.
Jag hade min häst nära jobbet under ett års tid medans jag väntade på stallplats i stallet som ligger granne med mig.
Visst det var lite segt att åka på helgerna men det gick bra.
Det var dessutom lättare att få medhjälpare där jag stog då då det låg närmre en större ort.
 
Sv: Att söka en ny stallplats

Om man ställer sig i kö, måste man ta platsen då när det blir ledigt? Eller kan man vänta tills det blir läge att flytta? Det stallet jag tänker mest på, och kanske allra helst vill stå i, funkar inte riktigt ekonomiskt för mig det här sista studieåret (de har ridhus, så det är väl värt pengarna sen, men nu är det lite kärvt), och jag skulle inte ha råd att få den platsen i låt säga mars. Jag skulle av ekonomiska skäl ha råd att flytta tidigast i juni. Jag vet inte hur fort väntelistan betas av, det sista jag hörde var att det var ett femtontal i kö till de flesta större ställena, men kan tänka mig att många står i kö på flera, och kanske tackar nej sen för att de redan fått plats någon annanstans.

Angående jobb/boende/stallplats utifrån det, så är jag villig att leta stallplats brett i hela kommunen, den dagen jag får jobb. Jobbet kommer ju ligga i stan, så in till stan måste jag ändå varje dag när den dagen kommer. Just nu bor jag med föräldrarna ute på landet, och det gör det hela svårare, eftersom jag i princip måste ha den här stallplatsen på orten för att inte bensinkostnaderna ska skena iväg ännu mer. Men tanken är självklart att både jag och hästarna är flyttbara efter examen.
 
Sv: Att söka en ny stallplats

Om man ställer sig i kö, måste man ta platsen då när det blir ledigt? Eller kan man vänta tills det blir läge att flytta? Det stallet jag tänker mest på, och kanske allra helst vill stå i, funkar inte riktigt ekonomiskt för mig det här sista studieåret (de har ridhus, så det är väl värt pengarna sen, men nu är det lite kärvt), och jag skulle inte ha råd att få den platsen i låt säga mars. Jag skulle av ekonomiska skäl ha råd att flytta tidigast i juni. Jag vet inte hur fort väntelistan betas av, det sista jag hörde var att det var ett femtontal i kö till de flesta större ställena, men kan tänka mig att många står i kö på flera, och kanske tackar nej sen för att de redan fått plats någon annanstans.

Jag tycker att du ska kontakta det stallet som du vill stå i och höra med dem hur det fungerar med kösystem, för det kan nog vara lite olika. Förklara att du gärna vill ha en plats men att du inte kan ta den förrän i juni. Om du har flera hästar vill du kanske kunna flytta dem samtidigt dessutom, och det kan ju krångla till det lite mer.
 
Sv: Att söka en ny stallplats

Usch, klart att du inte skall stå i ett stall du inte trivs i!

Åk till de stallen du är intresserad av och ställ dig i kö?
Så fort du vet att du har en säker plats (skriv kontrakt med en gång i det nya stallet så att du har på papper när du kan flytta in!!) så berättar du detta i rimlig tid (en månad innan du flyttar eller så?)

Håll god min tills dess om du kan! :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Att söka en ny stallplats

Amen fy :(
Alltså på blocket kan du ju lägga ut en annons ganska så anonymt, du kan skaffa en annan mail som inte direkt skriker ditt namn.
Skriv bara kort om hästarna eller skriv inget alls. Tänkte så inte stallägaren fattar att det är du ändå.

Annars så åk runt till stallarna. Jag åkte runt till mängder av olika stall här där jag bor och fann ett bara en mil ifrån där jag bor. Hade inte ens hört talas om stället och nämner man vad gården heter så är det fortfarande 9 av 10 som inte vet vart den ligger. Så åk åk åk.

Och precis som vogue skriver, klirra med ett kontrakt direkt så fort du känner att du vill stå där så du bara kan ta ditt pick o pack sen.
 
Sv: Att söka en ny stallplats

Om du får plats i det lite dyrare stallet kanske det är möjligt att betala en del av hyran genom att ta några pass i stallet under tiden som du fortfarande pluggar och kan vara lite mer flexibel. När du sedan får ett jobb har du mindre tid, men kan betala fullpris. Ett litet förslag, bara. Lycka till i stalljakten! Jag vet hur svårt det kan vara att hitta ett bra stall med vettiga människor.
 
Sv: Att söka en ny stallplats

Fy vad tråkigt att du blir utnyttjad. Går det inte prata med de andra i stallet? Finns ingen "allierad" som kan förstå din situation eller är du så snäll att de kanske inte ens förstått att du känner så här?
 
Sv: Att söka en ny stallplats

Tack för alla svar hörrni!

Det har stått lite olika folk i stallet utöver mig och stallägaren sen jag flyttade dit. Lite får jag nog ta stallägaren i försvar, för det är absolut inget fel på personen så, att stå i stallet med den här personen med någon annan som stallägare hade förmodligen gått alldeles utmärkt. Det är hela ansvars-biten som personen inte klarar av. När jag flyttade dit stod det en tjej i stallet som var ganska dominant, men samtidigt väldigt trevlig och kunnig, hon tog på sig ledarrollen och så länge hon var kvar flöt allting jättebra. Efter det har det kommit en hel drös med "lata" tjejer som inte velat göra någonting ens med sina egna hästar, och det är här stallägaren faller. H*n tar inte tag i det, utan väljer att blunda, förmodligen för att h*n känner att jag kommer göra det i vilket fall, de som blir mest lidande om också jag struntar i det är mina egna hästar, och det har jag inte hjärta att dra in dem i. Just nu är det bara jag och stallägaren. Jag betalar för att h*n ska sköta utsläppen, men nu har det bestämts att jag måste ta ut alla hästarna varenda helg, för att h*n ska få sova. Jag har inget emot att ta ut mina egna hästar ens varenda dag, eller att ta ut samtliga ett par gånger i veckan, men då vill jag inte behöva betala för en tjänst som inte sköts, och jag vill inte ha varenda helg uppbokad när jag betalar för att "slippa" det arbetet. Jag hade tyckt att det var bättre med ett rullande schema i så fall, men som det är nu får jag alla de obekväma passen och h*n tar de mornarna när h*n ändå ska upp till jobbet.

Jag har som det pratats om innan flera hästar, så det är ännu knepigare för mig att hitta ett nytt stall än vad det är för min kompis, som bara har en häst. Jag vill ju givetvis kunna flytta alla hästar samtidigt. Men jag läser alla annonser som kommer ut om stallplatser redan nu, och funderar på att åka till det stallet jag vill stå i och prata med dem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 112
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan En sak som slagit mig är att hästägare både offentliga och icke offentliga nästan alltid, när deras häst gått bort skriver att man inte...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 631
Senast: __sofia__
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 700
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp