Bukefalos 28 år!

Hur leda en "giraff"?

Sasse

Trådstartare
Jag ska tillfälligt ta hand om en häst några dagar som har en viss tendens att höja huvudet till skyarna vid minsta lilla. Jag vet inte hur jag ska hantera honom vid sådana tillfällen, och ägaren har inte gett mig några råd. Därför vänder jag mig hit.

Jag behöver leda honom till hagen. Det är ingen lång sträcka, men det är jobbigt när det strular. Ibland går han som en klocka, men ibland har han väldigt bråttom ut eller så går han och nafsar efter mig. Vid tillsägelse höjer han huvudet. Hans huvud hamnar då långt över mitt eget och jag får sämre kontakt med honom.

Nafsandet är förhållandevis enkelt att hantera, men när han har bråttom och jag försöker sakta ner honom så höjer han huvudet direkt. Och fortsätter gå på som en ångvält.

Jag har tidigare försökt lösa brådskan med hjälp av volter vilket fungerade de första gångerna när det var nytt för honom. Sedan lärde han sig att vi "måste" göra volter innan han kom ut i hagen, vilket har resulterat i att han inte lyssnat på mig när jag velat fortsätta på ett rakt spår, han går på mig osv. Detta enbart när han har huvudet i skyarna, annars går han lugnt bredvid min sida.

Finns det något att göra åt detta? Jag måste hantera hästen de här dagarna och ingen kan hjälpa mig.
 
Jag brukar tänka lite annorlunda, ofta hjälper det att få fokus på rätt ställe.

Mina kusar får ha huvudet var de vill. Men de MÅSTE gå ett halvt steg bakom/bredvid mig. Ovillkorligen. Vill de slå knut på sig där - fine. Men jag ska inte känna något, de får inte rycka, slita och dra i mig.
 
@nothalfbad Längre grimskaft går jättebra första biten, tills han försöker gå förbi mig. Då får han en tillsägelse, och jag kortar automatisk grimskaftet för det blir svårt att hantera honom i det läget. Hade han hållit sig bredvid/bakom mig oavsett hade det funkat ändå, men det gör han inte. Han vill gå om, helst ska han gå ett steg eller två före. Försöker jag bromsa honom hamnar han överallt. Det känns som att han inte riktigt vet vart han ska ta vägen när jag bromsar in honom, och då börjar han göra volter (som jag vid tidigare tillfällen testat) oavsett om jag är i vägen eller ej. Han stannar inte, hejdar sig inte för en sekund utan bara kör på.

Jag vet inte om jag kanske är otydlig med att jag vill att han ska lugna ner sig och gå bredvid mig. Hästen är ung, men har blivit ledd en hel del. Jag vet att ägaren vevar med grimskaftet för att få honom att lyssna, men jag tycker inte det är ett fungerande koncept.

Jag ska testa stanna/backa och se hur det går. Förhoppningsvis löser det mina problem för denna vecka.
Jag brukar tänka lite annorlunda, ofta hjälper det att få fokus på rätt ställe.

Mina kusar får ha huvudet var de vill. Men de MÅSTE gå ett halvt steg bakom/bredvid mig. Ovillkorligen. Vill de slå knut på sig där - fine. Men jag ska inte känna något, de får inte rycka, slita och dra i mig.
Jag hade nog i och för sig inte heller brytt mig om hurdant han hållit huvudet, om han bara gått bredvid/bakom mig utan vidare krusiduller. Men eftersom han snarare går ett halv steg före och inte lyssnar blir det lite rörigt.
 
I de fallen markerar jag. Det är inte OK. Hur beror lite på hästen och vad hästen gör när jag korrigerar. Men gå förbi mig är ungefär liktydigt med att sparka mig i huvudet. Totalt förbjudet. Korrigeras bara ansatsen. Stanna, backa, klatcha till, vifta - vad jag gör beror på hästen. Vissa räcker det med att man viftar med handen åt. Andra kräver en rejäl markering.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Är det bara tillfälligt hade jag satt grimskaftet över nosen. Det gör jag ibland på hästen jag rider när vi är på nya ställen och han blir uppstressad. Då kan han inte bara kliva över mig som han vill.
Uppfostran får ägaren stå för sen, det ska ju inte du behöva göra på ett par dagar.
 
Om du inte har lust att uppfostra andras hästar; Kedja över nosryggen (under hakan sätter jag den om hästen backar eller rör sig bakåt, över när den går framåt eller uppåt).

Annars så har det redan gått för långt när hästen går förbi dig eller inte respekterar ditt utrymme. Så fort den gör minsta tecken att komma för nära, stanna, backa och sen gå igen. Gå inte och smyghåll i hästen för då drar du hästen närmre dig och gör er båda mer osäker. Men det gäller att vara tydlig och konsekvent. Oftast lär sig hästarna att stanna snett bakom väldigt fort utan problem, och när den är där får den flaxa med huvudet hur mycket den än vill, jag bryr mig inte så länge den inte drar i grimskaftet eller går på mig.
 
Jag skulle också köra en tillfällig lösning så som kedja etc har till och med lett hästar i longerlina eller träns + kedja när jag tyckt att det varit lite för okontrollerat. Man ska vara på den säkra sidan med stora djur. Minns att det var någon som sa: "Man uppfostrar inte andras barn eller djur" vilket jag tycker stämmer ganska bra. Självklart blir jag arg om jag leder någon annans häst och den springer över mig etc. men det är inte din uppgift att lära hästen vett och etikett, öva på hantering etc.

Det är för mig en säkerhetsgrej. Exemplevis våran, även om han är snäll så har han valt ett he**e*tte och hantera som yngre och leds alltid med kedja, ALLTID! Hans kedjegrimmskaft sitter på grimman för att det inte ska missas. Det är inte ok mot alla i stallet ifall han kulle testa, inte för att jag varit med om det men OM.
 
Har du inget grimskaft med kedja så kan det räcka att lägga ett vanligt grimskaft över nosen. Så du får lite mera kontroll. Man kan även ha ett spö, och hålla det som ett stopp framför bogen på hästen. Men är de gåpåiga så kanske de inte bryr sig om det.
 
Jag ska tillfälligt ta hand om en häst några dagar som har en viss tendens att höja huvudet till skyarna vid minsta lilla. Jag vet inte hur jag ska hantera honom vid sådana tillfällen, och ägaren har inte gett mig några råd. Därför vänder jag mig hit.

Jag behöver leda honom till hagen. Det är ingen lång sträcka, men det är jobbigt när det strular. Ibland går han som en klocka, men ibland har han väldigt bråttom ut eller så går han och nafsar efter mig. Vid tillsägelse höjer han huvudet. Hans huvud hamnar då långt över mitt eget och jag får sämre kontakt med honom.

Nafsandet är förhållandevis enkelt att hantera, men när han har bråttom och jag försöker sakta ner honom så höjer han huvudet direkt. Och fortsätter gå på som en ångvält.

Jag har tidigare försökt lösa brådskan med hjälp av volter vilket fungerade de första gångerna när det var nytt för honom. Sedan lärde han sig att vi "måste" göra volter innan han kom ut i hagen, vilket har resulterat i att han inte lyssnat på mig när jag velat fortsätta på ett rakt spår, han går på mig osv. Detta enbart när han har huvudet i skyarna, annars går han lugnt bredvid min sida.

Finns det något att göra åt detta? Jag måste hantera hästen de här dagarna och ingen kan hjälpa mig.
Kedja under nosen skulle jag haft.
 
Det var lite drygt en månad sedan jag hanterade honom sist och idag blev det inte bättre än det varit tidigare direkt.

Jag hittade ingen kedja, men använde det vanliga grimskaftet över nosen. Det gick rätt hyfsat till hagen, men väl där ville han inte alls samarbeta. När jag tillslut fick honom att lyssna och skulle stänga för grinden fick han ett tokryck, slet sig och hoppade över grinden jag höll på att stänga... Det var bara att gå och fånga honom igen vilket tog ett tag. Han betedde sig ännu sämre på mitt andra försök till hagen. Stegrade, bockade, sparkade och allmänt levde rövare. Sedan lyckades han slita sig en andra gång och sprang då in i stallet, så jag schasade in honom i hans box igen.

Med tanke på risken att bli skadad har jag nu valt att inte hantera honom mera. Det var rena turen att jag inte hamnade i skottelden och blev sparkad. En annan person fick rycka ut "akut" och ta ut hästen i hagen. Han betedde sig inte bättre med henne, men peppar peppar lyckades han aldrig slita sig där. Ägarens respons till det hela var att det bara är att visa vem som är högsta hönset. Men nej, jag låter nog ägaren uppfostra sin egen häst här och återgår till min hästfria vardag. Tack till alla som gett mig tips, det kan komma väl till hands i framtiden :)
 
Med tanke på risken att bli skadad har jag nu valt att inte hantera honom mera. Det var rena turen att jag inte hamnade i skottelden och blev sparkad. En annan person fick rycka ut "akut" och ta ut hästen i hagen. Han betedde sig inte bättre med henne, men peppar peppar lyckades han aldrig slita sig där. Ägarens respons till det hela var att det bara är att visa vem som är högsta hönset. Men nej, jag låter nog ägaren uppfostra sin egen häst här och återgår till min hästfria vardag. Tack till alla som gett mig tips, det kan komma väl till hands i framtiden :)

Väldigt klokt beslut att inte hantera honom mer, det finns alltför många människor som inte inser när det går över gränsen för vad som är acceptabelt ur egen säkerhetssynpunkt. Särskilt när det inte är din häst heller men det finns tyvärr också en del hästägare som inte riktigt inser när det dags att sälja och försöka hitta en individ som man passar bättre ihop med.
 
@Sasse det låter väldigt klokt att du sagt ifrån om att hantera en feluppfostrad häst du bara ska ha att göra med några dagar dvs ingen relation till hästen i övrigt och därmed ingen som helst anledning att försöka hantera eller korrigera ngn annans problem att människor försöker lösa det på det sättet , vilket bara möjligen kan lyckas maskera problemet temporärt om människan är rätt tuff , men egentligen inte löser grundproblemet utan snarare riskerar att befästa det.

Låter som hästen är fel hanterad sen länge . Allmänt så hästar som går uppåt och /eller inte svarar på signal från hanteraren att hålla avstånd/inte ånga på osv, så har nog ngn gjort fel och lagt tryck på hästen i grimskaftet tex när den gör så . Det blir helt galet men är ett väldigt vanligt problem .
Hästen ska svara på människans signal utan att människan genom drag/tryck i grimskaftet, eller ngn kedja för att hålla emot osv, försöker korrigera hästen .
I min erf förstår alla hästar väldigt snabbt - även de som blivit felfostrade från början, signalerna från en människa som gör rätt . Men det finns ju ingen som helst anledning till att du ska utsätta dig för hästen utifrån läget du beskrivit . Tycker du gjort helt rätt som sa ifrån .
 
Enligt ägaren själv har hästen aldrig hållit på så här. Men när jag pratar med andra så beskrivs hästen som "obehaglig". Jag får inte riktigt det att gå ihop, förutsatt att ägaren har gjort en rättvis bedömning av hästens beteende. Personligen tänker jag att det inte var så konstigt att det blev som det blev idag, jag hade problem med hästen förra månaden med och känner att min erfarenhet för just den här typen av situation är för låg.. Men andra med mer erfarenhet än mig och som har vanan som krävs, har problem med hästen. Så det känns som att du kan ha en poäng @mackan att hästen är feluppfostrad, eller bara väldigt ouppfostrad.
 
jag hade haft hjälm på mig lite längre grimskaft och ett dressyrspö i handen.
går i höjd med hästens huvud med lös kontakt med grimskaftet men tillräckligt kort för att kunna korrigera och bromsa in hästen direkt den ökar staget.
behöver jag snurra hästen så går jag på utsidan med högerhanden+ spöet höjd så att man / inte bjuder in hästen att springa över en eller fastnar i att hästen snurrar runt runt med långt grimskaft och bara blir mer och mer stressad.

försöker hästen naffsa så parerar jag med öppen hand, (dvs "smäller" bort den, blir en tydlig markering och hästen rör sig bort från en.)
försöker hästen tränga sig förbi så är det bara att bromsa med grimskaftet + ställa sig framför bogen någorlunda, då hamnar man inte långt bak vid sidan av hästen om den börjar dra iväg. hellre att man blir lite framåt knuffad av hästen så att man kan springa med och få stopp på den än att riskera att man blir sparkad eller ligger som ett sträck i grimskaftet efter hästen.

många halter, hålla koll på hästens huvud, och vara lugn och konsekvent oavsett vad hästen gör. aldrig aldrig hamna bakom bogen eller framför hästen.

har typ bara haft hästar som varit såhär eller värre. de blir vettiga efterhand. ponnyn som drog iväg 20m innan hagen följde mig sen som en hund utan grimskaft, storhästen som knappt gick att ta ut från stallet utan kedjegrimskaft + full säkerhets utrustning går nu efter mig på långt grimskaft.
 
försöker hästen tränga sig förbi så är det bara att bromsa med grimskaftet + ställa sig framför bogen någorlunda, då hamnar man inte långt bak vid sidan av hästen om den börjar dra iväg. hellre att man blir lite framåt knuffad av hästen så att man kan springa med och få stopp på den än att riskera att man blir sparkad eller ligger som ett sträck i grimskaftet efter hästen.
Att ställa mig framför bogen skulle jag nog aldrig våga. Hästen är rätt duktig på att veva med benen och stegra, så att komma i närheten av hästen på det sättet känns inte optimalt.

Bromsa med grimskaftet gjorde jag när hästen började dra iväg, men jag tyckte den då blev betydligt mindre medgörlig.

Jag har oavsett fixat någon annan som kan sköta hästen de få dagar jag har stalljour denna vecka. Det känns bättre om någon annan tar hästen, om de nu kan hantera honom bättre än jag kan. Känns inte optimalt när hästen sliter sig och riskerar att skada sig, eller om jag skadar mig.

Men tack för tips! Jag har haft lyckligtvis haft tur med lugnare individer hela livet, och hoppas det fortsätter så.
 
Att ställa mig framför bogen skulle jag nog aldrig våga. Hästen är rätt duktig på att veva med benen och stegra, så att komma i närheten av hästen på det sättet känns inte optimalt.

Bromsa med grimskaftet gjorde jag när hästen började dra iväg, men jag tyckte den då blev betydligt mindre medgörlig.

Jag har oavsett fixat någon annan som kan sköta hästen de få dagar jag har stalljour denna vecka. Det känns bättre om någon annan tar hästen, om de nu kan hantera honom bättre än jag kan. Känns inte optimalt när hästen sliter sig och riskerar att skada sig, eller om jag skadar mig.

Men tack för tips! Jag har haft lyckligtvis haft tur med lugnare individer hela livet, och hoppas det fortsätter så.
Ja stegrar de sig så är det antingen att vara snabb och dra ner innan de hinner tänka klart tanken, och vevar de är risken för större lårkaka ngt mindre om man står nära :p.
Men är klokt att delegera till ngn som känner att de har bättre kontroll.
Allt handlar om timing, läsa hästen och vara lugn och konsekvent. Hästen behöver inte gå långsamt bra den är lugn och går ordentligt :).
 
Att ställa mig framför bogen skulle jag nog aldrig våga. Hästen är rätt duktig på att veva med benen och stegra, så att komma i närheten av hästen på det sättet känns inte optimalt.

Bromsa med grimskaftet gjorde jag när hästen började dra iväg, men jag tyckte den då blev betydligt mindre medgörlig.

Jag har oavsett fixat någon annan som kan sköta hästen de få dagar jag har stalljour denna vecka. Det känns bättre om någon annan tar hästen, om de nu kan hantera honom bättre än jag kan. Känns inte optimalt när hästen sliter sig och riskerar att skada sig, eller om jag skadar mig.

Men tack för tips! Jag har haft lyckligtvis haft tur med lugnare individer hela livet, och hoppas det fortsätter så.
Bra beslut av dig. Du ska inte utsätta dig för den situationen.

Om detta är ett kollektivstall? Så alla hanterar denna hästen? I såna fall tycker jag någon ansvarig eller ägare för stallet behöver prata med hästens ägare. Det krävs enligt min mening en viss nivå på ägare och häst för att det ska fungera i ett kollektivstall. Dvs andra ska inte behöva uppfostra en annans häst.
 
Om detta är ett kollektivstall? Så alla hanterar denna hästen? I såna fall tycker jag någon ansvarig eller ägare för stallet behöver prata med hästens ägare. Det krävs enligt min mening en viss nivå på ägare och häst för att det ska fungera i ett kollektivstall. Dvs andra ska inte behöva uppfostra en annans häst.
Det är ett privatstall. Hästägaren är även stallägare. De som hjälpt till har antingen varit medryttare eller andra hästvana personer som är bekanta med ägaren, och då även hästen. Jag tror jag är den enda som inte känner hästen så bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 465
Senast: Takire
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp