Bukefalos 28 år!

Hur leda en "giraff"?

Föreslå ett stigbett/hingstbett till ägaren, om de inte tar tag i problemet själva och tränar hästen i att gå fint då förstås.

Jag personligen hade klart lagt ner jobb på att hästen ska gå fint med alla hellre än att ta till ett stigbett.
 
Föreslå ett stigbett/hingstbett till ägaren, om de inte tar tag i problemet själva och tränar hästen i att gå fint då förstås.

Jag personligen hade klart lagt ner jobb på att hästen ska gå fint med alla hellre än att ta till ett stigbett.
Jag tror säkert att ägaren tar tag i att lära hästen gå fint, nu när flera har sagt att hästen inte uppför sig. De tränar mycket med hästen redan som det är, så när den väl blivit lite äldre lär den väl sig hur den ska bete sig.
 
Klokt av dig att avstå hantering av hästen. Ibland blir jag förundrad över hur ouppfostrade och rent av farliga hästar vissa människor har och anser är helt okej att hantera. Min häst är ny nu och ouppfostrad och det är full fokus på det. Jag fullkomligt hatar hästar som reser sig, drar, springer över en etc. Blir tokig. För mig blir det en osäkerhet och en fara. Egentligen hatar jag inte hästen utan kanske mer ägaren. i dagsläget skäms jag över min egen häst som fortfarande inte kan bete sig i alla situationer men vi jobbar på det. Så länge försöker vi underlätta för de som tvingas hantera den. Han är inte farlig, inte ilsk eller så men kan bli lite närgången, stissig och svår att hantera då han låser sig. Men alla verkar inte se ett problem i ouppfostrade och halvtokiga hästar.

Vi hade en häst i stallet förut vars ägare fick stallplatsen innan hästen var inköpt. Supertrevlig och vettig tjej på alla sätt och vis. Till stallägarens stora förtvivlan var den nya hästen livsfarlig. Den var helt galen. Den sparkade, bet, sprang över folk, stod på bakbenen, slet sig, attackerade andra hästar och människor. Hästen sparkade ägare riktigt illa några gånger. Kastade av henne och mer eller mindre attackerade henne efteråt. Den var rent av farlig, på riktigt. Ägaren å andra sidan såg inga problem. Hästen hade ju kapacitet att gå hela vägen så lite lynnesfel får man ju räkna med, hästar som kan gå hela vägen är tydligen alltid lite tokiga annars har de inte rätt jävlar-anamma! Gränsen var nådd när den sparkade ägaren i magen, attackerade ett annat stackars ekipage på vägen ut. Det var vardag, men ägaren insåg inte faran varken för sig själv eller andra människor/djur. Ingen ville ju hantera hästen. Ägaren gjorde vad hon kunde men det blev inte bättre. Dom fick flytta helt enkelt då vi andra inte ville sätta livet som insats vid hantering av hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 465
Senast: Takire
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp