Hur man spikar upp ett värprede

S

stick_an_1953

Jag är en ny hönsbonde och skulle vilja veta lite hur man bäst sätter upp ett hönsrede, och vilka höjder sittpinnar helst ska sitta. Är det sant som det är sagt att hönsgödsel värmer upp hönsgården.

Önskar svar snarast:banana:
 
Sv: Hur man spikar upp ett värprede

Det vill jag också veta! Mitt hönshus blir klart nu i dagarna. Vad måste hönsen ha? Sandbad mm?
 
Sv: Hur man spikar upp ett värprede

Man kan ju göra lite olika sorters reden.

Jag har några köpereden. Annars har jag samlat på mig soptunnor, fyllt dem med halm, jag har också lite krubbor uppsatta lite överallt- både soptunnor och krubbor är poppis.

Sittpinnar som är ojämna, knotiga ska tydligen vara bäst om man ser till hönsens klor- de får gymnastik av ojämnheterna, nackdelen kan väl vara den att ohyra, om man får det, kan gömma sig i springor.
 
Sv: Hur man spikar upp ett värprede

Ha gärna sittpinnar på olika höjd, med den lägsta på en dryg meter.
Om man använder fyrkantsstav, så ska man hyvla ner kanterna så hönsens klor kan komma runt.

Om du med hönsgård menar hönsgård utomhus så gör gödseln ingen skillnad. Inomhus däremot, så sker ju en "brinnprocess" ihop med ströet vilket alstrar värme. Hur mycket har jag inte koll på. Våra höns klarar sig utmärkt i ouppvärmt hönshus, där temperaturen inte överstiger utetemperaturen med många grader. Enda nackdelen är att vattnet fryser, varför man måste ge nytt 1-2 ggr varje dag.

Köp gärna en bok om hönsskötsel! :idea:

LIA
 
Sv: Hur man spikar upp ett värprede

Ha gärna sittpinnar på olika höjd, med den lägsta på en dryg meter.

Tänk på att stora tunga raser ofta vill ha en liten stege för att gå upp till sina pinnar, de har liksom lite svårt att flyga om de inte har en rejäl startsträcka...och de har de sällan inne i hönshuset.

Stora höns tex Brahma och Kochin vill gärna också ha en SOVBRÄDA, sittpinnar känns ibland lite för ostadiga för dem.
 
Sv: Hur man spikar upp ett värprede

Man kan ju göra lite olika sorters reden.

Jag har några köpereden. Annars har jag samlat på mig soptunnor, fyllt dem med halm, jag har också lite krubbor uppsatta lite överallt- både soptunnor och krubbor är poppis.

Jag har hört på ett annat forum att gamla Ikea Expedit bokhyllor fungerar bra som reden.
 
Sv: Hur man spikar upp ett värprede

Sorry, van vid lantraser. :)

LIA

Jo jag vet, jag tänkte också ha lantraser men fastnade sedan för sussex, brahma och stor kochin.

Typ nästan helt oekonomiska men väldigt trevliga djur. Och Kochinarna ser ut som vandrande stora befjädrade fotbollar.

Jag föll för kochin när jag träffade en dylik höna som hade en miljard små kycklingar gömda inne under vingarna och i fjäderdräkten. :love:
 
Sv: Hur man spikar upp ett värprede

Kl

Jag får hem öländska dvärghöns imorgon men jag vet inte vad jag ska ha som reden! Panik!
 
Sv: Hur man spikar upp ett värprede

Skruva ihop några brädlappar, alternativt sätt ut ett par baljor med lite halh/hö i. Gör sedan en bra, permanent lösning.

Jag hoppas du förberett resten av hönshuset bättre. :)

LIA
 
Sv: Hur man spikar upp ett värprede

Resten av hönshuset är klart och sand, mat och snäckskal är inhandlat. Jag hade tänkt fixa till reden men nu får jag hem dessa småttingarna innan jag hunnit med det allra sista.
 
Sv: Hur man spikar upp ett värprede

Men är det småttingar så behöver du ju inte fundera på värpreden med en gång. Dom värper ju inte förrän vid 18-20 veckor.

I vårt hönshus har vi "naturpinnar" att sitta på. Vi var till skogen och tog små, raka aspar som vi kapade i samma längd som hönshusbredden. Diameter på ca 4 cm. Så spikade vi upp brädlappar som vi tagit ut ett V i på väggen och lade pinnarna i dem. En skruv säkrar pinnen. De verkar mycket populära. barken gör dem lite ruffa och ger bra grepp men det finns inga sprickor i dem så de känns ändå rätt hygieniska. Eftersom de är billiga så kan man byta ut dem varje år så de får fräsha pinnar. Jag har ett rede som hänger på utsidan av hönshuset som är avdelat med en nätvägg inne i ladugården. Redet har en lucka man kan lyfta på så man behöver inte gå in när man ska plocka äggen.

JAg tycker annars idén med Expedit var toppen. En bräda i framkant för att hålla tillbaka ägg och strö bara och en stege upp!
 
Sv: Hur man spikar upp ett värprede

När vi en gång i tiden inredde ett hönshus så lånade jag boken Naturligare hönsskötsel
av Detlef Fölsch, Kristina Odén på biblioteket. Den är riktigt bra...står presis allt i den. Från lämplig höjder på reden till sittpinnar, rastgård mm mm. Finns (om jag inte mins fel) även ritningar och mycket bilder så man kan helt enkelt inte misslyckas.
 
Sv: Hur man spikar upp ett värprede

Sittpinnarna ska vara så grova att dom bekvämt kan vila bröstbenet på dom dvs för mindre raser ca 5 cm och för större 6-7 i diameter. Grenar är perfekt och innehåller inte så mycket mer ohyregömmor än annat trävirke. 30 cm sittpinne per liten höna.
Mina badar inte i sand inomhus. Däremot får dom en bal torv som jag skär upp ett badhål i - fungerar bra och det dom spiller ut blir strö allteftersom. Ute letar dom upp jordiga hålor dock - dom går ju helt fria. Men på vintern blir det torvbad.
Under sittpinnarna har många en bajsbräda som är lätt att mocka av.
Mitt hönshus
DSC_0120.jpg

Jag har nu bytt ut dom smalare pinnarna - dom var alldeles för klena.
Redet har jag snickrat själv av restvirke - det är 7 platser.
Det är viktigt med en sittbräda framför redena för det ska inspekteras och kollas om favoritredet är ledigt.
På trälådan i mitten står det nu en vattenautomat i metall. Mycket bra att ha den upphöjd så sprätt inte skitar ner vattnet.
 
Sv: Hur man spikar upp ett värprede

Våra höns älskar vägghängda krubbor. Smidigt om man inte är händig på att designa själv.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 250
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 325
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ Jag vill börja med att säga att jag velade mellan att lägga tråden här eller på Barn men landade i att det inte är bebisen som är den...
Svar
13
· Visningar
1 186
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp