Hur många här har mist en hund för tidigt?

M

mellon

I fredags var jag tvungen att avliva min 1,5 år gamla hund.
Pga dåliga njurar. Det hade tydligen pågått länge, var kroniskt
sa de. Var så chockad att jag inte fick fram alla frågor.
Hon hade inte visat några sjukdomstecken innan, bara att hon var
lite tunn och liten till växten.
Var hängig och rörde sig väldigt stelt en vecka innan vi gick till
veterinären, och då visade proverna genast detta. Ultraljudet sa
att njurarna såg konstiga ut.
Är fruktansvärt ledsen, och har svårt att acceptera att vi inte fick
längre tid tillsammans. Hade varit lättare att förstå om hon åtminstone varit över 5-8 år.

Kanske skulle det hjälpa lite att höra om fler som upplevt för tidig död.
Känner andra som mist sina hundar men då har de varit över 10 år.
 
Sv: Hur många här har mist en hund för tidigt?

Ja jag har det. Det är fruktansvärt. De har inte ens fått leva sitt liv. Jag tror aldrig att jag kommer att komma över det.
 
Sv: Hur många här har mist en hund för tidigt?

Jag miste min ena hund för några månader sedan. Hon blev iallafall 7 år men jag tyckte det också var alldeles för tidigt. Hon hade gått ned i vikt och när vi kollade upp detta fick vi veta att hennes lever var slut. Det var fruktansvärt svårt att förstå och acceptera och jag tror inte att jag kommer att kunna göra det någonsin.

Jag lider med dig för jag vet hur svårt det är. Skickar en stoor *tröstkram*!

Kram Angelina
 
Sv: Hur många här har mist en hund för tidigt?

Jag har!

Nova var en korsning mellan schäfer, labrador och rottweiler och han var tre år när han kom till mig. han var omplaceringshund och hade visat många tecken på aggressivitet. Från början visade han inget utan han var helt underbar! När han var 4 år valde jag att avliva honom. Då hade han bitit mig och hotat om att bita ett flertal gånger.

Bus var en krosning mellan pointer och schäfer som jag köpte av min bror som valp. Hon var min favorit och jag verkade vara hennes också. Hon var lättlärd och vi tränade lydnad nästan varje dag. Hon var verkligen jätteduktig och personlig. Redan från valpstadiet började hon få problem med vikten. Tog henne till veterinär när jag inte fick henne att gå upp i vikt som hon skulle, men han ville inte ta några prover utan tyckte att vi kunde vänta med det en tid. Hon var ännu så ung sa han. Tiden gick och förutom problemen med vikten så fick hon problem med att vara ensam hemma. Det gick inte att lämna henne ensam ens 5 minuter. Hon ylade, skällde, kissade och bajsade och gnagde i sönder allt hon kunde. Hon kunde ta sig upp på översta hyllan i bokhyllan, öppna kylskåp och frys och öppnade dörrar om de inte var låsta! vikten började jag dock få rätt på, men bara när hon åt hemlagad mat kunde hon hålla vikten. När hon var nästan tre år orkade inte jag mer. Kanske hade jag orkat längre, men min man ville inte ha henne mer! Min man tog henne till veterinär för avlivningoch när hon ligger död så säger veterinären att han trodde att hon hade epilepsi. Det kunde han väl sagt tidigare.?? Jag kunde inte följa med på hennes sista resa för jag visste att jag inte kunde hålla mig lugn, men jag har så dåligt samvete för att jag lämnade henne där och inte var med med tanke på att hon var livrädd. Min älskade Bus, en hund som henne kommer ingen i närheten av!! Och jag har väl aldrig älskat en hund som jag älskade henne.
 
Sv: Hur många här har mist en hund för tidigt?

min första hund, en dalmatiner som hette hannibal, dog i en olycka när han var 10-11 månader (minns inte exakt ålder). jag var inte gammal då, en 12 år, men jag minns det som om det vore igår. han slet sig och sprang in i en hästhage och började nafsa hästarna i hasorna. en kort stund senare sprang han ut men hann bara 50 m innan han säckade ihop. folk kom rusande från alla håll. någon sa att han blivit sparkad. han dog direkt när vi kom fram till sjursjukhuset. hans aorta hade spruckit. det tog mig flera år att komma över, men jag blir fortfarande ledsen när jag tänker på det.
 
Sv: Hur många här har mist en hund för tidigt?

Jag miste en valp, endast fyra månader gammal. Hon fick en akut cirkulationskollaps och dog i mitt knä medan jag jagade jourveterinär. Detta var en söndag kväll.

Fick avliva en två årig blandras tik som inte alls fungerade i familjen. Vi borde aldrig ha skaffat henne med tanke på de olika raser som var blandade i henne. Men det är lätt att vara efterklok :cry:
 
Sv: Hur många här har mist en hund för tidigt?

Förlorade min schäfervalp endast 4 mån gammal i kennelhosta. Känns så orättvist! Låg knall fall, det tog bara några minuter. Tydligen hade det gått direkt till hjärtat sa vet.
 
Sv: Hur många här har mist en hund för tidigt?

Jag kommer med stor sannolikhet att förlora min lilla i förtid, också pga njurfel. Hon är fem nu, och hon har nog inte mer än ett eller två år kvar om man tittar på hennes värden.
 
Sv: Hur många här har mist en hund för tidigt?

Jag har... Eller vår familj rättare sagt.

Pappa var ute och jagade med vår beagle Dacke, vår Prins. Dubbelchampion var han. Som tur var hade han pejlen på honom och märkte att det plötsligt blev tyst. Efter en halvtimmes letande hittade han honom... Då låg han under en gran och var alldeles död... Hjärtat hade bara gett upp.

Inga symptom innan. Eller jo, helgen innan hade han vart lite avslagen liksom och pappa fick leta upp honom när de skulle hem. Men annars inget.

Jag var hemma från Kalmar den helgen, men det måste vart längre för det var en vardag och mamma jobbade. Jag vaknade av att pappa körde in på gården och klockan var 11... Rusade upp och försökte låtsas att jag inte alls sovit tills precis då... :angel: ;) Hör pappa komma upp när jag står framför spegeln. Han har alla jaktkläderna på sig fortfarande, utom stövlarna då. Och han ser helt förstörd ut. Han säger att Dacke är död och så sätter vi oss på sängen. Han gråter. Och jag med. Dacke blev bara 4 år...

Innan han kom hem hade han kört direkt till Djursjukhuset med Dacke och lämnat honom där. På kvällen fick vi tillbaka honom och kunde begrava honom under äppelträdet där Pelle och Klang redan låg. De dog av ålder resp. många skador som inte ville läka. Dackes hjärta var iväg på obduktion.

Kommer inte riktigt ihåg vad de kom fram till, men antingen var det nåt med hjärtat eller nåt i hjärnan.

R.I.P min älskade Tassebo Dacke!! Vi saknar dig massor!!!
 
Sv: Hur många här har mist en hund för tidigt?

vi miste vår schäfertik för tidigt. hon fick tumörer och antagligen cancer i blodet. vi miste även en schäferhane som vi hade på foder, han bara föll ihop knall o fall, det var hjärtat men han var kanske bara 2 år.

:cry:
R.I.P
 
Sv: Hur många här har mist en hund för tidigt?

två hundar har min familj förlorat i alldeles för tidig ålder...
Våran 1:a hund vara bara 6mån då hon såg en annan hund på andra sidan vägen, sprang över och blev påkörd...
Våran 2:a hund hade varit på rymmen en kort stund och efter en stund då mamma ropat sprang hon över vägen och fick samma öde som hunden innan... hon var då bara 3år. Denna hund hade lynnes fel och hade troligtvis inte fått levt livet ut ändå...
Vi har haft otur... nu har vi en jätte mysig hund com inte är speciellt road av att flänga runt som våra tidigare hundar... så han kommer nog få ett längre liv...
 
Sv: Hur många här har mist en hund för tidigt?

Miste min första egna hund, borderterriern Affi i en olycka när hon var 20 månader...

Jag hade alltid sådana bekymmer med hundarna på jakterna, med koppel som snodde ihop sig, någon tipsade då om parkoppel...

Så jag gjorde ett parkoppel till borderterriern och labben, skulle prova det och ja... Egentligen förstår vem som helst att en 11-åring klarar inte att hålla en labbe och en terrier i koppel om de vill därifrån... En hare dök upp framför och labben som är jaktidiot kunde inte låta den springa där, så hon for efter, drog mig i backen, efter ett par meter släppte jag och såg dem springa iväg... Jagade efter dem i panik, men de var så fokuserade på haren, efter ett tag hängde ju bara min lilla efter.... Hon bröt nacken hoppas jag, vill inte tro att hon ströps...

Labben förstod aldrig vad som hade hänt, hon letade flera månader efter Affi och kom inte över det förrän vi skaffade en ny, jag kommer aldrig komma över det och mår än idag väldigt dåligt när jag ser parkoppel eller folk som binder ihop sina hundar, det kan hända så mycket hemskt...

//E
 
Sv: Hur många här har mist en hund för tidigt?

Vi miste vår älskade rottiskille när han var 4 1/2 år. Vi var tvugna att avliva honom då han fick EP på sin treårsdag och levde med det i 1 1/2 år.
Det var inte anfall typ en gång i månaden utan 4-5 anfall per dygn,sen kunde det vara uppehåll en vecka och så blev det anfall igen.
Vi fick höja medicinen hela tiden för han svarade inte på den.
Han var en stor rackare, han vägde 60 kg och till slut gick hans korsband av på bakbenet och han fick diskbråck och var totalförlamad så då fanns det tyvärr ingen återvändo.
Vi har nu två nya rottisar, en tik o en hane som är underbara men "lilla" Herman glömmer vi inte, han var så himla speciell :cry:
 
Sv: Hur många här har mist en hund för tidigt?

Jag förlorade min bästa vän för 3 månader sedan, han blev 9 år och det var alldeles för tidigt ..

Han blev plötsligt tokig i vatten, drack som en galning.. Vi bokade veterinär tid en fredag men han aldrig dit.

På torsdagen somnade han in i min famn :cry:

Det kommer ta långt tid att komma över då han var en så stor del av mitt liv och han har hjälpt mig genom många kriser.

RIP min ängel
Blandat2004023.jpg
 
Sv: Hur många här har mist en hund för tidigt?

Vi har haft många hundar under min uppväxt. Min pappa är polis och hundförare så många Hundar har passerat.
När jag och min syster var tonåringar så fick vi en dvärgshnauzer som vi tänade augility med. Han fick vi tyvärr ta bort som 4 åring pga njurproblem. :cry: . Det var jobbigt.
Sen när jag var 17 köpte jag en mellanshnauzer som jag hade i 3 år. När man sambo var ute med honom och min dobermann så sprang han bort och blev överkörd. Det var det mest traumatiska jag har varit med om i hela mitt liv. Trodde aldrig jag skulle bli hel igen :crazy: . Och min dobermann tik fick stanna kvar hos min sambo när jag flyttade och hon fick nån akut leversjukdom och blev inlagd på Strömsholm med dropp, men tyvärr gick inte hennes liv att rädda. Hon blev 6 år. Kom från missbrukare och jag köpte henne när hon var 2 år.

R.I.P Up shot´s Aster
R.I.P Frykdalens Hetsige-Helge "Nicke"
R.I.P Dessie
 
Sv: Hur många här har mist en hund för tidigt?

hejsan!!
undra bra....är detta johanna som skriver detta??
Om inte så har ja en kompis som också förlorade sin hund det varb fredagen den 13, hon blev 1½ år gammal bara!!
Henns njurar var trasiga....helt sönder!! hon fick avlivas den dagen, de hade inte sett något annars....
Va vca din hund för ras??
detta här va en golden retriver!!
 
Sv: Hur många här har mist en hund för tidigt?

Fy det var det värsta jag hört faktiskt... Jag förstår att du aldrig kommer att komma över det. Det ska jag verkligen tänka på om tanken någongång skulle så mig...
 
Sv: Hur många här har mist en hund för tidigt?

Det är i stil med folk som glömmer hunden bunden i dragkroken och kör iväg.... Det sitter liksom fast på näthinnan trots att det är snart 10 år sen. Brukar försöka få försäljare att plocka bort dessa hemska koppel och vissa har faktiskt gömt undan dem.

Småtjejerna jag tränar kan ibland tycka det är kul att binda ihop hundarna, men det brukar räcka med att säga att min hund dog sådär så går de och säger till varandra sen "Emma säger att vi inte får binda ihop hundarna" :crazy:

Men jag har ju halvt koppelfobi också, allt för att de inte ska kunna fastna...

//E
 
Sv: Hur många här har mist en hund för tidigt?

Det jag har råkat ut för är att två halvgalna hundar som snurrar runt runt och vill tränar har hakat ihop. Dvs karbinhaken i den andres halsband. Det hände här i vintras. Jag var ensam då och de andra hade gått iväg. Men nu är det ju som tur var så att vad som än skulle hända så skulle inte mina hundar börja slåss. Inte ens om de fick panik skulle det hända nått om jag står där. Så det gick bra.

Men lite hjärtklappning fick jag. De är ändå tunga och starka och vill det sig illa så kan ju någon av de strypas. Den ena hunden har ju alltid stryp på sig när jag är ute bland folk och hundar med de båda två själv. Så det är jag försiktig med. Jag är livrädd när folk släpper fram sina (djävla) hundar och så ska de hälsa kopplade. DÅ kan det bli panik för den äldre hunden. Skulle det haka ihop så vette fan hur det skulle gå. Då skulle nog mina händer också ryka...

Min kompis lät sina två hundar leka ihop och den ena fastnade med käken under den andras halsband. Men som tur var så har hon sådan lydnad på sina hundar så hon kunde beordra dem att stanna blixtstilla. Gissa om vi har halsbandsfobi efter det. Jag avskyr när folk släpper lösa sina hundar med halsband. Lösa så ska de aldrig ha halsband. Möjligtvis om jag slögår efter en väg eller gångväg med min äldre hund. Men aldrig aldrig annars. Defentivit inte vid lek med andra hundar...

Nej usch. Jag tycker faktiskt såååå synd om dig :cry:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 737
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 725
Senast: YlvaG
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 433
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 197
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp