Hur många kalorier ska man egentligen äta som halvaktiv tjej?

Fast... Att vara 170 cm lång och väga 55 kg är bara något kg ifrån undervikt. Dessutom, 30 000 steg tar runt 6 timmar att gå. Tar övrig motion 1-2 timmar? Det måste ändå räknas som betydligt aktivare än vad de flesta är. Det är ju ytterst få människor förunnat att kunna lägga motsvarande en arbetsdag på att motionera sig själv.

Jag gick konstant på mitt gamla arbete, så det blev lätt 30 000 steg om dagen. Och det är 55-60 kg.

Min sambo tar typ 10 000 steg om dagen när han inte jobbar och bara sitter framför datorn och endast rastar hundarna utanför huset liksom. Det är inte aktivt för fem öre.
 
Senast ändrad:
Jag är till 100% övertygad om, att träning hjälper till vid viktminskning. För mig personligen är det helt avgörande (jag springer, cyklar och simmar men ffa löpning gör en gigantisk skillnad). Min man som tränar enormt mycket, har "problem" att äta tillräckligt mycket för att inte rasa i vikt.

Däremot handlar det givetvis om vad man menar med träning. Jag tror många överskattar hur mycket t.ex. en promenad kräver i energi mätt. Om jag (62 kg) springer en timma, bränner jag kanske 500 kalorier. För mig gör det stor skillnad - men om jag sen stoppade i mig 2 donuts efteråt hade jag snarare hamnat på energiöverskott. Om jag däremot äter som vanligt, men inte fikar/äter godis/häller fet sås på min mat, så gör en timmas löpning 5, 6 ggr i veckan jättestor skillnad. Nån dag springer jag kanske 1 1/2 timma, eller cyklar 3 timmar. Eller simmar en timma i sjön. Vilket som. När jag slutar med de aktiviteterna (vilket jag gjorde för 2 år sen) kryper övervikten tillbaka sakta men säkert.
 
Jag är till 100% övertygad om, att träning hjälper till vid viktminskning. För mig personligen är det helt avgörande (jag springer, cyklar och simmar men ffa löpning gör en gigantisk skillnad). Min man som tränar enormt mycket, har "problem" att äta tillräckligt mycket för att inte rasa i vikt.

Däremot handlar det givetvis om vad man menar med träning. Jag tror många överskattar hur mycket t.ex. en promenad kräver i energi mätt. Om jag (62 kg) springer en timma, bränner jag kanske 500 kalorier. För mig gör det stor skillnad - men om jag sen stoppade i mig 2 donuts efteråt hade jag snarare hamnat på energiöverskott. Om jag däremot äter som vanligt, men inte fikar/äter godis/häller fet sås på min mat, så gör en timmas löpning 5, 6 ggr i veckan jättestor skillnad. Nån dag springer jag kanske 1 1/2 timma, eller cyklar 3 timmar. Eller simmar en timma i sjön. Vilket som. När jag slutar med de aktiviteterna (vilket jag gjorde för 2 år sen) kryper övervikten tillbaka sakta men säkert.

Ja ett problem är nog (för en del) att man tänker ''nu har jag tränat så en kaka skadar inte, eller jag tar två''.

Alt överskattar sin träning, typ 1 timmes gym = 900 kalorier i förbränning eller ngt annat tokigt. 2 timmar stenhårt benpass bränner jag (enligt pulsklocka) 600 kalorier. Så ett vanligt typ ryggpass borde ligga runt 200.
 
Jag är till 100% övertygad om, att träning hjälper till vid viktminskning. För mig personligen är det helt avgörande (jag springer, cyklar och simmar men ffa löpning gör en gigantisk skillnad). Min man som tränar enormt mycket, har "problem" att äta tillräckligt mycket för att inte rasa i vikt.

Däremot handlar det givetvis om vad man menar med träning. Jag tror många överskattar hur mycket t.ex. en promenad kräver i energi mätt. Om jag (62 kg) springer en timma, bränner jag kanske 500 kalorier. För mig gör det stor skillnad - men om jag sen stoppade i mig 2 donuts efteråt hade jag snarare hamnat på energiöverskott. Om jag däremot äter som vanligt, men inte fikar/äter godis/häller fet sås på min mat, så gör en timmas löpning 5, 6 ggr i veckan jättestor skillnad. Nån dag springer jag kanske 1 1/2 timma, eller cyklar 3 timmar. Eller simmar en timma i sjön. Vilket som. När jag slutar med de aktiviteterna (vilket jag gjorde för 2 år sen) kryper övervikten tillbaka sakta men säkert.

Jag tycker motion påverkar aptiten också, själv är jag mycket mer sötsugen om jag inte rör på mig så mycket. (Och jag är inte ens avlägset i närheten av din aktivitetsnivå! :angel:)
 
För många av oss tjejer spelar ju menscykeln en del roll i det hela. Jag äter tex utan att överdriva ungefär dubbelt så mycket mellan ägglossning och mens än veckorna mellan mens och ägglossning.
 
Jag tycker motion påverkar aptiten också, själv är jag mycket mer sötsugen om jag inte rör på mig så mycket. (Och jag är inte ens avlägset i närheten av din aktivitetsnivå! :angel:)
Jag äter tio gånger mer (nästan...) de dagar då jag inte tränar nåt utan bara sitter hemma. Då är jag omättlig! (Och min aktivitetsnivå låter nog högre än den är, eftersom jag är väldigt långsam...!)
 
Ajdå! För mig är det tvärtom - jag äter tio gånger mer de dagar då jag inte tränar nåt utan bara sitter hemma. Då är jag omättlig! (Och min aktivitetsnivå låter nog högre än den är, eftersom jag är väldigt långsam...!)

Va? Men var det inte det jag skrev? Jag tror jag menar samma sak som du skriver ovan i alla fall, men värmen kanske ställt till det för mig... O_o:laugh:

Alltså:
soffa = vill ha chiiiiiiiiips! Åtta påsar chips!
joggingspår = vill ha några nötter och en banan
 
Jag tycker motion påverkar aptiten också, själv är jag mycket mer sötsugen om jag inte rör på mig så mycket. (Och jag är inte ens avlägset i närheten av din aktivitetsnivå! :angel:)

Och jag vill vräka i mig mat när jag tränar. Blir sjukt hungrig på typ massiva mängder pasta och räkost. :laugh:
 
Fast jobbar man heltid har man väl lagstadgad lunch? Jobbar man deltid förstår jag att man inte har lunch men då har man ju flera timmar över att träna på om man vill det.
Jag jobbar heltid, har även jobbat hela dygn utan 5 min rast. Så nej. Jag får naturligtvis äta men det blir ofta att äta i bilen eller på språng.
 
Du har inte jobbat inom vården va? 😉 Dygnsvila osv gäller inte heller när man jobbar dygn osv.

Nope, men man jobbar ju knappast 7 dygn i veckan. Så man bör ju ha lediga dagar att träna på för att kompensera mindre aktiva jobbdygn. Om man vill.

Däremot har jag jobbat dygn när jag jobbade som soldat och där är det ju varken stillasittande eller lätt när man jobbar dygn.
 
Nope, men man jobbar ju knappast 7 dygn i veckan. Så man bör ju ha lediga dagar att träna på för att kompensera mindre aktiva jobbdygn. Om man vill.

Däremot har jag jobbat dygn när jag jobbade som soldat och där är det ju varken stillasittande eller lätt när man jobbar dygn.

Längsta min vän som jobbat dygn var 5dygn på raken. De andra assistenterna hade magsjuka (eller var det influensa?)
 
Jag gick konstant på mitt gamla arbete, så det blev lätt 30 000 steg om dagen. Och det är 55-60 kg.

Min sambo tar typ 10 000 steg om dagen när han inte jobbar och bara sitter framför datorn och endast rastar hundarna utanför huset liksom. Det är inte aktivt för fem öre.
10 000 steg motsvarar 2 h promenad... Så det är ett rätt stort hus att gå runt då. Mååånga går betydligt mindre!
 
10 000 steg motsvarar 2 h promenad... Så det är ett rätt stort hus att gå runt då. Mååånga går betydligt mindre!

Ja alltså är man vaken ca. 16 timmar per dygn så är det 7,5 minuter per timma man är vaken som man rör sig. Inte alls många minuter där man rör på sig, gå till toan, köket, släppa ut hundarna, tvätta, en promenad till affären etc räknas ju in i dom 10 000 steg. Av dom vakna timmarna sitter man då 14 timmar, det är extremt mycket stillasittande.
 
Senast ändrad:
Va? Men var det inte det jag skrev? Jag tror jag menar samma sak som du skriver ovan i alla fall, men värmen kanske ställt till det för mig... O_o:laugh:

Alltså:
soffa = vill ha chiiiiiiiiips! Åtta påsar chips!
joggingspår = vill ha några nötter och en banan
Jo - innan jag insåg mitt misstag och rättade det :-D
 
10 000 steg motsvarar 2 h promenad... Så det är ett rätt stort hus att gå runt då. Mååånga går betydligt mindre!
:confused:
10000 steg är någonstans mellan 6 och 7 km lite olika beroende på hur långa steg man tar. 6 km fixar man på 1 timme om man håller tempo. Tar man det en något lugnare så går det på 1h 20 min. Ger man sig ut och vandrar med packning så brukar man prestera ca 3 km/h men det kan knappast jämföras med en vanlig promenad.
 
Alltså - att röra sig regelbundet under dagen är hälsofrämjande av andra anledningar än att man ”bränner kalorier” dvs skulle gå ned i vikt av vanlig rörelse. Det är inte träning att förflytta sig i vardagen x hundra/tusen steg osv. Däremot är det självklart bra för hälsan utöver det....

Jag blir så förvånad över att folk blir förvånade över att appar inte är bibeln :confused:

Ang träning och fysisk aktivitet så utöver det i kombo med ovan reflektioner så är det ju just essentiellt med kontinuerlig rörelse under dygnet . Det finns tillochmed ett begrepp som belyser detta : ”aktiv soffliggare” . Det är kategorin människor som har otroligt stillasittande jobb - de rör sig mellan skrivbord/skolbänken i några korridorer till kopiatorn eller nästa klassrum tex, dvs väldigt lite. Sen på kvällen har de mycket aktivitet - tex via ett träningspass eller många steg enligt stegräknaren som då i statistiken blir att de ändå totalt får ihop siffra eller långt över siffra som gäller för definitionen att man är väldigt aktiv och hälsosam .

Det blir som sagt inte sällan väldigt missvisande att läsa mätvärden som finns i appar som om de skulle spegla hela bilden.

Att röra sig i stallet , mocka box eller gå och hämta några hästar i hagen är givetvis bra för hälsan att man håller igång och inte är stilla. Men det är inte träning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp