Hur många kalorier ska man egentligen äta som halvaktiv tjej?

:confused:
10000 steg är någonstans mellan 6 och 7 km lite olika beroende på hur långa steg man tar. 6 km fixar man på 1 timme om man håller tempo. Tar man det en något lugnare så går det på 1h 20 min. Ger man sig ut och vandrar med packning så brukar man prestera ca 3 km/h men det kan knappast jämföras med en vanlig promenad.
Såhär säger en träningsexpert
https://www.aftonbladet.se/incoming/article10974748.ab

Själv går jag 120 steg per 100 m i platt terräng. Och ska jag hinna 6 km på en timme så måste jag springa. Hinner inte ens 5 km utan att småjogga delar av rundan när jag går med hundar.
 
Såhär säger en träningsexpert
https://www.aftonbladet.se/incoming/article10974748.ab

Själv går jag 120 steg per 100 m i platt terräng. Och ska jag hinna 6 km på en timme så måste jag springa. Hinner inte ens 5 km utan att småjogga delar av rundan när jag går med hundar.

Men då måste du gå ganska långsamt?
Jag har 3 km till stallet, enligt både bilen och gps. Det tar 30 minuter att gå med Ruben. 1 km på 10 minuter är ingen räserfart, joggar jag blir det 1 km på 6 minuter och jag är inte snabb.
 
Ja alltså är man vaken ca. 16 timmar per dygn så är det 7,5 minuter per timma man är vaken som man rör sig. Inte alls många minuter där man rör på sig, gå till toan, köket, släppa ut hundarna, tvätta, en promenad till affären etc räknas ju in i dom 10 000 steg. Av dom vakna timmarna sitter man då 14 timmar, det är extremt mycket stillasittande.
Jag har iofs bara stegräknare på mobilen och den följer inte med när jag går runt i lägenheten. Men jag tror att min vardag är ganska representativ för många.

Stiger upp 5.30. Fixar med morgonbestyren. Kl 7.00 är vi påväg ut när blöjan måste bytas igen. Promenerar med hundarna ca 7.10-7.30. Kör till förskola och lämnar, sedan till hundvakt och sist till jobbet dit jag är en kvart försenad. Jobbar 8 timmar. Åker och hämtar hundar och barn. Går en promenad på 30-60 min beroende på barnets humör. Hemma ca 17.30. Lagar mat, äter, städar efter bomben som tydligen har briserat i köket. Kanske kommer vi ut en kort runda igen. Nu är klockan ca 19 och det är dags för bad eller annan lugnare aktivitet. 19.30 påbörjas läggning och 20.30 sover avkomman förhoppningsvis. Om jag inte pluggar så har jag nu en stund att göra vad jag vill efter att jag diskat och plockat undan alla leksaker. Men träna blir svårt. Kan ju inte lämna huset. Hundarna kissar sista gången utanför porten. Brukar somna vid midnatt men sista timmen gör jag inte många knop...

Såhär ser det ut för väldigt många. Jag har knappt något pendlingsavstånd, ofta försvinner en timme till på dagen då. Och jag har ETT barn, och inget jobb som kräver att jag jobbar lite hemma också. Det är inte alltid lathet som gör att folk inte rör sig mer.
 
Men då måste du gå ganska långsamt?
Jag har 3 km till stallet, enligt både bilen och gps. Det tar 30 minuter att gå med Ruben. 1 km på 10 minuter är ingen räserfart, joggar jag blir det 1 km på 6 minuter och jag är inte snabb.
Nej jag går normalfort men rundan jag tänker på är i småbackig terräng.
 
Om det tar 2 timmar att ta 10 000 steg maste man nog ha taxben och ta forfarligt korta steg. Jag ar 153cm kort, har onda fotter och tar 10 000 steg pa runt en timma, beroende pa hur fort jag orkar ga den dagen.
Man räknar väl att man går runt 1400 steg på en kilometer, eller något sådant. Lite mer vid korta steg och lite mindre på längre steg.
 
Jag kanske förstår dig fel, men vad är problemet? :) Om du äter mindre än vad appen tycker att du ska äta för att gå ned den angivna vikten/vecka (gissar 0,5kg) så händer ju inget annat än att du går ner mer/fortare i vikt. Eller liksom det är ju inte på något sätt fel att du väljer att äta mindre? Jag förstår nog inte riktigt problemet :confused:

Nej det är egentligen inget problem, jag ville bara få fram att apparnas beräkningar inte alltid stämmer även om det är på "andra hållet" så att säga.
 
Såhär säger en träningsexpert
https://www.aftonbladet.se/incoming/article10974748.ab

Själv går jag 120 steg per 100 m i platt terräng. Och ska jag hinna 6 km på en timme så måste jag springa. Hinner inte ens 5 km utan att småjogga delar av rundan när jag går med hundar.
Om 6 km/h är powerwalk så har jag varit en jäkel på den motionsformen. Jag gick utan problem 6 km varje kväll på 1 timme i glatt samspråk med en vän utan att ha någon superkondition. Enligt mig är 6 km/h rask promenad, kommer man upp mot 7km/h så skulle jag betrakta det som powerwalk.
 
Du menar tvärtom va? Långa kliv tar längre tid...

Fran AZ Central ...

"People with long strides can walk faster than people with short strides if they take the same number of steps per minute because they can cover more distance with each step. A 6-foot-1-inch person who takes 95 to 105 steps per minute walks 2.5 mph, while the 5-foot-9-inch person who takes the same number of steps walks 2 mph, according to Fenton. Similarly, a 6-foot-1-inch person who takes 120 to 130 steps per minute walks 4 mph, while the 5-foot-5-inch person who takes the same number of steps walks 3.5 mph."

Resources:
 
Appar går inte att lita på till 100 %.
Enligt en app jag testade åt jag lååångt mer kalorier än vad jag borde. Tänkte att jag skulle få lite fingervisning/tips men blev mest irriterad så raderade appen och kör på vanliga hederliga sättet istället :cool:
Börjar överväga det med, men tycker ändå Lifesum ger en fingervisning på vad det faktiskt jag äter och vilket det är som innehåler med kalorier.
 
Om 6 km/h är powerwalk så har jag varit en jäkel på den motionsformen. Jag gick utan problem 6 km varje kväll på 1 timme i glatt samspråk med en vän utan att ha någon superkondition. Enligt mig är 6 km/h rask promenad, kommer man upp mot 7km/h så skulle jag betrakta det som powerwalk.

Och för mig är en powerwalk en väldigt rask promenad där man går snabbt, effektivt och får upp puls oavsett sträcka.

Att gå i normalt promenadtempo är alltså för mig inte en powerwalk, oavsett om man går 2 mil eller 4. Då är det en mindre vandring ;)
 
Och för mig är en powerwalk en väldigt rask promenad där man går snabbt, effektivt och får upp puls oavsett sträcka.

Att gå i normalt promenadtempo är alltså för mig inte en powerwalk, oavsett om man går 2 mil eller 4. Då är det en mindre vandring ;)
Jag förstår inte alls vad det du skriver har att göra med mitt inlägg. Jag har aldrig skrivit något om sträcka för att det ska vara powerwalk så varifrån kom den passningen?
 
Om 6 km/h är powerwalk så har jag varit en jäkel på den motionsformen. Jag gick utan problem 6 km varje kväll på 1 timme i glatt samspråk med en vän utan att ha någon superkondition. Enligt mig är 6 km/h rask promenad, kommer man upp mot 7km/h så skulle jag betrakta det som powerwalk.


Enligt 1177 är 7 km/h "riktigt bra fart" för en powerwalk. Mao är 6 km/h fortfarande att räknas som en powerwalk, tolkar jag det som. Det betyder ju inte att man behöver ha superkondis för det, bara att det räknas som snabbare än en rask promenad.
 
Börjar överväga det med, men tycker ändå Lifesum ger en fingervisning på vad det faktiskt jag äter och vilket det är som innehåler med kalorier.

Jag gillar lifesum, använder den som matdagbok och för att få en överblick över protein/kolhydrater/fett-ratio samt samlade kcal.

Men ingen app är ju felfri, den får tolkas med en smula salt. Likaså om du lägger in "träning" i den, det är ju en rätt grov uppskattning av kcal-förbrukning.
 
Bara en reflektion angående stegräknare på mobilen. Den är ju inte i närheten av exakt. Jag kan till exempel ha 10.000 steg efter en hel dag i bilen. För att jag rör telefonen eller för att det skumpar.
Om jag tittar när den räknar så är den definitivt lite optimistisk. 5 steg kan räknas som 8 många gånger. Så det är väl en trevlig uppfinning men inget som visar på någon exakt vetenskap.
Sen håller jag med @Milosari om att ett stillasittande jobb är svårt att hämta igen när det gäller just steg. Och jag tror stegräknare är mer exakt när du faktiskt tar en promenad jämfört med när du jobbar och går runt. Jag har ju lätt 10 000 steg på 3 timmars jobb och rör mig då med korta steg på en pytteliten yta och bränner nog lika mycket kalorier som när jag står stilla. Men om jag aktivt går ut med hundarna krävs det mer ansträngning för de där stegen.
 
Bara en reflektion angående stegräknare på mobilen. Den är ju inte i närheten av exakt. Jag kan till exempel ha 10.000 steg efter en hel dag i bilen. För att jag rör telefonen eller för att det skumpar.
Om jag tittar när den räknar så är den definitivt lite optimistisk. 5 steg kan räknas som 8 många gånger. Så det är väl en trevlig uppfinning men inget som visar på någon exakt vetenskap.
Sen håller jag med @Milosari om att ett stillasittande jobb är svårt att hämta igen när det gäller just steg. Och jag tror stegräknare är mer exakt när du faktiskt tar en promenad jämfört med när du jobbar och går runt. Jag har ju lätt 10 000 steg på 3 timmars jobb och rör mig då med korta steg på en pytteliten yta och bränner nog lika mycket kalorier som när jag står stilla. Men om jag aktivt går ut med hundarna krävs det mer ansträngning för de där stegen.
Det är jobbigare för kroppen att stanna-starta än att hålla konstant fart, så det kan absolut gå åt en hel del energi på att röra sig korta sträckor på liten yta. En föreläsare vi hade sa en gång att man inte ska underskatta shopping som motionsform, för där är det väldigt många start-stopp och riktningsförändringar :D (sagt med glimten i ögat, ska tilläggas)
 
Bara en reflektion angående stegräknare på mobilen. Den är ju inte i närheten av exakt. Jag kan till exempel ha 10.000 steg efter en hel dag i bilen. För att jag rör telefonen eller för att det skumpar.
Om jag tittar när den räknar så är den definitivt lite optimistisk. 5 steg kan räknas som 8 många gånger. Så det är väl en trevlig uppfinning men inget som visar på någon exakt vetenskap.
Sen håller jag med @Milosari om att ett stillasittande jobb är svårt att hämta igen när det gäller just steg. Och jag tror stegräknare är mer exakt när du faktiskt tar en promenad jämfört med när du jobbar och går runt. Jag har ju lätt 10 000 steg på 3 timmars jobb och rör mig då med korta steg på en pytteliten yta och bränner nog lika mycket kalorier som när jag står stilla. Men om jag aktivt går ut med hundarna krävs det mer ansträngning för de där stegen.

Beror nog mycket på mobil. Min räknar väldigt exakt. Har kontrollräknat och även glott på den när jag gått, kör jag bil eller åker tåg blir det 0 och våra tåg går på skarvspår :p
Den skiljer även på hälsosamt tempo och inte.
 
Bara en reflektion angående stegräknare på mobilen. Den är ju inte i närheten av exakt. Jag kan till exempel ha 10.000 steg efter en hel dag i bilen. För att jag rör telefonen eller för att det skumpar.
Om jag tittar när den räknar så är den definitivt lite optimistisk. 5 steg kan räknas som 8 många gånger. Så det är väl en trevlig uppfinning men inget som visar på någon exakt vetenskap.
Sen håller jag med @Milosari om att ett stillasittande jobb är svårt att hämta igen när det gäller just steg. Och jag tror stegräknare är mer exakt när du faktiskt tar en promenad jämfört med när du jobbar och går runt. Jag har ju lätt 10 000 steg på 3 timmars jobb och rör mig då med korta steg på en pytteliten yta och bränner nog lika mycket kalorier som när jag står stilla. Men om jag aktivt går ut med hundarna krävs det mer ansträngning för de där stegen.


:D Min gav mig steg när jag red. Typ 1,5 per steg hästen tog. En stillsam skritttur i skogen och det såg ut som om jag varit på milavandring.
 
  • Gilla
Reactions: Ray

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp