Bukefalos 28 år!

Hur många tävlar på raka bett nu?

JohannaB

Trådstartare
Apropå diskussionen om att tillåta tävling på bettlösa alternativ så påminner den mig mycket om den diskussion som var för några år sedan om att raka bett ej var tillåtna att tävla på.
På den tiden rekommenderades de av hästtandläkare (kanske fortfarande görs?) och det dök upp tråd efter tråd om varför man inte fick tävla på det och det fanns, upplevde jag, massvis av hästar som bara gick att rida på raka bett. Det här var nog kring 2005-2010 någonstans kanske?

Nåväl, nu ÄR raka bett tillåtna att tävla på så nu behövs inte diskussionen längre ;) och det är ju bra...

Men hur blev det?
Är det verkligen många som faktiskt väljer att tävla på raka bett?

Kritiken mot dem på dem tiden var (och det gäller väl idag också) att de är svåra att ställa i nacken med och ger ett stort tungtryck, men hästtandläkarna rekommenderar de som sagt som ett alternativ som är snällt för munnen och för några år sedan var de väldigt populära....

Och, jag tror inte jag har sett ett enda ekipage som faktiskt tävlat på dem i år?
Fast jag har ju definitivt inte tittat i munnen på ekipagen utan det är mer av vad man ser på uppstallningarna eller vid tränsning i transporten eller när man ser tränsen hänga utanför sadelskåp/transport/bil etc så mina iakttagelser är väl långt från någon sanning :D ;)

Hur gör ni, tävlar någon här på rakt bett?
Och hur ser det ut i ert närområde, förekommer det mycket raka bett fortfarande eller var det mer av en "fluga" för 5-10 år sedan?
 
Rider ganska mycket på rakt bett för variationens skull. Men tävla på det - nej tack. ;) Vet inte om det är många andra som gör det dock.
 
Jag har tävlat en hel del hästar på raka bett, det har ju alltid varit tillåtet i fälttävlansdressyren. När jag tävlat samma hästar i dressyrdressyr har jag ridit på kandar.
Nej jag tror inte det är så vanligt, inte heller dom där minibetten som oxå var populära under samma tid, folk har ju märkt av att det funkar inte i längden att ha så korta och smala bett i munnen.
 
Jag har tävlat en hel del hästar på raka bett, det har ju alltid varit tillåtet i fälttävlansdressyren. När jag tävlat samma hästar i dressyrdressyr har jag ridit på kandar.
Nej jag tror inte det är så vanligt, inte heller dom där minibetten som oxå var populära under samma tid, folk har ju märkt av att det funkar inte i längden att ha så korta och smala bett i munnen.
Vad menar du med minibett och varför skulle det fungera dåligt i längden? Vad händer?
 
Jag tävlade min förra häst på rakt gummibett med metallkärna (utan är ju inte tillåtet).
Jag tävlade bara lätta klasser.
 
Vad menar du med minibett och varför skulle det fungera dåligt i längden? Vad händer?
Jag menar bett som är alldeles för korta och smala. Inte sällan har dom blivit rekommenderade att ha dom långt ner oxå. Resultatet blir en häst som går bakom hand och blir tjafsig i munnen.
 
Apropå diskussionen om att tillåta tävling på bettlösa alternativ så påminner den mig mycket om den diskussion som var för några år sedan om att raka bett ej var tillåtna att tävla på.
På den tiden rekommenderades de av hästtandläkare (kanske fortfarande görs?) och det dök upp tråd efter tråd om varför man inte fick tävla på det och det fanns, upplevde jag, massvis av hästar som bara gick att rida på raka bett. Det här var nog kring 2005-2010 någonstans kanske?

Nåväl, nu ÄR raka bett tillåtna att tävla på så nu behövs inte diskussionen längre ;) och det är ju bra...

Men hur blev det?
Är det verkligen många som faktiskt väljer att tävla på raka bett?

Kritiken mot dem på dem tiden var (och det gäller väl idag också) att de är svåra att ställa i nacken med och ger ett stort tungtryck, men hästtandläkarna rekommenderar de som sagt som ett alternativ som är snällt för munnen och för några år sedan var de väldigt populära....

Och, jag tror inte jag har sett ett enda ekipage som faktiskt tävlat på dem i år?
Fast jag har ju definitivt inte tittat i munnen på ekipagen utan det är mer av vad man ser på uppstallningarna eller vid tränsning i transporten eller när man ser tränsen hänga utanför sadelskåp/transport/bil etc så mina iakttagelser är väl långt från någon sanning :D ;)

Hur gör ni, tävlar någon här på rakt bett?
Och hur ser det ut i ert närområde, förekommer det mycket raka bett fortfarande eller var det mer av en "fluga" för 5-10 år sedan?
min ponny går bara på rakt eller hack, hon blir helt omöjligt när det är rörligt i munnen, så ja :) (tävlar inte för tf men när jag ska blir det rakt)
 
Jag tävlar min på rakt bett m remont. Det är det hon trivs bäst på faktiskt. Har inte ens reflekterat över att det skulle vara konstigt, fine inte jättevanligt men inte så otroligt sällsynt och konstigt som det verkar vara i den här tråden.
Har inte känt att vi haft problem iom bettvalet utan vi får fina procent, bara startat upp till LA:4 än så länge och msv debuten kommer i februari men det har ju inte ens med saken att göra.

Vad skulle problemet vara? Nyfiken då jag som sagt inte reflekterat över det innan. :)
 
Hej!

Rakt bett med fasta ringar är det enda bettet min får gå på för veterinären (tumör framför bettläget). När jag tävlar blir det på det bettet, liksom när jag tränar "tävlingsridning".

/Lavinia
 
Nja jag menar inte alls att det är något fel med raka bett men debatten om bettlösa påminde mig om den debatten, som i mångt och mycket var väldigt lik. Och raka bett blev ju godkända vilket ingen trodde då, så helt omöjligt är det nog inte att sidepull kanske en dag också godkänns?
Får man förresten tävla FT-dressyr på ngt bettlöst alternativ?
Jag har själv ett rakt bett som jag rider ut på, tror dock jag föredrar delat för tävling, men det jag minns från då var just hur många jag upplevde det var som var förhindrade att tävla pga att reglerna inte tillät raka bett på tävling. Och nu är det ju godkänt, men det var länge sedan jag läste om någon som var lyrisk över det liksom :)
 
Jag tävlar på rakt gummibett med metallkärna, har aldrig reflekterat över om fler gör de eller inte :) Tävlar bara lätt klass än så länge :)
 
Nu är ju jag inte dressyrryttare men jag gjorde faktiskt en start ändå i höstas så därför svarar jag.

Har alltid ridit min häst på 3-delat, började för ett par år sen använda hack och sedan ett hack med ytterst lite hävstång på hemmaplan. När det började dra ihop sig för årsdebuten (distans) stoppade jag in bettet igen eftersom han blir väldigt stark på tävling. Då trivdes han inte alls med det i munnen, jag red inte ens på det utan tog fram min samling med bett. Det slutade med att han trivdes bäst på ett rakt, lätt svängt tränsbett.

Senare när jag skulle tävla dressyr blev jag lättad när jag såg att det nu var tillåtet med raka tränsbett :)
 
Jag tävlade min ponny med rakt bett iår, men nu är han såld och min andra häst går på tre delat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 456
Senast: Ridinglady
·
Dressyr Har lusläst TR men faktiskt inte förstått fullt ut vilka bett som är tillåtna! Min häst har rejäla problem med att använda bett. Av...
2
Svar
27
· Visningar
4 778
Senast: kopparberg
·
Z
Dressyr #1. Om stångens vinkel vid kontakt kan bli mer än föreskrivna 45 grader, kan det ha fler orsaker än en för löst spänd kindkedja? #2...
Svar
19
· Visningar
2 774
Senast: Zephyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp