Hur många

Gnist

Trådstartare
Parningar mellan samma tik och samma hane tycker ni är ok?

Ser ju ibland uppfödare som har 3-5 identiska kombinationer och funderar då i mitt stilla sinne på hur dessa uppfödare resonerar/motiverar detta :confused:

Har själv iofs gjort samma kombination 2 ggr. 1 dubblé på jämtarna och en på finsk spets på 13 år som uppfödare. Så 2 kullar av samma kombo kan vara ok tycker jag och sådant är inget jag lyfter ögonbrynen åt. Givetvis under förutsättning att kull 1 visat sig blir friska, sunda och väl fungerande individer!

Har dock fått en del förfrågningar om jag inte kan göra kombon igen med gamle Rix ( :love: ) men det absolut blåvägrar jag att göra då 2 kullar räcker!

Dessa förfrågningar väckte dock funderingarna över hur de som tar 3 och fler kullar på exakt samma hundar och hur de resonerar??

Någon som har funderat på samma? eller rent av har fått svar på detta fenomen. Jag vet ju vad jag tror ligger bakom, men säker är jag ju inte så vad bättre än att hiva ut en tråd på buke för att få andras idéer och infallsvinklar? ;)
 
Sv: Hur många

Jag tycker att två parningar mellan samma individer är okej om man t.ex. bara fått hanar första gången. Detta förutsatt att de första blivit friska, sunda, bra mentalitet osv i den första kullen.

Förstår absolut inte hur man tänker när man gör om en kombination fler gånger än så.
Kan det ha med pengar att göra? Man äger både hanen och tiken vilket ju gör att man slipper språng och valpavgifter till hanhundsägaren.
 
Sv: Hur många

Det är ju just det som jag hoppas få lite input och teorier om iom denna tråd :laugh:
 
Sv: Hur många

Kan ju vara som så att det är lugnt att göra en lyckad kombo flera gånger, då ingen eller få av valparna i kullarna har gått vidare i avel?
 
Sv: Hur många

Jag anser att en kombination kan göras om 2 ggr utan problem, om valparna blir bra och allt det där. Blir valparna bara mediokra, så räcker det med att ha provat en gång liksom.

Jag tänker lite lika, gällande hur många gånger en hane ska användas i avel - oavsett vilken tik han parar. Går man med på matadoravel, så blir det ju mest en jäkla massa halvsyskon överallt bara, vilket kanske inte är så kul om några år då man vill para sin egna tik efter denna hane, exempelvis.
 
Sv: Hur många

Men om det nu är en så lyckad kombination, varför har då inga valpar använts i avel? En hane brukar oftast inte vara några problem att låna, de flesta "vanliga" valpköpare vill ju gärna ha in pengar. Och ganska många skulle nog mot ersättning låna ut sin tik för en kull valpar, förutsatt att man har bra kontakt med uppfödaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många

Ptja inte en susning, att de hanar i kullen som var bra, redan kastrerats?
"Fel" färg för ändamålet, knepiga köpare, för långt bort?
Ärsh jag har inte en susning!:p Finns säkert många anledningar.
 
Sv: Hur många

Jag avlar inte själv men börjar mer och mer intressera mig för ämnet, om inte annat så för att jag intresserar mig för vad som händer med min ras och varför. Som glad amatör är min spontana tanke två kullar av samma kombination, men då efter att man sett vad det blivit av den första kullen. Fast inom min egen ras som inte är så stor så tycker jag det är tråkigt när samma hundar används för mycket, även om det inte är samma kombination. Vissa hanar används jättemycket här nu, och i länder runt omkring. Känns trist tycker jag.

Ser fram emot om det dyker upp några bra svar på varför man tar flera kullar efter samma kombination. Intressant!
 
Sv: Hur många

det beror givetvis på hur stor avelsbasen är. för mindre raser tycker jag att 2 är ett absolut max.
 
Sv: Hur många

Är ju inte uppfödare, men en riktigt lyckad kombination ser jag bara fördelar man att man tar om både två och tre ggr, 4-5 ggr känns väl däremot tveksamt, en tik får ju inte få mer än 5 kullar och är hon såpass bra att hon är värd att få alla fem så bör man nog prova henne med iaf två olika hanar gärna tre.

Träffar man på en riktigt trevlig unghund av intressant ras så önskar man såklart att den kombinationen ska tas om när man själv kan köpa :P

Mitt resonemang här baserar sig ju på att kull 1 börjar visa framfötterna innan kull 2 tas, samt att rasen är numerärt tillräckligt stor så att liknande förfarande inte riskerar att öka en föreliggande inavelsproblematik...

Tycker också att förfarandet är bra inom raser som min ras tex, där arbetsegenskaperna börjar utarmas och rasen är i förändring åt det sämre, att då upprepa kombinationer som lett till bra hundar och istället strunta i några av de mediokra skulle jag förorda om jag fick bestämma...
 
Sv: Hur många

Men om det nu är en så lyckad kombination, varför har då inga valpar använts i avel? En hane brukar oftast inte vara några problem att låna, de flesta "vanliga" valpköpare vill ju gärna ha in pengar. Och ganska många skulle nog mot ersättning låna ut sin tik för en kull valpar, förutsatt att man har bra kontakt med uppfödaren.
Många oerfarna hundägare vill inte låta sina hanar para, av rädsla för att de sedan skall bli odrägliga i närheten av tikar.
Är ju inte uppfödare, men en riktigt lyckad kombination ser jag bara fördelar man att man tar om både två och tre ggr, 4-5 ggr känns väl däremot tveksamt, en tik får ju inte få mer än 5 kullar och är hon såpass bra att hon är värd att få alla fem så bör man nog prova henne med iaf två olika hanar gärna tre.

Vad är det för mening med att utöka antalet individer i en population, när man inte samtidigt ökar andelen genetiskt olika individer? Det tillför inte rasen någonting.
 
Sv: Hur många

Om särskilda skäl föreligger så ja att para en andra gång med samma hane. Har själv parat om med samma hane då det endast föddes en hanvalp som ägarna lät kastrera trots de hade bedyrat sitt intresse för avel:devil:
Gjorde därför om komb och behöll själv de två tikar som då föddes.
Eftersom jag själv föder upp en numerät liten ras tittar jag även på hur syskonen parats. Tex skulle jag inte para min tik med samma hane som min tiks kullsyster parats med. Sen handalar det också om att få en bra spridning på sina avkommor. Inom en liten ras är man dåligt hjälpt av att sälja tex två hanar till samma län om man kan välja större geografisk spridning.

Nu har en av mina hanars kullbror parat en av mina tikars syster i annant land. En av valparna kommer att sälja till mitt grannlän 14 mil bort.....
Mao en hane jag själv kommer att få dålig nytta av då jag kommer att para de två hundar jag själv har. Har funderat på att omvärdera mitt egna parningsbeslut och välja en annan hane men då det redan är så många valpar påtingade i just den kombinationen (en tik ska bla till en hanhundsägare som noga kollat linjer bla) så känns det mindre bara att svika valpköparna.

Men jag försöker att tänka längre än näsan räcker i alla fall.
 
Sv: Hur många

Är ju inte uppfödare, men en riktigt lyckad kombination ser jag bara fördelar man att man tar om både två och tre ggr, 4-5 ggr känns väl däremot tveksamt,

Fast vad för nytta är det med kanske dryga 30 valpar efter samma föräldrar?

Små raser som får små kullar kanske det bara blir 3-4 i varje kull, men andra raser, ex.vis jämtarna där det inte är ovanligt med 8-9 valpar i varje kull..

Visst, det kanske blir bra hundar men rent avelsmässigt för rasen; vad tillför det att ha 30 (och kanske fler om fler kullar tas) avkommor efter samma föräldrar?
 
Sv: Hur många

Om det reggas ca 6-700 nya valpar varje år, så ser jag heller många bra men mindre genetiskt spridning än stor spridning och många dåliga.

Det finns ju plats för viss avsmalning av avelsbasen i en så stor ras... Jag menar på att det är svårt att hitta bra hundar och lyckas man få fram bra valpar så finns det absolut en marknad för flera likadana!
 
Sv: Hur många

Jag är nog en ganska erfaren hundägare men helt novis när det kommer till avel. Tänkte passa på att slänga ut en fråga här med risk för lite trådkap..
Ni som har använt/använder era hanar i avel hur har de varit efteråt gentemot andra hundar och tikar? Givetvis förstår jag att det är väldigt individuellt men blir de så tokiga som man ofta hör? Har det inte med grundlydnad från början att göra? Den lydnad som man hade innan första parningen bör väl finnas kvar efteråt också eller blir de extra "hingstiga" som hästar gärna blir när de väl har fått smaka på det goda? ;) Blir det värre desto fler gånger de har parats?

..och nu åter till trådens innehåll.. Jag som är helt okunnig när det kommer till avel tycker att rent sunt förnuft säger att man inte bör använda samma kombination mer än 2ggr. Självklart beroende på hur många valpar per kull, mentaliteten och de nya ägarnas avelsplaner..
 
Sv: Hur många

Kikar man på ex.vis jämtarna (enklast för mig att ta dessa som exempel ;))så reggas det i snitt 1300-1400 valpar/år, men den genetiska avelsbasen ligger i dagsläget endast på 120 individer, så antalet reggningar säger egentligen mkt lite om den faktiska genetiska avelsbasen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många

Mina hanar är fortsatt likadana som innan avlesdebut. Ingen skillnad i beteende mot vare sig hanar eller tikar.
 
Sv: Hur många

Mina hanar är fortsatt likadana som innan avlesdebut. Ingen skillnad i beteende mot vare sig hanar eller tikar.
Har samma erfarenhet, snarare blir de enklare att ha att göra med kring tikar, de bryr sig inte annat än när det är exakt rätta timmarna/dygnen att anstränga sig.
Fast det är ju samma med hanhundar som lever med tikar utan att få komma till.
 
Sv: Hur många

Jag kan förstå att man upprepar en kombination som lämnat exceptionella valpar ytterligare en gång! En tredje gång däremot...nje....

Hundavel är ju fortfarande ingen ren vetenskap...så sannorlikheten är ju den att om du får EN bra kull så ökar riskerna i nästa kull att någon av de "dåliga generna" slår igenom. Rent statistiskt blir ju dessa riskerna ytterligare större om man även tar en fjärde och femte kull.

Utöver detta så tillkommer problematiken som flera redan talat om - minskad genpol, snabb spridning av eventuellt "dolda" defekter, långsiktig utarmning av egenskaper osv osv.

Min äldsta tik är köpt ur en upprepad parning! Jag stod på kö redan vid den första parningen, men tikarna räckte inte till då...

/Swat
 
Sv: Hur många

Jag kan tycka att 2 är OK. Har varit med om att man stått i kö för en viss kombination och så har det antingen blivit för få valpar eller knas med könsfördelningen i kombination med vad köparna vill ha. Då är det rätt trevligt om uppfödaren är villig att göra om kombinationen även om där inte finns några garantier för att det blir lika bra en gång till.

Kan tycka att både ägare till tiken och till hanen har gemensamt ansvar. Visst förstår att det är smickrande om man har en fin hane och folk vill använda den men lite eftertanke måste det väl ändå finnas. Precis som om man har en fin tik som har gett bra kullar med en viss hane, att man tänker efter både en och två gånger över om rasen gynnas av att ha nästan 30 hundar med samma linjer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 947
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 254
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 585
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp