Hur många

Sv: Hur många

Är ingen avelsfantast men är det inte så att vissa raser har regler för hur många kullar som får reggas efter både fader och moder?
Jämthunden är ju en ganska ung ras och har väl redan en gång drabbats av avelstrubbel när populära hundar parades hej vilt på 70-talet och oönskade beteenden följde med på köpet.
Sen beror det väl också på vilka som köper valpar är de få som låter hundarna gå till avel kan man kanske "kosta på sig" fler kullar av samma komb.

Skulle du ändra dig angående din vackerhund så vill jag ställa mig i kö;)
 
Sv: Hur många

Jag kan tänka mig att om man har en hund av en ras som får pyttesmå kullar, kanske med 2 valpar/kull och det finns "hur många individer som helst" av den rasen, kan det väl vara ok att ta många kullar med samma kombination.

Är det mer "normalstora" eller stora kullar förstår jag inte varför man tar samma kombination mer än två gånger, på precis samma sätt som jag inte förstår varför man tex ska använda en hane till femtioelva tikar, hanens bror och barnbarn till ytterligare femtioelva tikar osv.

Min Zala har fått två kullar hos kenneln som förut ägde henne, trots att rasen är liten, men, i första kullen kom det bara två valpar varav den ena blev överkörd av en bil (och klarade sig inte). I ett sådant fall förstår jag absolut att man gör samma kombination igen, om de i första kullen blev bra.
 
Sv: Hur många

Ja, det finns ett rekommenderat antal max avkommor i RAS för varje ras. Dock tycker jag att denna siffra i stort sett alltid är för hög. Om jag inte minns helt fel så får en dvärgschnauzer p/s hane ha mest 119 avkommor (detta kan ha ändrats i år).
 
Sv: Hur många

119 st!?! Det är ju jättemånga :eek:

Oki nu är jag dåligt insatt i dvärgschnauzer, jag ser bara myllret av dem på utställningar så jag utgår ifrån att det individmässigt inte är en liten ras men ändå. 119st är mååååånga sådana därade skäggiga små ettriga saker som en enda får vara upphov till :eek::devil:
 
Sv: Hur många

Kan bara hålla med! Men inget vi själva kan reglera utan är SKK som satt gränsen baserat på antal individer som finns.
 
Sv: Hur många

Nja.. Någon 3:e kull av samma kombination är inte aktuellt och då den (för några år sedan) inköpta tiken visade sig ha C på höfterna så har jag inte någon obesläktad tik att para honom med.

Hade jag haft det, så hade jag absolut tagit en kull till efter honom, då han visat sig vara en bra nedärvare både jaktligt och mentalt.

Nu drygt 3 år efter tågolyckan så har också skk äntligen fått klart att hans skador på näthinnorna är just skador efter den kollisionen och ingen konstig ögonsjukdom.. Tack och lov så skrev senaste ögonlysande vet. in på intyget att han varit med om en tågolycka (+ att de ju också har fått in journalen från vet. som behandlade honom efter olyckan) och att dessa skador inte är ärftliga :angel: Konstigt att det skulle ta så lång tid, men bättre sent än aldrig sägs det ju :D

Däremot kan det ju om något/några år bli små grå efter hans son ;) och jag har ju också en tik efter honom som nog ska tas iaf en kull på..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 948
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 254
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 283
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 585
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp