Hur mår min hund? (Pica)

Turali

Trådstartare
Långt inlägg!

Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven precis när hon började med det, och det har inte blivit någonting bättre under året.
Det finns att läsa här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1137597

Inomhus är hon väldigt lugn och stilla, men så fort vi går utanför dörren börjar det eviga ätandet.
Hyresvärden har grusat trappan. Medan jag låser dörren hetsäter hunden grus. Så fort vi har gått ned för trappan börjar hon istället hetsäta snö. Jag är helt okej med att hundarna tycker snö är gott och äter lite grann, men i vinter har hon börjat äta stora mängder på promenaderna. Första biten av promenaderna får jag dra med henne och försöka hindra henne från att äta medan vi rör oss framåt.
Oftast blir det äta, galoppera längst fram i koppel, tvärnita, äta snö, galoppera längst fram i kopplet osv.
Senaste påhittet att äta är bark. Går hon lös i skogen springer hon fram till träden, rycker bort en barkbit och tuggar i sig.

Jag hatar att göra mig osams med min hund, men jag får hela tiden vara på henne att sluta äta. Det känns som våra promenader inte består av något annat än "sluta", "spotta ut", "gå framåt!", "nej, nu räcker det". Hon har alltid varit i sin egen lilla bubbla, men jag upplever att det har blivit svårare att bryta henne senaste tiden. Går hon in för att vräka i sig jord, får jag bokstavligen lyfta bort henne, ställa mig på fläcken hon åt av och schasa bort henne. Då vaknar hon till, blir låg och tycker antagligen att jag är en j*vla kärring.
Vi kan inte stanna och prata med någon utan att hon börjar äta vad som finns på marken och jag får ideligen dra upp huvudet på henne, men hon ger sig inte.
Givetvis får hon beröm varje gång hon bryter av och nöjer sig med att promenera eller gå och nosa.

Senaste halvåret har jag varit hemma mycket med hundarna, men kommer snart få en ny arbetssituation och har ordnat dagisplats till hundarna. Därtill kommer jag behöva ordna en hundvakt som kan hjälpa till och passa när dagiset är stängt.
Jag har aldrig behövt lämna bort min hund, men slogs igår av att är det verkligen schysst att lägga ansvar på dagiset att passa min pica-hund? Det är väl en sak att jag går och muttrar på promenaderna, men jag vill inte sätta någon annan i den sitsen.

Hunden har under året ätit vitkål, fått vitamintillskott, bytt över till färskfoder och får ranitidin-tabletter två gånger om dagen.
Jag var hos veterinären senast i november och fick pica som diagnos. Han tyckte hon var i väldigt fint skick för sin ålder, 9 år. Tonsillerna är fina. Vi tog prover på lever och njurar när vi ändå var där, och de fungerar fint.

Ni som har haft djur med pica, hur har er vardag sett ut? Vad är det era djur har ätit?
Till er som läser vad skulle ni göra i min situation?

Jag har under hela året gått och velat fram och tillbaka om jag ska ta bort henne eller inte. Det går i perioder. Jag ser när jag skriver det här inlägget hur sjukt det låter, men det har blivit vardag för oss.

Hade min hund blivit gammal, börjat halta eller fått tumörer hade allt känts mer självklart. Min tant är glad och pigg och blir ofta misstagen för en valp. Hon ser frisk ut fast hon är sjuk.
 
Sv: Hur mår min hund? (Pica)

Skulle det funka med munkorg? På så sätt kan hon inte få i sig en massa saker :)
 
Sv: Hur mår min hund? (Pica)

Det står i texten.

TS: Ha munkorg på henne, då blir era promenader trevligare.
 
Sv: Hur mår min hund? (Pica)

Jag har ingen erfarenhet av pica men däremot kan jag tänka mig några saker som man kanske skulle kunna testa - jag spånar lite nu, du kanske har testat alltihopa.

  • Munkorg på promenaden - tråkigt men effektivt, funkar ju även bra om andra ska rasta henne.
  • Att med jämna mellanrum ge henne saker att tugga på som är små nog att hon kan fortsätta gå men som ändå tar lite tid att äta upp - bitar av torkad grisknorr, torkad vom eller liknande.
  • Klicker och godis med på promenaden, klicka och mata jättemycket (minska ner på vanliga maten kanske om det behövs) - förhoppningsvis gillar hon att äta även mat/godis, så om hon kan ställa om fokus på godis från dig istället för saker hon hittar så är det ju i alla fall bättre.
  • Om hon gillar att bära/tugga på föremål kan man tänka sig en ihålig boll eller liknande sak som man kan smeta räkost eller leverpastej eller annat i, så kan hon gå och tugga på den istället för saker hon hittar på marken.

Förstår att det är jobbigt, jag tycker det är illa nog att mina fyra grabbar (alla kastrerade och rejält matglada) äter gödsel som idioter så fort bonden kört gödsel på grusvägen här hemma, vilket är ganska ofta.... Visst slinker det ner lite jord och grus ibland men då är det för att det är blandat med gödsel.
 
Sv: Hur mår min hund? (Pica)

Jag skulle också säga munkorg spontant, då bryts hennes beteende och du kan nonchalera det och njuta av promenaden istället?
 
Sv: Hur mår min hund? (Pica)

Nu puttar jag upp min tråd och skriver ett inlägg med gråten i halsen.

Det känns som att pican blir värre och senaste tiden har det inte känts kul att ha hund över huvud taget. Har funderat till och från under ett års tid om jag ska ta bort min tik eller inte och går runt med en stor tung sten i bröstkorgen.
Snön har smält undan senaste veckan och gruset har dykt fram. Som jag skrev i början av tråden märker jag inte själv hur sjukt min hund beter sig, utan att hetsätandet har blivit vardag för oss. Igår hade vi med oss promenadsällskap ut, hunden var helt manisk på gruset och personen frågar om hunden har varit hos veterinär och om hon har brist på någonting. Jag suckar och konstaterar att hunden vid det här laget har träffat 4-5 olika veterinärer.
Att ha munkorg på promenaderna är inte ett alternativ. Min hund får panik av att ”sitta fast”, och även om hon skulle lugna ned sig med tiden skulle jag gå omkring med en låg och ledsen hund.

En annan sak som senaste veckan eskalerat är hundens inkontinens. Den har alltid varit en berg- och dalbana med bättre och sämre perioder. Har ett ”specialtäcke” som hon kissade ned och det verkar ha blivit förstört. Ytterligare två olyckor har hänt i soffan och det är inte första gången… Hon har kissat ned tre av hundbäddarna/filtarna och går omkring och droppar. Detta trots att jag har maxdos på medicinen och är ute var 4:e timme. Den dagen hon inte längre finns kommer jag få slänga ut både säng, soffa och alla hundsaker. Det känns sådär. Jag blir inte arg på henne när det händer eftersom det inte är hennes fel att medicinen inte fungerar, men hon blir låg i alla fall. Senaste nätterna har hon fått sova i köket på en filt där det inte gör så mycket om hon läcker, men det känns inte snällt. Hon har alltid fått vara med och det känns fel att stänga ut henne från flocken.

Jag var hos veterinären för en vecka sedan och vaccinerade eftersom hundarna börjar på dagis nästa vecka. Funderar mycket på om det är rätt mot dagispersonalen att ha henne där och lägga ansvar på dem. Jag bad veterinären lyssna på hjärtat och fick veta att hon utöver blåsljudet har hjärtslag som faller bort. Det hade hon inte i november när vi senast var hos veterinär. Vet inte vad det i praktiken innebär?

Jag känner mig så förvirrad kring vad jag ska göra. Det är inte längre roligt att gå på långpromenad och tävlingsambitionerna är som bortblåsta, eftersom vi hela tiden är i konflikt med varandra.
Jag har sett fram emot att äga en grå och klok gamling men det går åt fel håll. Tänker på hur lätt mitt hundägande skulle vara utan henne. Min andra hund är helt okomplicerad, men han har hamnat i skymundan för att min tant suger så mycket energi. Efteråt blir jag illamående på mig själv för att jag önskar mig ett liv utan henne.
Vi har varit med om så mycket tillsammans men ingenting blir någonsin som man tänkt sig. Hon blir glad när vi tränar och träffar människor hon tycker om, men däremellan känns hon som en ganska ledsen hund. Försöker peppa mig själv och vara glad och positiv gentemot hunden, men känner mig bara falsk.

Vad skulle ni göra i min situation?
 
Sv: Hur mår min hund? (Pica)

Inte för jag ens har det i samma grad så jobbigt som du verkar ha det, men min katt är tokig i vissa plaster. Jag antar att det handlar om Pica, men han är inte kollad för det. Men som vissa plastpåsar eller andra plastförpackningar är han galen i, och står och tuggar och försöker äta. Vill inte ens tänka vad som händer om han lyckas sätta i sig en påse :crazy:

Annars kan jag känna igen hopplös känslan med min hund, han har vart "dålig" av olika skäl 8-9 av våra 11 månader tillsammans. Och ibland funderar jag hur mitt hund ägande skulle se ut med en frisk hund, vad mycket mer vi/jag skulle göra med min hund. Jag känner mig med dum och elak i mitt tänkande, men älskar min hund och vill göra det jag kan för att han ska bli bra och må bra!! Men någonstans finns en gräns för vad som är hållbart och roligt. Mår hunden bra av det jag håller på med? Är det fel att ta bort en hund som har problem?

I mitt hästtänk så har jag alltid sagt att en död häst mår inte dåligt, samma gäller hund och alla andra djur med. Det är klar att man vill ha kvar sitt älskade djur, men till vilket pris??

Jag vet att hur du än kommer göra så kommer det bli ett bra val! För det är ditt val.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 504
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp