Bukefalos 28 år!

hur motionerar jag 7månaders kille?

S

sinner

ja, som rubriken lyder, hur ska jag motionera honom? han går med en gammal stöt i en ganska liten vinterhage nu, och rör sig inte alls mycket om dagarna.

till saken hör att han behöver röra sig eftersom han verkligen har 0 muskler.
han har proteinbrist och är bara bukig, förövrigt nästan mager..(jag håller på att åtgärda detta!!)

jag kan ju inte gärna gå ut och gå med honom som en hund, för så långt som han skulle behöva gå för att det ska göra någon nytta orkar nog inte jag gå...jo, klart jag leder honom och promenerar, men det skapar ju knappast några muskler..

funderade på om man kan "longera" en sån liten kille. alltså UTAN lina lös i en inhägnad??
finns det några risker? om han är lös tycker jag ju inte det borde vara någon fara..eller?
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

men hästen är ju bara 7 månader? dom ska väl inte direkt vara muskulösa? de räcker väl med en stor hage till dom, inte muskelbyggande väl..

och om hästen ser bukig ut är väl inte heller så konstigt eftersom föl ofta ser väldigt konstiga ut i kroppen vid den ålden..dom ser inte ut som vuxna hästar..

kanske kan hitta ett ställe med en stor hage de är jätteviktigt för hållbarheten att dom rör sej i större hager och olika underlag så dom stärker sej.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Varför inte åka till ett ridhus och släppa lös honom så han kan galoppera lite. Annars är ju promenader bra, jag gick gärna i skogen så de är tvugna att lyfta på fötter.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Se till att han får rätt mat. Så ordnar sig resten.
Du kan ju också ta ut honom på promenader så att han rör lite mer på sig, gärna på lite olika underlag, hårda, mjuka, kuperat, det är alltid bra.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

ja, som rubriken lyder, hur ska jag motionera honom? han går med en gammal stöt i en ganska liten vinterhage nu, och rör sig inte alls mycket om dagarna.

till saken hör att han behöver röra sig eftersom han verkligen har 0 muskler.
han har proteinbrist och är bara bukig, förövrigt nästan mager..(jag håller på att åtgärda detta!!)

jag kan ju inte gärna gå ut och gå med honom som en hund, för så långt som han skulle behöva gå för att det ska göra någon nytta orkar nog inte jag gå...jo, klart jag leder honom och promenerar, men det skapar ju knappast några muskler..

funderade på om man kan "longera" en sån liten kille. alltså UTAN lina lös i en inhägnad??
finns det några risker? om han är lös tycker jag ju inte det borde vara någon fara..eller?

Varför ha en 7 månaders hingstunge på det viset ???? AO för att få en hållbar häst är att de har utrymme OCH lekkompisar att härja och busa med för att stärka sin kropp, en fölunge skall ha jämnåriga att leka med och gott om plats att leka på.
I väg med honom på lösdrift någonstans om du inte kan erbjuda bättre förhållande på hemmaplan. Det är hela hans framtida liv/hållbarhet som det läggs grundplåt på nu.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

men hästen är ju bara 7 månader? dom ska väl inte direkt vara muskulösa? de räcker väl med en stor hage till dom, inte muskelbyggande väl..

och om hästen ser bukig ut är väl inte heller så konstigt eftersom föl ofta ser väldigt konstiga ut i kroppen vid den ålden..dom ser inte ut som vuxna hästar..

kanske kan hitta ett ställe med en stor hage de är jätteviktigt för hållbarheten att dom rör sej i större hager och olika underlag så dom stärker sej.

Vist skall en fölunge vara rund och välmusklad och definitivt inte bukig, annars är det ingen väluppfödd unge.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Bästa motionen är bra foder,jämngamla lekkamrater och en bra hage.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

han har en tråkig bakgrund, därför ser han ut som han gör. han ska få komma på bete med andra unghästar till våren, men eftersom han är hingst nu så kan jag inte släppa honom med andras föl, eftersom alla andra fick stoföl här runtomkring.

större hage kommer, jag har taggtråd på alla andra hagar, så jag måste stängsla om dom innan jag kan släppa honom på mer yta.

proteinbristen jobbar vi på, men det är ju inget som kommer i en handvändning.

min fråga var ju nu inte om han skulle leka med andra eller ej, utan snarare om jag kan göra något med honom för att bygga muskler, tex frilongera eller liknande.

muskler måste han ha, 7 månader eller 7 år kvittar enligt mig.

tillläggas bör att det är en ardenner..
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Du kan ut o gå med den.
Om den är tunn kommer den inte att bygga några muskler ändå.
Om den hullar upp sig kommer den att se "normal" ut.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Vist skall en fölunge vara rund och välmusklad och definitivt inte bukig, annars är det ingen väluppfödd unge.

jag menar mer att de räcker med en stor och bra hage med kompisar och bra mat, muskler är ju inte nåt man bygger på föl på de sättet som en stor häst.
dom föl jag sett så har dom vart fina i kroppen bara av att gå i en bra hage med bra mat.

självklart ska dom vara fina på de sättet i kroppen..de skrev jag inte att dom inte skulle vara.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Jag lägger mig inte i hästhålleningen utan svara på din fråga.

Det går jättebra att löslongera honom. Spring gärna med och lek lite med honom också.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Han är fortfarande bara en fölis, och är fortfarande inte könsmogen. Inga som helst problem att låta honom gå med stoföl fram till våren.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Får han bara rätt foderstat o kan få bort proteinbristen så kommer musklerna av sig själv. En mager häst oavsett det är ett föl eller ej tycker inte jag ska motioneras innan den är i lagom hull.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

okej.. nej jag tänker inte låta honom leka med mig, då han senast igår tog sig friheter på promenaden
(tog rygg och skulle klättra lite...)

jag tänkte inte direkt bygga muskler som på en vuxen eller åtminstone äldre häst, tänkte mer på att han skulle röra sig mer än han gör för tillfället. eftersom jag ska börja tömköra honom så fort han har växt i sin sele, så skulle jag vilja ha ett sätt att få ur honom lite energi, vilket han har en hel del av..

och som sagt, han får numera rätt foder, med massor av lusern för proteinets skull..
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Vill han inte leka själv alls? Jag har också haft ett hingstföl ensam med en gammal valack från avvänjning till bete (ca 3 månader) och han terroriserade verkligen valacken och tvingade honom att leka.

Annat som var populärt var leksaker i hagen. Hingstungar brukar älska sånt som går att släpa runt på och slänga med: grova grimskaft utan hake med många knutar på, en gammal fleecefilt, en piassavakvast utan skaft, en basketboll (som det snabbt blev punka på så att han kunde bära den i munnen) och, såklart, diverse grenar och kvistar att bära runt på.

Fö så säger jag som en del andra; ett rätt utfodrat föl har både bra hull och massor av muskler.

Carina på Silver Arabians
 
Senast ändrad:
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Så gör tvåårshingsten som går med min femåring också - han tvingar stackars Tom att leka med honom... om inte annat så springer den lille fram och nafsar efter Tom tills Tom jagar honom :rofl:

Att lägga in leksaker brukar vara uppskattat ja, jag glömde ett fat som det varit lite betfor och mineraler i i hagen en gång och jädrar vad de busade med det där plastfatet - det var bara flisor kvar att plocka upp för matte när de var klara.

Om alla andra fått stoföl, kan du inte annonsera på tex. Blocket i alla fall? Det kanske finns någon som har ett föl som kan gå med ditt även om det inte bor i granngården? Fölisar har ju ett jättestort utbyte av varandra när det gäller att busa och leka.

Om du ska köra in honom snart kan du ju alltid börja lite försiktigt med en tömkörningsgjord även innan dess att selen sitter bra. Vet inte riktigt när man brukar/kan börja dock men inom travet till exempel verkar man ju ofta börja med rätt unga hästar.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Beror nog lite på var man bor.
OM det är tjäle är det inte lätt att få i nya stolpar tex.

Däremot finns det ju snabbstängsel. Bara att trampa ner och dra eltråd.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 242
Senast: Hedinn
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 549
Senast: Lazio
·
Kropp & Själ Det som jag nämner i rubriken är något som jag totalt saknar. Jag går in för något med hull och hår men orkar aldrig gå ända in i mål...
2
Svar
22
· Visningar
3 208
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp