Bukefalos 28 år!

hur motionerar jag 7månaders kille?

Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Hej Allihopa!!!
Jag förstår inte alla dessa påhopp...
Jag känner sinner... väldigt väl och hästen får tillräckligt med mat. Han står på fri tillgång på grovfoder och får nu 1,5 liter kraft grov och 2kg lusern... Han får inte äta mer nu för vetrinären pga överkänslig mage. Så ni som inte har en aning om vad som ligger bakom och inte har något vettigt att säga kan ju sluta med alla dessa påhopp. Mvh /Anna

Och där kom anna med två inlägg :angel: Påhopp? Jag ser det som fakta.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Hej Allihopa!!!
Jag förstår inte alla dessa påhopp...
Jag känner sinner... väldigt väl och hästen får tillräckligt med mat. Han står på fri tillgång på grovfoder och får nu 1,5 liter kraft grov och 2kg lusern... Han får inte äta mer nu för vetrinären pga överkänslig mage. Så ni som inte har en aning om vad som ligger bakom och inte har något vettigt att säga kan ju sluta med alla dessa påhopp. Mvh /Anna

Du kan aldrig inbilla mig att 5 nävar groov är 2 kg, inte heller att 5 nävar lusern är 1,5kg. Finns inte en möjlighet i världen. I så fall har man väldigt stora nävar. Mitt krafftmått (1kg) går det i 14 dl. o det mäter jag inte upp med några enstaka nävar.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Jag känner sinner... väldigt väl och hästen får tillräckligt med mat. Han står på fri tillgång på grovfoder och får nu 1,5 liter kraft grov och 2kg lusern... Han får inte äta mer nu för vetrinären pga överkänslig mage.


Jag har också bekanta jag känner väl, men jag har ingen aning om hur mycket kraftfoder deras hästar får.
Och vad då överkänslig mage, mot vad? Isf, borde man inte ge något fodermedel som är bra mot denna överkänsliga mage?
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Hej Allihopa!!!
Jag förstår inte alla dessa påhopp...
Jag känner sinner... väldigt väl och hästen får tillräckligt med mat. Han står på fri tillgång på grovfoder och får nu 1,5 liter kraft grov och 2kg lusern... Han får inte äta mer nu för vetrinären pga överkänslig mage. Så ni som inte har en aning om vad som ligger bakom och inte har något vettigt att säga kan ju sluta med alla dessa påhopp. Mvh /Anna

Hur vet du det är tillräckligt om fodret inte är analyserat?
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Du kan aldrig inbilla mig att 5 nävar groov är 2 kg, inte heller att 5 nävar lusern är 1,5kg. Finns inte en möjlighet i världen. I så fall har man väldigt stora nävar. Mitt krafftmått (1kg) går det i 14 dl. o det mäter jag inte upp med några enstaka nävar.

Jag tvivlar på att man måttar med näven till en växande shettis ens.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Hej Allihopa!!!
Jag förstår inte alla dessa påhopp...
Jag känner sinner... väldigt väl och hästen får tillräckligt med mat. Han står på fri tillgång på grovfoder och får nu 1,5 liter kraft grov och 2kg lusern... Han får inte äta mer nu för vetrinären pga överkänslig mage. Så ni som inte har en aning om vad som ligger bakom och inte har något vettigt att säga kan ju sluta med alla dessa påhopp. Mvh /Anna

Men snälla du...
Du kan inte på fullaste allvar mena att en vet. står och säger att hästen BARA ska ha oanalyserat hö då denna inte har en susning om vad det är för värden i det...Och vad sa veterinären om hästens mage? Vad rekomenderade han att ni skulle ge hästen?
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Jag tvivlar på att man måttar med näven till en växande shettis ens.

Men en växande welsh då? :devil:

Skämt åsido, herrn här får 1 dl kraftfoder, helt enkelt bara för att ha ngt soms kramlar i krubban när han kommer in. Nu kör jag med dl-mått, men skulle lika gärna kunna ta en liten av mina pyttenävar. Dock så den där decilitern, den räknas inte ens med i foderstaten.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

jo, men om det nu skulle visa sig att det var så, så skulle jag tro att felen i fodret finns tidigare i hans liv.

han har inte haft det lätt, och inget har stämt med honom sen början.
nu i efterhand skulle jag tex helst sett att han fick flaska ett tag till, och att han sedan fick mjölkpellets. idealet hade ju varit att ge honom ersättning fram tills 7-8 månader samtidigt som man gick över mjukt till fölpellets och mer riktigt kraftfoder, alternativt att han kunde börja få krafftfoder tidigare. nu har han ju haft en period där han efter avslutet med ersättning bara gick på hö och inget annat, plus att han stod inne i en box under en längre period. där hade det nog hjälpt med lucern, kraftfoder och jämnåriga kamrater för att inte få ner honom så mycket i hullet... men som sagt, det var innan jag ens visste att han existerade...

Om den fått undermåligt med fodernäring redan från födseln, desto större anledning att skaffa sig stenkoll på exakt vad den får i sig för värden och näring nu. 1-2 år på hästen är det som bestämmer dess framtida hållbarhet gällande skelett och vävnader. Om den är dåligt fodrad sen tidigare har du åtminstånde en chans att försöka parera från och med nu och under framtida period.

det är orelevant vad typen av foder HETER till namnet, grund, groov eller vad sjutton som helst. Det som räknas är näringsinnehållet.

skaffa dig en leverantör med ett fullgott grovfoder med tillhörande analys, och se till att du handlar från ngn som kan erbjuda detta foder vintern igenom så du slipper byta grovfoder mitt i.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Han är opererad som fölunge..... Han stått i box 85% av sitt liv!!!
Hans Mamma dog när han var några timmar gammal.....
Vill du veta mer om denna stackas häst....
Vill du kanske ha telefon nr till vetrinären som tar han om denna fölunge, som sagt att vi inte får ge dn mer eller du kanske kan mer än han också....
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Det syns väldigt tydligt på en häst om den får tillräckligt med grovfoder.... Man måste ju titta på hästen inte bara följa en massa siffror... Det är ju individer....Alla reagerar inte likadant på grovfoder eller foder....
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Han rekomenderade bara att ta det extremt lugnt med kraft fodret han tyckte hästen såg fin ut förövrigt så då behöver man inte analys man måste kunna se på hästen hur den mår.... mår den bra och håller hullet då finns det ju ingen anledning att analysera det
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Denna häst höll ju uppenbarligen int ehullet och hade ev proteinbrist...
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Han rekomenderade bara att ta det extremt lugnt med kraft fodret han tyckte hästen såg fin ut förövrigt så då behöver man inte analys man måste kunna se på hästen hur den mår.... mår den bra och håller hullet då finns det ju ingen anledning att analysera det

du har missat hela poängen med analys.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Han är opererad som fölunge..... Han stått i box 85% av sitt liv!!!
Hans Mamma dog när han var några timmar gammal.....
Vill du veta mer om denna stackas häst....
Vill du kanske ha telefon nr till vetrinären som tar han om denna fölunge, som sagt att vi inte får ge dn mer eller du kanske kan mer än han också....


Stackars hästjävel som stått i box 85 % av sitt liv. Och unghäst dessutom.
Jag tar gärna mer information om varför det inte ges något särskilt foder om nu hästen är så extremt känslig. Och vad denna stora operation kom sig av och att hästen därför måste stå så mkt inne. Utan kompisar antar jag.
 
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Varför inte sätta igång och tömköra lite? Utan större krav och inte mer än ett par gånger i veckan? Motsvarande promenad men förberedande för vidare utbildning. Longering tror jag också på utan lina och med nästan bara skritt och lite trav och beröm och godis.
Finns ingen häst som man kan börja för tidigt med om man gör det på hästens vilkor och nivå. Det är inte lönt att träna hårt med en så ung häst enligt alla undersökningar. Rolig variation däremot och förberedande träning kan ju aldrig vara fel. Tänk så mycket gratis man får om man börjar i tid och hästen slipper bli chockad när den är tillräckligt gammal för att "börjas med" = allt på en gång.

Du märker väl vad hästen vill och orkar med? Huvudet blir så lätt fullt på små barn, ibland räcker det med ett par minuter bara, ibland kan man göra längre pass. Att ha vilodagar och låta saker mogna är också viktigt liksom att sluta när det fungerar.

Förstås mest viktigt med stor hage och lekkamrater men man får ju göra så gott man kan, eller hur? Pga dåliga sådana förutsättningar får ju din lille kille andra bra förutsättningar istället!

Foder är det bara att kolla med någon som kan foderstater vad han ska ha ungefär. Fri tillgång till hö antar jag han har iaf. Kraftfoder, jag har inte blekaste. Våra små travare som är 2 år nu nyår och som både växer och tränar (travar för vagn) får ca 4 kg om dagen av KRAFFTs proteinrikafoder nya GROOV. Kanske din lillekille bör ha ett par kilo motsvarande? Vårt hö i år är inte så kraftigt vare sig energi- eller proteinmässigt men det är heller inte jättelåga värden.. Se till att han blir blank och fin och ser ut att må toppen bara så ska man inte haka upp sig för mycket på siffror. Tänk bara på att växande häst kräver mer energi och protein än en vuxen häst i lätt träning.

/Katrin
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur motionerar jag 7månaders kille?

Det syns väldigt tydligt på en häst om den får tillräckligt med grovfoder.... Man måste ju titta på hästen inte bara följa en massa siffror... Det är ju individer....Alla reagerar inte likadant på grovfoder eller foder....

Berätta gärna för mig hur du ser om mineralbalansen är korrekt? Och hur du ser en proteinbrist INNAN den ställt till med sådan skada innan den är synlig för ögat?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 238
Senast: Hedinn
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 549
Senast: Lazio
·
Kropp & Själ Det som jag nämner i rubriken är något som jag totalt saknar. Jag går in för något med hull och hår men orkar aldrig gå ända in i mål...
2
Svar
22
· Visningar
3 208
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp