Hur mycket är det rimligt att hjälpa till?

Är det ingen i tråden som har barn i fotbollsklubb eller liknande? I mina arbetskamraters barns klubbar är det verkligen inga diskussioner. Man får dagar, tider och även extrauppgifter som ska göras inom vissa perioder tilldelade. Passar det inte så är man självklart fri att byta/sälja bort det man blivit tilldelad men det får man lösa helt.själv enligt deras utsago. Det är heller inget gnäll, det är bara något som ingår i vad de behöver lägga i tid på sitt barns fritidsintresse.

Varför ska man behöva ragga upp funktionärer och sedan belöna dem närede själva valt att vara medlemmar i en ideell förening?

Jag anser att problemet ligger i att ingen verkar förstå eller vilja vara med i en ideell förening längre. Alla vill bara äta kakan. Inte vill man betala för den heller.

En stor eloge till mammaBerg!

För en som löst tävlingslicens för klubben = självklart ska den göra funktionärsuppgifter. För medlemmen i klubben som inte själv tävlar= rätt orimligt med tävlingsfunktionärskrav

Jag kan känna mig tveksam även när det gäller föräldrauppgifter inom idrotter, oftast för att laget ska kunna åka på långväga resor. Jag hade gärna sett mindre föräldrauppgifter och att man möter lagen i stan istället, i alla fall för yngre barn.
 
Min klubb förra året har några punkter som ska uppfyllas om man vill få licensavgiften tillbaka. Mig veterligen bidrog det både till funktionärer på tävling (två stycken-liten klubb) och annan viktig hjälp för klubben. Ingen har klagat. De som inte kunnat/velat hjälpa till har ju sluppit.
Man kan välja några punkter på listan, jag valde att uppfylla alla, men missade tävlandet :angel:
Ett bra sätt att få med sej frivilliga funktionärer, tycker jag.


Vi (medlemmarna) är ju klubben och jag hjälper gärna till. För att jag tycker det är roligt.
Sen ska det vara rimligt, sex tävlingar på fem veckor känns väl mastigt. Särskilt om klubben inte är jättestor...
 
Är det ingen i tråden som har barn i fotbollsklubb eller liknande? I mina arbetskamraters barns klubbar är det verkligen inga diskussioner. Man får dagar, tider och även extrauppgifter som ska göras inom vissa perioder tilldelade. Passar det inte så är man självklart fri att byta/sälja bort det man blivit tilldelad men det får man lösa helt.själv enligt deras utsago. Det är heller inget gnäll, det är bara något som ingår i vad de behöver lägga i tid på sitt barns fritidsintresse.

Varför ska man behöva ragga upp funktionärer och sedan belöna dem närede själva valt att vara medlemmar i en ideell förening?

Jag anser att problemet ligger i att ingen verkar förstå eller vilja vara med i en ideell förening längre. Alla vill bara äta kakan. Inte vill man betala för den heller.

En stor eloge till mammaBerg!

Men man kanske inte tävlar själv och inte har ngt intresse av att det finns tävlingar. Ska man ta av sin fritid och familjetid till det?
Däremot allmänna städdagar tycker jag inte är problem.
 
Jag tävlar inte. Hästen för ung. Men jag har ställt upp som funktionär alla tävlingarna förra året och kommer i år med.
Trots tre barn hemma och allt. Detta för att gynna vår klubb, visa utåt att vi är aktiva och vill ha bra och lyckade tävlingar.

Sen kan man diskutera hur många tävlingar man ska vara med på. Om de är massor på kort tid, kanske inte alla.
Men vi har kanske två P&J och två P&R per termin samt kanske 2-3 tävlingar per år så det är inte egentligen katastrof.
 
Klart man ska hjälp till.... alla som tävlar ska hjälpa till tycker jag, man kan inte bara få utan måste även ge.
De som inte tävlar skall inte heller behöva tvingas till att hjälpa till.
Dock är det måna som hjälper till ändå.

Jag tycker det är roligt att hjälpa till på min klubb=) några dagar om året vad är det att bråka om lixom?=)
 
Just nu är jag inte med i någon klubb alls, men varit med i flera klubbar, där det finns "regler" man ska läsa igenom innan man blir medlem, där det står ex om hur mkt som förväntas av medlemmen, det kan vara allt från städdagar till funktionärstimmar!
 
Har samma problem i "min" klubb, från att få väja mellan att ha förmåner och hjälpa till eller inga förmåner och heller inte behöva hjälpa till, till att ha 25 obligatoriska arbetstimmar och "påtvingade" förmåner.

Jag kommer byta klubb, finns inte en enda möjlighet att jag ska kunna hjälpa till med mycket jobb med egen anläggning 24/7, egna uppfödningar och tävlingar de helger man kan fixa någon som kan ta allt på egna anläggningen.
Sen är jag aldrig i behov av klubbens förmåner som består i gratis box på meetings och halva startavgiften på hemmatävlingar då jag aldrig tävlar på hemmaklubben.

Hade gärna hjälpt till om jag hade tid men det går verkligen inte! det känns inte rimligt för mig att betala någon för att göra mina arbetstimmar alt betala någon som ska sköta min anläggning
 
Tack för alla synpunkter, jag har fått mig några tankeställare och får nog åtminstone till viss del tänka om.
 
Tillägg: att tvinga till aktivitet i en frivillig klubb som är byggd av sina medlemmar känns ungefär lika logiskt som att piska någon till kärlek.

Frågan är ju mer grundläggande än så: varför är det ett problem?

Jag tror klubbar i allmänhet står inför problem senaste åren jmf med hur det var tidigare i fråga om behov av ideella assistenser osv . Tiderna har förändrats och färre och färre prioriterar sånt ideellt arbete på helger osv . Många nutida föreningar erbjuder ju betald tävlingslicens osv mot arbete som funktionär på tävling osv, och visst är det fortfarande en viss morot för en del men inte så många och tror det är trend . Klubbar/föreningar har det tufft att få ihop ideellt arbete på tävling helt enkelt, jmf med 20-30 år tillbaka i tiden just pga hur samhället förändrats och i samband med det vad folk prioriterar på sin "fritid" .

Jag och många allmänt sen många år väljer bl.a. klubbtillhörighet numera dels utifrån hur stora krav (läs mindre) som ställs på medlemmar i fråga om att engagera sig ideellt för att tex få delta på km eller annan clinic osv i klubbens/föreningens regi . Såna aspekter spelar större roll för många numera än att få en licens betald .

Vet ingen klubb öht som har krav på icke-tävlande medlemmar att vara funktionärer .
 
Senast ändrad:
Den här tråden påminner mig om hur jag, som ridskoleryttare utan något intresse för tävling whatsoever, alltid blev "påtvingad" att vara fuktionär inför tävlingar. Visst hängde jag runt stallet eftersom jag var skötare på en ridskolehäst och ville se mina kompisar rida, men jag hatade verkligen att behöva vara funktionär (var väl 10-11 år, hade knappt koll på hur man var funktionär, var inte alls intresserad i tävlingar men för blyg för att säga ifrån). Helst ville jag bara sitta som åskådare men då kom någon alltid fram och sa "kom och hjälp till här i några timmar", slutade med att jag blev rädd att ens synas till på tävlingsdagar och blir fortfarande stressad av omgivningen där. :)
Dock på den klubben så var det folk som hade sina hästar uppstallade på klubben som hade ett x-antal timmar att lösa av via hjälp på tävlingsdagar. Uppenbarligen fungerade det inte med tanke på hur de tvingade på 10-åriga ridskoleryttare att göra jobbet. ;)
 
Den här tråden påminner mig om hur jag, som ridskoleryttare utan något intresse för tävling whatsoever, alltid blev "påtvingad" att vara fuktionär inför tävlingar. Visst hängde jag runt stallet eftersom jag var skötare på en ridskolehäst och ville se mina kompisar rida, men jag hatade verkligen att behöva vara funktionär (var väl 10-11 år, hade knappt koll på hur man var funktionär, var inte alls intresserad i tävlingar men för blyg för att säga ifrån). Helst ville jag bara sitta som åskådare men då kom någon alltid fram och sa "kom och hjälp till här i några timmar", slutade med att jag blev rädd att ens synas till på tävlingsdagar och blir fortfarande stressad av omgivningen där. :)
Dock på den klubben så var det folk som hade sina hästar uppstallade på klubben som hade ett x-antal timmar att lösa av via hjälp på tävlingsdagar. Uppenbarligen fungerade det inte med tanke på hur de tvingade på 10-åriga ridskoleryttare att göra jobbet. ;)

Haha.. när jag läste ditt inlägg insåg jag att det var liknande för mig dvs att man redan som 10- år g skulle hjälpa till mkt på ridskolan trots att tex tävlingsryttarna och de vuxna ägarna till privathästar inte behövde det. Både på tävlingar och till vardags.
Tex minns jag ofta att man tex satt i cafeterian och åt med vänner. Då hände det ofta att en ridlärare kom förbi och sa att" sitter ni här och hänger, gå ned och mocka stallet istället." Jag kan säga mkt fantastiskt om ridlärare etc som jag mött genom åren men visst har man blivit sedd som gratis arbetskraft ibland
 
Jag ser problem med olika ambitionsnivåer. Jag har varit medlem i klubb där jag tyckt det geografiska läget var bra, anläggningen funkade. Jag var fullt beredd att betala för att nyttja anläggningen. MEN jag var inte villig att lägga ner otroliga mängder tid på något jag inte själv var intresserad av - tävlingar.

När man jobbar supermycket och inte själv är intresserad av att tävla, känns det djäkligt drygt att bli tvingad till en massa funktionärssysslor. Det blir bara fel.

Helt klart! Då har man ju ett val att påverka eller byta till en klubb som har samma inriktning och ambitionsnivå som en själv.

Men man kanske inte tävlar själv och inte har ngt intresse av att det finns tävlingar. Ska man ta av sin fritid och familjetid till det?
Däremot allmänna städdagar tycker jag inte är problem.

Men varför är man då med i en klubb som anordnar tävlingar? SJÄLVKLART ska man ta av sin fritid och familjetid till det, vilken tid annars? Alla andra som hjälper till vilken tid tror du de tar av?

Är du medlem i en ideell förening som uppernabrligen är en tävlingsklubb (det är ju väldigt lätt att ta reda på innan man går med) så är det väl inget att orda om att ställa upp som funktionär några dagar/år där man får fasta tider och uppgifter att sköta? Det är INGENTING jämfört med vad som krävs för att arrangera en tävling.

Bästa svaret när man ringer in funktionärer är ju "Nej då kan jag inte, jag har semester!" Inte är bortrest på semester alltså utan då är jag hemma och ledig enligt personen i fråga.

Har samma problem i "min" klubb, från att få väja mellan att ha förmåner och hjälpa till eller inga förmåner och heller inte behöva hjälpa till, till att ha 25 obligatoriska arbetstimmar och "påtvingade" förmåner.

Jag kommer byta klubb, finns inte en enda möjlighet att jag ska kunna hjälpa till med mycket jobb med egen anläggning 24/7, egna uppfödningar och tävlingar de helger man kan fixa någon som kan ta allt på egna anläggningen.
Sen är jag aldrig i behov av klubbens förmåner som består i gratis box på meetings och halva startavgiften på hemmatävlingar då jag aldrig tävlar på hemmaklubben.

Hade gärna hjälpt till om jag hade tid men det går verkligen inte! det känns inte rimligt för mig att betala någon för att göra mina arbetstimmar alt betala någon som ska sköta min anläggning

Men VARFÖR tror du kravet kom upp från första början? Er klubb har uppenbarligen ett så stort problem att hitta frivilliga funktionärer bland alla er medlemmar TROTS att ni fick förmåner när ni hjälpte till. Troligtvis har ett antal eldsjälar redan förbrukats och de som är kvar går på knäna. Vad tycker du lösningen på problemet är om inte att fler hjälps åt så ett fåtal slipper göra ALLT?

Att du inte har tid handlar enbart om dina prioriteringar. Du har ju uppenbarligen tid till andra delar i ditt hästliv. Vi måste sluta tänka så kortsiktigt! Du tävlar = din hjälp behövs för att tävlingar ska fortsätta arrangeras, du drar nytta av de ideella föreningarna och andra får slita.







Tack för denna tråden! Jag har länge tyckt att vissa krav borde vara kopplade till anläggningskort och andra till licens vilket sällan tagits emot positivt.

Förr om åren (jag är uppvuxen där man är med i närmsta klubb, den låg nog långt bort :p) i en aktiv klubb var det självklart för mig att hjälpa till. Dressyr, hoppning och fälttävlan, drömmen med en så fin och aktiv klubb som arrangerade så bra tävlingar! Jag tänkte inte mycket på det, vi var rätt många och det var kul. Alltid ett gäng på hoppbanan, folk som sprang med protokoll och öppnade/stängde dressyrbanorna, 2 hinderdomare vi varenda hinder i terrängen osv. Massa folk, jättekul! Efter en tävlingsdag var man helt slut, det var lyxigare att tävla själv med flera ponnys :p

Mina föräldrar började engagera sig mer och mer, bygga terrängbana, städa på klubben, arrangera tävlingar. Den tiden när man skickade in de här ljusblå arken för att anmälda, man fick möta posten eftersom brevlådan var för liten de sista dagarna innan anmälningstiden gick ut :D SM och andra mästerskap, kul, mycket att göra. Jag har hela tiden bara varit "vanligt funktionär" som infinner mig dagarna innan för att bygga banor osv, och sedan tävlingsdagarna från start till slut. Vilket LYXLIV det är!!! Har ni som svarat i denna tråden någon som helst aning om vilken tid mammaBerg mfl faktiskt lägger ner på en enda tävling?

Jag vet. Mina föräldrar var väldigt engagerade en lång tid. I flera år svor jag över vad de/mamma (som höll ut längst) höll på med. DET ÄR INTE HÅLLBART! Det är faktiskt inte hållbart att till slut behöva ta ut semester för att arrangera en ideell tävling. Det efter att såklart först ha försummat sina djur, sin familj, sitt hem, SIN SÖMN och självklart lagt all sin vakna tid.

Medan jag pluggade och bara hade unghäst på distans blev det mest sitta på hinder på årets fälttävlansarrangemang och sedan flyttade jag till Skåne. Här finns många fälttävlansklubbar :D Hittade massa arrangemang jag ville hjälpa till på och det var så kul att vara med igen! Massa nya roliga människor!

Min sambo började dock undra varför jag la så mycket tid på något jag själv aldrig nyttjade, speciellt när jag inte ens hade tiden att hålla igång min egna häst såpass mycket att jag också kunde komma ut och träna åtminstone. Och jag började undra varför jag (i terrängmomenten) bara träffade på gamla rävar, hoppföräldrar till barn som för länge sedan slutat rida, dittvingade sambos till dressyrtjejer osv. VAR VAR ALLA RYTTARE? Och då upplever jag fälttävlansfolk som de mest "engagerade" i sin sport, vi behöver så himla mycket mer tid, folk och planering för våra tävlingar än hopp/dressyr. Så det är nog inte bättre i hopp/dressyr gissar jag?

När det numera dessutom till och med står vädjan i PM:et och dagarna innan på sociala medier att det är brist på funktionärer så gick jag in i den där jävla väggen. Nu har jag fått nog! Jag blir bara så jäkla arg! Tyvärr. Och jag har så dåligt samvete! Men jag vill inte bidra till den här cirkusen som avverkar eldsjälar som får göra en massa slitgöra helt i onödan när de skulle haft en mer organiserande post efter det är det de är bra på! Att de ska behöva lägga tid på att tigga om funktionärer istället för att folk själva erbjuder sin hjälp gör mig spyfärdig!

Själv är jag medlem i flera olika klubbar och väljer antingen att anpassa mig eller gå ur. Flera är jag tex mest medlem i för att jag vill stötta klubben med avgiften och min plats i medlemsantalet. Skulle connemarasällskapet tvinga mig till en funktionärsdag på bruksprovet i andra delen av Sverige hade jag funderat på om jag tyckte att det var viktigt att bevara eller om jag tycker avelsintresserade skulle få lösa det själva (jag är avelsintresserad så långt att jag köper svenskfött och av seriös uppfödare, inte en sekund längre).

Min ideella tid lägger jag numera enbart på sådant jag tycker gynnar sporten. Det handlar ibland om klubbar, ibland om banor men allra mest om sportens framtid enligt mig - Sugar Cup och Stilbedömda klasser. Jag tävlar inte och tränar privat just nu så känner mig löjligt fri att välja fritt var jag vill göra min insats.

Men jag har fortfarande dåligt samvete så fort jag är på fälttävlan utan att vara där som funktionär, det kommer jag alltid ha! För jag vet vad stackarna i sekretariatet mfl har gjort för att ha kommit dit. Och jag bara hoppas att folk själva ser till att säga nej i tid.

Min poäng:
Att ställa upp som funktionär på/inför/efter en tävling är det MINSTA man kan göra om man är medlem i en ideell förening som anordnar tävlingar. Det är som sagt INGENTING emot vilket jobb de som håller i arrangemanget lägger ner, vilket jag hoppas framgått.

Tävlar man dessutom själv, ja då har man fasen ingen ursäkt! Tävlar man inte så får man ju påverka klubben eller gå ur. Var tog det egna ansvaret vägen? Inte fasen kan man komma o gnälla i efterhand.

Obs, ni som inte känner att ni behöver ta åt er, gör inte det! Det gäller situationen i verkligheten, inte nödvändigtvis er här i tråden.
 
Är med i en klubb som har en egen ridanläggning ( ej ridskola). I vår planeras fem tävlingar fördelat över en period på sex veckor. Nu har det gått ut information till medlemmarna att alla som har anläggningskort och / eller licens "förväntas" ställa upp som funktionär på tre tävlingsdagar samt en av två inplanerade städdagar. Vi kommer att kallas till ett planeringsmöte där vi blir tilldelade var och när vi ska tjänstgöra. Utöver det så har medlemmarna också två skötseldagar per år enligt schema. Skötseldagarna är inget att gnälla om, en eller två funktionsdagar anser jag skäligt men när klubben nu mer eller mindre kräver ytterligare insatser så slår jag bakut. . Är klubbens krav rimligt eller inte ? Vad tycker ni? Det är oklart om klubbens egna tävlingsryttare förväntas avstå från att tävla för att vara funkionär

Alltså den klubben hade inte passat mig som jobbar oregelbundet. Jag jobbar minst 2 av 5 helger och jag vill faktiskt själv bestämma över de övriga. Jag föredrar att lösa ridhuskort i privata ridhus, tävling intresserar mig inte. Nån städdag och nån funktionärsdag per år skulle jag möjligtvis kunna ställa upp på. Nu betalar jag 4000 om året för mitt ridhuskort och behöver inte göra ett smack.
 
Men VARFÖR tror du kravet kom upp från första början? Er klubb har uppenbarligen ett så stort problem att hitta frivilliga funktionärer bland alla er medlemmar TROTS att ni fick förmåner när ni hjälpte till. Troligtvis har ett antal eldsjälar redan förbrukats och de som är kvar går på knäna. Vad tycker du lösningen på problemet är om inte att fler hjälps åt så ett fåtal slipper göra ALLT?

Att du inte har tid handlar enbart om dina prioriteringar. Du har ju uppenbarligen tid till andra delar i ditt hästliv. Vi måste sluta tänka så kortsiktigt! Du tävlar = din hjälp behövs för att tävlingar ska fortsätta arrangeras, du drar nytta av de ideella föreningarna och andra får slita.

JAdu, jag har ingen aning eftersom jag började tävla för klubben för 2 årsedan och då fanns det inte några som helst problem med funktionärer eftersom de flesta ur ridskolans äldre barn gladeligen hjälpte till i utbyte mot mat och en långritt på sommaren, eller de vuxna i utbyte mot en grillkväll ex. Har tex en kund i stallet som år efter år sitter uppsatt på deras "ringa in lista" och som EN gång blivit uppringd, och vad hon helst av allt vill är att få vara med på den årliga långritten som nu uteblir eftersom de bytt system och innan då de aldrig ringde in folk.

På min tid när jag satt i US så hade vi likande system och var aldrig några problem att få ihop folk. Visserligen andra tider då med och å andra sidan tycker jag att i mina nuvarande trakter så finns det inget "belöningssystem" för de som INTE tävlar men som hjälper till ändå. Jag tror att det är en stor del i problematiken.

Min tid handlar om att jag försöker göra mitt levande i hästnäringen och för att hålla kunder glada med den service de betalar för, däribland klubbens hästar med jämna mellanrum.
Jag tävlar, med använder mig aldrig av förmånerna som blev "påtvingade" och är aldrig på anläggningen då jag har 7 mil enkel väg att kör till klubben som också är den närmsta. Jag tävlar heller inte på hemmaplan då det sällan är i rätt gren eller nivå som klubben organiserar tävling och om de nu skulle anordna något så är man ju självklart där och hjälper till när man ändå är där.

Jag tror fortfarande att det är ett bättre system som var innan istället för att tvinga på timmar på folk som i mitt fall har extremt mycket jobb och faktiskt hjälper föreningen med ex försäljning av deras hästar som inte funkar i verksamheten eller som har dem på utbildning innan de slussas in till lektionerna i utbyte mot vad det kostar att ha en häst (mat, skoning och dylikt)
Sen är det ju så att nu när alla klubbens mer väletablerade ryttare lämnar klubben så kommer klubben minska i sin reklam utåt. Ska man ta med det i värderingen för vad ryttarna gör för klubben? För mig veterligen så är det också de ryttarna som syns i större sammanhang som också inte har tiden för att stå i kafeterian

Och som du själv säger, anpassa sig eller gå ut, vilket är precis det jag gör som jag också skrev i mitt inlägg som du valde att citera
 
I "min" förening fungerar det som så att man kan lösa anläggningskort till olika priser beroende på hur många arbetstimmar du väljer att ha. Ju fler timmar (max 32) dessto billigare blir anläggningskortet.

De som enbart är medlemmar har ingen arbetsplikt.
De som löser tävlingslicens måste bidra med 8 arbetstimmar. ( Tycket själv det är fel att man ska "bestraffas" med arbetstimmar för att man väljer att representera en förening på tävling).

Själv har jag varken tid eller lust att spendera mina helger med att vara funktionär på tävlingarna. Jobbar så mycket i veckorna.


Du vill tävla, men har varken tid eller lust att spendera din tid på att vara funktionär, så du menar att andra ska spendera av sin tid för att du ska kunna tävla?

Förlåt, men det där låter som egoismen i ett nötskal för mig. JAG ska, jag vill och jag ska INTE behöva göra något trist - det kan andra göra så att JAG ska kunna göra vad jag vill.
 
Tävlingar är oftast en inkomstkälla för klubben och vill man att klubben ska kunna utvecklas behöver det ju komma in pengar. Klubbens medlemmar hjälper till att arrangera tävlingar för att hjälpas åt att samla in pengar. Kanske är det ändå lättare att ha en tävling än att sälja strumpor, kakor eller korv?
Sen är jag själv uppvuxen med att man ställer upp och är funktionär när man har möjlighet. Man får oftast igen det på något sätt från klubben.

Jag kan någonstans tycka att om man gnäller över att behöva hjälpa till så ska man nog dels fundera på varför man överhuvudtaget är med i den föreningen. Och dels hur gemenskapen är i föreningen.

Vår familj är medlemmar i en friidrottsförening, då två av avkommorna tränar och tävlar. Det är en relativt liten förening där vi till och med slipper terminsavgifter mot att vi är med och är funktionärer, så att det kommer in pengar på andra håll. Nu är detta dessutom en tämligen aktiv förening, vi har 16 egna tävlingar planerade i år, plus att vi råkat bli indragna i arrangemanget av Wings for Life World run och ansvarar för en vätskestation på Iron Man-tävlingen.
Och vi alla ställer upp så mycket vi kan för detta, för att det ger så mycket tillbaka, på alla sätt!
 
Du vill tävla, men har varken tid eller lust att spendera din tid på att vara funktionär, så du menar att andra ska spendera av sin tid för att du ska kunna tävla?

Förlåt, men det där låter som egoismen i ett nötskal för mig. JAG ska, jag vill och jag ska INTE behöva göra något trist - det kan andra göra så att JAG ska kunna göra vad jag vill.
Problemet i ett nötskal.
De som tävlar mest och många gånger tycker mest ang. Arrangemangen har själva inte tid. De som tar sig tid är människor som själva inte är aktiva tävlingsryttare och istället för att utveckla tävlingsverksamheten lägger de massor tid och energi på att jag folk, jobba dygnet runt för att andra inte har tid och grunna på hur man ska kunna locka, muta eller tvinga alla att dra sitt strå till stacken...
Sen är det många som har åsikter över hur DOM gör i klubben - gå med i tävlingsektionen och jobba för förändring. Klubben är VI som är medlemmar. Var med och påverka, kom med förslag och hjälp till att genomföra dom!
 
Intressant å läsa av de folk som säger att de inte har tid till att avverka ens 4 timmar på ett år på sin klubb.
Men hur går de då ihop?? hur kan ni då ha tid att åka iväg på träningar och tävlingar??

Avboka ist en tävling och avsett den helgen till att hjälpa klubben.. alla får vi offra nått.

Som sagt finns nog ingen klubb som inte kräver någon form av hjälp.. man kan inte bara ta och ta och kräva att få och få utan att man också måste ge tyvärr det går inte ihop. Inte när de flesta klubbar är ideella förreningar som lever tack vare att folk ställer upp med gratis tid.
Framförallt är det otroligt egoistiskt gjort av en tycker i alla fall jag!

Får inte klubben tillräckligt med funkisar så ställs tävlingen in.. och om alla tänker som några här att de inte vill kan eller orkar hjälpa till.. Ja då kommer de i framtiden inte finnas några tävlingar..
Alt är att varje tävling kommer kosta 100o tals kronor eftersom klubbarna måste anställa funkisar.
Och dit vill vi ju inte komma eller hur?
Hur många har då råd att tävla om varje tävling ska kosta 3000-5000?

Tror varje klubb har detta problem klubbmedlemmarna vill ha många tävlingar om året men ingen vill hjälpa till.
Och så blir medsellmarna sura och vill byta klubb när klubben "kräver" några ynka timmar om året i hjälp.
Oftast fixar klubben så att man både kan tävla själv och vara funkis.. dvs har man avsatt en dag till att ha tid å tävla och ändå är där är det ju rent utsagt bra ruttet gjort att bara lasta och åka hem efter man tävlat..
När jag tävlar så hjälper jag till i all mån jag kan mellan mina klasser. Ska jag inte tävla så hjälper jag alltid till så gott jag kan.
 
Och hur ska det då fungera när klubben anordnar fler tävlingar än vad det egentligen har funtionärer till?
en gång i tiden tillhörde jag dem som ägnade mycket tid och ställde upp väldigt mycket, men till slut höll det inte längre. När man jämt blir tagen för givet, och ingen tacksamhet.

Ni får gärna kalla mig egoist, men jag anser att jag faktiskt får lov att vara det i detta fallet.
 
För en som löst tävlingslicens för klubben = självklart ska den göra funktionärsuppgifter. För medlemmen i klubben som inte själv tävlar= rätt orimligt med tävlingsfunktionärskrav

Jag kan känna mig tveksam även när det gäller föräldrauppgifter inom idrotter, oftast för att laget ska kunna åka på långväga resor. Jag hade gärna sett mindre föräldrauppgifter och att man möter lagen i stan istället, i alla fall för yngre barn.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Att vara funktionär eller inte i en förening handlar väl ändå inte om att man tävlar eller inte?? I vår förening har vi tävlingar först och främst för att våra medlemmar skall ha en anläggning att rida på, för att medlemmarna ska kunna tända lamporna i ridhuset, för att det skall finnas hinder på anläggningen, för att det skall finns ett ok underlag i ridhuset och på utebanorna etc etc
Dvs anläggningsavgiften/medlemsavgiften + bidrag räcker inte till att dra runt anläggningen så därför lägger man till med ideellt arbete så föreningen kan ha allt ovan. Det skulle vara väldigt dyrt att vara med i en liten, välskött förening annars... Sen måste man ju ha 1 tävling/år för att ställa ut tävlingslicenser.
Hos oss brukar jag be tävlande hoppryttare hjälpa till på dressyrtävlingar och tvärt om just för att man ska kunna delta i klubbens hemmatävlingar..
 

Liknande trådar

O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 932
Senast: 0therwise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp