Hur mycket är det rimligt att hjälpa till?

mullah

Trådstartare
Är med i en klubb som har en egen ridanläggning ( ej ridskola). I vår planeras fem tävlingar fördelat över en period på sex veckor. Nu har det gått ut information till medlemmarna att alla som har anläggningskort och / eller licens "förväntas" ställa upp som funktionär på tre tävlingsdagar samt en av två inplanerade städdagar. Vi kommer att kallas till ett planeringsmöte där vi blir tilldelade var och när vi ska tjänstgöra. Utöver det så har medlemmarna också två skötseldagar per år enligt schema. Skötseldagarna är inget att gnälla om, en eller två funktionsdagar anser jag skäligt men när klubben nu mer eller mindre kräver ytterligare insatser så slår jag bakut. . Är klubbens krav rimligt eller inte ? Vad tycker ni? Det är oklart om klubbens egna tävlingsryttare förväntas avstå från att tävla för att vara funkionär
 
Alltså...

Klubben är dess medlemmar. Styrelsen är valda av medlemmarna för att förvalta klubbens intressen såsom medlemmarna beslutar.

Spontant verkar det som att tävlingssektionen har högre ambitioner än medlemmarna mäktar med. Och då går det ju aldrig ihop. Har varit ute för exakt samma sak, där jag kom in som inbjuden gäst vid möte i tävlingssektionen. Det ondgjordes då över medlemmar som inte hjälper till.

På fråga visade det sig då att majoriteten av medlemmarna inte hade tävlingsintresse. Ett fåtal medlemmar hade intresse av att tävla och få tävlingar arrangerade på hemmaplan, och därmed förväntades resten av medlemmarna slava för att fåtalet skulle få sina ambitioner verkställda.

Det slutade med att tävlingsdagarna drogs ner drastiskt, och då räckte funktionärerna till.
 
Klubbens egna tävlingsryttare som har licens verkar i alla fall förväntas hjälpa till, men det betyder väl inte att man inte kan tävla själv? Dels går det ju att hjälpa till före och efter tävlingen, bygga bana (hinder/dressyrstaket) och jag har nästan alltid skrivit någon dressyrklass eller varit starter/tidtagare på någon hoppklass på hemmaplan.

Men att ha möte där man"tilldelar" folk uppgifter borde vara ett effektivt sätt att få alla att hålla sig undan! Min erfarenhet är att det är betydligt lättare om man frågar vilken typ av jobb de kan tänka sej och när de har möjlighet. Den som glatt säljer kaffe kanske absolut inte vill vara parkeringsvakt, domarsekreterare, hålla snyggt på toaletten eller kontrollräkna protokoll och tvärtom.
 
Glömde själva frågan, jag tycker det är rimligt att de som är på anläggningen hjälper till, likaså de som tävlar men det där verkar väl mycket, i synnerhet om man inte planerar att ha det helt tävlingsfritt resten av året. Sedan beror det väl på om varje tävling är 1-2 dagar. Har man t ex ponny fm. och häst em och räknar det som två tävlingar (och två funktionärsdagar) blir det väl lite rimligare.
 
I "min" förening fungerar det som så att man kan lösa anläggningskort till olika priser beroende på hur många arbetstimmar du väljer att ha. Ju fler timmar (max 32) dessto billigare blir anläggningskortet.

De som enbart är medlemmar har ingen arbetsplikt.
De som löser tävlingslicens måste bidra med 8 arbetstimmar. ( Tycket själv det är fel att man ska "bestraffas" med arbetstimmar för att man väljer att representera en förening på tävling).

Själv har jag varken tid eller lust att spendera mina helger med att vara funktionär på tävlingarna. Jobbar så mycket i veckorna.
 
Men är det inte så att för att en klubb ska få ha licensierade ryttare så måste klubben även ha minst en (?) tävling per år i någon disciplin? Jag tänker att om man nu löser en licens för en klubb så måste ju nån göra arbetet för att klubben ska få hantera licenser = man bör vara funktionär någon gång?
Sen håller jag med om att sex tävlingar på fem veckor är alldeles för mycket om man inte har medlemmar nog att ställa upp/det blir för många pass per ryttare. Jag tycker personligen att kanske 1-2 tävlingar per år bör man kunna ställa upp, och då få välja vilka pass och dagar man kan. Kanske kan man hjälpa till att bygga fram banan kvällen innan tävlingsdagen samt vara flagg i typ en klass eller kanske hjälpa till med själva planeringen av tävlingen, och så är man klar med det passet, inte jobba alla tävlingstimmar inklusive fram- och bortplockning.
 
Generellt sett anser jag att alla som tävlar måste hjälpa till. Tävlar man själva tävlingsdagen så finns det massor att göra både före och efter tävling. Får vi inte en uppryckning inom detta område tror jag fler arrangörer lägger ner och de som blir kvar blir dyrare! Det är nästan slut på de som frivilligt jobbar en massa åt andra. Själv lägger jag många hundratals timmar, för att det är roligt och för tävlingarnas skull. Numera mest fälttävlan... Men självklart måste man inom en förening ha demokratiskt beslut ang antal tävlingar.
 
Senast ändrad:
Men är det inte så att för att en klubb ska få ha licensierade ryttare så måste klubben även ha minst en (?) tävling per år i någon disciplin? Jag tänker att om man nu löser en licens för en klubb så måste ju nån göra arbetet för att klubben ska få hantera licenser = man bör vara funktionär någon gång?
Hur menar du nu? Vad är det för licens du snackar om? Spelar det någon roll vad för sorts tävling det är (t ex pay&jump/pay&ride)?
Licensierade ryttare är det ryttarlicens? Lösa licens för klubb? Vad är det för licens? Förvirrad till tusen här, försökt förklara enkelt och pedagogiskt så jag hänger med annars kanske det kommer fler frågor, haha. :p
 
@RedHyuuga För att få starta pay&jump/pay&ride behöver man (har jag för mig) inte ha en tävlingslicens eller som klubb ha licensierade ryttare hos sig. Riktig tävling kräver tävlingslicens.

@Lovisaleonora Hoppas inte att mitt svar, både i detta inlägg och det första, är trådkapning. Tänkte mer lyfta frågan (och kanske få svar på om det är så) när det gäller klubb som har licensierade ryttare. När jag gick på gymnasiet hade jag vänner som tävlade för en liten klubb, i princip ett par familjer och de var tvungna att arrangera tävling för att kunna lösa ut licenser. Därför tycker jag att om man tävlar för en klubb bör man ställa upp ibland för att klubben ska kunna fortsätta lösa ut licenser :)
 
Är med i en klubb som har en egen ridanläggning ( ej ridskola). I vår planeras fem tävlingar fördelat över en period på sex veckor. Nu har det gått ut information till medlemmarna att alla som har anläggningskort och / eller licens "förväntas" ställa upp som funktionär på tre tävlingsdagar samt en av två inplanerade städdagar. Vi kommer att kallas till ett planeringsmöte där vi blir tilldelade var och när vi ska tjänstgöra. Utöver det så har medlemmarna också två skötseldagar per år enligt schema. Skötseldagarna är inget att gnälla om, en eller två funktionsdagar anser jag skäligt men när klubben nu mer eller mindre kräver ytterligare insatser så slår jag bakut. . Är klubbens krav rimligt eller inte ? Vad tycker ni? Det är oklart om klubbens egna tävlingsryttare förväntas avstå från att tävla för att vara funkionär

Vem tycker du annars ska göra det?
 
Därför tycker jag att om man tävlar för en klubb bör man ställa upp ibland för att klubben ska kunna fortsätta lösa ut licenser :)

Absolut. Grunden är ju att medlemmarna har bestämt (majoritetsbeslut?) att klubben ska vara en licensgivande klubb. Därmed har man också beslutat att arrangera minst de tävlingar som krävs för att få lämna licens till sina medlemmar.

Nästa fråga är nivån. Hur många tävlingar? Fyra meetings/år kan vara rätt tufft för en normalstor klubb med medlemmar som både tränar, tävlar och jobbar/har familj och privatliv. Ibland kan klubbens tävlingssektion ha lite större ambitioner än medlemmarna och då får man de här problem - det saknas funktionärer.

Det är bara att konstatera att om det saknas funktionärer finns inte tillräckligt stort intresse för tävling inom klubben.
 
Licensierade ryttare vill tävla. Hemmaklubben gör tävlingar så det möjliggörs på hemmaplan. Vem ska vara funktionär om inte de som drar nytta av att tävlingen arrangeras? Varför ska andra som inte vill ha tävlingar slava för att ni ska kunna tävla utan att hjälpa till?
 
Min klubb har en tävling om året, jakt och någon p&j. Finns inget ridhus och bara gräs ridbana (stor med terräng hinder dressyr bana och hoppbana).
Det enda som förväntas av medlemmarna är ett intresse för klubben och sporten. att man hjälps åt inför eventen ser jag som en självklarhet. Finns inget tvång eller antal dagar man måste hjälpa till, men vill man att klubben ska fortsätta finnas så får man ju aktivera sig i den.
Dvs offra en dag för att kratta löv eller måla hinder inför tävling, eller ställa upp med ärtsoppa för hubertus jakten osv.
ofta är det ju samma människor som gör allt det stora arbetet, men hjälper man inte dem så kör de snabbt slut på sig själva.
en klubb är ju dess medlemmar. Inte bara styrelsen.
 
Tillägg: att tvinga till aktivitet i en frivillig klubb som är byggd av sina medlemmar känns ungefär lika logiskt som att piska någon till kärlek.

Frågan är ju mer grundläggande än så: varför är det ett problem?
 
Okej, då missuppfattade jag din fråga :)
Du skrev "för att en klubb ska få ha licensierade ryttare så måste klubben även ha minst en (?) tävling per år i någon disciplin" då undrade jag vad för slags tävling det måste vara om det räcker med t ex en P&J/P&R eller om det måste vara högre nivå?

Sen hänger jag inte med på "Jag tänker att om man nu löser en licens för en klubb så måste ju nån göra arbetet för att klubben ska få hantera licenser", sen när har klubbar licenser? Jag trodde bara det var dom tävlande ekipagen som var tvunga att ha det.

Blev det bättre formulerat nu då? :confused:
 
Du skrev "för att en klubb ska få ha licensierade ryttare så måste klubben även ha minst en (?) tävling per år i någon disciplin" då undrade jag vad för slags tävling det måste vara om det räcker med t ex en P&J/P&R eller om det måste vara högre nivå?

Sen hänger jag inte med på "Jag tänker att om man nu löser en licens för en klubb så måste ju nån göra arbetet för att klubben ska få hantera licenser", sen när har klubbar licenser? Jag trodde bara det var dom tävlande ekipagen som var tvunga att ha det.

Blev det bättre formulerat nu då? :confused:
P&R/P&J är inga tävlingar. det är träningar.
en tävling ska vara på lokal nivå minst.
----
tävlings licens löser man genom klubben.
för att en klubb ska få lösa ut licenser till medlemmarna så måste de anordna minst en tävling om året motsvarande lägst lokal nivå.

så vill man att ens klubb ska ha tillstånd för att lösa ut licenser så får man gott hjälpa till och anordna en tävling ;)
 

Liknande trådar

O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 929
Senast: 0therwise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp