Hur mycket energi ska friska människor ha?

Jag tror du måste acklimatisera dig , Ramona. Du har ju gjort stora förändringar i livet, och när det adrenalintåget landar på perrongen blir det massiv trötthet. Jag känner mig närmast totaldränerad på energi. Kan bygga upp små depåer, som snabbt tar slut för nästan ingenting.
Fast jag har ju varit såhär trött länge, alltså flera år. Det är därför jag valt att sluta jobba och flytta ut på landet så att jag kan ta tag i de sakerna som hänger över mig, för det har jag inte orkat när jag jobbat heltid (tex skriva klart min uppsats). Det kan ju inte vara meningen att man ska gå omkring och vara så trött och så "lat" som jag är. Jag pallar ju ingenting. Jag som skulle hinna med så mycket under sommarens semester låg mest i hängmattan. Nu har jag varit ledig en månad ungefär och känner att jag fortfarande är trött, nästan tröttare än jag var när jag jobbade, för då gick jag ju på en konstant hög stressnivå. Jag har fortfarande inte tagit tag i min uppsats. Idag lyckades jag skicka ett mail om det dock. Små, små steg framåt.

Sen i stunder får jag massor gjort. Igår var jag på Gekås och höll formen hela dagen, inkl körningen. Men idag låg jag ju i sängen till kl 16 istället. Lyckades gå ut på morgonen fodra mina hästar, kissa hunden och lägga mig igen. Känner mig helt utbränd, men det är jag ju inte.
 
Fast jag har ju varit såhär trött länge, alltså flera år. Det är därför jag valt att sluta jobba och flytta ut på landet så att jag kan ta tag i de sakerna som hänger över mig, för det har jag inte orkat när jag jobbat heltid (tex skriva klart min uppsats). Det kan ju inte vara meningen att man ska gå omkring och vara så trött och så "lat" som jag är. Jag pallar ju ingenting. Jag som skulle hinna med så mycket under sommarens semester låg mest i hängmattan. Nu har jag varit ledig en månad ungefär och känner att jag fortfarande är trött, nästan tröttare än jag var när jag jobbade, för då gick jag ju på en konstant hög stressnivå. Jag har fortfarande inte tagit tag i min uppsats. Idag lyckades jag skicka ett mail om det dock. Små, små steg framåt.

Sen i stunder får jag massor gjort. Igår var jag på Gekås och höll formen hela dagen, inkl körningen. Men idag låg jag ju i sängen till kl 16 istället. Lyckades gå ut på morgonen fodra mina hästar, kissa hunden och lägga mig igen. Känner mig helt utbränd, men det är jag ju inte.
Eller det är kanske det du är? Utbränd alltså
 
Högst individuellt skulle jag säga.
Jag är i stort behov av att göra ingenting och blir stressad av fullplanerat schema.
Har heltidsjobb som kräver fullt fokus hela tiden och mycket interaktion sen har jag häst. Hade gärna tränat och tävlat mer men det orkar jag inte. Tränar varannan vecka och tävling några ggr per år. I övrigt kanske någon fika med kompis på ledig dag om jag inte måste hushållssyssla.
 
Fast jag har ju varit såhär trött länge, alltså flera år. Det är därför jag valt att sluta jobba och flytta ut på landet så att jag kan ta tag i de sakerna som hänger över mig, för det har jag inte orkat när jag jobbat heltid (tex skriva klart min uppsats). Det kan ju inte vara meningen att man ska gå omkring och vara så trött och så "lat" som jag är. Jag pallar ju ingenting. Jag som skulle hinna med så mycket under sommarens semester låg mest i hängmattan. Nu har jag varit ledig en månad ungefär och känner att jag fortfarande är trött, nästan tröttare än jag var när jag jobbade, för då gick jag ju på en konstant hög stressnivå. Jag har fortfarande inte tagit tag i min uppsats. Idag lyckades jag skicka ett mail om det dock. Små, små steg framåt.

Sen i stunder får jag massor gjort. Igår var jag på Gekås och höll formen hela dagen, inkl körningen. Men idag låg jag ju i sängen till kl 16 istället. Lyckades gå ut på morgonen fodra mina hästar, kissa hunden och lägga mig igen. Känner mig helt utbränd, men det är jag ju inte.
Det låter inte helt normalt tycker jag.
 
Jag orkar mycket mindre än jag vill.

Ja! Önskar att jag var sådär äckligt full av energi som vissa här verkar vara, men jag blir matt bara av att läsa om det. Känner mer igen mig i @Vivas situation.
Jag orkar typ jobba och ta hand om min häst, men gör inget hushållsarbete i veckorna, och egentligen inte på helgen heller, fast jag tänker att jag borde. Måste skriva färdigt ett arbete, men får svårt att andas bara jag tänker på det. Okar inte med allt på jobbet heller och faller efter i administrationen. Vi förväntas göra det efter arbetstid och jag är så trött att mår illa. Ibland orkar jag inte åka hem.
 
Ibland orkar jag inte åka hem.
Men alltså, det där låter ju värre än mig. Jobbar du sjukligt mycket eller vad händer?

Jag är förvånad över att många i tråden har så mycket energi, för typ alla mina kompisar är också kontant trötta. Det är få som har mycket energi. Och har de mycket energi har de någon diagnos, typ ADHD, manodepressiva, etc.

Trötthet verkar vara någon folksjukdom.
 
Men alltså, det där låter ju värre än mig. Jobbar du sjukligt mycket eller vad händer?

Jag är förvånad över att många i tråden har så mycket energi, för typ alla mina kompisar är också kontant trötta. Det är få som har mycket energi. Och har de mycket energi har de någon diagnos, typ ADHD, manodepressiva, etc.

Trötthet verkar vara någon folksjukdom.

Jag har alltid föreställt mig dig som en sån där med mycket energi, har det ändrats?

Jag jobbar enligt mitt schema. När jag jobbar en vanlig vecka + helgjour + en vecka till med nattjour så blir det 11 dygn i sträck, ca 95 timmar blandat natt och dagpass. Våra nattjourer är 16,5 timmar.
Är jag för trött för att åka hem brukar jag hänga lite i en halvtimme eller så, sen brukar det gå att masa sig iväg. Men gör ju inget produktivt de 30 minutrarna.
 
Jag har alltid föreställt mig dig som en sån där med mycket energi, har det ändrats?
Jo, folk säger det. Och jag har mycket energi när jag väl kör igång och inte slappnar av. Jag kan vara igång hur länge som helst, bara jag är inställd på det. Kan typ resa i flera dagar utan att behöva sova och jag sover sällan på ett flygplan. Jag har med stolthet alltid kunnat säga att jag skulle kunna köra ner till Italien i ett sträck, med bara kisspauser. Det kan jag nu med, det är jag övertygad om.

Men så har jag perioder när jag är så sjukt trött. Förra våren (alltså 2015) klarade jag bara av att jobba, mer eller mindre. Då var jag iofs nyseparerad, vi hade sålt lägenheten, jag hade köpt ny, försökt få ordning etc. Jag fick ingen ordning alls i lägenheten. Det var inte förrän efter semestern i augusti som jag faktiskt la ut mattor och fixade så att det blev ett hem.

Jag tror inte att jag kör på så hårt att jag liksom blir trött, det är inte så det funkar, för det finns ingen logik i det hela. Mitt järnvärde är ju dåligt i perioder och det märker jag tydligt, då äter jag tillskott och mår bättre. Någon läkare har sagt att det är mitt låga blodtryck (90/60) som gör att jag är så trött, men ingen har någonsin försökt göra någonting åt det mer än att säga åt mig att äta mer saltlakrits. Jag har ju min uppsats som inte är klar och det är den som står mellan mig och juristexamen, så det är klart att det är ett stressmoment, men jag pallar inte med att ta tag i den. Vissa dagar sover jag typ hela dagen, andra dagar orkar jag mer.
 
Trötthet verkar vara någon folksjukdom.
Jag tror mer att det är så att folk ofta är galet uttråkade och missnöjda, men "ger upp", inte alltid medvetet men att de känner sig trötta pga det.

För egen del förstår jag utan tvekan om folk är galet trötta när de jobbar heltid på ett jobb de inte riktigt trivs på och lägger fritiden på halvdåliga parförhållanden, städning, försöka hitta partner eller bara hinna med livets "måsten" innan det är dags för nästa arbetsdag. Tyvärr verkar det som om vardagen ser ut så för väldigt många.

Vissa personer i min bekantskapskrets har extremt mycket energi. En sådan person träffade jag nu ikväll, det känns för mig som om han aldrig är trött och han säger själv att han gillar när det händer saker hela tiden. Han har ett jobb som han stortrivs med, aktiv fritid, tar hand om sig bra och verkar trivas med människorna i sin närhet. Då är det nog lättare att ha mycket energi också.
 
Jag har mer energi än de flesta jag umgås med brukar få höra att jag är en "duracellkanin" jobbar mer än heltid, själv m två tonåringar med två tävlingshästar hus 4 hundar tränar på gym helt ok städat hem. Sover iofs mindre än många klarar mig gott på 5-6 timmar så det ger ju ett par extra timmar varje dygn. Det jag tyvärr inte hinner m som jag vill är socialtumgänge utanför stall och tävlingsplatser jobbar oftast helg om vi inte är iväg och tävlar.
 
Jag har mer energi än de flesta jag umgås med brukar få höra att jag är en "duracellkanin" jobbar mer än heltid, själv m två tonåringar med två tävlingshästar hus 4 hundar tränar på gym helt ok städat hem.
Vad är hemligheten?
 
Jag känner helt klart av att jag blivit äldre. Dvs man är inte 20 längre orkmässigt :D

Sedan tror jag kroppen och knoppen säger åt en ibland att de vill vila för att ladda batterierna. Jag har haft och har fortfarande en jäkla massa stress på mig och det gör att om det lättar upp lite så blir jag helt död. Hela jag bara stänger av.
 
Jag har varit i det där stadiet. Det tog faktiskt flera år att komma tillbaka. Jag tolkade det som utbrändhet eller ett förstadie till total utbrändhet. Jag fungerade men inte som jag anser vara normalt för min del.

Två omgångar har jag upplevt det, första p g a ett jobb som verkligen var totalt dränerande och förändringen smög sig på. Det tog för långt tid att ta sig ur och sedan krävdes det tre månader utan jobb för att ens hämta mig hjälpligt. Sedan annat jobb med betydligt lägre ambitionsnivå. Andra gången har varit en otroligt traumatisk livshändelse, och då har jag haft användning av första vändan nära väggen. Sov när det går, ät det du är sugen på, var min devis i det akuta stadiet.

Efter det akuta stadiet har jag varit snällare mot mig själv, inte drivit mig så hårt, lärt mig att låta saker gå i cykler (som projekt, när det är färdigt, stanna upp och vila och reflektera. Känn efter innan du går in och påbörjar något nytt). Och det har gällt allt från att tömma diskmaskinen till att planera större arbeten.

För mig har kosttillskott varit en viss hjälp, jag tar t ex mycket D-vitamin.
 
Jag upplever att ju bättre kondition jag har desto mera orkar jag! Vi var på föreläsning med jobbet för några år sedan, där de pratade om syre och förbrukning. Det går åt ca 1 liter syre för ett åtta timmars arbetspass, har man då dålig kondition så är i princip allt sitt dagliga syre förbrukat under arbetspasset, vilket gör att man inte orkar så mkt på kvällen. Är man i god kondition så har man ca 2 liter syre att förbruka som "normal" vilket gör att man orkar kvällsaktiviteterna också. Jag upplever att det stämmer väldigt bra på mig, vilket gör att jag blir sur på mig själv när jag inte rör mig, men jag är lat och det blir en ond spiral...
 
Det är ju inte bara individuellt. Även om det är individuellt förstås. Det varierar ju också med dagsformen. Periodvis orkar man inget och hinner inte med en bråkdel av vad man tänkt sig. Jag känner också att det är ett självspelande piano. Ju mindre man orkar och hinner med desto mindre orkar man nästa dag.

Stress tror jag är en stor bov i dramat. Stress käkar energi. Så det där med uppsatsen som stressar dig kan säkert bidra till att du saknar energi. Lägg till det alla andra förändringar som du gjort i livet. Jag lyssnade på en bra stressforskare för ett tag sen som pratade om förändringsstress. Han poängsatte olika förändringar, både bra och dåliga, ju högre poäng ju högre stress. Hans tes var att allt adderades. Och ju högre man kommer i stresskalan desto sämre fungerar man.
 
Jag är trött men det beror ju på att jag inte är frisk. Jag har lärt mig att ha ganska låg ambitionsnivå och vila mycket så orkar jag mer. Försöker jag köra för fort ellr för hårt blir jag helt dränerad och orkar ingenting när jag kört klart.
 
Jag vet hur mycket energi jag normalt brukar ha och tycker det är viktigast att ingen jämför med mej.

Jag pendlar normalt 2-2,5h varje dag, jobbar heltid och lite till (en normal månad brukar innebära ca 40h övertid), har två ponnyer, en hund och en katt, och totalrenoverar min stuga som jag bor i. Utöver det träffar jag kompisar och festar lite då och då. Det blir lite pusslande på vardagen för att få ihop renovering och stallsysslor. Visst känner jag mej lite stressad över kaoset här hemma men är det så att jag är trött en dag så vilar jag helt enkelt med en bra bok i handen ☺️
 
Förr i tiden massor, nu ingen. Men det får vara så tills vidare. Jag har möjligheten just nu att mest drälla runt så jag gör det. Pluggar på distans men har inga ambitioner över godkänd nivå.

Om ett par år är det plugg, småbarn och djur så då hoppas jag ha funnit mig själv lite mer igen. Eller jag måste ju :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 242
Senast: manda
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 039
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 536
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 756
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp