Hur mycket energi ska friska människor ha?

Jag upplever att ju bättre kondition jag har desto mera orkar jag! Vi var på föreläsning med jobbet för några år sedan, där de pratade om syre och förbrukning. Det går åt ca 1 liter syre för ett åtta timmars arbetspass, har man då dålig kondition så är i princip allt sitt dagliga syre förbrukat under arbetspasset, vilket gör att man inte orkar så mkt på kvällen. Är man i god kondition så har man ca 2 liter syre att förbruka som "normal" vilket gör att man orkar kvällsaktiviteterna också. Jag upplever att det stämmer väldigt bra på mig, vilket gör att jag blir sur på mig själv när jag inte rör mig, men jag är lat och det blir en ond spiral...

Man förbrukar 5-10 ml syre per kg kroppsvikt och minut i vila. Så var 1 liter syre på ett 8-timmarspass kommer ifrån hade varit intressant att veta. ;)

Sen är det väl i princip bevisat att träning gör en piggare. Hade önskat jag märkte av det tydligare dock. :)
 
Man förbrukar 5-10 ml syre per kg kroppsvikt och minut i vila. Så var 1 liter syre på ett 8-timmarspass kommer ifrån hade varit intressant att veta. ;)

Sen är det väl i princip bevisat att träning gör en piggare. Hade önskat jag märkte av det tydligare dock. :)

Det var företagshälsovården som hade föredrag så mer källor än så har jag inte ;)
 
För en tid sen var jag på en föreläsning om mental träning. Killen som höll föreläsningen sa att de allra flesta av oss har för hög grundspänning i kroppen och gav liknelsen till att köra på motorvägen i full fart i treans växel jämfört med att köra på i femmans eller sexans växel. Och så frågade han oss hur vi tror det går och hur långt vi kommer på motorvägen körandes i treans växel.

Jag tolkade det som att om man kommer ner i grundspänning i kroppen är det att jämföra med att köra bil i en högre växel. Att man då orkar längre och utan att det sliter på en.

Jätteintressant, jag märker väldigt väl när jag spänner mig/stressar upp mig. Då blir jag skittrött av att typ vakna på morgonen.

Det är ofta små skitsaker som tippar över mig, människor jag måste ringa, papper jag måste fixa, över huvud taget saker som jag är ansvarig för att planera in. Så att vakna med en uppsats som inte är klar varje morgon skulle göra mig närmast apatisk.

Mitt sätt att hantera det här är att inte titta så långt fram i tiden. En vecka i taget, en dag i taget ibland när det är riktigt jobbigt, en timme i taget. Sätta tydliga gränser för när jag ska börja med saker, inte när de ska vara färdiga! Och när det blir mycket ta bort grejer, om jag jobbar mycket skit i dead-linen till den extra kursen.

Jag är också en mycket trött person, som trots allt gör väldigt mycket saker. Jag blir inte piggare av att vila om jag har saker hängade över mig. Så det är bara att ta tag i det jag vet att jag vill göra och komma igång. Inser jag längs vägen att detta vill jag ju inte så är jag inte rädd för att kasta det överbord om det tynger ner mig.
 
Jätteintressant, jag märker väldigt väl när jag spänner mig/stressar upp mig. Då blir jag skittrött av att typ vakna på morgonen.

Det är ofta små skitsaker som tippar över mig, människor jag måste ringa, papper jag måste fixa, över huvud taget saker som jag är ansvarig för att planera in. Så att vakna med en uppsats som inte är klar varje morgon skulle göra mig närmast apatisk.

Mitt sätt att hantera det här är att inte titta så långt fram i tiden. En vecka i taget, en dag i taget ibland när det är riktigt jobbigt, en timme i taget. Sätta tydliga gränser för när jag ska börja med saker, inte när de ska vara färdiga! Och när det blir mycket ta bort grejer, om jag jobbar mycket skit i dead-linen till den extra kursen.

Jag är också en mycket trött person, som trots allt gör väldigt mycket saker. Jag blir inte piggare av att vila om jag har saker hängade över mig. Så det är bara att ta tag i det jag vet att jag vill göra och komma igång. Inser jag längs vägen att detta vill jag ju inte så är jag inte rädd för att kasta det överbord om det tynger ner mig.
Vilket intressant inlägg!

Får jag fråga, är det här din strategi för så att säga det "vanliga livet", eller är du/har varit utbränd eller liknande?
 
jag har dagar då jag hinner precis hur mycket som helst - verkar som dygnet har precis hur många timmar som behövs för att jag ska hinna med allt jag vill göra jag gör storkok, storstädar lägenheten, samt hunnit klippa gräset på kolonin efter jobbet.

Andra dagar är jag helt dränerad på energi när jag kommer hem från jobbet, orkar inte laga mat och knappt svänga in på pizzerian för att köpa en pizza. Sitter i soffan och slösurfar på tvn utan att vara direkt intresserad av vad som försiggår på tvn och efteråt vet jag inte ens vad jag sett.

Jag har insett att jag behöver tillåta mig att ha mina "slö-dagar" då jag knappt gör något för att orka med och ha energi övriga dagar.

Jag har fått ta mig en funderare senaste månaderna och har kommit till insikt att jag har för många "måsten", något som var lustfyllt och gav mig energi tidigare har nu oxå blivit en av mina största energitjuvar och jag måste dra ner på mina ambitioner om vad jag vill göra och koncentrera mig på vad som är viktigast här och nu. Det har fått mig att göra några drastiska val som jag inte trodde jag skulle göra, men bara det att jag bestämt mig har gjort att mycket av min energi har kommit tillbaka.
 
Kan ju tillägga att även jag har mina lata dagar.
Igår sov jag i 11 timmar, longerade en häst, sladdade ridbanan och byggde lite hinder. Sen åkte jag hem och spelade tv-spel i tre timmar fram tills jag åkte till jobbet :p
Inte så himla imponerande :D
 
Jag tycker att jag har slut på energi hela tiden. Jag jobbar 80 %, pendlar 2-2,5 h om dagen, har två små barn, en hund som promeneras och umgås med. Hemmet och trädgårdens skötsel ligger alltid långt efter. Det blir ofta hämtmat. När barnen somnat på kvällen blir det i bästa fall lite plockning hemma och sedan soffhäng.
I mitt fall tror jag att det är pendling och dålig nattsömn som gör mig så trött.
 
Ur min synvinkel sett är alla andra än supermänniskor vad gäller energi. Jag har haft kronisk depression i 20 års tid och är sjukpensionär av bland annat den anledningen.
Just nu på väg uppåt i mitt mående, vilket gör att jag orkar något mer. Att ha motionerat 2 hästar och mockat innan lunch, dessutom 2 dagar i rad utan att bli helt apatisk, är helt otroligt för min del :eek:
Det har jag inte lyckats med på tre år.. Eller någonsin!

Helt otroligt vad folk orkar med egentligen. Skulle ge typ vartenda korvöre jag har för mer energi.

Sover gör jag minst 9 timmar per natt, orkar i bland en natt med något färre timmar men då är jag totalt knäckt flera dagar efteråt.
 
Vilket intressant inlägg!

Får jag fråga, är det här din strategi för så att säga det "vanliga livet", eller är du/har varit utbränd eller liknande?

Jag har väl levt i gränslandet för utbrändhet i omgångar, deprimerad har jag också varit, men tyvärr inte insett det när jag varit inne i det. Det är först flera år efter att jag återhämtat mig som jag fattat hur illa det varit.

Nu klarar jag det "vanliga livet" bra, dvs heltidsjobb, studier på 50%, 4 hästar och familj. Jag har tom tid/energi för att baka bullar, läsa böcker och brodera, men vi har iofs ingen TV. Den här veckan blev det jobbigt för jag hade ca 20 sånna där småsaker att rodda med och då kommer tröttheten direkt. Nu är jag klar med det mesta av dem, och har en plan för de andra, så känns det bättre. Men planen sträcker sig inte längre än ett par veckor. Då blir alla bollar jag har i luften för många och jag blir snurrig. Fokusera på den bollen som finns i handen, de som är i luften kommer ner när det är deras tur.
 
Fullständigt utschasad :( hade inte mina vänner varit likadana så skulle jag fundera på om det var nåt allvarligt fel. Vi har enats om att det är höstdepp. Orkar knappt ur sängen och sover lätt 12 timmar.
 
Jag är precis som du.

Får ofta frågan "hur orkar du?" - och i min värld finns det inte att jag inte skulle orka ;-). För min del är att "göra ingenting" fullständigt slöseri med tid. Min återhämtning kan se olika ut, läsa en bra bok likväl som att mocka. Med tre hästar, hus på landet, heltidsarbete, andra hobbyer förutom de tre hästar jag har, plus att jag bruka klämma in någon distanskurs på halvfart eller kvartsfart - så är det nog tur att man har energi och får energi utav det jag sysselsätter mig med.

Till TS. Jag vet inte vad som är normalt, då jag förstått att jag inte lever ett liv som vanliga svenssons. Folk brukar undra hur jag orkar och hur jag hinner med allt jag gör - jag hinner typ med på en kväll vad andra gör på en vecka - känns det som. Förmodligen beror det på att jag prioriterar bort andra saker, som hushållsarbete och TV-tittande :)

Har du kollat upp om du snarkar och har sömnapné? Om du har sömnapné kan du vara sjukt trött dagtid...

/Lizzie

/Lizzie
Avskyr det där uttrycket, slöseri med tid. Vad är att slösa bort tiden? Slösar jag bort tiden nu när jag sitter bakom den här skärmen t ex? Kvinnor speciellt ska hinna med allt och alla. Det kan ge en enorm skuld och ångest när man inte orkar härja runt som en duracellkanin.
 
Jag har väl levt i gränslandet för utbrändhet i omgångar, deprimerad har jag också varit, men tyvärr inte insett det när jag varit inne i det. Det är först flera år efter att jag återhämtat mig som jag fattat hur illa det varit.

Nu klarar jag det "vanliga livet" bra, dvs heltidsjobb, studier på 50%, 4 hästar och familj. Jag har tom tid/energi för att baka bullar, läsa böcker och brodera, men vi har iofs ingen TV. Den här veckan blev det jobbigt för jag hade ca 20 sånna där småsaker att rodda med och då kommer tröttheten direkt. Nu är jag klar med det mesta av dem, och har en plan för de andra, så känns det bättre. Men planen sträcker sig inte längre än ett par veckor. Då blir alla bollar jag har i luften för många och jag blir snurrig. Fokusera på den bollen som finns i handen, de som är i luften kommer ner när det är deras tur.
Jag hade väl klarat fyra hästar om jag varken jobbade eller pluggade, om vi tänker oss skötsel och ridning.
 
Avskyr det där uttrycket, slöseri med tid. Vad är att slösa bort tiden? Slösar jag bort tiden nu när jag sitter bakom den här skärmen t ex? Kvinnor speciellt ska hinna med allt och alla. Det kan ge en enorm skuld och ångest när man inte orkar härja runt som en duracellkanin.

Nej, man behöver inte hinna med allt och alla. Man prioriterar vad man vill man vill lägga sin tid på. Vad man tycker är slöseri med tid är högst individuellt. Jag känner folk som tycker det är totalt slöseri med tid att ha tre hästar, när man istället kan putsa fönster och byta gardiner en gång i månaden.

Att har mycket energi handlar inte bara om att hinna med så mycket som möjligt på kort tid, utan att det man väljer att göra gör man med engagemang.

De som kallar mig för duracellkanin ser ju inte det som jag väljer att INTE göra. Jag tittar t ex väldigt lite på TV - vilket frigör mycket tid till att göra det som jag hellre vill göra.

/Lizzie
 
Jag tycker att den här tråden är jätteintressant!
Och jätteviktig.

Det verkar finnas väldiga förväntningar på vad "man ska orka" för att det ska räknas som normalt.
Folk tycker att jag, till exempel, har orimligt mycket ork.
Det tycker inte jag.
jag jobbar.
Sedan åker jag hem, rider, fixar med foder och vatten åt hästarna. Just nu är det väldigt lite jobb, eftersom de flesta av hästarna går på sensommarbete och sköter sig själva förutom vattnet men det tar jag i dunkar på väg till jobbet.
Rider gör jag för att det är så fantastiskt roligt och för att jag inte kan hitta på något annat att göra en vardagskväll (jag har ingen TV),
Sedan går jag och lägger mig och läser en bok, somnar senast vid halv tio på kvällarna.
Sedan kör vi samma igen.

jag lagar inte mat på kvällarna, städar inte på kvällarna. Jag har ingen familj som pockar på uppmärksamhet.

så egentligen orkar jag bara jobba och rida.
Och tycker att det är helt normalt.

Min närmsta kompis jobbar, kommer hem, tittar på TV, går och lägger sig. Någon dag i veckan rider hon också men det är hennes sambo som fixar med stallet, bär vatten, mockar, fodrar. Han å andra sidan rider inte.
Sambon lagar även kvällsmaten - eller deras vuxna dotter.

Så det är nog väldigt normalt att INTE orka ha så många aktiviteter på kvällarna.
 
Kan ju tillägga att även jag har mina lata dagar.
Igår sov jag i 11 timmar, longerade en häst, sladdade ridbanan och byggde lite hinder. Sen åkte jag hem och spelade tv-spel i tre timmar fram tills jag åkte till jobbet :p
Inte så himla imponerande :D

Har du gott samvete efter en sådan dag? Menar inte frågan som provokativ, men jag funderar på om det kanske framförallt är det dåliga samvetet som suger energin ur en. Jag är nog i princip aldrig ledig (allt du räknar upp skulle jag räkna som ledig tid) eller har tid för mig själv utan att ha dåligt samvete, för att jag inte tar hand om barnen, jobbar eller gör hushållsarbete. Det är väl ungefär de enda tre grejorna jag kan göra utan att känna att jag borde kompensera efteråt, det känns lite som att jag har stulit andras tid. Förmodligen inte särskilt vettigt, och jag tänker att ständigt dåligt samvete nog också gör en trött, för det finns aldrig egentligen riktig vilotid.
 
Jag tycker att den här tråden är jätteintressant!
Och jätteviktig.

Det verkar finnas väldiga förväntningar på vad "man ska orka" för att det ska räknas som normalt.
Folk tycker att jag, till exempel, har orimligt mycket ork.
Det tycker inte jag.
jag jobbar.
Sedan åker jag hem, rider, fixar med foder och vatten åt hästarna. Just nu är det väldigt lite jobb, eftersom de flesta av hästarna går på sensommarbete och sköter sig själva förutom vattnet men det tar jag i dunkar på väg till jobbet.
Rider gör jag för att det är så fantastiskt roligt och för att jag inte kan hitta på något annat att göra en vardagskväll (jag har ingen TV),
Sedan går jag och lägger mig och läser en bok, somnar senast vid halv tio på kvällarna.
Sedan kör vi samma igen.

jag lagar inte mat på kvällarna, städar inte på kvällarna. Jag har ingen familj som pockar på uppmärksamhet.

så egentligen orkar jag bara jobba och rida.
Och tycker att det är helt normalt.

Min närmsta kompis jobbar, kommer hem, tittar på TV, går och lägger sig. Någon dag i veckan rider hon också men det är hennes sambo som fixar med stallet, bär vatten, mockar, fodrar. Han å andra sidan rider inte.
Sambon lagar även kvällsmaten - eller deras vuxna dotter.

Så det är nog väldigt normalt att INTE orka ha så många aktiviteter på kvällarna.

Äter du inte?
 
Har du gott samvete efter en sådan dag? Menar inte frågan som provokativ, men jag funderar på om det kanske framförallt är det dåliga samvetet som suger energin ur en. Jag är nog i princip aldrig ledig (allt du räknar upp skulle jag räkna som ledig tid) eller har tid för mig själv utan att ha dåligt samvete, för att jag inte tar hand om barnen, jobbar eller gör hushållsarbete. Det är väl ungefär de enda tre grejorna jag kan göra utan att känna att jag borde kompensera efteråt, det känns lite som att jag har stulit andras tid. Förmodligen inte särskilt vettigt, och jag tänker att ständigt dåligt samvete nog också gör en trött, för det finns aldrig egentligen riktig vilotid.
Jag tänker att det där att tiden är stulen från andra om man ägnar den åt sitt eget är en av den kvinnliga könsrollens belastningar. Och mycket tröttande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 242
Senast: manda
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 038
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 533
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 748
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp