Hur mycket energi ska friska människor ha?

Jag tänker att det där att tiden är stulen från andra om man ägnar den åt sitt eget är en av den kvinnliga könsrollens belastningar. Och mycket tröttande.

Kanske? Jag ska väl kanske säga att det uppenbarligen inte hindrar mig från att ägna alldeles för mycket tid åt t ex ridningen, men ständigt med det där lilla gnagandet i bakhuvudet. Vilket gör en trött. Vilket i sin tur gör att man surfar istället för att göra nytta.

Sen skulle jag i princip säga att det som absolut gör åtminstone mig allra mest trött är barnen, ffa att ha en fyraåring som ständigt skriker på en och/eller går i baklås och tjurar. Ingen slump att småbarnsföräldrar blir utbrända!
 
Kanske? Jag ska väl kanske säga att det uppenbarligen inte hindrar mig från att ägna alldeles för mycket tid åt t ex ridningen, men ständigt med det där lilla gnagandet i bakhuvudet. Vilket gör en trött. Vilket i sin tur gör att man surfar istället för att göra nytta.

Sen skulle jag i princip säga att det som absolut gör åtminstone mig allra mest trött är barnen, ffa att ha en fyraåring som ständigt skriker på en och/eller går i baklås och tjurar. Ingen slump att småbarnsföräldrar blir utbrända!
Ja, jösses, ja. De som jobbar heltid och har barn och hinner och orkar mycket annat därutöver har antingen väldigt bra back up, övernaturliga krafter - och/eller betydligt mer lättsamma barn. Där jag tror mycket på det sistnämnda. Jag har förstått det som att ditt/dina barn är den explosiva sorten? Det är vansinnigt jobbigt.
 
Shit! Jag hade inte orkat plugga 50% och hålla igång 4 hästar och rådda familij om jag ens var helt ledig.

Du måste ju ha nån som sköter all markservice? Eller rids inte hästarna?

Jag har hästarna på lösdrift med fri tillgång på hösilage, och det tar ca 20 minuter att göra den dagliga skötseln, längre tid på helgen med mockning osv. Sen har jag två medryttare som hjälper mig och hålla igång dem, men vi är ju inte i tävlingskondition nån av oss ;) markservice mat/disk/tvätt och städ är vi två om och har inga höga ambitioner där heller.

Dagen börjar vid 6-tiden, upp och klä på sonen, lämna på förskolan. Oftast hemma igen till 17, mannen hämtar på förskolan. Vid 18 brukar maten vara klar och vid 1830-19 lägger vi sonen, tar varannan kväll. Går själv och lägger mig vid 22. Det ger lite drygt 3 timmar varje dag för hästar och plugg.

Lägger kanske 10-15 timmar i veckan på min extrakurs och ungefär lika mycket hästarna. Hushållsarbete får mindre antal timmar ;)

Och ja det stackars barnet får ju vara med på helgerna när jag sköter hästar eller min man grejar med sin motorcykel. Men nu ska vi strax åka till "gympan" och härja runt han och jag. Hans pappa brukar ta med honom en sväng till badhuset när jag har "sovmorgon" läs 4 timmar att göra vad jag vill innan dagen börjar på helgen.

En vecka har 72 timmar efter att man sovit 8 timmar per natt och jobbat sina 40 timmar. Om man har skit i hörnen, korta pendlingsavstånd och rationaliserat sina måsten med bra hjälpmedel och slängt ut TVn så finns det tid. Men jag har inga marginaler för onödig stress och jag känner mig ofta trött.
 
Har du gott samvete efter en sådan dag? Menar inte frågan som provokativ, men jag funderar på om det kanske framförallt är det dåliga samvetet som suger energin ur en. Jag är nog i princip aldrig ledig (allt du räknar upp skulle jag räkna som ledig tid) eller har tid för mig själv utan att ha dåligt samvete, för att jag inte tar hand om barnen, jobbar eller gör hushållsarbete. Det är väl ungefär de enda tre grejorna jag kan göra utan att känna att jag borde kompensera efteråt, det känns lite som att jag har stulit andras tid. Förmodligen inte särskilt vettigt, och jag tänker att ständigt dåligt samvete nog också gör en trött, för det finns aldrig egentligen riktig vilotid.

Inte ett dugg. Varför skulle jag ha det?
Måste få vara lite lat vissa dagar. Jag gör inte massa saker för att ha gott samvete eller för att jag måste, jag tycker det är roligt.
Samma de dagar jag inte vill göra tusen grejer, då gör jag inte det utan att känna det minsta skuld.
Jag funderar inte mycket på vad man ska göra, vad dom är normalt osv. Jag gör det jag vill och så är det bra med det.
 
Jag har förr haft en jäkla massa drivoch kunnat jobba heltid, pendla långt, rida två hästar och hinna med föreningsliv också. Så blev jag långtidssjukskriven med depression och utmattning. Hade höga krav på mig hemifrån och ställde också själv krav jag inte kunde matcha.
Tog ett tag att repa sig, sedan fick jag cancer. Det är ett antal år sedan men jag har definitivt inte samma ork länge. Min hjärna simmar i sirap. Jag orkar i stort sett ingenting alls när jag kommer hem på kvällen. Hela dagarna står jag framför klass och det är som en flera timmars standup med totalt fokus på deltagarna, fokus att fånga alla bollar som kommer, föra alla framåt.
I vintras jobbade jag på ett förfärligt ställe där jag till slut hamnade i 25% sjukskrivning.

Jag brukade vilja ha 48-timmarsdygn för att hinna med allt. Men nu har jag haft ett antal år med väldigt mycket tid. Året efter canceroperationen var jag hemma och gjorde absolut ingenting i väldigt långa tider. Tid när jag inte orkat mer än bara vara. Jag gör väldigt lite!

Jag jobbar, kommer hem och gör något absolut nödvändigt och sedan sover jag. Helgerna är viloperioder. På lördagarna har jag inga krav alls på mig. Det är återhämtning. Söndagen är bättre.

En 70-årig guidekollega sa med glimten i ögat att han var i åldern när det tog längre tid att vila än att bli trött.

En bekant brukar försöka känna om det är huvudet eller kroppen som är trött. Är det huvudet så drar hon på skorna och springer en mil och är piggare efteråt. Löpningen belastar inte hennes hjärna utan ger energi.

Jag kan fnula runt i trädgården eller gå i skogen i timmar. Men att sitta med ett papper som ska skrivas gör mig helt slut. Att stå i en klass och vara totalt fokuserad i tre timmar är som ett maratonlopp.

Vad man orkar är väldigt individuellt. Men jag tror att man måste lära sig vad som ger energi och vad som tar. Det är också individuellt.
 
Tycker jag har bra med energi, jobbar heltid med lite stressigt jobb och sen när jag kommer hem så gör jag detta här : gör mat , äter , diskar , städar hos katterna, går ut till stallet fixar till boxar mm och tar in hästarna sen fixar jag lite med min egna lgh innan sängen kallar
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 242
Senast: manda
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 536
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 757
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp