Hur mycket energi ska friska människor ha?

Ramona

Trådstartare
Vad är liksom normalt att orka med? Hur mycket energi borde man ha?

Det är klart att det finns massor med variabler, men om vi säger att man äter så bra man kan göra, inte har någon diagnos man äter mediciner för, utan är rätt så frisk. Hur mycket energi ska man då ha?

Jag har dagar då jag är så trött att jag känner mig på snudd till apatisk. Jag äter bra, dessutom äter jag tillskott i form av vitaminer, mineraler och Omega-3. Nu har jag även börjat äta järntillskott. Läkarna säger att jag är frisk. När man pratar med andra säger alla att de är lika trötta. Men är det såhär det ska vara då? Ska man vara såhär trött? Hur mycket energi borde man ha som normal, frisk människa?
 
Önskar att jag visste :angel:
Har varit deprimerad sen jag var ca 8år

När jag tänker på vanlig ork är det väl orka med heltids jobb, laga mat när man kommer hem+lite små plock och stall om vi räknar med det.
 
Det är väl väldigt individuellt.
Jag tycker att jag har rätt mycket energi. Jobbar heltid, väldigt oregelbundet.
Har energi för två hästar, hund, städning pyssel, träffa kompisar och göra allt jag vill.
 
Vad är liksom normalt att orka med? Hur mycket energi borde man ha?

Det är klart att det finns massor med variabler, men om vi säger att man äter så bra man kan göra, inte har någon diagnos man äter mediciner för, utan är rätt så frisk. Hur mycket energi ska man då ha?

Jag har dagar då jag är så trött att jag känner mig på snudd till apatisk. Jag äter bra, dessutom äter jag tillskott i form av vitaminer, mineraler och Omega-3. Nu har jag även börjat äta järntillskott. Läkarna säger att jag är frisk. När man pratar med andra säger alla att de är lika trötta. Men är det såhär det ska vara då? Ska man vara såhär trött? Hur mycket energi borde man ha som normal, frisk människa?
Det är ju otroligt individuellt. Men jag tror att det är starkt kopplat till hur pass god sömn/återhämtning man har. Som ju också är individuellt.
En sak som jag har funderat över är att en del blir pigga av träning och därför gärna tränar på morgonen "för sen har jag energi hela dagen". Medan andra blir trötta, och måste träna på kvällen, annars skulle dom inte orka jobba.
Det har gått några program typ "medicin med Mosley" på TV nyligen, och det är intressant hur olika vi är och hur olika vi reagerar på allting. Bara en sån sak hur olika tarmflora vi har och hur det påverkar livet (en liten utvikning då...)
 
Det är väl väldigt individuellt.
Jag tycker att jag har rätt mycket energi. Jobbar heltid, väldigt oregelbundet.
Har energi för två hästar, hund, städning pyssel, träffa kompisar och göra allt jag vill.
Du verkar underbart energisk :D

Jag tror att ibland när vi anser att vi har tidsbrist så är det egentligen energibrist vi har
 
Jag hatar ordet "normalt" men för att använda det så tycker jag nog att man bör kunna jobba heltid, ha barn och en egen fritid utan att vara för trött. Själv lever jag lite över det där men det är nog inte riktigt "normalt" :D.
 
Man bör orka jobb och sköta hushållet samt lite till för annat. Sedan är mycket individuellt och det går upp och ner.
Jag behöver en eller två kvällar då jag gör ingenting, eller framför allt är ensam. En promenad eller liknande är ok.
När jag tillfälligt jobbade på annan ort med nya människor och delvis nya arbetsuppgifter var jag i början så trött att jag inte orkade något på kvällen och kunde somna halv nio. Jag tyckte inte det var onormalt och det blev bättre efter ett par veckor.
 
Det där är individuellt.

Före jag skaffade familj så hade jag som "regel" att hinna med minst två saker utöver mitt arbete. Tex. jobba + rida en häst + hämta hö. Vet inte varför jag satt upp sådana märkliga mål egentligen. Blev stressad av att "göra ingenting".

Jag kunde tycka det var jättekonstigt med folk som var hemma en hel dag och inte gjorde någonting mer än att typ kanske laga mat och köra en maskin tvätt. Hur får de tiden att gå :confused:
Min ena syster är sådan. Idag har jag ju insett att vi är nog skapta på väldigt olika sätt helt enkelt. Hon är jätteduktig på att vårda relationer, ta sig tid att lyssna etc. ,bjuder hem folk på fika. Medan jag är sådan som ska jobba undan kvickt o lätt, gärna så mycket som möjligt, annars kan jag inte slappna av på kvällen. Ska jag sitta hos någon och fika en längre stund får jag tiks. Min syrra brukar undra var jag får all energi ifrån.
Men nu med familj gör jag inte de där två grejerna efter jobbet längre, möjligen en, nämligen rider. Så man kan ändra sig.

Jag tycker inte det verkar vara helt normalt att vara så trött som du är TS? Dricker du ordentligt? jag har märkt att det kan jag bli lite seg av, om jag druckit för lite under dagen.
 
När jag tillfälligt jobbade på annan ort med nya människor och delvis nya arbetsuppgifter var jag i början så trött att jag inte orkade något på kvällen och kunde somna halv nio. Jag tyckte inte det var onormalt och det blev bättre efter ett par veckor.

Jag bytte jobb för ca ett år sen och då var jag också SJUKT trött på kvällarna. Inte för att det var stressigt eller jobbigt så men min hjärna fick väl jobba mer än vanligt ;). Det höll i sig i 2 månader ungefär.
 
Det där är individuellt.

Före jag skaffade familj så hade jag som "regel" att hinna med minst två saker utöver mitt arbete. Tex. jobba + rida en häst + hämta hö. Vet inte varför jag satt upp sådana märkliga mål egentligen. Blev stressad av att "göra ingenting".

Jag kunde tycka det var jättekonstigt med folk som var hemma en hel dag och inte gjorde någonting mer än att typ kanske laga mat och köra en maskin tvätt. Hur får de tiden att gå :confused:
Min ena syster är sådan. Idag har jag ju insett att vi är nog skapta på väldigt olika sätt helt enkelt. Hon är jätteduktig på att vårda relationer, ta sig tid att lyssna etc. ,bjuder hem folk på fika. Medan jag är sådan som ska jobba undan kvickt o lätt, gärna så mycket som möjligt, annars kan jag inte slappna av på kvällen. Ska jag sitta hos någon och fika en längre stund får jag tiks. Min syrra brukar undra var jag får all energi ifrån.
Men nu med familj gör jag inte de där två grejerna efter jobbet längre, möjligen en, nämligen rider. Så man kan ändra sig.

Jag tycker inte det verkar vara helt normalt att vara så trött som du är TS? Dricker du ordentligt? jag har märkt att det kan jag bli lite seg av, om jag druckit för lite under dagen.

Sådär är jag. Jag vill göra massa saker, beta av och fixa. Rida, putsa alla grejer, stöda sadelkammaren, hämta spån, städa, tvätta, baka en kaka, laga massa mat och göra matlådor, ta en promenad med en kompis, greja och dona. Kan inte sätta mig i soffan innan jag har gjort massa saker. Blir stressad och tjurig av det.
Däremot när jag är klar så älskar jag att gosa ner mig i soffan med en filt, ta fram min padda och titta på något kul på öppet arkiv och bara slappna av.
Jag får energi av att göra saker, då vill jag bara göra mer.
Att göra ingenting är döden för mig, då blir jag trött på riktigt. Som de dagar vi har bussersättning istället för tåg. Bara sitta still en hel dag, göra streck på ett papper och ringa några samtal. Jag blir så slö, trött och vill bara gömma mig under en buske när jag har slutat.
 
Jag tror du måste acklimatisera dig , Ramona. Du har ju gjort stora förändringar i livet, och när det adrenalintåget landar på perrongen blir det massiv trötthet. Jag känner mig närmast totaldränerad på energi. Kan bygga upp små depåer, som snabbt tar slut för nästan ingenting.

Huvudet på spiken där tror jag :)
 
Sådär är jag. Jag vill göra massa saker, beta av och fixa. Rida, hämta spån, städa, tvätta, baka en kaka, ta rn promenad med en kompis, greja och dona. Kan inte sätta mig i soffan innan jag har gjort massa saker. Blir stressad och tjurig av det.
Däremot när jag är klar så älskar jag att gosa ner mig i soffan med en filt, ta fram min padda och titta på något kul på öppet arkiv och bara slappna av.
Jag får energi av att göra saker, då vill jag bara göra mer.
Att göra ingenting är döden för mig, då blir jag trött på riktigt. Som de dagar vi har bussersättning istället för tåg. Bara sitta still en hel dag, göra sträck på ett papper och ringa några samtal. Jag blir så slö, trött och vill bara gömma mig under en buske när jag har slutat.
Vet precis hur du känner dig. Visst är det skönt att få saker gjorda! Blir också trött av att inte göra någonting.
 
Sådär är jag. Jag vill göra massa saker, beta av och fixa. Rida, putsa alla grejer, stöda sadelkammaren, hämta spån, städa, tvätta, baka en kaka, laga massa mat och göra matlådor, ta en promenad med en kompis, greja och dona. Kan inte sätta mig i soffan innan jag har gjort massa saker. Blir stressad och tjurig av det.
Däremot när jag är klar så älskar jag att gosa ner mig i soffan med en filt, ta fram min padda och titta på något kul på öppet arkiv och bara slappna av.
Jag får energi av att göra saker, då vill jag bara göra mer.
Att göra ingenting är döden för mig, då blir jag trött på riktigt. Som de dagar vi har bussersättning istället för tåg. Bara sitta still en hel dag, göra streck på ett papper och ringa några samtal. Jag blir så slö, trött och vill bara gömma mig under en buske när jag har slutat.

Jag är precis som du.

Får ofta frågan "hur orkar du?" - och i min värld finns det inte att jag inte skulle orka ;-). För min del är att "göra ingenting" fullständigt slöseri med tid. Min återhämtning kan se olika ut, läsa en bra bok likväl som att mocka. Med tre hästar, hus på landet, heltidsarbete, andra hobbyer förutom de tre hästar jag har, plus att jag bruka klämma in någon distanskurs på halvfart eller kvartsfart - så är det nog tur att man har energi och får energi utav det jag sysselsätter mig med.

Till TS. Jag vet inte vad som är normalt, då jag förstått att jag inte lever ett liv som vanliga svenssons. Folk brukar undra hur jag orkar och hur jag hinner med allt jag gör - jag hinner typ med på en kväll vad andra gör på en vecka - känns det som. Förmodligen beror det på att jag prioriterar bort andra saker, som hushållsarbete och TV-tittande :)

Har du kollat upp om du snarkar och har sömnapné? Om du har sömnapné kan du vara sjukt trött dagtid...

/Lizzie

/Lizzie
 
Vad är liksom normalt att orka med? Hur mycket energi borde man ha?

Det är klart att det finns massor med variabler, men om vi säger att man äter så bra man kan göra, inte har någon diagnos man äter mediciner för, utan är rätt så frisk. Hur mycket energi ska man då ha?

Jag har dagar då jag är så trött att jag känner mig på snudd till apatisk. Jag äter bra, dessutom äter jag tillskott i form av vitaminer, mineraler och Omega-3. Nu har jag även börjat äta järntillskott. Läkarna säger att jag är frisk. När man pratar med andra säger alla att de är lika trötta. Men är det såhär det ska vara då? Ska man vara såhär trött? Hur mycket energi borde man ha som normal, frisk människa?
Har många gånger tänkt på att fråga något liknande. Jag får ofta höra, precis som du, att alla är lika trötta och jag erkänner att jag ofta undrar att om det stämmer, hur orkar människor fortsätta. Nu är jag inte psykiskt frisk men väl fysiskt trots det nu på slutet när jag jobbat halvtid orkar jag i princip, jobba, gå med hundarna. De dagar jag är lediga försöker jag också orka göra något annat, ex. tvätta. Problemet är dock att om jag sedan jobbar fem dagar så orkar jag inte bädda med sängkläderna jag tvättat så då sover jag på överkastet med en filt. O_o Nu är jag sjukskriven men upplever mycket skam, att jag är "ledig" för att klara av annat än att jobba. Tid har jag ju, men ingen energi att göra både saker jag vill göra men även saker som behöver göras.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 216
Senast: manda
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 568
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp