Hur mycket får en triangelmärkt häst ridas?

Men seriöst: Ser du inte skillnaden i att man börjat varna för böjda spår för att folk är för kassa på att rida och för att böjda spår i sig sliter.
Jag har flera vänner som är veterinärer, sjukgymnaster och kiros etc. Samt då som mig: tränare. Alla är ju medvetna om att det böjda spåren i sig inte sliter. Men de som är vet eller jobbar med rehab måste ge råd som tom idioter inte gör fel. Då måste man säga att de ska undvika böjda spår. För man kan inte anta att folk kan balansera hästarna. Det är inget man hymlar med. Det är allmän kännedom och pratas öppet om.

Sjukgymnastföreningen i Sverige vill bjuda in min tränare för att visa rehabjobb. Han jobbar absolut på böjda spår och böjda hästar. Men i balans.

Vad menar du sliter i böjda spår?

Jo det gör jag och jag har inte skrivit att böjda spår på en häst i balans sliter. Jag återgav vad som har sagts till mig. Jag vet också att gemene man inte är så duktig att hen ens kan rida hästen i en vettig form men de tror att deras dragande i tyglarna vilket gör att hästen böjer på nacken i ett försök att komma undan är en ärlig form. Just därför, i ett läge där veterinär/sjukgymnast inte ens har sett ryttaren rida, så anser jag att det är bättre att rekommendera att hästen enbart rids rakt fram och jag tycker att det är tusen gånger bättre än där veterinärer rekommenderar folk att göra ditt eller datt när de inte vet kunskapsläget hos den de ger rekommendationen till och det de rekommenderar leder till att hästen går sönder än mer. För jo, böjt spår sliter om hästen inte är i balans.

Om alla som höll på med hästar vore duktiga, om alla ens kunde rida hästen i en vettig form och insåg hur viktigt det är så hade det inte funnits så många trasiga hästar. Då hade traumaskador funnits men inte ens hälften av alla de ridrelaterade problem som hästar råkar ut för. Nu är det inte så och därför är det vettigt att veterinärer och sjukgymnaster utgår ifrån det som alla borde klara av. Dvs. rekommendera att hästen ska gå rakt fram och inte på böjt spår.
 
Min häst har nu en hålvägg efter en hovböld.

Hon är inte halt på rakt spår (i någon gångart, oavsett underlag och lutning).

Men.

Hon haltar på hårt underlag på böjt spår.

När vikten på hoven hamnar på insidan (där hålet är och bölden var) är det obehaglig/gör ont.

Av denna utomordentligt icke-vetenskapliga undersökning att; jo, det är skillnad på rakt och böjt spår.

Det beror ju på VARFÖR och VAR hästen har ont (varför den blev utdömd) och att den därför mkt väl kan klara av att 'lalla i skogen' men inte att 'lalla på banan'.
 
Min häst har nu en hålvägg efter en hovböld.

Hon är inte halt på rakt spår (i någon gångart, oavsett underlag och lutning).

Men.

Hon haltar på hårt underlag på böjt spår.

När vikten på hoven hamnar på insidan (där hålet är och bölden var) är det obehaglig/gör ont.

Av denna utomordentligt icke-vetenskapliga undersökning att; jo, det är skillnad på rakt och böjt spår.

Det beror ju på VARFÖR och VAR hästen har ont (varför den blev utdömd) och att den därför mkt väl kan klara av att 'lalla i skogen' men inte att 'lalla på banan'.

Och en sån häst tycker jag får vila tills bölden är läkt. Där räcker det ju med en minimal ojämnhet i underlag för att den ska få ont.
 
Och en sån häst tycker jag får vila tills bölden är läkt. Där räcker det ju med en minimal ojämnhet i underlag för att den ska få ont.

Den får vila.

Bölden är läkt/borta. Tyvärr satt den ganska djupt så vi håller fortfarande på med läkningsprocessen av hålet som återstår.

Resultaten är från undersökning hos vetrinären.

Men vad jag vill säga är att triangelmärkta hästar kan ha olika skador som resulterar i olika problem. Vissa av dem kan mycket väl klara 'rakt fram i skogen' men inte volter på banan.
 
Jo det gör jag och jag har inte skrivit att böjda spår på en häst i balans sliter. Jag återgav vad som har sagts till mig. Jag vet också att gemene man inte är så duktig att hen ens kan rida hästen i en vettig form men de tror att deras dragande i tyglarna vilket gör att hästen böjer på nacken i ett försök att komma undan är en ärlig form. Just därför, i ett läge där veterinär/sjukgymnast inte ens har sett ryttaren rida, så anser jag att det är bättre att rekommendera att hästen enbart rids rakt fram och jag tycker att det är tusen gånger bättre än där veterinärer rekommenderar folk att göra ditt eller datt när de inte vet kunskapsläget hos den de ger rekommendationen till och det de rekommenderar leder till att hästen går sönder än mer. För jo, böjt spår sliter om hästen inte är i balans.

Om alla som höll på med hästar vore duktiga, om alla ens kunde rida hästen i en vettig form och insåg hur viktigt det är så hade det inte funnits så många trasiga hästar. Då hade traumaskador funnits men inte ens hälften av alla de ridrelaterade problem som hästar råkar ut för. Nu är det inte så och därför är det vettigt att veterinärer och sjukgymnaster utgår ifrån det som alla borde klara av. Dvs. rekommendera att hästen ska gå rakt fram och inte på böjt spår.

Och jag har rehabat en jävla massa hästar som både dömts ut och varit nära att göra det pga att de bara satts igång på raka spår och av det pajat.
De har med hjälp av böjning lärt sig lägga vikt mer bak och sen hållit för första gången i sina liv.
De har upprepade gånger behandlats och satts igång på raka spår. Och pajat..

Man får liksom läsa på om vad böjning gör om den används korrekt.
Det finns idag många hästar som inte tål lufsa på i eget rörelsemönster. De måste lära sig sundare rörelsemönster. Det görs genom böjning för snabbast resultat. De håller inte för långsammare metoder.

Dvs det jag sa förut: böjning är inte farligt. Obalans är det.
Det finns enormt mycket obalanserade hästar bland de som rids rakt fram och försök till raka. Det sliter lika mycket som obalans genom felaktig böjning.

Därför tror jag på att säga som det är. Inte säga att böjning är farligt när böjning inte är det.
Man är tydlig med att obalans är farligt.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Den får vila.

Bölden är läkt/borta. Tyvärr satt den ganska djupt så vi håller fortfarande på med läkningsprocessen av hålet som återstår.

Resultaten är från undersökning hos vetrinären.

Men vad jag vill säga är att triangelmärkta hästar kan ha olika skador som resulterar i olika problem. Vissa av dem kan mycket väl klara 'rakt fram i skogen' men inte volter på banan.

Jag tror det är svårt att se till att det är så rakt och plant i skogen om hästen inte ens pallar att gå i balans på en ridbana.
En sån häst hade jag förmodligen avlivat innan den blir sämre.

Jag har sett många såna fall. Och ingen som jag kännt att det känts bra att låta ha det så.
Det är liksom så rejält nedsatt en häst ska vara för att inte klara sjukgymnastiskt jobb på banan. Någonstans får man se till hästens livskvalitet. Och är man så nedsatt som flyktdjur tycker jag att man får dra en gräns.
 
men samtidigt finns det ju en stor risk där att hästen triangelmärks för att det är det enda sättet att få tillbaka en del av de pengarna? Trots att hästen skulle kunna ridas på heltid av en hobbyryttare på LC-LB nivå?
Spelar det någon roll för hästen om den triangelmärks för att ägaren vill få tillbaka en del av de pengar den har lagt ut?
 
Spelar det någon roll för hästen om den triangelmärks för att ägaren vill få tillbaka en del av de pengar den har lagt ut?

Jag tycker bara att det är synd att en häst "kasseras" bara för att den inte uppfyller högt ställda förväntningar när den skulle kunna prestera på en nivå som en stor del av våra hästar ligger på. Att triangelmärka en häst för att den inte kan gå GP-dressyr känns fel om hästen kan ridas på normal hobbynivå vilket jag räknar LC-LB till. Jag har alltid trott att triangelmärkning var till för hästar som inte runda ridas längre men som kunde ha ett trevligt liv i hagen med kompisar eller möjligtvis lugna skritturer i skogen.
 
Jag tycker bara att det är synd att en häst "kasseras" bara för att den inte uppfyller högt ställda förväntningar när den skulle kunna prestera på en nivå som en stor del av våra hästar ligger på. Att triangelmärka en häst för att den inte kan gå GP-dressyr känns fel om hästen kan ridas på normal hobbynivå vilket jag räknar LC-LB till. Jag har alltid trott att triangelmärkning var till för hästar som inte runda ridas längre men som kunde ha ett trevligt liv i hagen med kompisar eller möjligtvis lugna skritturer i skogen.
Synd för vem? :)
 
Vilka är folk? Varför låter det som du drar alla över en kam? Vem kan då rida? Ingen?

Jag kan inte sitta och namnge alla som inte kan och kan rida. Det säger väl sig självt?
Däremot har vi ganska låg kunskap om hur man balanserar hästar i Sverige. Det finns gott om proffs som inte vet hur man gör. Så då kan du förstå hur svårt det blir för amatörer att lära sig, om det inte finns tränare som lär ut.

Det är extremt skilda kunskaper även bland de som jobbar med rehab. Det finns väldigt många även där som inte kan balansera hästar.

Och det är synd när det faktiskt inte är oöverstigligt svårt ens för gemene man att lära sig.

Kunna rida i den här frågan tycker jag är när man kan rida utan slitage, även på hästar som kanske har lite svårare. Att kunna hjälpa dem till ett sunt rörelsemönster.
Sånt verkar inte finnas mycket kunskap om. Och det uppfinns tingeltangel för att maskera kunskapsbrist(tex equiband och andra rehabattiraljer man inte behöver om man bara behärskar övningarna och har ett tydligt och omfattande signalsystem).
Ridning ska ju vara uppbyggande och gymnastiserande.

I min värld har man misslyckats med dressyren om man måste göra annat för att stärka/minska slitage/etc.
 
Jag kan inte sitta och namnge alla som inte kan och kan rida. Det säger väl sig självt?
Man behöver inte namnge, men istället för att skriva "folk", vilket betyder i princip vem som helst, skulle man kunna skriva "vissa" eller kanske till och med "många". Såvida det inte nu är så att ingen kan rida, vill säga.
 
Man behöver inte namnge, men istället för att skriva "folk", vilket betyder i princip vem som helst, skulle man kunna skriva "vissa" eller kanske till och med "många". Såvida det inte nu är så att ingen kan rida, vill säga.

Fast "vem som helst" och vissa är väl ändå samma sak.
För mig är folk en ospecificerad grupp. Mer nogrann än så behöver man inte vara på ett hobbyforum tycker jag.
 
Oavsett raka eller böjda spår så är det ju så här att triangelmärkning är en term som försäkringsbolagen använder när det betalat ut livförsäkringspengarna för en häst som inte anses hålla längre för TRÄNING och TÄVLING. Dvs man får inte TRÄNA som inför tävling och ringer man ett försäkringsbolag, oavsett vilket, så kommer de säga att meningen är att hästen ska vara sällskapshäst/avelssto om den håller för det eller på sin höjd PROMENADRIDAS! Så har man minsta tvivel om att hästen kanske kanske kan läka ut skadan så bör man ju låta bli att triangelmärka. Vill man ha ut pengarna och ändå behålla hästen så får den då bli sällskapshäst. Jag har fruktansvärt svårt att förstå meningen med att träna en triangelmärkt häst. Den har ju nån gång i sitt liv haft en såpass svårläkt skada att veterinärkåren ansett att den inte håller. Det fullkomligt KRYLLAR av friska hästar i Sverige i alla prisklasser så den som vill träna borde köpa en av dom istället.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 304
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 339
Senast: JohannaB
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 195
Senast: Bri
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp