Bukefalos 28 år!

Hur mycket kostar en valp av er ras idag?

1976 köpte jag en flatvalp från en uppfödare. Betalade några tusenlappar, vilket omräknat till dagens penningvärde nog innebär att dagens valpar är billiga?
Oj det var dyrt. Mina föräldrar berättade att dom gav några hundra för våran långhåriga tax som vi hade när jag var liten. Dom köpte henne 78 tror jag. Jag var inte född då. Pappisen gav vi 3500 för. 91 tror jag det var.
 
Jag vet inte faktiskt men ibland blir jag sugen på en schipperke-valp.
Själv betalade jag 500 kr för min inkl bädd :rofl: (en kompis sålde), haft hunden i 10 år nu (hon är 15).
 
Jag har inte heller någon aning om vad "min" ras kostar nuförtiden. Jag betalade 13000:- för shiban 2010 och det var lite högre än medel då. Jag skulle gissa att de ligger mellan 20-25 idag men det är ju nästan omöjligt att ta reda på om en inte själv är i valpköpartagen. Det är knappt man vågar fråga då heller. 😅
 
En Rhodesian ridgeback får man idag betala mellan 20-30.000 kr för. Sedan vet jag att det finns en uppfödare som tar 35.000 kr och verkar ju bli av med sina valpar.
Som kuriosa så gav vi 4000 kr för vår första RR i januari 1991.
 
När min familj köpte min första schäfer 2001 kostade hon 6000:- min njvrabade köpte jag 2021 för 18000:-. Då var/är bägge väldigt välstammade med meriterade föräldradjur, röntgade och självklart MH. Anser att det är ett rimligt pris för det jobb de uppfödarna i fråga lägger ner.
Försäkringen däremot på Agria ligger på drygt 900/månad för nuvarande hane..
 
Hade min första kull 2008, då sålde jag valparna för 13000kr. Idag kostar de 20-25000kr. Inte någon jätteökning tycker jag. Rasen är dvärgschnauzer.
 
Jag tog 12000 inkl moms 2017, betalade 15000 inkl moms för ett par år sedan. Kommer nog ta runt 16500 för valparna nu i vinter. De flesta valpar i min ras är dyrare än så, speciellt om de är odugliga färgglada sporthundar. Arbetshundarna ligger nästan alltid några tusenlappar lägre.
 
Whippet - betalade 17 000 (2020) för han som nu är 3 år, betalade 19 000 för valpen som nu 6 månader gammal.

Beauceron - mina senaste har jag importerat, de är inte så dyra utomlands, runt 900-1000 euro men sen tillkommer ju antingen resa för att hämta (och om man vill resa och träffa valparna tidigare också) eller transportkostnad om man tex får valpen skickad med flyg. Vi har själva hämtat och med bensinkostnad och hotell så blir det nog ungefär lika dyrt som att köpa i Sverige.

I Sverige kostar de runt 20 000 numera. De låg rätt länge på 12-14 000 men verkar nu ha följt med flera andra raser som gått upp en del i pris.

Tycker det är vettiga priser för båda raserna.
 
Tibetansk spaniel
Köpte min nu 13-åriga dam för 8 000:- år 2010, hon var åt det billigare hållet dock. De flesta låg runt 10 000-12 000 då. Idag kostar de flesta mellan 18 000-20 000.
 
Dvärgschnauzervalpen jag köpte 2013 kostade 13 000.

Dvärgschnauzervalpen jag köpte förra veckan, alltså 10 år senare, kostade 22 000.
 
Kullen min JRT föddes i 2009 såldes för 8'/valp. Jag fick min lilla hund gratis för att jag hjälpte uppfödaren och att lilla hund hade ett överbett. Fin stamtavla med aktiva stallhundar och inte avlade på jakt. Hon är verkligen världens bästa stallhund🩷. Kollade på valpar i våras och såg att priserna dubblats under dessa år. JRT verkar ligga på runt 15' minst nu.

Vill dock ha en Chihuahua som nästa hund och de verkar ligga på minst 25-30'. Tycker dock det är vansinnigt svårt att hitta uppfödare.
 
Nya tillskottet av Kooiker ligger runt 25' tippar jag på idag, det gjorde den i alla fall under pandemin.
Min första Kooiker år 2015 kostade 15'. Jag betalar och ser glad ut.
Betalar gärna den summan rasen ligger på idag, i alla fall från min uppfödare då jag vet vilket arbete det ligger bakom varje parning, hälsotester, forskning och engagemang för rasens framtid.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 850
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 732
Senast: Bison
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 914
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 641
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Födda -21
  • Beta slagen mark

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp