Hur mycket kostar ett barn

Smoothi

Trådstartare
I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då har man kommit fram till summan 2 milj kr och då har man räknat av för barnbidraget. Kan det stämma? Sen beror det ju på hur mycket saker man öser över dom tänker jag. Vill man spara in på pengar nämns att man inte behöver resa med dom. Sånt är dyrt. Ett annat tips att spara in pengar är att handla på second hand. Men accepterar en tonåring det när andra har märkeskläder?

https://nyheter24.se/nyheter/ekonom...r-sa-mycket-kostar-ditt-barn-till-18-arsdagen
 
Hoppsan, då har det gått upp. Tidigare har jag läst att beräkningen oftast är runt 1 miljon - ibland ett par hundra tusen över det - från banker, Konsumentverket osv.
 
Hur gammal är den siffran, 1milj? 🤔

Jag vet inte exakt, några år kanske. Men jag googlade fram en liknande siffra nån gång tidigare i år, när jag dubbelkollade saken i ett annat sammanhang.

EDIT: jag googlade lite snabbt nu. SEB beräknar till ca 1,5miljon. Bland annat.
Men det kan ju bero på exakt vad som räknas in också, jag orkar inte gå igenom det just nu. Räknar en med alla utgifter för barnet, lägger till förlorad pension och förlorad inkomst etc, lägger till eventuellt ökande kostnader som kan bli i en del fall (tänker tex om en räknar med ett större boende, större bil..)..det drar ju iväg rätt snabbt.
 
Försäkringskassan har en "Sammanställning av normala kostnader för barn under 2022" som pdf, dyker upp på Google-sökning (jag har inte läst den, dock).
 
Ja jag missade att kläderna ska vara trasiga numera.

De som lagger mycket pengar pa markesklader kastar inte bort dem nar de ar urvuxna och eller "forra arets" mode. De allra flesta ger dem till valgorenhet eller till en second hand butik. Det galler inte trasiga klader, utan det som de inte vill ha langre.
Nar jag varit med och samlat till valgorenhet ar det manga markes plagg ... och alltid i mycket bra skick. Markes klader haller battre, och langre, an billigare klader och kan ofta ga igenom flera personer innan de borjar ga sonder.

Nar mina barn var sma hade jag alltid ett par omgangar "markes klader" till dem, nar den forste vaxt ur det fick nummer tva anvanda det till lek klader. De sag fortfarande fina ut sa i nasta steg gick de till nagon kompis barn, som vaxte ur och i vissa fall tillbaka till min tredje efter att bade en, tva, och tre barn haft dem emellan.
 
Även om man inte öser saker så kostar de ju förlorad arbetsinkomst och därmed lägre pension. De ska helst äta och ha kläder. Fritidsaktivitet(er). Andras kalas kräver presenter, egna kalas förtäring allra minst. Ibland behöver man en större bostad och/eller större bil (eller fler månadskort till kollektivtrafiken).

Osv i all oändlighet. Eller iaf tills de gått ut gymnasiet.
 
I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då har man kommit fram till summan 2 milj kr och då har man räknat av för barnbidraget. Kan det stämma? Sen beror det ju på hur mycket saker man öser över dom tänker jag. Vill man spara in på pengar nämns att man inte behöver resa med dom. Sånt är dyrt. Ett annat tips att spara in pengar är att handla på second hand. Men accepterar en tonåring det när andra har märkeskläder?

https://nyheter24.se/nyheter/ekonom...r-sa-mycket-kostar-ditt-barn-till-18-arsdagen
Jag hade nog sagt att saker är den absolut minsta utgiftsposten när det gäller barn.
Mycket mer kostar större bostad, hobbyer, utrustning till hobbyer, resekostnad i samband med hobbyer, bil, mat, kläder, resekostnad för att träffa våra släktingar ibland, osv.
Ja och så sådant som glasögon och liknande, som man ju inte på förhand kan veta om barnet kommer att behöva.

Och också indirekta kostnader som förlorad arbetsinkomst, och i mitt fall att jag pga barnen valt att inte flytta långt för att ha möjlighet till ett bättre betalt jobb.

Visst kan man ju leva på existensminimum, och se till att barnen inte kostar något mer än vad som krävs för att hålla dem vid liv. De behöver ju inte en säng, de kan sova på en madrass på golvet. De behöver aldrig få efterrätt. De behöver ingen hobby utan kan gå på promenad för att röra på sig. De behöver inte få hålla födelsedagskalas, de överlever ändå. De kan leka med kottar och stenar. Men det är kanske inte riktigt det man räknar med i de här uträkningarna, utan det räknas med en skälig levnardsstandard som anses normal i samhället.
 
Senast ändrad:
Jag läste nån liknande (?) uträkning om vad det kostar att ha en person inlagd på sjukhus. I den uträkningen tog man med ALLT - inkl kostnaden för byggnaden av sjukhuset etc. Det ska givetvis inte räknas bort MEN det är ju en kostnad som finns oavsett om man är inlagd eller ej. Liksom läkarlöner, elektricitet etc etc. Jag undrar lite om den här uträkningen kring barn bygger på liknande grunder? Dvs man tar med amortering på huset osv......
 
Jag hade nog sagt att saker är den absolut minsta utgiftsposten när det gäller barn.
Mycket mer kostar större bostad, hobbyer, utrustning till hobbyer, resekostnad i samband med hobbyer, bil, mat, kläder, resekostnad för att träffa våra släktingar ibland, osv.
Ja och så sådant som glasögon och liknande, som man ju inte på förhand kan veta om barnet kommer att behöva.

Och också indirekta kostnader som förlorad arbetsinkomst, och i mitt fall att jag pga barnen valt att inte flytta långt för att ha möjlighet till ett bättre betalt jobb.

Visst kan man ju leva på existensminimum, och se till att barnen inte kostar något mer än vad som krävs för att hålla dem vid liv. De behöver ju inte en säng, de kan sova på en madrass på golvet. De behöver aldrig få efterrätt. De behöver ingen hobby utan kan gå på promenad för att röra på sig. De behöver inte få hålla födelsedagskalas, de överlever ändå. De kan leka med kottar och stenar. Men det är kanske inte riktigt det man räknar med i de här uträkningarna, utan det räknas med en skälig levnardsstandard som anses normal i samhället.
Sen tänker jag så här. Det går bra att betala 2milj i 18 år för ett barn men det går inte att betala av en bostad för samma pris i 18år. Åtminstone borde det gå om man inte har barn...
 
Vet inte när du senast har kollat in ungdomsmodet, men trasiga kläder är inte det som är "inne" nu.

(Trasiga och håliga kläder har väl till och från varit i mode sedan 70-80 talet(?) så det är.ju inget nytt)
Nog ser jag allt unga idag som går i trasiga kläder för att det är inne
 
Jag läste nån liknande (?) uträkning om vad det kostar att ha en person inlagd på sjukhus. I den uträkningen tog man med ALLT - inkl kostnaden för byggnaden av sjukhuset etc. Det ska givetvis inte räknas bort MEN det är ju en kostnad som finns oavsett om man är inlagd eller ej. Liksom läkarlöner, elektricitet etc etc. Jag undrar lite om den här uträkningen kring barn bygger på liknande grunder? Dvs man tar med amortering på huset osv......
Jag antar det. Hade jag inte haft barn hade jag kunnat bo i en etta. Nu är det inte riktigt rimligt att tre personer skulle bo så trångt.
Hade jag inte haft barn hade jag också övervägt att inte ha bil, då jag inte behövt skjutsa till varken kompisar eller hobbyer långt borta, eller släpa hem 3 gånger så mycket mat som jag gjort om jag levt ensam. Jag hade kunnat ta semester på tidpunkter då det inte är skollov, och resorna därmed billigare, om jag velat resa.

För att ta exemplet med sjukhus, det hade ju bara behövt byggas hälften så många/stora sjukhus, om det nu varit så att folk insjuknat hälften så ofta. Och behövts färre läkare, ingen elektricitet gått åt till att ha en lampa tänd i just den patientens rum, osv.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 736
Senast: avslutat medlemskap
·
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 690
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 346
Senast: cassiopeja
·
Äldre Hej buke! Läste detta och vill gärna höra era reflektioner: Ung kvinna frågar om sparande inför framtida barn, ca 4-5 år framåt i...
2
Svar
22
· Visningar
2 042
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp