Hur mycket kostar ett barn

Sen tänker jag så här. Det går bra att betala 2milj i 18 år för ett barn men det går inte att betala av en bostad för samma pris i 18år. Åtminstone borde det gå om man inte har barn...
Varför skulle inte det gå?

Men barns kostnader har en tendens att bli lite osynliga utom när det gäller konkreta saker som nya kläder, biljetter osv. Maten kostar bara mer, hyran blir bara dyrare.
 
Ja jag missade att kläderna ska vara trasiga numera.
Min unge är inte i ålder att han bryr sig än och har nog minst 95 % secondhand i form av gåvor från bekanta. Dessutom har jag en pensionerad mamma som lappar och lagar byxorna som samtliga går sönder i knäna. Men vissa saker måste man tyvärr köpa nytt ändå. Overaller t ex håller sällan mer än 2 säsonger, samma med vinterskor. Det som faktiskt överlever mitt barn ger jag vidare till brorsans barn. Så ska man ha ett varmt och torrt barn kostar det, overaller som är vettiga startar väl på runt 1000-lappen.
 
Det verkar inte så iaf eftersom lånen löper på mer än 18år i vissa fall betydligt längre
Det har nog inget alls att göra med att det inte skulle gå att betala tillbaks lånet på en mycket kortare tid, utan med att man räknar med att räntan är så låg att de inte spelar någon större roll att lånet betalas tillbaks över en mycket lång tid.

Jag tror också att det är lite speciellt svenskt att ha extremt långa lån, folk jag känner i andra länder säger att 10-20 år är en normal tid för att betala bolån.
 
Jag tänker att det är lite som med hästar, man kan ha dom ”billigt” eller dyrare. Hur många/vilka aktiviteter som utövas, om det nyaste ska inhandlas istället för att låta dom yngre ärva dom äldres cyklar, telefoner etc. Eller köpa begagnat. Om man har flera barn, ska alla ha eget rum. Etc etc.
 
Du menar att för att man "kan" lägga 2 miljoner fördelat under 18 år så borde man rimligtvis ha ytterligare 5 miljoner för att lägga på att betala av sitt lån under samma tid? Det är ju knappast så att folk antingen skaffar hus eller barn.
Nej, inte ytterligare 5 milj. Jag skrev 2 milj
 
Med trasiga kläder så antar jag att du främst menar håliga jeans, och håliga jeans finns liksom mer eller mindre alltid med i modet i någon utsräckning, speciellt bland vissa stilar då, men det är inte "inne" just nu, det bara är. Men nog på det ot spåret nu.
 
Det har nog inget alls att göra med att det inte skulle gå att betala tillbaks lånet på en mycket kortare tid, utan med att man räknar med att räntan är så låg att de inte spelar någon större roll att lånet betalas tillbaks över en mycket lång tid.

Jag tror också att det är lite speciellt svenskt att ha extremt långa lån, folk jag känner i andra länder säger att 10-20 år är en normal tid för att betala bolån.
Det är ganska nytt också, har för mig att det bland äldre kollegor sägs att det var mycket kortare tid på det "förr". Tror att "förr" var någon gång på 80-talet. (då jag var barn och inte brydde mig).

Men det anses ju tydligen allmänt bland ekonomer i världen att Sveriges bostadsmarknad är åt helskotta och svenskar är farligt överbelånade.
 
Nog ser jag allt unga idag som går i trasiga kläder för att det är inne
Det som börjar komma modemässigt är ju medvetet synliga lagningar. Men det har inte nått "inne" ännu tror jag och kanske aldrig kommer göra det heller.
(Speciellt kanske eftersom det är mycket museer och sådant som gillar det, utställningar med Boro osv.)

Trasiga jeans har jag haft till och från de senaste 20+ åren :) och eftersom jag är långt ifrån ungdom tror jag inte det är edgy direkt.

(eller jag har typ alltid mer eller mindre trasiga jeans eftersom jag lagar dem, ibland mer synligt :) men att just köpa dem trasiga menar jag. Tror det var 15 år, minst sedan chefen kommenterade en kollegas nya trasiga jeans chockat.)
 
I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då har man kommit fram till summan 2 milj kr och då har man räknat av för barnbidraget. Kan det stämma? Sen beror det ju på hur mycket saker man öser över dom tänker jag. Vill man spara in på pengar nämns att man inte behöver resa med dom. Sånt är dyrt. Ett annat tips att spara in pengar är att handla på second hand. Men accepterar en tonåring det när andra har märkeskläder?

https://nyheter24.se/nyheter/ekonom...r-sa-mycket-kostar-ditt-barn-till-18-arsdagen

Jag tror att siffran mycket väl kan stämma. och jag tror att märkeskläder och hur mycket man "öser" över dem är en väldigt liten del i det hela.

Sådant som spelar roll på riktigt:
- Förlorad inkomst pga föräldraledighet
- Förlorad inkomst pga vab
- Förlorad inkomst pga gått ner i tid
- Förlorad pension pga ovan
- Större bostad så att barnen får plats
- Större bil så att barnen får plats
- Barnförsäkringar
- Sparande till barn

Sen måste man givetvis inte allting av detta heller i olika grad. Men i jämförelse med att inte ha några barn blir det ju onekligen dyrare.
 
Senast ändrad:
Du betalar väl inte ränta för barnet?
Inte vad jag vet. Men jag drog aldrig in räntan i mitt exempel.

Men jag kan tänka så här. Ett tag var det ju inne att förälder/föräldrar satte av en liten summa på ett bankkonto varje månad som barnet skulle när det blivit "stor". Då blir ju det en ytterligare kostnad. Om det är lika inne nu vet jag inte

Sen tänker jag också att om barnet skulle begår brott så blir ju det ochså en kostnad
 
Inte vad jag vet. Men jag drog aldrig in räntan i mitt exempel.
Men du skrev ”en bostad för samma pris”, dvs 2 miljoner. Lånar du till en bostad för 2 miljoner idag landar bara räntan på 10 000 i månaden, dvs samma summa som barnet i exemplet kostar. Ska du då amortera tillräckligt för att bli av med lånet på 18 år är det ytterligare 10 000 som ska ut. Så nej, självklart är det inte samma sak att betala av en bostad för två miljoner som att ha ett barn som kostar 2 miljoner under 18 år.

Sen är ju inte heller de där uträkningarna av vad ett barn kostar nödvändigtvis något alla faktiskt betalar varje månad. De har såklart räknat in kläder, som många kanske köper begagnat, ärver eller får av vänner/släktingar.

Sen är det ju också så, som någon skrev, att om man ska kunna betala av ett sånt lån på samma tid förutsätter ju det att man gör det istället för att skaffa barn. Och då hade nog väldigt många klarat det (om det vore räntefritt).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 734
Senast: avslutat medlemskap
·
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 690
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 346
Senast: cassiopeja
·
Äldre Hej buke! Läste detta och vill gärna höra era reflektioner: Ung kvinna frågar om sparande inför framtida barn, ca 4-5 år framåt i...
2
Svar
22
· Visningar
2 041
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp