Hur mycket kostar ett barn

Nej men räntan påverkar ju hur mkt folk lyckas amortera ner lånet. Ganska få lånar 2 millar helt räntefritt.
Ja o folk har olika räntor. Dessutom är det svårt att säga hur räntor utvecklas över tid liksom inflation och reallöneökningar och andra kostnader. Sen kan det ju dyka upp ett antal skilsmässor under tiden. Har jag heller inte nämnt. 2 milj är vad undersökning visade och dessa 2 lyfte jag sedan i en annan kontext. Thats it :)
 
Men du skrev ”en bostad för samma pris”, dvs 2 miljoner. Lånar du till en bostad för 2 miljoner idag landar bara räntan på 10 000 i månaden, dvs samma summa som barnet i exemplet kostar. Ska du då amortera tillräckligt för att bli av med lånet på 18 år är det ytterligare 10 000 som ska ut. Så nej, självklart är det inte samma sak att betala av en bostad för två miljoner som att ha ett barn som kostar 2 miljoner under 18 år.

Sen är ju inte heller de där uträkningarna av vad ett barn kostar nödvändigtvis något alla faktiskt betalar varje månad. De har såklart räknat in kläder, som många kanske köper begagnat, ärver eller får av vänner/släktingar.

Sen är det ju också så, som någon skrev, att om man ska kunna betala av ett sånt lån på samma tid förutsätter ju det att man gör det istället för att skaffa barn. Och då hade nog väldigt många klarat det (om det vore räntefritt).
Jamen låt bli då att skaffa barn nr 2 då så går det jämt ut
 
Ja o folk har olika räntor. Dessutom är det svårt att säga hur räntor utvecklas över tid liksom inflation och reallöneökningar och andra kostnader. Sen kan det ju dyka upp ett antal skilsmässor under tiden. Har jag heller inte nämnt. 2 milj är vad undersökning visade och dessa 2 lyfte jag sedan i en annan kontext. Thats it :)

Din jämförelse haltade ju rejält när du ifrågasatte varför folk har råd att skaffa barn men inte amortera ner bolånet i samma tidsram. Därför påtalade jag (och flera med mig) detta. Du kan inte räkna med att ett bolån är räntefritt 😅
 
Din jämförelse haltade ju rejält när du ifrågasatte varför folk har råd att skaffa barn men inte amortera ner bolånet i samma tidsram. Därför påtalade jag (och flera med mig) detta. Du kan inte räkna med att ett bolån är räntefritt 😅
Har du dragit av ränteavdraget då
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 734
Senast: avslutat medlemskap
·
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 690
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 346
Senast: cassiopeja
·
Äldre Hej buke! Läste detta och vill gärna höra era reflektioner: Ung kvinna frågar om sparande inför framtida barn, ca 4-5 år framåt i...
2
Svar
22
· Visningar
2 041
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp