Hur mycket ska man behöva offra för sitt förhållande?

yodadog

Trådstartare
(Orkar inte ens använda hemligt nick, skulle min pojkvän mot förmodan hitta hit får han väl göra det).

Jag och sambon har varit tillsammans i ett år, bråkar en del men älskar varandra. Jag har fyra tatueringar sen tidigare och vill göra fler. Han hatar tatueringar, fulaste han vet. Så nu ikväll har vi haft ett stort bråk om det då han skulle tycka att jag blev ful om jag gjorde fler och han vill ha en tjej han är attraherad av och tänder på medan han är ung. Han tycker att jag är jättevacker nu men med fler tatueringar skulle jag bli ful. Han kan inte förstå att "en tatuering betyder mer än honom" som han uttrycker det. Men jag skiter egentligen i tatueringen, vill bara vara fri att se ut hur jag vill och vara med någon som älskar mig oavsett. Så nu anser han att enda lösningen är att göra slut då han "inte vill vara den som hindrar mig att uppfylla mina drömmar" samt ovanstående; att det är fult, då.

Funderar lite på vad man egentligen ska behöva offra? Om jag inte tatuerade mig skulle jag antagligen inte fundera på det så mycket men jag vill ju att det ska vara MITT val. Jag kan exempelvis tänka mig att välja bort andra saker, som att bo på en gård i framtiden för han vill bara bo i villa, men det är ju mitt val. Att inte tatuera mig för att han skulle tycka att jag blev så ful är svårare att välja bort.

Så jävla vidrig situation när den man älskar inte accepterar en. Känner mig helt förstörd och vill väl mest bara diskutera saken antar jag.
 
Om man älskar någon älskar man mer än personens utseende.
Dessutom, även om man är i ett förhållande är man olika personer. Hänsyn och förståelse, annars går det inte. Gäller åt alla håll.

Jag hade aldrig ens tänkt tanken att förbjuda min sambo att tatuera sej eller kalla honom ful för det. Däremot kan jag ha åsikter om motivet. Men i slutändan bestämmer han själv.
 
Låter som en vidrig snubbe. Eller snarare, en snubbe som i just det här beter sig vidrigt. Har du berättat för han hur det får dig att känna?

Appropå "Hur mycket ska man behöva offra för sitt förhållande?" så är svaret för mig: Förhållanden kräver kompromisser. Men kompromisserna ska leda till att ni båda växer som människor och att förhållandet blir starkare och bättre. Om en kompromiss leder till att den ena partner mår dåligt så var det dålig kompromiss som inte borde ha gjorts.

Det finns ju en till tråd uppe och snurrar just nu om hur man gör om den ena vill ha barn och den andra inte. Det är ju en sån sak som är typiskt svår att kompromissa om.

Appropå tatueringar/partnerns åsikt om dessa så är min åsikt att min partner ska ge f*n i mina val om hur jag dekorerar min egen kropp. Hen får gärna berätta vad hen tycker att jag är fin i, men min kropp = mitt val. Hade hen sagt att hen inte ville att jag skulle färga håret rött för att jag skulle vara ful i det skulle jag bli rasande, och om hen inte förstod varför skulle nog ett uppbrott hänga i luften.
 
Din kropp, ditt val.
Det är DU som bestämmer över dig och DIN kropp. Inte han. Du gör som du vill med den. Han har ingenting att säga till om på den punkten...och om ditt utseende förändras så drastiskt att du blir FUL p.g.a en till tatuering...vad hade du tänkt göra? Monstermask i ansiktet???
Trist snubbe! :mad:
 
Jag tycker att det låter som starten på ett kontrollerat förhållande. Han tycker att han ska ha bestämmanderätt över din kropp och vad du gör med den och hur du vill se ut.

Så nej. Du borde inte offra dig själv och din fria vilja för att någon inte tycker att det är snyggt med tatueringar. Det låter extremt småsint av honom.
 
(Orkar inte ens använda hemligt nick, skulle min pojkvän mot förmodan hitta hit får han väl göra det).

Jag och sambon har varit tillsammans i ett år, bråkar en del men älskar varandra. Jag har fyra tatueringar sen tidigare och vill göra fler. Han hatar tatueringar, fulaste han vet. Så nu ikväll har vi haft ett stort bråk om det då han skulle tycka att jag blev ful om jag gjorde fler och han vill ha en tjej han är attraherad av och tänder på medan han är ung. Han tycker att jag är jättevacker nu men med fler tatueringar skulle jag bli ful. Han kan inte förstå att "en tatuering betyder mer än honom" som han uttrycker det. Men jag skiter egentligen i tatueringen, vill bara vara fri att se ut hur jag vill och vara med någon som älskar mig oavsett. Så nu anser han att enda lösningen är att göra slut då han "inte vill vara den som hindrar mig att uppfylla mina drömmar" samt ovanstående; att det är fult, då.

Funderar lite på vad man egentligen ska behöva offra? Om jag inte tatuerade mig skulle jag antagligen inte fundera på det så mycket men jag vill ju att det ska vara MITT val. Jag kan exempelvis tänka mig att välja bort andra saker, som att bo på en gård i framtiden för han vill bara bo i villa, men det är ju mitt val. Att inte tatuera mig för att han skulle tycka att jag blev så ful är svårare att välja bort.

Så jävla vidrig situation när den man älskar inte accepterar en. Känner mig helt förstörd och vill väl mest bara diskutera saken antar jag.
Jag vet inte vad jag ska skriva om detta....man måste ju få göra som man vill med sin kropp

MEN om min make som inte har en enda tatuering i dag tex nu skulle få sig en "50 års kris" ;-) och vilja tatuera armarna helt ner till händerna. Nog skulle jag ta ett allvarligt snack med honom, för jag tycker han är snygg nu men skulle han göra tatueringar hela armarna skulle jag inte tycka DET var snyggt! Jag försöker bara sätta mig in hur jag skulle tänkas reagera.

Jag kan därför förstå din sambo om han lägger in en protest mot fler tatueringar. Kanske jag tänker "konstigt" men om man tycker att ens sambo gör något med sin kropp som man inte tycker är sunt oavsett om det gäller träning, bantning, övervikt eller som i detta fall tatueringar så kan jag inte tycka det är fel att man i alla fall pratar med varandra.

Sedan får väl sambon acceptera eller förkasta ditt val.
 
(Orkar inte ens använda hemligt nick, skulle min pojkvän mot förmodan hitta hit får han väl göra det).

Jag och sambon har varit tillsammans i ett år, bråkar en del men älskar varandra. Jag har fyra tatueringar sen tidigare och vill göra fler. Han hatar tatueringar, fulaste han vet. Så nu ikväll har vi haft ett stort bråk om det då han skulle tycka att jag blev ful om jag gjorde fler och han vill ha en tjej han är attraherad av och tänder på medan han är ung. Han tycker att jag är jättevacker nu men med fler tatueringar skulle jag bli ful. Han kan inte förstå att "en tatuering betyder mer än honom" som han uttrycker det. Men jag skiter egentligen i tatueringen, vill bara vara fri att se ut hur jag vill och vara med någon som älskar mig oavsett. Så nu anser han att enda lösningen är att göra slut då han "inte vill vara den som hindrar mig att uppfylla mina drömmar" samt ovanstående; att det är fult, då.

Funderar lite på vad man egentligen ska behöva offra? Om jag inte tatuerade mig skulle jag antagligen inte fundera på det så mycket men jag vill ju att det ska vara MITT val. Jag kan exempelvis tänka mig att välja bort andra saker, som att bo på en gård i framtiden för han vill bara bo i villa, men det är ju mitt val. Att inte tatuera mig för att han skulle tycka att jag blev så ful är svårare att välja bort.

Så jävla vidrig situation när den man älskar inte accepterar en. Känner mig helt förstörd och vill väl mest bara diskutera saken antar jag.
Ser också varningstecken i detta, och ganska omoget av honom att säga att du blir ful och i förlängningen vilja göra slut med dig bara för det O_o
Nej, det låter inte som någon vidare trevlig kille!
 
Alltså, som du säger, en tatuering är ju inte så stor grej egentligen men det är ju själva principen att han i princip tvingar dig att välja. Och det är ju inte förstå gången han grinar om att du tycker att något trivialt är "viktigare än honom" får att få sin vilja igenom....
 
Jag vet inte vad jag ska skriva om detta....man måste ju få göra som man vill med sin kropp

MEN om min make som inte har en enda tatuering i dag tex nu skulle få sig en "50 års kris" ;-) och vilja tatuera armarna helt ner till händerna. Nog skulle jag ta ett allvarligt snack med honom, för jag tycker han är snygg nu men skulle han göra tatueringar hela armarna skulle jag inte tycka DET var snyggt! Jag försöker bara sätta mig in hur jag skulle tänkas reagera.

Jag kan därför förstå din sambo om han lägger in en protest mot fler tatueringar. Kanske jag tänker "konstigt" men om man tycker att ens sambo gör något med sin kropp som man inte tycker är sunt oavsett om det gäller träning, bantning, övervikt eller som i detta fall tatueringar så kan jag inte tycka det är fel att man i alla fall pratar med varandra.

Sedan får väl sambon acceptera eller förkasta ditt val.
Nja, nu får vi nog hålla igen. Det här handlar inte om två 50-åringar där den ene säger jag funderar på att tatuera mig ner till händerna och det handlar inte om träning eller övervikt.

Det handlar om en kille som försöker hindra sin tjej från att skaffa en tatuering till med utpressningsargument som "är en tatuering viktigare än jag?"

Det är rentav lite obehagligt att det är killens situation du försöker sätta dig in, inte tjejens. Hon blir utsatt för kontroll av sin pojkvän och reagerar helt sunt med att sparka bakut.
 
Tycker inte heller att det låter som ett vidare värst trevligt beteende ifrån hans sida. En vettig relation bygger inte på ultimatum utan på ömsesidigt givande och tagande. Jag skulle kanske mana till eftertanke om min partner fick en livskris och ville göra något drastiskt och okarakteristiskt (dock skulle jag glatt gratulera maken om han äntligen fick möjlighet att göra sina efterlängtade full sleaves:love:). Det måste gå att prata om känsliga ämnen men din kille verkar inte vilja ha en dialog utan vill få dig att dansa efter hans pipa.

Frågan jag tycker att du ska ställa dig, vad blir nästa steg i hans kontrollbehov? Vad du tar på dig? Hur du sminkar dig? Att han tycker sig ha större rätt till din kropp än vad du har verkar tydligt. Konsekvensen av det kan bli både fysisk och psykisk misshandel osv.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 393
Senast: Whoever
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 808
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 143
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 401
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp