Hur mycket ska man behöva offra för sitt förhållande?

Ber om ursäkt att jag inte orkar svara er alla individuellt! Läser allt. Är bara så himla, himla ledsen.

Jag förstår, och respekterar, att man kan ha en åsikt. Min pojkvän är uppvuxen i en väldigt religiös familj där tatueringar och andra sätt att förändra kroppen är helt uteslutet. Hade han sagt att han alltid kommer att tycka att tatueringarna är fula men att han älskar mig ändå hade detta inte varit ett problem. Men nu sa han inte det. Han anser att fler tatueringar skulle förändra mig markant, trots att jag redan har flera varav en täcker hela ena överarmen.

Jag tycker du ska sätta en gräns och tala om att nu räcker det, att du tycker om honom väldigt mycket men att det kommer inte fungera om det är så att han ska ha en så otroligt snäv syn på andras personligheter och vad andra mår bra av. Och att det är en börjat på ett kontrollbehov hos honom.

Jag själv har levt ganska länge med just "betyder ditten och datten mer än mig??/kan du byta ut det mot mig??" När det kommer till sådant som inte skadar andra parten i förhållandet på nåt sätt och det är något man verkligen vill ha för att må bra som person..Det jag säger då är: antingen får den andra parten gå med på det, eller så är förhållandet över
 
Seriöst. Var i hela friden kom det där ifrån?
Ganska enkelt. Svar i tråden visade på att folk har absolut inga problem alls med tatueringar. Kanske har egna och ser inte problemet. Då är det lätt att man inte tänker mer på det och säger att han är ett as. Men försöker man viga sina vyer tar hänsyn till en person bakgrund och vilka förändringar man själv inte skulle kunna acceptera. brukar finnas ett par. Så kanske det inte är lika lätt att anklaga någon för vara kontrollerande och manipulativ. - Tyckte bara det blev trist att folk började peka ut han som kontrollerande idiot. Baserat på väldigt lite information.

Har en eller två gränser själv som jag i dagsläget vet är en direkt. "Gör det inte eller vi är över". Man kan ha känslor respekt kärlek men endå gränser för vad man klarar och inte klarar.
Man jag ser inte problemet egentligen. Menar vill man ha det ena mer än det andra. Ja då väljer man det med konsekvenserna av det. Ingen skulle dö av att du inte gör din tatuering. Mår du dåligt av att inte göra tatueringen. Gör tatueringen och riskera förhållandet. betyder förhållandet mer ja vänta eller skippa göra tatueringen. svårare än så är det inte. Men troligen är ju problemet större i detta fallet. Dvs yodadog har en hobby / intresse som är svårhanterligt för sin partner. Man får kompromissa helt enkelt. Vi vet ju inte hur mycket han personligen kompromissat för att vara i denna situationen alls. Dvs att han redan kompromissar till bristningsgränsen för att vara med yoda. Och en till blir för mycket.

Jag tycker det är helt inom rim och reson att lägga vissa förväntningar / önskemål på sin partner. Eller ni menar på att det är fel av mig som man att säga "fan vad jag tycker du är fin när du har håret på det sättet" ? För jag utöver makt och kontroll över någon genom positiv förstärkning? På samma sätt tycker jag det är okej att säga "Tänker inte gå ut med dig på stan om du inte tar av dig gympa brallorna" vilket troligen är en klassisk line. Är det också kontroll och manipulation?
 
Ganska enkelt. Svar i tråden visade på att folk har absolut inga problem alls med tatueringar. Kanske har egna och ser inte problemet. Då är det lätt att man inte tänker mer på det och säger att han är ett as. Men försöker man viga sina vyer tar hänsyn till en person bakgrund och vilka förändringar man själv inte skulle kunna acceptera. brukar finnas ett par. Så kanske det inte är lika lätt att anklaga någon för vara kontrollerande och manipulativ. - Tyckte bara det blev trist att folk började peka ut han som kontrollerande idiot. Baserat på väldigt lite information.

Har en eller två gränser själv som jag i dagsläget vet är en direkt. "Gör det inte eller vi är över". Man kan ha känslor respekt kärlek men endå gränser för vad man klarar och inte klarar.
Man jag ser inte problemet egentligen. Menar vill man ha det ena mer än det andra. Ja då väljer man det med konsekvenserna av det. Ingen skulle dö av att du inte gör din tatuering. Mår du dåligt av att inte göra tatueringen. Gör tatueringen och riskera förhållandet. betyder förhållandet mer ja vänta eller skippa göra tatueringen. svårare än så är det inte. Men troligen är ju problemet större i detta fallet. Dvs yodadog har en hobby / intresse som är svårhanterligt för sin partner. Man får kompromissa helt enkelt. Vi vet ju inte hur mycket han personligen kompromissat för att vara i denna situationen alls. Dvs att han redan kompromissar till bristningsgränsen för att vara med yoda. Och en till blir för mycket.

Jag tycker det är helt inom rim och reson att lägga vissa förväntningar / önskemål på sin partner. Eller ni menar på att det är fel av mig som man att säga "fan vad jag tycker du är fin när du har håret på det sättet" ? För jag utöver makt och kontroll över någon genom positiv förstärkning? På samma sätt tycker jag det är okej att säga "Tänker inte gå ut med dig på stan om du inte tar av dig gympa brallorna" vilket troligen är en klassisk line. Är det också kontroll och manipulation?
Ditt "perspektiv" är inte rättare än någon annans, du behöver inte styra upp "rådgivningen" här. I synnerhet som du inte ser problemet i att TS pojkvän försöker kontrollera henne.
 
På samma sätt tycker jag det är okej att säga "Tänker inte gå ut med dig på stan om du inte tar av dig gympa brallorna" vilket troligen är en klassisk line. Är det också kontroll och manipulation?
Eh, det är ju oavsett fett jävla otrevligt. Skulle min sambo ha problem med att jag går klädd som jag vill får han fan jogga vidare alltså.

Ditt prat om kompromisser får mig bara att ännu mer inse att jag inte fattar grejen faktiskt. Låter bara jävligt begränsande och som att man får ett fattigt liv tycker jag.
 
Eh, det är ju oavsett fett jävla otrevligt. Skulle min sambo ha problem med att jag går klädd som jag vill får han fan jogga vidare alltså.

Ditt prat om kompromisser får mig bara att ännu mer inse att jag inte fattar grejen faktiskt. Låter bara jävligt begränsande och som att man får ett fattigt liv tycker jag.

Jag håller med.

Men vi har haft den här diskussionen hemma, om hur vi skulle känna om vi förändrade oss själva, hur jag skulle känna om han förändrade sig och hur han skulle känna om jag förändrade mig. Jag frågade hur han skulle känna om jag bytte kön och blev snubbe. Han svarade bara att han älskar mig - inte vad jag är eller hur jag ser ut. Sen så la han till att jag nog skulle bli skitsnygg som kille. Oavsett vilken crazy idea jag får så säger han att det är mitt val och han stöttar mig vad jag än vill göra - näsring, plastikkirurgi, fettsugning, tatueringar, viktminskning/ökning och så vidare. För mig så vore det himla konstigt att tänka på något annat vis. Jag älskar ju min karl för den han är och inte för hur han ser ut även om jag även tycker att han är jävligt söt och t.ex. har en skitsnygg häck - jag skulle väl inte sluta älska honom om häcken började hänga liksom.
 
På samma sätt tycker jag det är okej att säga "Tänker inte gå ut med dig på stan om du inte tar av dig gympa brallorna" vilket troligen är en klassisk line. Är det också kontroll och manipulation?

Hade någon lagt fram det på det sättet hade den personen kunna gå på stan utan mig, i all framtid. Jag är inte intresserad av att vara tillsammans med någon som behandlar mig som en femåring, och jag tänker inte vara mamma åt någon heller. Det finns andra sätt att komma till förändingar (om det är en sådan man är ute efter) utan att vara respektlös eller ställa barnsliga ultimatum.
 
@Springsteen Intressant diskussion! Jag och min sambo har aldrig diskuterat nåt sånt, tror inte han vet hur han skulle reagera i såna situationer ärligt talat. Men grunden hos oss är att vi måste göra det vi själva vill. Så ofta frågar jag om min sambos åsikt och han säger "men min åsikt ska inte väga tyngre än din, det är helt upp till dig". Och så tycker jag att det ska vara.

Jag kan inte ens föreställa mig min sambo säga "gör du si eller så så blir du ful i mina ögon och jag vill faktiskt vara med någon som är ung och sexig medan jag är ung". Sånt rubbat jävla synsätt. "Anpassa ditt utseende efter mig och mina preferenser för min bild av hur min tjej ska se ut är viktigare än att du är nöjd och glad och fri" O_o :wtf::wtf::wtf::wtf::wtf::wtf:
 
Ditt "perspektiv" är inte rättare än någon annans, du behöver inte styra upp "rådgivningen" här. I synnerhet som du inte ser problemet i att TS pojkvän försöker kontrollera henne.

Okej fel utrycket av mig. Jag ser problemet. Men alternativen är inte många.
Sen att du bland andra anser att det handlar om kontrollera. Bara för man stället ett ultimatum är ju lite weird. Menar kontrollera är att tvinga någon till något. Inte ge dem en ja eller nej fråga. Han förlorar ju antagligen lika mycket själv eftersom han verkar ju gilla denna tjejen. Särskilt med så lite information. Och försöker inte styra upp. Bara få folk att tänka utanför ramarna av sin egen komfortzon.

Personligen ser jag inte som det handlar om att kontrollera. Ser det som ett helt vanligt förhållande där åsikterna går isär. Känslorna svallar. Och man nått någon form av gräns. Men tycker inte det ligger till grund för kalla han svin, eller kontrollerande idiot eller andra grejer. Vilket även Yogadog påpekar. Dvs han har en bakgrund med konservativ uppväxt och som person inte uppskattar kroppsdekoration.

Eh, det är ju oavsett fett jävla otrevligt. Skulle min sambo ha problem med att jag går klädd som jag vill får han fan jogga vidare alltså.

Ditt prat om kompromisser får mig bara att ännu mer inse att jag inte fattar grejen faktiskt. Låter bara jävligt begränsande och som att man får ett fattigt liv tycker jag.

Så du menar att du aldrig någonsin kompromissat i en relation till en partner till vänner till familj. Genom att dra tillbaka på något för sig själv för att göra de du umgås med glad / gladare? Och där med få det tillbaka glädjen energin i en annan form?
Dom två citaten vart exempel. Har mer flera gånger hört just jogging byx exemplet inom familjer mamma säger till barn eller man. Och i min erfarenhet. Alltid kvinnan som klagar på hur mannen barnen klär sig. Och man kompromissar med att ta på sig de stela byxorna i stället för tränings böjsorna och får tillbaka en gladare roligare trevligare stämming.

Ville bara erbjuda perspektiv(Jag tar tacksamt mot andra). Då folk särskilt på internet tendera att bara tänka från sitt eget.(Och nej inte en specifik anklagelse. bara ett generiskt faktum. )

Jag håller med.

Men vi har haft den här diskussionen hemma, om hur vi skulle känna om vi förändrade oss själva, hur jag skulle känna om han förändrade sig och hur han skulle känna om jag förändrade mig. Jag frågade hur han skulle känna om jag bytte kön och blev snubbe. Han svarade bara att han älskar mig - inte vad jag är eller hur jag ser ut. Sen så la han till att jag nog skulle bli skitsnygg som kille. Oavsett vilken crazy idea jag får så säger han att det är mitt val och han stöttar mig vad jag än vill göra - näsring, plastikkirurgi, fettsugning, tatueringar, viktminskning/ökning och så vidare. För mig så vore det himla konstigt att tänka på något annat vis. Jag älskar ju min karl för den han är och inte för hur han ser ut även om jag även tycker att han är jävligt söt och t.ex. har en skitsnygg häck - jag skulle väl inte sluta älska honom om häcken började hänga liksom.

Intressant inlägg. Men du kan inte tänka dig något allt i världen som skulle få dig att ställa ett ultimatum eller göra slut över? Droger? Önskan om flera partners? Vilja ha KK också? Vilja flytta ut i junglen och leva utan kontakt med samhället ocksåvidare?
 
@Springsteen Intressant diskussion! Jag och min sambo har aldrig diskuterat nåt sånt, tror inte han vet hur han skulle reagera i såna situationer ärligt talat. Men grunden hos oss är att vi måste göra det vi själva vill. Så ofta frågar jag om min sambos åsikt och han säger "men min åsikt ska inte väga tyngre än din, det är helt upp till dig". Och så tycker jag att det ska vara.

Jag kan inte ens föreställa mig min sambo säga "gör du si eller så så blir du ful i mina ögon och jag vill faktiskt vara med någon som är ung och sexig medan jag är ung". Sånt rubbat jävla synsätt. "Anpassa ditt utseende efter mig och mina preferenser för min bild av hur min tjej ska se ut är viktigare än att du är nöjd och glad och fri" O_o :wtf::wtf::wtf::wtf::wtf::wtf:

Ja det var förvånande att höra att han brydde sig så lite om förändring hos mig - jag visste ju redan att jag inte bryr mig mycket alls, jag blir lite ledsen när han rökte, för hans hälsa, men jag skulle aldrig be honom sluta. Nämnde diskussionen i den här tråden för honom nyss och han sa att det lät sjukt att ens säga "Tänker inte gå ut med dig på stan om du inte tar av dig gympa brallorna". Jävla fasoner liksom.

Min sambo har typ samma svar när det gäller hans åsikt på saker jag frågar honom ang mitt utseende. "At the end of the day, I want you to be happy with yourself. So if you like it, I'm happy." Men sen så kan jag fråga, Ja men jag vill veta vilken frisyr du gillar bäst! Då får jag svar att han gillar när jag har lugg och hästsvans, men att allt ser bra ut i hans ögon. Samma för mig så blir det så att eftersom att jag älskar honom så tycker jag att allt är fint!
 
Intressant inlägg. Men du kan inte tänka dig något allt i världen som skulle få dig att ställa ett ultimatum eller göra slut över? Droger? Önskan om flera partners? Vilja ha KK också? Vilja flytta ut i junglen och leva utan kontakt med samhället ocksåvidare?

I tråden pratar vi om åsikter ang. utseende. Förstår inte riktigt hur fler partners osv skulle komma in i bilden.

Leva i skogen utan kontakt med samhället utöver internet vore väl drömmen. :up:
 
@Lotheb

Så du menar att du aldrig någonsin kompromissat i en relation till en partner till vänner till familj. Genom att dra tillbaka på något för sig själv för att göra de du umgås med glad / gladare? Och där med få det tillbaka glädjen energin i en annan form?
Jag har säkert kompromissat utan att ens fatta det. Men nej, jag har aldrig någonsin i den här relationen avstått från att göra något jag verkligen vill för att göra min sambo glad. Never.

. Och man kompromissar med att ta på sig de stela byxorna i stället för tränings böjsorna och får tillbaka en gladare roligare trevligare stämming.
Jag skulle aldrig någonsin ens vara med någon som har åsikter om att jag går i mina mjukisbyxor bland folk. Aldrig. Skulle han dessutom ha mage att sabba stämningen pga min jävla byxor, tack men nej tack x1000. Aldrig. Kan inte ens fatta att du tycker att det här är normalt i relationer???

Då folk särskilt på internet tendera att bara tänka från sitt eget.
Att folk argumenterar för att en snubbe som säger såhär att " han skulle tycka att jag blev ful om jag gjorde fler och han vill ha en tjej han är attraherad av och tänder på medan han är ung" handlar inte om att de bara ser saker från "sitt eget perspektiv". Det handlar om att de inser att det är överjävligt jävla egoistiskt och otrevligt att bete sig så och påpekar då detta.
 
@Lotheb

Intressant inlägg. Men du kan inte tänka dig något allt i världen som skulle få dig att ställa ett ultimatum eller göra slut över? Droger? Önskan om flera partners? Vilja ha KK också? Vilja flytta ut i junglen och leva utan kontakt med samhället ocksåvidare?
Men du missar ju hela poängen. Självklart skulle inte min sambo säga "åh du vill bo i en liten by i papua nya guinea, försöka leva på endast frukter och lära dig att kommunicera med träd? Självklart åker jag med dig älskling, jag har inga egna åsikter". Däremot skulle han aldrig säga "stanna hos mig eller så dumpar jag dig", "jag tycker att det är osexigt med tjejer som pratar med träd så jag vill att du låter bli". Han skulle säga: "om du verkligen vill det, så gör det, jag stöttar dig, men jag kan inte följa med".

Det handlar inte om att ställa ultimatum utan att vara en sån pass trevlig människa att man stöttar sin partner i de val den vill göra, även om det innebär att man inte håller ihop.
 
Det är en fantastisk mängd snömos du presterar :up:
Din fulla rätt jag håller inte en grudge. Hoppas bara att du inte ser mig som ett as nu =)

I tråden pratar vi om åsikter ang. utseende. Förstår inte riktigt hur fler partners osv skulle komma in i bilden.

Leva i skogen utan kontakt med samhället utöver internet vore väl drömmen. :up:
utseende, beteende, och som du själv så fint sa "At the end of the day, I want you to be happy with yourself. So if you like it, I'm happy."
En polyamorös person kanske inte vågat tala om läggning och det är vad som skulle göra personen lycklig. Därav enligt dig.( visserligen enligt mig själv med) Är det ett helt ok att ge sin partner tillåtelse till flera partners för dens lycka. Då jag är lycklig min partner är lycklig. Hoppet är inte alls stort mellan kropp utseende välmående och känslor läggningar. Menar du tog själv upp könsbytet i din diskussion. Helt ok med dig om din partner bytar kön med? Det är lite det jag menar med perspektiv.( Ditt inlägg vart centrerat kring dig. Kan du byta ut hela inlägget mot centrerat kring honom? )

@niphredil visst av MT inlägget att dömma är det inte hållbar situation. Och ja detaljerna i hur det sas är verkligen inte snälla. Men det kan vara ur desperation. Därav viktar jag dem inte så mycket. och angående nya guinea byn du nämde. Om jag vart i den situationen hade jag väl snarare sagt "Jag har beslutat mig för bejaka dennna delen av mitt liv. Om du vill fortätta vara med mig är du välkommen att göra mig sällskap på min resa. Älskar dig av hela mitt hjärta men detta är viktigare för mig" eller något sådant. Inget nervärderande taskigt eller liknande. Men visst älskar man någon så finns där aldrig något fint sätt förhållandet tar slut. Kommer kännas som en kniv i magen eller något.


I övrigt tackar för intressant inlägg =)
 
@Lotheb - jag tycker det verkar som ett väldigt deprimerande umgänge du omger dig med. Folk som talar om för andra vad de kan och inte kan göra, begränsar, ställer ultimatum (om så tramsiga saker som - BYXOR?!).

Jag hade fått spatt om någon berättat för mig vad jag kan och inte kan ha på mig. Fullständigt frispel.

Och som TS kille har gjort, försöker få henne att passa hans mall. Nej tack. Nästa steg (för det kommer ett nästa, var så säker) är inte lika harmlöst.
 
Så du menar att du aldrig någonsin kompromissat i en relation till en partner till vänner till familj. Genom att dra tillbaka på något för sig själv för att göra de du umgås med glad / gladare? Och där med få det tillbaka glädjen energin i en annan form?

Det finns hur mycket utrymme som helst för att kompromissa utan att ställa egocentriska ultimatum. Kompromisser går just ut på att hitta en lösning som är acceptabel för båda, inte att den ena ska tjura sig till att få sin vilja igenom.

Dom två citaten vart exempel. Har mer flera gånger hört just jogging byx exemplet inom familjer mamma säger till barn eller man. Och i min erfarenhet. Alltid kvinnan som klagar på hur mannen barnen klär sig. Och man kompromissar med att ta på sig de stela byxorna i stället för tränings böjsorna och får tillbaka en gladare roligare trevligare stämming.

Vi har uppenbarligen helt olika bekantskapskretsar. Här behandlar vi vuxna partners som vuxna människor. Om ett val verkligen inte passar kan man diskutera det på ett sakligt sätt, och försöka komma överens om en lösning. Ett "Gör som jag vill, annars..." hade aldrig funkat varken på mig eller på någon jag varit tillsammans med. Känslomässig utpressning har inget med kärlek att göra.
 
Vet att detta är OT, men:

I tråden pratar vi om åsikter ang. utseende. Förstår inte riktigt hur fler partners osv skulle komma in i bilden.
Fast du pratade ju inte bara om åsikter angående utseende utan även om det faktum att din partner är bi- eller pansexuell. ;)

Menar du tog själv upp könsbytet i din diskussion. Helt ok med dig om din partner bytar kön med? Det är lite det jag menar med perspektiv.( Ditt inlägg vart centrerat kring dig. Kan du byta ut hela inlägget mot centrerat kring honom? )
Om Springsteens partner är attraherad av män, men Springsteen inte är attraherad av kvinnor, så är det inte samma sak. ;)
 
@niphredil visst av MT inlägget att dömma är det inte hållbar situation. Och ja detaljerna i hur det sas är verkligen inte snälla. Men det kan vara ur desperation. Därav viktar jag dem inte så mycket.
Det gör jag. För jag vet hur många jävla pappskallar det finns som på fullaste allvar har såna åsikter och jag passar mig jävligt noga för att fastna med nån sådan. Även om det är något man "råkar säga" (har aldrig hänt mig dock) så visar det ju tydligt att såna tankar ligger och puttrar.

och angående nya guinea byn du nämde. Om jag vart i den situationen hade jag väl snarare sagt "Jag har beslutat mig för bejaka dennna delen av mitt liv. Om du vill fortätta vara med mig är du välkommen att göra mig sällskap på min resa. Älskar dig av hela mitt hjärta men detta är viktigare för mig" eller något sådant. Inget nervärderande taskigt eller liknande. Men visst älskar man någon så finns där aldrig något fint sätt förhållandet tar slut. Kommer kännas som en kniv i magen eller något.
Du missar min poäng. Totalt. Min poäng är att jag inte vill vara i en relation där det är viktigare för min partner att jag är på ett sätt som passar HONOM än att jag är nöjd och lycklig och får göra det jag vill. Punkt jäkla slut.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 390
Senast: Whoever
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 800
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 124
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 400
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp