Bukefalos 28 år!

Hur mycket ska man behöva offra för sitt förhållande?

Nja, nu får vi nog hålla igen. Det här handlar inte om två 50-åringar där den ene säger jag funderar på att tatuera mig ner till händerna och det handlar inte om träning eller övervikt.

Det handlar om en kille som försöker hindra sin tjej från att skaffa en tatuering till med utpressningsargument som "är en tatuering viktigare än jag?"

Det är rentav lite obehagligt att det är killens situation du försöker sätta dig in, inte tjejens. Hon blir utsatt för kontroll av sin pojkvän och reagerar helt sunt med att sparka bakut.
Jag kan hålla med om att det var konstig anledning att göra slut MEN jag tycker inte det är konstigt om han har en åsikt. Åsikter måste man få ha i ett förhållande. Sedan är det TS val att som sagt acceptera eller förkasta.
 
Nja, nu får vi nog hålla igen. Det här handlar inte om två 50-åringar där den ene säger jag funderar på att tatuera mig ner till händerna och det handlar inte om träning eller övervikt.

Det handlar om en kille som försöker hindra sin tjej från att skaffa en tatuering till med utpressningsargument som "är en tatuering viktigare än jag?"

Det är rentav lite obehagligt att det är killens situation du försöker sätta dig in, inte tjejens. Hon blir utsatt för kontroll av sin pojkvän och reagerar helt sunt med att sparka bakut.
Jag kan hålla med om att det var konstig anledning att göra slut MEN jag tycker inte det är konstigt om han har en åsikt. Åsikter måste man få ha i ett förhållande. Sedan är det TS val att som sagt acceptera eller förkasta.
 
Jag kan hålla med om att det var konstig anledning att göra slut MEN jag tycker inte det är konstigt om han har en åsikt. Åsikter måste man få ha i ett förhållande. Sedan är det TS val att som sagt acceptera eller förkasta.

Åsikt och ultimatum är två väldigt skilda saker. Jag tycker att min pojkvän är klart snyggare i vissa frisyrer. Det säger jag när han frågar om min åsikt innan han klipper sig, inte annars. Har han valt frisyr så är det inte min sak att tjura om att det inte blev "mitt" val, och definitivt inte med ett "jag tycker du är ful med kortare hår".
 
Om min dåvarande kille i vår ungdom hade tatuerat sig stort eller på annat vis förändrat sin kropp, frivilligt, till det sämre så hade jag protesterat. Var förändringen så stor att jag inte längre tände på honom så ja, nog hade jag gjort slut. Det var då mycket viktigt för mig att både tända på kroppen och själen.
Idag, när jag varit gift i många år med samme man så kan han förvandlas till giraff om han vill, jag älskar honom ändå.

Min syn på saken.
 
Om min dåvarande kille i vår ungdom hade tatuerat sig stort eller på annat vis förändrat sin kropp, frivilligt, till det sämre så hade jag protesterat. Var förändringen så stor att jag inte längre tände på honom så ja, nog hade jag gjort slut. Det var då mycket viktigt för mig att både tända på kroppen och själen.
Idag, när jag varit gift i många år med samme man så kan han förvandlas till giraff om han vill, jag älskar honom ändå.

Min syn på saken.
Vackert sagt! (de om giraffen) Det är mäktiga ord, som kanske fler skulle kunna säga?! När man tänker efter.

Jag sticker ut hakan lite ;-) Själv önskar jag att jag kunde säga att jag skulle älska min man oavsett hur han förändrades men det tror jag inte jag skulle kunna stå för. Det skulle kunna räcka med att han totalt slutade bry sig om sitt utseende t.ex. för att karln både är klok som en bok & att han har ett utseende som attraherar mig kan jag inte bortse ifrån. Men det är jag de. ;-)
 
1: Attraktion inte lika med kärlek. Dom kan gå hand i hand men inte nödvändigtvis samma sak. Så tycka mindre om njae antagligen inte. Men attraktionen kan sjunka / försvinna.
2: För att sätta situationen i rätt perspektiv för er när ni ger råd. Anta att er partner gör något som ni specifikt inte gillar utseendemässigt. Hocky Frilla, Olika mods, tatueringar, delar tungan också vidare. Gillar man tatueringar så kanske man har svårt att se situationen alls.(Eller behöver ju inte vara fysiska saker, kan ju vara börja snusa/röka, gå med i en sekt, religioner eller andra saker med. )
3: Alla har rätten till sin egen kropp. På samma sätt som alla har åsiktsfrihet och tycke.

Har själv varit i samma situation Dock kanske inte lika drastisk som med tatueringar och mer öron piercingar. Dock vart det upp till min partner att göra som hon ville. Men jag talade om min åsikt. Och min attraktion vart lägre efter förändringarna. Vad mer kan man vara mer en ärlig. Nu finns där sällan personer som uppfyller alla önskemål man kan tänkas ha på en partner. Och ju färre punkter som uppfylls desto svårare kan det bli kvar i ett förhållande i fall punkter man gillade försvinner eller förändras.

Dock är det livet. Och rent allmänt låter det som det kanske är dags att gå vidare.
 
När jag läste rubriken tänkte jag direkt "Ingenting?". Okej om den ena partnern är pälsallergiker och du vill skaffa husdjur, det tycker jag är en annan sak. Men att välja bort dina egna drömmar och val om dig själv tycker jag inte är sunt. När jag berättade för min sambo att "Bara så du vet ska jag skaffa en gård i framtiden!". Då svarade han "Okej, vi gör det då!" Bara för att man skaffar en gård betyder det inte att man ska bo i stallet och 1000 mil ifrån stan.

Tycker inte detta låter sunt. Din kropp, ditt val.
 
1: Attraktion inte lika med kärlek. Dom kan gå hand i hand men inte nödvändigtvis samma sak. Så tycka mindre om njae antagligen inte. Men attraktionen kan sjunka / försvinna.
2: För att sätta situationen i rätt perspektiv för er när ni ger råd. Anta att er partner gör något som ni specifikt inte gillar utseendemässigt. Hocky Frilla, Olika mods, tatueringar, delar tungan också vidare. Gillar man tatueringar så kanske man har svårt att se situationen alls.(Eller behöver ju inte vara fysiska saker, kan ju vara börja snusa/röka, gå med i en sekt, religioner eller andra saker med. )
3: Alla har rätten till sin egen kropp. På samma sätt som alla har åsiktsfrihet och tycke.

Har själv varit i samma situation Dock kanske inte lika drastisk som med tatueringar och mer öron piercingar. Dock vart det upp till min partner att göra som hon ville. Men jag talade om min åsikt. Och min attraktion vart lägre efter förändringarna. Vad mer kan man vara mer en ärlig. Nu finns där sällan personer som uppfyller alla önskemål man kan tänkas ha på en partner. Och ju färre punkter som uppfylls desto svårare kan det bli kvar i ett förhållande i fall punkter man gillade försvinner eller förändras.

Dock är det livet. Och rent allmänt låter det som det kanske är dags att gå vidare.
Här har du en poäng! Naturligtvis förändras man mer eller mindre under tid/år. Vissa förändringar kan/får man leva med och hoppas att ens partner står ut med och kan leva med. :)
 
Man ska inte offra något alls i ett förhållande.

Möjligen att man ibland kan kompromissa om saker, men likaså får inte kompromisser gå hur långt som helst.

Själv går jag snart ur ett 7 år långt förhållande just pga vi tycker olika om saker som är sådant som skulle bli till offrande om någon avstod och det enda det på sikt resulterar i är bitterhet över en saknad av något man så väl ville ha i sitt liv.
Jag känner liksom bitterhet, hat och besvikelse..varför vill man stanna kvar?

Hade jag fått ett likadant argument som ts ang utseendet hade jag hänvisat till soptunnan direkt.
Precis som jag kommer göra för att jag inte fått ha djur i vårt hem för att en utomstående är allergisk..Finns inte en chans i världen att jag offrar nåt som är så stor del i mitt liv, hur smärtsamt det än är att kliva ur förhållandet då det blir ohållbart att bara ena delen i det ska få ha det som denne anser är viktigt.
För vår del har han fått mycket i sitt liv han anser är viktigt, sådant som är obetydligt för mig och då fungerar det inte när han väl inte går med på det som är viktigast i mitt liv.'
Krasst sagt..ja, ibland får man gå lite över lik för att få det man vill ha, det gäller att hitta en person som ser likadant på livet helt enkelt.

Man ska inte förändra personligheter och man ska inte ändra på hur andra är helt enkelt utan då är det bäst att dumpa och gå vidare i livet.
 
Senast ändrad:
Jag kan därför förstå din sambo om han lägger in en protest mot fler tatueringar. Kanske jag tänker "konstigt" men om man tycker att ens sambo gör något med sin kropp som man inte tycker är sunt oavsett om det gäller träning, bantning, övervikt eller som i detta fall tatueringar så kan jag inte tycka det är fel att man i alla fall pratar med varandra.

Förlåt men på vilket sätt menar du att tatuera sig är att göra något osunt med sin kropp? När det gäller tex övervikt som du jämnför tatueringar med är det ju en stor skillnad då övervikt kan vara rent hälsofarligt (osunt) medan tatueringar "bara" är utsmyckning.. Två vitt skilda saker alltså. Även skillnad på att prata om saker och att ställa ultimatum när det gäller saker rörandes den enes kropp
 
Jag kan hålla med om att det var konstig anledning att göra slut MEN jag tycker inte det är konstigt om han har en åsikt. Åsikter måste man få ha i ett förhållande. Sedan är det TS val att som sagt acceptera eller förkasta.

Att ha en åsikt är en sak, att säga "är en tatuering viktigare än jag?" en helt annan. Det är att utöva känslomässig utpressning och, som Kofunda sa, att tycka att han har större rätt till hennes kropp än vad hon själv har.
 
Ber om ursäkt att jag inte orkar svara er alla individuellt! Läser allt. Är bara så himla, himla ledsen.

Jag förstår, och respekterar, att man kan ha en åsikt. Min pojkvän är uppvuxen i en väldigt religiös familj där tatueringar och andra sätt att förändra kroppen är helt uteslutet. Hade han sagt att han alltid kommer att tycka att tatueringarna är fula men att han älskar mig ändå hade detta inte varit ett problem. Men nu sa han inte det. Han anser att fler tatueringar skulle förändra mig markant, trots att jag redan har flera varav en täcker hela ena överarmen.
 
Att ha en åsikt är en sak, att säga "är en tatuering viktigare än jag?" en helt annan. Det är att utöva känslomässig utpressning och, som Kofunda sa, att tycka att han har större rätt till hennes kropp än vad hon själv har.

Jag håller med helt och förhållandet kommer inte att funka.
Saker som "är en xxxx viktigare än jag?" känns som att det kommer från en barnrumpa dessutom där det bara handlar om att få sin egen vilja igenom till mycket snarare än åsikten.
 
Ber om ursäkt att jag inte orkar svara er alla individuellt! Läser allt. Är bara så himla, himla ledsen.

Jag förstår, och respekterar, att man kan ha en åsikt. Min pojkvän är uppvuxen i en väldigt religiös familj där tatueringar och andra sätt att förändra kroppen är helt uteslutet. Hade han sagt att han alltid kommer att tycka att tatueringarna är fula men att han älskar mig ändå hade detta inte varit ett problem. Men nu sa han inte det. Han anser att fler tatueringar skulle förändra mig markant, trots att jag redan har flera varav en täcker hela ena överarmen.
Gör din tatuering. Det blir skit mellan er om du inte gör den, det kommer garanterat att sitta som en tagg i dig att han fick dig att låta bli det på ett så fult sätt.

Det är bättre för ert förhållande att du gör den och är stolt över den - och så kommer han att upptäcka att han älskar dig ändå.

Det var plan B.

Plan A: dumpa. Sådana kontrollförsök är inte okej.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 377
Senast: Whoever
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 936
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 210
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 535
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Oseriös avel 2023
  • Livförsäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp