Hur mycket skydd?

C

caramelle

Hej alla fälttävlansryttare!

Hoppas jag kan få lite hjälp, jag som inte kan så mycket inom fälttävlan. Ska hoppa lite terräng, mest för skojs skull, men även för att det bli lite omväxling :)

Så, vad ska man ha för benskydd till hästen? Det är kanske inte nödvändigt att investera i riktiga fälttävlanskydd, men är det bäst med senskydd eller damasker? Vilken sorts bakskydd är nödvändigt? Boots? Mycket frågor har jag, men jag vill ha lite tips på vad för skydd som är bäst för en nybörjare som jag. Vågar nog inte hoppa utan skydd...
 
Sv: Hur mycket skydd?

Sök på forumet, finns massor med skydd-trådar! ;)
 
Sv: Hur mycket skydd?

ta boots runt om och sen senskydd fram och vanliga benskydd bak ;). själv har jag sånna mjuka som går runt om hela benen på alla ben och boots runt om.
 
Sv: Hur mycket skydd?

Hej!

Jag har Picasso for horses skydd och boots, och dom är jättebra och inte så dyra. Man kan få ett paket med fram och bakbensskydd samt boots för bara 1500 kr. Och dom har inbyggd skena som skyddar bra och är i neoprene.
Kolla på www.awom.se så får du se!
 
Sv: Hur mycket skydd?

Okej, vanliga benskydd = låga strykkappor? :)
 
Sv: Hur mycket skydd?

Aha! Jättehäftiga ju! Färgerna alltså :D
 
Sv: Hur mycket skydd?

Okej, ja, kanske blir "vanliga" senskydd, man kan ju använda dem annars också! *Ser framför mig hur vi kommer in på hoppbanan med rejäla fälttävlandskydd* :rofl:
 
Sv: Hur mycket skydd?

Ja, visst är det läckra färger! Det är jättekul med lite annorlunda skydd!:laugh:
 
Sv: Hur mycket skydd?

Men hur är dom, om man ser bort ifrån fancy färg?? bra kvalitè? passform?
 
Sv: Hur mycket skydd?

Men hur är dom, om man ser bort ifrån fancy färg?? bra kvalitè? passform?

Dom är kalas-bra, sitter så himla bra på hästen! Rör sig inget alls, varken skydd eller boots. Jag är jättenöjd och jag tror att många andra här på buke också är det, det verkar så om man läser på inläggen!
 
Sv: Hur mycket skydd?

Vad bra att veta, eftersom de hade ett bra pris också :) Jag har lagt det på minnet!
 
Sv: Hur mycket skydd?

du behöver inte investera i de allra dyraste skydden! men om du tänkt satsa så kan det nog vara en bra investering :laugh:

jag har boots runt om o köpte billiga terrängskydd på rea, annars skulle jag nog ha senskydd fram o bakstrykkappor.
 
Sv: Hur mycket skydd?

Okeej :)

Hur viktigt tror du att det är med skydd (strykkappor) bak? Om hästen inte stryker sig i vanliga fall, hur mycket ökar risken för att det ska hända något vid terränghoppning?
 
Sv: Hur mycket skydd?

jag tror inte risken ökar så jättemycket, men terräng är ju tuffare än vanlig hoppning (tycker jag) och är både häst och ryttare ovan så kan det ju bli lite obalanserat och man kanske kommer fel på ett hinder. välj det du känner är bäst :laugh:
 
Sv: Hur mycket skydd?

Jo, det känns "tuffare" och mer riskfyllt, eller snarare så är det väl så :D

Haha, vi är ganska ovana båda två :) Så för hästens skull så blir det nog skydd :idea:
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 148
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 086
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 298
Senast: Acto
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 693
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Skatt
  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp