Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

G

Gyllene

Jag ska börja ge ridlektioner åt en bekants dotter som aldrig har ridit förr. Hur mycket är det rimligt att jag tar betalt? Ponnyn är duktig och hon kommer att få rida i ett ridhus, "privat", 30 min 1-2ggr/vecka. Vill varken ta för mycket eller för lite så hade varit kul att se vad ni tycker är ett rimligt pris? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Jag red lektioner förut på min medryttarhäst, betalade då 100 kr och vi brukade hålla på i ungefär 40 minuter. Då var det dock inte i ridhus utan på en liten ganska dåligt omskött ridbana + att det var svart. Det tyckte jag kändes rimligt i alla fall!
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Min elev betalar 250kr/timme för ridning på min häst. Så kanske 150-200 kr?
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Nej jag har ingen utbildning! Men har ridit och hållit på med hästar i stort sett hela mitt liv (är 18), har tränat och tävlat.

Lobelia: förmodligen svarta.

Lillsyrran: jag tycker att 150-200 kr låter dyrt för att vara nybörjarlektioner plus att jag saknar utbildning.

Jag tycker att 100 kr låter rätt rimligt. Hade ni kunnat betala det för en halvtimmes ridning för ert barn?
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Hm. 100 kr för en halvtimme blir 200 kr för en timme.

Vi betalar 250 kr för B-tränare (som tävlat internationellt) inkl ridhus.

Tycker nog att du är lite dyr (även om jag antar att du står för hästen).
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Jag tycker att 100 kr låter rätt rimligt. Hade ni kunnat betala det för en halvtimmes ridning för ert barn?

Hm det beror på hur duktig läraren är att lära ut till just barn. Jag hade betalat det om läraren är duglig och hästen man får låna snäll och pålitlig.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Nej jag har ingen utbildning! Men har ridit och hållit på med hästar i stort sett hela mitt liv (är 18), har tränat och tävlat.

Lobelia: förmodligen svarta.

Lillsyrran: jag tycker att 150-200 kr låter dyrt för att vara nybörjarlektioner plus att jag saknar utbildning.

Jag tycker att 100 kr låter rätt rimligt. Hade ni kunnat betala det för en halvtimmes ridning för ert barn?

Tja om de är svarta finns det ingen rimlighet. Det är olagligt. Det är ekonomisk brottslighet. Då finns ingen rimlig summa. Det är som att fråga hur många tusen man ska stjäla för på Konsum, vad är rimligt?

Sedan så är det inte olagligt att ta emot pengar i ringa omfattning för tjänster. Det man måste göra är att redovisa inkomsterna från sin hobbyverksamhet - det är lätt. Det gör man superenkelt i sin inkomstdeklaration.

Om man inte tänker göra det är den enda rimliga summan exakt noll kronor.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Ska hon rida på din häst? kostar det för er att rida i ridhuset?

Jag hade tagit 100kr för lektionen, sen tillkommer hyra av hästen och ev anläggningsavgift.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Hm. 100 kr för en halvtimme blir 200 kr för en timme.

Vi betalar 250 kr för B-tränare (som tävlat internationellt) inkl ridhus.

Tycker nog att du är lite dyr (även om jag antar att du står för hästen).


låter som din tränare inte har så stor koll på hur mkt denne borde ta betalt...:angel:
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Jag håller inte med. Du tar ändå av din tid och eleven använder din häst och din utrustning. :)
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Tja om de är svarta finns det ingen rimlighet. Det är olagligt. Det är ekonomisk brottslighet. Då finns ingen rimlig summa. Det är som att fråga hur många tusen man ska stjäla för på Konsum, vad är rimligt?

Sedan så är det inte olagligt att ta emot pengar i ringa omfattning för tjänster. Det man måste göra är att redovisa inkomsterna från sin hobbyverksamhet - det är lätt. Det gör man superenkelt i sin inkomstdeklaration.

Om man inte tänker göra det är den enda rimliga summan exakt noll kronor.

Oj, jobbar du på skatteverket? Det handlar om en 18-åring som ska tjäna lite extra genom att hjälpa en bekant. Hade du svarat lika kategoriskt ifall det gällde barnpassande istället. Du tycker väl hon ska visa upp F-skattsedel med.


Till TS: Jag tycker 100:- (svart) låter rimligt.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Jag hade lektion ett tag för två tjejer samtidigt, de hade egna hästar behövde inte betala något för ridbanan. Jag hade tänkt en 100 för båda men tydligen så trodde de jag mena 100 för var för sig, det hade ju blivit 50 kronor var om jag hade fått en 100 men de ville betala det så jag sa inte emot. Jag har ju dock en viss utbildning är inte utbildad ridlärare men har endå utbildning som ridledare.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Så jag tycker nog 100 kronor för en halv timme blir mkt. Vems häst? vems ridhus? Om det är din häst hon lånar och ridhuset kostar en slant för att användas av andra (erat?) så kanske 100 känns mer rimligt men jag skulle absolut inte ta mer än 100 du får tänka på att du bara har dina egna erfarenheter och ingen utbildning.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Är ponnyn din? isåfall 50 kr/halvtimme + ridhusavgift, mer hade jag inte betalat.

Jag betalade 70 kr för 20 minuter+ridhusavgift för en duktig och erfaren instruktör. Hon går då +-0 och slipper skatta bort en massa i sitt hobbyföretag. Vi rider tre stycken i en timme så det blir 20 minuter på varje elev.

Jag har tagit 50 kr/gång för nybörjare och då har varje gång varit 2-3 timmar och innehållit teori och ridning. Naturen har varit vårt ridhus då eftersom jag anser att en nybörjare lär sig enklare i naturlig miljö.
Jag har då stått för hästen.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Oj, jobbar du på skatteverket? Det handlar om en 18-åring som ska tjäna lite extra genom att hjälpa en bekant. Hade du svarat lika kategoriskt ifall det gällde barnpassande istället. Du tycker väl hon ska visa upp F-skattsedel med.


Till TS: Jag tycker 100:- (svart) låter rimligt.

Nej, jag jobbar inte på Skatteverket och har aldrig gjort heller.

F-skattsedel visar man upp om man har näringsverksamhet med F-skatt. Då är det naturligt.

Mitt antagande var att det rörde sig om mindre totalbelopp på ett år och är att betrakta som hobbyverksamhet. Då skriver man ett enkelt kvitto på de pengar som betalas in och sedan skriver man den totala summan på en rad på sin inkomstdeklaration. Sparar man sina inköpskvitton till verksamheten så drar man av dem. Så är det helt lagligt och precis som det är tänkt.

Det är helt enkelt busenkelt att låta bli att vara kriminell.

Och ja, jag hade svarat lika kategoriskt oavsett vilken tjänst man förmedlar. Ska man diskutera rimlighet i en ersättning så vill det ju till att det man pratar om inte är illegalt. Då blir det ointressant.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Fast det är väl en viss summa (jag vet inte hur mkt men 6000:- ringer nånstans i bakhuvet) som man får tjäna utan att ta upp det i dekl öht.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Nej, det finns ingen sådan summa.

Läs gärna på
http://www.skatteverket.se/privat/s...?posid=1&sv.search.query.allwords=byta tjänst

"
Huvudregeln är att den som tar emot ersättning för ett utfört arbete är skattskyldig för inkomsten oavsett om betalningen sker i pengar eller i form av en gentjänst och oavsett om arbetet utförts i ett anställningsförhållande eller inte.

Skattskyldigheten gäller från första kronan och ersättningen för arbetet ska redovisas i inkomstdeklarationen tillsammans med övriga inkomster som personen har haft under beskattningsåret.
"
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Jaha, då är det väl ändrat. Har för mig att det var så iaf inom bärplockningen om man sålde det man själv plockat men det kanske var länge sen. Men då är det ju iofs inte arbetet man tar betalt för utan varan (bären).
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 606
Senast: Juli0a
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 152
Senast: BornAgain
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 066
Senast: iNHALE
·
Ridning Har ganska nyligen börjat rida som vuxen. Räknas som nybörjare ännu och har aldrig ridit på något annat stall. Därför undrar jag hur...
Svar
3
· Visningar
832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp