Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Det är helt enkelt busenkelt att låta bli att vara kriminell.

Och ja, jag hade svarat lika kategoriskt oavsett vilken tjänst man förmedlar. Ska man diskutera rimlighet i en ersättning så vill det ju till att det man pratar om inte är illegalt. Då blir det ointressant.


Tycker det blir lite paragrafrytteri att kalla 18-åringar som tjänar lite extra från bekanta kriminella ifall de inte lämnar kvitto och deklarerar. Har man affärer med bekanta och grannar tycker jag att det är helt onödigt att dra in skatteverket. Tänk om någon kommer på att jag hjälpt grannen med snöskottningen och för det fått nån kbm ved - polisanmälan nästa. Undrar hur man tar upp det i deklerationen?

Nej, det är bara löjligt, men jag antar att du ser på mig som en förhärdad brottsling som förtjänar några år i fängelse.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Visst finns det gränser för när jag skulle kalla någon kriminell och när det skulle vara värt att göra en anmälan - då krävs det mer än ett par hundralappar hit och dit.

Men varför göra fel, när det är så lätt att göra rätt? Det handlar inte om att "dra in Skatteverket" - bara att fylla i sin deklaration på det heder och samvete man faktiskt skriver under med.

Det är också lätt att börja med ett par hundralappar om året och sedan drar det iväg.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

jag har lektion för en tjej som fråga om hon kunde få rida hos mig, Jag tar 100 kr för en timme och då försöker jag lära henne om hur man sköter hästen och rider. jag har ingen bana på gården,men en jag kan låna om vi tillexempel ska hoppa.
Men annars rider hon i naturen och jag tror hon tycker det är roligare än på bana då det är mer en utmaning.
Vet själv när jag var liten att min dröm var att få rida ut själv utan att någon sa till mig vad jag skulle göra. och att rida ut var verkligen något som var mycket roligare än att nöta på en ridbana då man ändå inte kunde jobba hästen. är ju sig själv man ska träna och då är det ju skit samma om det är ute eller på en bana som nybörjare ;)
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

JA det är min häst hon ska låna (vilket gör väl en skillnad i priskostnaden). Ridhuskort har jag redan så det blir ju inget extra bara för att flickan ska rida ibland.

På ridskolan här tar dom ca 160kr för en privatlektion med ridskolans häst för 30min. Skillnaden mot mina lektioner är ju att jag inte har utbildning. Dock så känner väl inte mamman att detta är så viktigt nu i början, hon litar på att jag kan lära ut bra ändå och så.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

...samt att de rider för utbildade lärare och på lämpade hästar.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Vi har nu kommit fram till att priset blir 90kr per tillfälle. Då ska vi ta en halvtimme i stallet där jag lär henne "hästhållning" och en halvtimmes ridning. Detta tycker jag var lagom och rätt billigt.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Det var rätt billigt, ja ;)
Här kostar 50 min på ridskolan hundra kronor, en tid som delas på 6-10 elever. Jag svarade i den förra tråden där någon ställde samma fråga som du (leta gärna fram den, jag gör inte sååå många inlägg) med en uträkning vad varje minut kostade på ridskolan resp med dig, och vad man får ut för de pengarna. Privatlektion är ju värt många gånger mera än grupp i de allra flesta fall.

Bra med en stund i stallet också, det saknas ju på många ridskolor tillfälle att få hjälp och instruktioner i hästskötsel o hantering.

Lycka till med eleven!
Lotta
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Hm. 100 kr för en halvtimme blir 200 kr för en timme.

Vi betalar 250 kr för B-tränare (som tävlat internationellt) inkl ridhus.

Tycker nog att du är lite dyr (även om jag antar att du står för hästen).

Om det är vita pengar, är 100kr för en halvtimme väldigt billigt, särskilt om hästen ingår liksom ridhushyra!

Jag betalar drygt 300kr för en halvtimme med mina tränare, och har då egen häst.

Kan inte riktigt förstå resonemanget att nybörjaren ska kosta så mycket mindre än en som är mer kunnig, samma tid går åt. Däremot ska förstås instruktörens utbildningsnivå märkas i priset.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Om det är vita pengar, är 100kr för en halvtimme väldigt billigt, särskilt om hästen ingår liksom ridhushyra!

Jag betalar drygt 300kr för en halvtimme med mina tränare, och har då egen häst.

Kan inte riktigt förstå resonemanget att nybörjaren ska kosta så mycket mindre än en som är mer kunnig, samma tid går åt. Däremot ska förstås instruktörens utbildningsnivå märkas i priset.

håller med. Dessutom ska man ju inte ta för billigt heller för då sabbar man marknaden för alla andra!
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Tja om de är svarta finns det ingen rimlighet. Det är olagligt. Det är ekonomisk brottslighet. Då finns ingen rimlig summa. Det är som att fråga hur många tusen man ska stjäla för på Konsum, vad är rimligt?

Sedan så är det inte olagligt att ta emot pengar i ringa omfattning för tjänster. Det man måste göra är att redovisa inkomsterna från sin hobbyverksamhet - det är lätt. Det gör man superenkelt i sin inkomstdeklaration.

Om man inte tänker göra det är den enda rimliga summan exakt noll kronor.

Vilket larv...
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

håller med. Dessutom ska man ju inte ta för billigt heller för då sabbar man marknaden för alla andra!

Sabbar marknaden för alla andra?

Tror det finns många självutnämnda ridinstruktörer som inte medför några större framsteg i någons eventuella ridutbildning. (Jaja, det finns säkert undantag). Har genom åren träffat ganska många som säger sig kunna rida men aldrig ridit på ridskola/för en riktig instruktör - och jag är väl kanske inte så imponerad av resultatet.

Dessutom tycker jag det är viktigt med utbildade hästar och försäkringar om man är nybörjare.

Skillnaden mellan att åka häst och rida är väl ungefär som att åka segelbåt och segla.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

när min 5åriga granne red min ponny så betalade hon 50kr per gång,
tycker att 50kr är bra då det är en symbolisk summa, typ "tack föra att jag slipper gå på ridskolan där man inte får ngn hjälp och där det kostar 140kr för ströridning".
om man ska vara i ridhus som du betalar medlems avgift till så borde de betala för den dagen ni rider, dvs (min granne tar 3600kr om året för fri tillgång till ridhus och padock, 3600kr/360 dagar= 10kr om dagen)

så de betalar symbolisk summa + en dag i ridhuset= 60kr
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Sabbar marknaden för alla andra?

Tror det finns många självutnämnda ridinstruktörer som inte medför några större framsteg i någons eventuella ridutbildning. (Jaja, det finns säkert undantag). Har genom åren träffat ganska många som säger sig kunna rida men aldrig ridit på ridskola/för en riktig instruktör - och jag är väl kanske inte så imponerad av resultatet.

Dessutom tycker jag det är viktigt med utbildade hästar och försäkringar om man är nybörjare.

Skillnaden mellan att åka häst och rida är väl ungefär som att åka segelbåt och segla.

Du får det att låta som om det är helt fel att lära sig rida på något annat sätt än på ridskola. Föräldrar som lär sina barn rida hemma på egna hästar innan dom tar barnen till en instruktör är ju inte helt ovanligt och dom rider ju kanske till och med bättre än ridskolebarnen. Flickan som ska rida hos mig kommer att få mer tid än om hon ridit i en grupp eftersom jag bara koncentrerar mig på hennes ridning och jag ser alla fel hon gör osv. Hästen är också lämpad, hade likaväl kunnat va en ridskolehäst :D

Sen är det ju inte så att jag "sabbar marknaden". Det är en elev och hon ville rida hos mig eftersom vi är bekanta. Hon får prova några gånger nu, om hon känner att detta är kul kan hon ju gå över till ridskolan om hon vill.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Du får det att låta som om det är helt fel att lära sig rida på något annat sätt än på ridskola. Föräldrar som lär sina barn rida hemma på egna hästar innan dom tar barnen till en instruktör är ju inte helt ovanligt och dom rider ju kanske till och med bättre än ridskolebarnen. Flickan som ska rida hos mig kommer att få mer tid än om hon ridit i en grupp eftersom jag bara koncentrerar mig på hennes ridning och jag ser alla fel hon gör osv. Hästen är också lämpad, hade likaväl kunnat va en ridskolehäst :D

Sen är det ju inte så att jag "sabbar marknaden". Det är en elev och hon ville rida hos mig eftersom vi är bekanta. Hon får prova några gånger nu, om hon känner att detta är kul kan hon ju gå över till ridskolan om hon vill.

Jag tycker det låter jättebra! Du och ponnyn gör säkert ett minst lika bra jobb som många ridskoleanställda skulle göra.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Jag tycker det är jättesvårt med priser- det du säger låter ju också rimligt. Alla verkar ha olika uppfattningar om vad som är ett lagom pris. Men jag ser ändå att endast en "symbolisk summa" inte känns rimligt för min del, eftersom jag inte ser det som motion för ponnyn. Om hon rider två dagar i veckan tar hon ju också två dagar som jag hade kunnat rida på då jag själv annars rider ponnyn.
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Vilket larv...

Vari ligger larvet?

Svarta pengar är en av de allra viktigaste orsakerna till att vissa branscher inte lyckas skapa riktiga jobb åt dem som utbildar sig. Det är en av de viktigaste orsakerna till att unga tjejer fortsätter att utnyttjas under slavliknande former i hästverksamheter.

Genom att själv hantera illegala transaktioner stöder man dessa verksamheter. Genom att själv hantera illegala transaktioner begår man brott. Genom att själv hantera illegala transaktioner ser man till att andra seriösa verksamheter, som skulle kunnat skapa jobb, inte kan det.

Sedan kan man alltid diskutera hur allvarligt ett brott ska vara för att man ska tycka att det är viktigt att anmäla och få bukt med. För mig ligger den idealt på nolltolerans, eftersom varje liten glidning gör att det blir mer accepterat. Varje liten glidning förstör för vår bransch.

Vari ligger larvet?

Enligt min bedömning är det en framtidsfråga för hela branschen. Det finns utmärkta möjligheter att skapa livskraftiga företag och bra arbetstillfällen med vettiga villkor. Men då måste den osunda och illegala konkurrensen minimeras.

Och igen, det är trivialt att redovisa sina inkomster även om de är små. Det handlar om en rad i inkomstdeklarationen. Den raden skriver vi alla under på heder och samvete, även om vissas uppenbarligen är rymligare än andras.

Vari ligger larvet?
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Vari ligger larvet?

Att du skriver dina långa haranger och förmaningar i detta sammanhang. Det är en 18-årig tjej som ska hjälpa sin bekants barn med ridningen...
Jag hjälper en tjej med dressyrlektioner mot att hon hjälper mig med mina stalljourer, inte f-n tar jag upp det i deklarationen...

//Anna - som kräks på paragrafryttare och osmidiga människor
 
Sv: Hur mycket ta betalt för ridlektioner?

Eftersom TS uppenbarligen inte tycker att en symbolisk summa är OK, är det högst naturligt att redovisa den i sin inkomstdeklaration. Det är precis detta som avses med hobbyverksamhet.

//kräks på människor som inte anser att de är en del av och behöver ta sitt ansvar i samhället
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 648
Senast: Juli0a
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 152
Senast: BornAgain
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 075
Senast: iNHALE
·
Ridning Har ganska nyligen börjat rida som vuxen. Räknas som nybörjare ännu och har aldrig ridit på något annat stall. Därför undrar jag hur...
Svar
3
· Visningar
832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Problemhund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp