Bukefalos 28 år!

Hur överlever man utan hund? När är det ok att ge upp en hund och se sig besegrad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter som en mycket bitter människa med alldeles för mycket fritid.
Jag bor också i hyreshus och mina hundar skäller några gånger om dagen och kastar leksaker på golven och grannens tonåring dunkar musik och andra grannens 3 åring slår i luckorna dagligen och den tredje grannen jobbar natt och springer i trappen på nätterna ofta pratandes i telefon =D
Ingen här blir arg för en annan granne hörs, det är trevliga männsikor med folkvett som verkar nöjda med sina liv och inte bråkar om småsaker.

Jag hade funderat på en flytt i ditt läge eller åtminstone stått upp emot grannen och igniorerat eller skällt ut beroende på vad du är för typ av person , den där typen av granne du har tar så mycket energi och det är inget du ska behöva stå ut med.

Du har väl ingen aning om hon är bitter eller inte! Snacka om att döma folk för att de inte beter sig 100% enligt normen!

Vi vet alldeles för lite om henne för att på nåt sätt uttala oss om hur hon är! Såvitt vi vet så kan hon ha stora sömnproblem och att på de problemen lägga en hund som låter när den är ensam kan göra att man får kort tålamod. Eller så har hon social fobi och det är därför hon inte är så pratglad med ts.

Oavsett är det väldigt dålig stil att sitta och diskutera en privatperson som inte är här på forumet och kan berätta sin sida av saken. Det enda vi behöver veta är att ts hund ibland låter när han är ensam hemma. Dessutom visar han stressbeteenden när han är ensam och vid flertalet andra tillfällen. Det borde vara fokus! Hur ts kan få sin hund att må bra på det nya stället de bor på.
 
Helt sjukt, nu har jag inga problem med att konfrontera grannar, så mina hotade jag med ls, så blev dom mycket tystare, man tappar liksom det mesta om man inte får sova :rage: :o🙈
Ja om djuren far illa så är det ju länsstyrelsen.
I den där bostadsrättsföreningen så var det samma sak fast kommunen. Djurskyddet låg där då.
Men grannhuset hade anmält till Miljö och Hälsa från början.
Det var dock Djurskyddet som kunde åtgärda saken.
Vi i samma förening hade då försökt att komma tillrätta med det ett bra tag.

Personen jobbade natt och satte ut schäfern på balkongen för att den inte skulle förstöra i lägenheten. Den ylade hela natten i kanske 8 -10 timmar.
 
Nå.
Nu har jag EN (1) husky. Inte ett slädspann. Jag avskyr hundskall. Jag är inte en vanlig huskyägare.Detta är min första. Men hundar som okynnesskäller är inte kul. Hundar som är gnälliga retar gallfeber på mig-schäfer är tex en genrellt pipig ras. Jag ogillar ständiga oljud.
Min hund är inte en vanlig husky heller. Tänker att jag inte borde behöva tala om att alla hundar är individer men så är det, och min hund har haft fyra hem före mig, i ett av dem låstes han in i ett rum och när han ylade, skällde, kissade och bajsade där så fick han skäll och stryk. Så, när jag skriver att han inte låter så mycket, när hans gnäll inte låter så det borde störa grannen tex utan det är just ylandet som totalt är 6 minuter och inte i ett rakt av utan då och då under den där timmen, så är det faktiskt precis det som händer. Jag har ju spelat in honom. Jag bor med honom, jag vet hur han låter. Jag har haft gäst kanske 4 gånger förra året och då var han glad och uppe i varv och skällde, jag får mat hemkört och de ringer på dörren, 8 av 12 gånger ca har han skällt, men tystnar när jag säger att han ska vara tyst osv. Han pratar, men ylar och vrålar inte. Grannarna hör inte honom när jag är hemma, inte han som bor bredvid mig nu och inte de som bodde där tidigare heller.

Enda gångerna han kan låta som en part av ett slädspann är tex då när jag köpte honom och vi skulle gå ut på promenad... eller när han har blivit överlycklig över något, tex en kort stund när dottern kom i somras. Annars är han inte slädspannsljudlig.

Jag har haft honom i fyra år utan klagomål förrän ett år sedan, han störde ingen av grannarna där och där var lyhört.
Jag har inte beskrivit ett grannproblem, utan ett ensamhetsproblem.
Att han skulle låta som ett helt spann menade jag verkligen inte, tog upp de där hundarna för att förklara att jag är bekant med huskyns repertoar. Och det är inte många av de ljuden som jag tror passar så värst bra i ett flerbostadshus.

Men fortfarande ser jag inte det här som ett grannproblem, utan ett separationsångestproblem. Du verkar också göra det nu, men med tanke på hur mycket du skrev om grannen så var det lätt att tro att en omotiverat gnällig granne var problemet.

Att ensamhetsträna brukar förutsätta en trött och nöjd hund och att göra en husky trött och nöjd med ett sällskapshundboende i lägenhet kanske går, det kan jag inte bedöma. Men jag tror att det är en utmaning, i synnerhet som grannskapets barn jävlas med er. DET är bedrövligt.
 
Du har väl ingen aning om hon är bitter eller inte! Snacka om att döma folk för att de inte beter sig 100% enligt normen!

Vi vet alldeles för lite om henne för att på nåt sätt uttala oss om hur hon är! Såvitt vi vet så kan hon ha stora sömnproblem och att på de problemen lägga en hund som låter när den är ensam kan göra att man får kort tålamod. Eller så har hon social fobi och det är därför hon inte är så pratglad med ts.

Oavsett är det väldigt dålig stil att sitta och diskutera en privatperson som inte är här på forumet och kan berätta sin sida av saken. Det enda vi behöver veta är att ts hund ibland låter när han är ensam hemma. Dessutom visar han stressbeteenden när han är ensam och vid flertalet andra tillfällen. Det borde vara fokus! Hur ts kan få sin hund att må bra på det nya stället de bor på.
Jag anser att man är bitter om man ger sig på och anmäler grannen för att hunden vardagskäller det är min åsikt.
Jag vill inte ha fler påhopp från dig.
 
Hurvida man störs eller inte är ju så otroligt individuellt. Förr vaknade jag när sambon ändrade sin andning. Så det spelar ingen roll hur lite hunden skällde - mig störde det ändå. Jag blev dessutom arg, eftersom ägaren aldrig sa till hunden, aldrig gjorde något åt det, och därav kunde jag heller inte somna om. Det är ju frågan om hyresvärden vidarebefodrar att det jobbas på? Och man sover faktiskt sämre dagtid, så jag ser det inte som speciellt konstigt att grannen upplever det som störande. Och egentligen så får man inte störa sina grannar oavsett tid på dygnet.
Och visst kan man tycka att grannen borde valt ett annat boende, tex hyra ett hus, om hen är känslig. Men verkligheten är ju inte alltid så enkel. Hyra av hus är ofta rätt dyrt, och ibland svårt att få tag på.

Sånthär är jättesvårt. Så vitt jag vet finns det inte reglerat exakt vad som räknas som störning i lagens mening. Utan att det regleras av ifall personen faktiskt blir stör. Jag kan ha fel i det dock.
 
Att han skulle låta som ett helt spann menade jag verkligen inte, tog upp de där hundarna för att förklara att jag är bekant med huskyns repertoar. Och det är inte många av de ljuden som jag tror passar så värst bra i ett flerbostadshus.

Men fortfarande ser jag inte det här som ett grannproblem, utan ett separationsångestproblem. Du verkar också göra det nu, men med tanke på hur mycket du skrev om grannen så var det lätt att tro att en omotiverat gnällig granne var problemet.

Att ensamhetsträna brukar förutsätta en trött och nöjd hund och att göra en husky trött och nöjd med ett sällskapshundboende i lägenhet kanske går, det kan jag inte bedöma. Men jag tror att det är en utmaning, i synnerhet som grannskapets barn jävlas med er. DET är bedrövligt.
För mig, som har husky, är det självklart att de fungerar olika. Huskysar som bor i hundgård och används till hundspann osv beter sig inte som en hund som bor som ensamhund med en familj i en lägenhet. Hundgårdshuskyn/slädhuskyn får ju inte alls samma kontakt/"uppfostran" av människan som en lägenhetshund. Det är inte alls konstigt att det vrålar och skriker och gapar och låter på tusen olika sätt när de pratar med varandra och förmedla alla sina känslor till alla runt omkring. Det är trots allt så det blir i en hundflock med en ras som gillar att förmedla åsikter med rösten, där människan inte är inblandad i deras konversationer hela tiden.

Som vilken annan hund som helst kan ju även en husky lära sig att prata med små bokstäver- vilket är just de orden jag använder till spionen ("Prata med små bokstäver istället") när han är på väg att höja rösten.
Jag förklarade redan i första inlägget hur mycket min hund låter och att jag är noga med att han inte "okynneslåter", just för att inte störa. Det är så man gör när man bor i lägenhet. Och det fungerar. Alla hundar kan lära sig att vara tystare, även husky, speciellt om det är något som är itutat i dem från början, vilket det verkar ha varit i min hunds fall. Jag förklarade hur mycket han låter osv för att jag räknade med inlägg som ditt, och det är ärligt talat trist. Ingen här vet hur mycket just MIN hund låter, inte ens @Inte_Ung som har träffat honom, eftersom han låter mer när vi har gäster eftersom han älskar människor och vill ha deras uppmärksamhet ständigt och bli klappad. Att ändå hävda att man vet hur en husky (med andra ord min då) låter för att man bor granne med ett slädspann som låter som typiskt slädhuskysar som lever i flock med andra huskysar och utan familjesituation i lägenhet med människor gör och att därav vill man inte höra dem i en lägenhet, det är bara fördomsfullt och okunnigt. JAG har upprepat hur min låter, men folk här verkar tro att jag underdriver det, men trots allt är det just JAG som vet hur han låter och inte ni här. Så att envist upprepa att en husky (min då eftersom det är honom diskussionen rör) låter för mycket för en lägenhet är inte rätt.

Inte heller är det rätt att tro att han inte kan bo i en lägenhet eftersom han är just husky. Det är ju så att jag har haft honom i 4 år strax. Han kom inte på efter alla dessa år att "shit, jag är en husky, jag får inte dra släde, jag kan inte bo i lägenhet". Jag ser inte problemet som att en husky inte kan bo i en lägenhet för att han är en sälllskapshund och inte får dra släde. Jag ser att just MIN hunds problem handlar om flytten från barnen (vi var en familj och blev en person och så honom), flytten till ny lägenhet (oro för om jag kom åter de där första gångerna jag lämnade honom precis som när jag köpte honom, tills han insåg att jag faktiskt inte hade lämnat honom för gott) och så de här ljuden som han är rädd för, alltså specifika ljud som skapats här av barn /ungdomar samt snöskottningen och i trappan på loftgången.

Ja, jag ska se om jag kan få någon som vill "sporta" med honom, för jag vill ju att han ska få dra. Jag nämnde i en annan tråd (om funktionsnedsättningar och ledsagare) om alla mina märkliga tankar och idéer, de handlar i mångt och mycket om hur jag skulle kunna lösa så att han får dra trots att jag inte är så väl seende. De har funnits länge.

Hans problem är numera rädsla och oro för att vara ensam. Jag har aldrig påstått att det är ett grannproblem så det är trist att hänga upp sig på det. Att grannen är en indirekt del av det då hon är känslig gör att stressen är starkare än vad den hade varit om hon inte varit det. Då hade det varit lugnare i vetskapen om att det kanske till och med fanns ett samarbete med henne om att berätta för mig om han låter så att jag kan göra olika ändringar i ett annat lugn, istället för som det är nu- jag är ovetande om problemet tills hyresvärden ringer och då ska lösningen ifinna sig direkt, inte ett knyst till från hunden alls. Jag har svårt att förstå att man inte kan se vilken betydelse det har för hur man mår och hur man kan lösa problem.

För övrigt mötte jag en mycket lugnare och tryggare hund i dag när jag kom hem.
 
@Enya eftersom du nu beskriver din granne så nyanserat och kan ha förståelse för henne så kan ju det också vara därför hon gått via HV. Hon är ung. Dagens unga är inte så vana vid sociala kontakter, mångas sociala liv sker över dator/iPhone. Att skriva en lapp och lämna i brevlådan kan nog också kännas främmande, vet inte om dagens unga ens håller sig med papper och penna. Att denne gått direkt till hyresvärden är nog inte illvilja utan man hat gjort det man tror är rätt (och är det).

Sen förstår jag absolut stressen över att ha en ljudande hund, jag har själv upplevt det innan vi förstod att det absolut inte kunde vara min hund. Jag hoppas du hittar en lösning.
Jag har haft förståelse för henne hela tiden. Men att ha empati och förståelse för någon betyder inte att jag inte har egna känslor i en situation. Jag kan förstå att hon tycker det är jobbigt när hon ska sova, att det är jobbigt med att kontakta mig av olika anledning osv, men mina egna känslor i saker behöver man väl ändå inte alltid trycka undan ständigt? Jag tycker att hon är gnällig. Jag tycker att hon borde försökt nå ut till mig istället för HV för det är enklare, för oss BÅDA, att få hunden att vara tyst om vi samarbetar. Det går så mycket snabbare att göra så, vill man ha lugn och ro är det dumt att gå via HV som inte bryr sig om hur varför, hur mycket osv, när störningen sker dagtid, inte är långvarig, inte är upprepande och inte enligt lagen räknas som allvarlig- alltså, jag blir varken av med hunden eller lägenheten eftersom 6 minuters yl någon gång då och då inte är ett fall för länsstyrelsen eller att vräka mig. En sådan sak löser man enklast- och absolut snabbast via mig, istället för HV, som då gör att jag istället för gissa mig till lösningar.
 
så du tycker det är ok att den grannen inte får sova efter sitt nattarbete?
Det är lika ok som att hon slipade när jag skulle sova och när jag hade migrän. Lagen ser bara skillnad på om det är på natten. På dagen hänvisas man till att stoppa grejer i öronen.
 
har du hört hur en husky låter?
De låter olika. Det är individuellt.
Man anser generellt att husky ylar mer än de skäller, skall är inte så vanligt i rasen. Och ändå skäller min hund. Han ylar inte alls mycket och när han gör det är det som vilken annan hund som helst, riktigt kasst yl för att vara en husky, och det är lågt med basröst. Skallet däremot...

Flera huskyägare beskriver också att de har en husky som inte ylar alls, som aldrig har ylat någonsin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 884
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
549
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 266
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 161
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp