Bukefalos 28 år!

hur övertalar man mamma?

Smurfoff

Trådstartare
fick en nakenråtta av en kompis, hon hota med att den skulle bli ormat så jag sa jag kunde ta den för hon ville bli av med den.

nu är min mamma rasande för jag har den... hon säger jag ska göra mig av med den, slänga ut den i naturen eller ge bort den..

hur övertalar man henne att ha kvar den? har sagt att ja rädda den från att bli ormat men då säger hon bara det skiter jag i..
 
Sv: hur övertalar man mamma?

Kolla med en djurafär om de tar emot den. Släpp absolut inte ut den i naturen för där dör den en plågsam död eftersom den inte är van att leta mat själv.
 
Sv: hur övertalar man mamma?

jag är 20.. fick ett jobb och flyttade hemifrån och det var då jag fick den.. men sen sluta jag och åkte hem och då tog jag ju den med mig..
 
Sv: hur övertalar man mamma?

du får nog gott och väl lyssna på din mamma. Jag har också varit i samma situation..
Lägg ut en annons på den? typ skänkes eller säljes? så finns det säkert någon som kan/vill ta hand dom den. :)
 
Sv: hur övertalar man mamma?

jag är 20.. fick ett jobb och flyttade hemifrån och det var då jag fick den.. men sen sluta jag och åkte hem och då tog jag ju den med mig..

Kan du betala för den själv eller gör din mamma det?

Jag hade gjort mig av med den. Bor man hos någon annan så gäller de reglerna.
 
Sv: hur övertalar man mamma?

till jag hittar jobb och sen lägenhet så det är ju ett tag..tyvärr.. och honan är antagligen dräktig med...
 
Sv: hur övertalar man mamma?

Går det inte att hitta någon som kan ta henne då?
 
Sv: hur övertalar man mamma?

Av vilken anledning vill din mamma att du ska göra dig av med råttan? Är hon allergisk, rädd....? Rent spontant som förälder så tycker jag annars att det är väl hårt att kräva en sådan här sak, även om du bor hemma hos henne. Du fick den ju när du hade eget boende och tanken är väl att du ska ha det igen som jag förstår.

Kicki :laugh:
 
Sv: hur övertalar man mamma?

hon är livrädd för dem och är rädd att de ska börja lukta.. sen vill hon inte ha fler djur i lägenheten
 
Sv: hur övertalar man mamma?

Det enda råd jag kan ge dig är att sätta dig ner och prata mer med din mamma om det här. Kanske visa henne tråden och förklara att du tycker mycket om råttan. På så vis kanske ni kan komma fram till någon lösning som inte innebär så drastiska åtgärder.

Kicki :laugh:
 
Sv: hur övertalar man mamma?

Jag tycker Kicki har bra, konstruktiva idéer. :)

Du är ju myndig och fick råttan när du bodde själv, och du ska ju inte bo hemma hos mamsen för tid och evighet. ;)

Eftersom hon är livrädd för råttor tror jag inte att det är djurinnehavet som sådant som är problemet, utan att hon helt enkelt är rädd att den ska smita och att hon ska hitta den nånstans där hon inte har tänkt sig. Antar att den bor i en bur. Har du eget rum eller bor du på soffan? :)
 
Sv: hur övertalar man mamma?

Hur du ska övertala har jag ingen aning om så jag ska inte gå in på det - jag måste däremot få påpeka att råttor är flockdjur och således aldrig ska vara ensamma. Behåller du råttan så är du tvungen att ordna sällskap åt henne.

Det ska även nämnas att om du omplacerar henne (och ungarna om hon är dräktig), var riktigt riktigt noga med att de inte hamnar hos någon som avlar vidare på de. Nakenråttor är sjuka djur som absolut inte under några omständigheter ska avlas på, och samma sak gäller ev pälsade ungar som ändå bär på nakengenen. Förbered dig på att honan kanske inte kan sköta om ungarna heller - de stolpskott som föder upp nakenråttor brukar inte avla på nakna honor just för deras problem med att sköta om ungarna.

Slutligen, gör inte som någon tipsade om och lämna till djuraffär. Vilken idiot som helst kan köpa henne på zoo och just nakenråttor tenderar att köpas av just idioter. Det är väldigt många råttor som vanvårdas/sköts riktigt dåligt och majoriteten av de är just de som funnits lättillgängliga på zoo.
 
Sv: hur övertalar man mamma?

hon är nog inte "äkta" nakenråtta.. tror hon är dubbelrex då hon är lite fjunig på kroppen.. och jag ska skaffa sällskap till henne.. men väntar tills hon fått ungar om hon nu är dräktig.. visar hon sig inte vara dräktig så ska jag skaffa sällskap till henne
 
Sv: hur övertalar man mamma?

Förutom det som zebran skrivit så är det väl bara för dig att försöka prata med din mamma och försöka hitta en kompromiss. Det är trots allt så att det är hennes lägenhet och hon måste få bestämma vilka djur som ska finnas där.
 
Sv: hur övertalar man mamma?

hon har redan börjat "straffa" mig genom att inte låna ut sin bil eller pengar.. hon säger bara "du vet varför" så jag antar jag måste hitta en lösning..
 
Sv: hur övertalar man mamma?

Även nakenråttor kan vara fjuniga ;) Fuzz tex kan se riktigt jävliga ut.

Hur länge har du haft henne?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
574
Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 658
Senast: kubikmeter
·
  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 231
Senast: et_flickan
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Hingststationer
  • Dressyrsnack 17
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp