Bukefalos 28 år!

hur övertalar man mamma?

Sv: hur övertalar man mamma?

ca en vecka bara.. så man borde väll se snart om hon är dräktig eller inte. dem är ju dräktiga i tre veckor om jag inte minns fel.. hon är ganska ung också.. född i juli.. så jag känner jag vill inte ge bort henne om hon är dräktig.. för jag har haft kullar förut och vet hur man ska göra.. så vill hon ska få bästa möjliga vård om hon nu får en kull
 
Sv: hur övertalar man mamma?

Ok. Mjä, ibland syns det inte förrän framåt slutet på dräktigheten. 3 veckor stämmer bra iaf.

Inte för att låta värsta okänslig nu, men du har möjligvis inte funderat på att ta bort hela kullen? Tror det skulle göra henne gott så hon får vara bebis ett tag till, och så vore det förstås noll risk att sprida nakengenen isf. Hur det än är så får du iaf vara beredd på att bli tvungen att ta bort hela kullen om hon inte klarar av att sköta de.
 
Sv: hur övertalar man mamma?

hon har redan börjat "straffa" mig genom att inte låna ut sin bil eller pengar.. hon säger bara "du vet varför" så jag antar jag måste hitta en lösning..

"Straffar" hon dig för råttan!? Tycker att din mamma reagerar lite omoget här faktiskt. Om jag går till mig själv, som är allt annat än förtjust i ormar t.ex. Så skulle jag aldrig ställa sådana här ultimatum till ett vuxet barn som var tvungen, av någon anledning, att bo hemma igen ett tag.

Det mesta går ju att lösa om man vill och lyssnar på varandra. Jag skulle ju t.ex. inte vilja att ormen fick kräla fritt, eller att den bars runt på i närheten av mig. Men i övrigt skulle det ju gå bra, för jag vill ju inte göra mina barn ledsna bara för att jag har en fobi, lika lite som de vill att jag ska vara rädd. Så utifrån det så borde vi ju då t.ex. kunna hitta en passande lösning. Något som borde kunna funka för er åxå om viljan finns.

Kicki :laugh:
 
Sv: hur övertalar man mamma?

det har börjat gå så långt att vi inte pratar med varandra längre..och det är väldigt jobbigt för det är en liten 3a vi bor i... när vi väl pratar så bråkar vi bara.. jag vill verkligen komma härifrån men har varken jobb eller pengar.. och tror knappast situiationen blir bättre för ja ger bort råttan för det är så mycket annat vi inte kommer överrens om..
 
Sv: hur övertalar man mamma?

ca en vecka bara.. så man borde väll se snart om hon är dräktig eller inte. dem är ju dräktiga i tre veckor om jag inte minns fel.. hon är ganska ung också.. född i juli.. så jag känner jag vill inte ge bort henne om hon är dräktig.. för jag har haft kullar förut och vet hur man ska göra.. så vill hon ska få bästa möjliga vård om hon nu får en kull

Du skrev att när du fick råttan hade du jobb och lägenhet, men så blev du av med dem och fick flytta hem igen. Men du har bara haft råttan i en vecka, blev du av med både jobb och lägenhet med så kort varsel?:confused:
 
Sv: hur övertalar man mamma?

jobbade på en gård där de ingick boende.. men det var skit så jag flytta hem igen
 
Sv: hur övertalar man mamma?

igår födde hon ungar... varav 3 var döda.. så 6 som lever.. mamma och jag kommer bättre överrens nu och hon har accpeterat det nu.. men måste sälja ungarna såklart när dem är 5 veckor.
 
Sv: hur övertalar man mamma?

Jag hade ingen aning om att nakenråttor var 'dåliga'! Berätta lite mer?
Har sett en hel del som haft nakenråttor men jag har aldrig reflekterat över det.
 
Sv: hur övertalar man mamma?

Det finns 3 nakengener bland tamråttor - Shorn (shn), Rowlett's nude (rnu) och Fuzz (fz).

Shorn slår ut tre gener samtidigt, två för päls och en för njurfunktion. De får missbildade hjärtan och njurar, blir mindre än normalt och dör i genomsnitt vid 12-14 månader.

Fuzz får njurfel de också, enligt en studie drabbas alla hanar och 80% av alla honor. I genomsnitt blir hanarna med det njurfelet bara 16,6 månader gamla, honorna blir 20,4 månader. Utöver det får de cystisk degeneration i binjurarna vid hög ålder - enligt en studie hade alla honor stora skador av det, medan 35% av hanarna hade milda eller moderata skador. Som om inte det räckte får fuzz-råttor tumörer i lika hög utsträckning som pälsade råttor, men de får de i en tidigare ålder.

Och så Rowlett's då - deras pälslöshet beror på att de saknar thymuskörtel. Thymuskörteln är sjukt viktig för immunförsvaret iom att det är där T-lymfocyterna bildas, och det är de alltså helt utan. Iom det kan de inte bekämpa diverse sjukdomar och agerar smittspridare tills någon av alla sjukdomar de utsatts för tar död på de. Dessutom växer de bara i 60-80% av takten som pälsade råttor.

Förutom de rent genetiska problemen så innebär nakenheten i sig också ett problem (vilket är anledningen till att det inte är shysst att föda upp dubbelrexar heller imo) - dels har de inget skydd mot kyla, drag, klor och tänder, rivsår och bitsår som pälsen vanligtvis skyddat mot är vanligt. I vanliga fall används pälsen till kroppsspråket också, en arg råtta reser ragg tex och det blir tämligen omöjligt när det inte finns någon päls att resa... Väldigt lockiga morrhår kan i vissa fall ligga och irritera ögonen. Slutligen så måste råttorna äta mer för att hålla igång ämnesomsättningen som håller de varma. Det sliter ut kroppen i förtid.

Här är det nog läge att citera 4 kap 3§ ur L80 också: "De djur som nedärver missbildningar, eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner, får inte användas i avel."

Finns massor av bra info på http://www.ratbehavior.org/ :)
 
Sv: hur övertalar man mamma?

det finns inga bevis för att nakenråttor är mer sjuka eller dör tidigare än andra råttor. det är bara teorier. jag vet en hel del som haft nakna råttor som blivit över 2 år även upp till 3 år..

det beror på hur man sköter dem.. låter man dem stå i drag såklart dem blir sjuka. min hona bor i ett terrarium och hon har inga problem med kyla.
 
Sv: hur övertalar man mamma?

Eh, jo. Kolla länken jag la in. Där finns just fakta med hänvisning till forskning på just nakenråttor av de olika generna.
Att några du känner haft tur med sina nakenråttor betyder inte att det är friska djur överlag. Återkom gärna när du själv kan komma med bevis mot den forskning som finns på området.
 
Sv: hur övertalar man mamma?

Det är ju bra att din mamma accepterat råttan. Men jag tycker nog att det är lite respektlöst att "övertala" henne för nåt hon inte vill. Det är ju hennes hus och hon bestämmer.

Min mamma satte stopp för många av mina djurplaner jag hade och det var bara att acceptera eller flytta. Nu är det länge sen jag flyttade och har precis vilka djur jag vill ha. Men skulle mina barn komma hemsläpandes med några djur som jag inte vill ha in, så lovar jag.. Dom kommer INTE in heller. Då får dom fixa så någon annan tar dom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
575
Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 667
Senast: kubikmeter
·
  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 231
Senast: et_flickan
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp