Hur ofta rider ni ut?

Jag har tillgång till både ridhus och paddock men att bara sitta och rida i en stor fyrkantig låda är ju så extremt tråkigt! :o Här rids/arbetas/promeneras/tömkörs det 9 av 10 ggr i skogen. Det är bara fantasin som sätter stopp för allt man kan träna i naturen. På köpet får man så mycket mer framåtbjudning och åtminstone alla hästar jag stött på tycker naturen är mycket roligare än ridhus och ridplan. :)
 
Jag rider ut när jag känner för det, ofta rider jag ut när jag inte känner att jag hinner med ett bra pass på banan. Då ger det mer att rida ut istället. :)
 
Rider ut 2 gånger i veckan cirka, mer i perioderna där han funkar att rida ut på själv.
Men annars så är vi lite beroende av sällskap.
Men dom perioder vi går ut lite mindre så promeneras han eller tömkörs ute i skogen minst 1 pass.
 
Har ridhus och ridbana hemma men längre till bra ridvägar. Därför rider jag bara ut med sällskap, vi måste rida 2km längs med järnvägen och över en 100km/h väg med mycket trafik.

Därför blir det ca 2-3 dagar i veckan med uteritt. Ibland 0 och ibland 6.
Hade jag vågat rida ut själv hade jag försökt hålla jämnt 3 dagar i veckan. Har ett 8 årigt halvblod som tränas och tävlas i hoppning och dressyr på lätt nivå.
 
2 ggr i veckan är ju alldeles för lite om det är en unghäst o snudd på lite för en vuxen häst också. Det är iaf min uppfattning, framförallt om du vill hävda hållbarhet som en anledning att rida ut. Mina 4-6 åringar går 4-5 dgr i skogen, där övar vi allt som vi övar på en bana utom just volter. Vi tränar ökningar på vägen hem och det gäller både trav och galopp. På vägen ut rider jag bara på i friskt tempo med nosen uppe men inte "på tygeln" på vägen hem tvärtom hela tiden motorn igång, bakbenen under mig och hästen jobbar i rätt form för sin ålder.
Jag rider ut mer men tror att kvalitén på passen och underlaget avgör. En som svarat här som rider ut två dagar i veckan har en 20+ som tävlar så den är hållbar iaf :)
 
Jag rider ut mer men tror att kvalitén på passen och underlaget avgör. En som svarat här som rider ut två dagar i veckan har en 20+ som tävlar så den är hållbar iaf :)
Att ta ett enda exempel gör ju ingen statistik? Hållbarheten är en helhet och där ingår även den mentala biten, dvs hålla hästen på gott humör och att variera underlaget. Om man rider på samma underlag 4 dagar i veckan o annat 2 från det att hästen är ung, går mycket på fyrkanten som det blir när man rider i paddock/ridhus då borde rimligtvis hållbarheten bli sämre än om man tränar upp senor, ligament och muskler rakt fram på fastare underlag. Problemet med frågeställningen är att man inte kan generalisera, TS har ju inte nämnt om h*n avser unga hästar eller äldre därav mitt svar ang unga hästar.
 
Det varierar. Rider ofta runt på vår lilla gård och tar ett kort pass på banan. Försöker vara rädd om skogen här som lätt blir för mjuk.
 
varje gång jag rider men samtidigt väldigt sällan, då jag rider så är det fram och avskrittning på grusvägen, men ut på riktig uteritt är väldigt sällan, tycker inte om att rida ut själv så det är typ bara när jag har sällskap eller känner mig övermodig och lyckas få iväg hästen till skogen 2km bort :angel:.

tycker dock inte om att harva runt på ridbana hela tiden eller vara fast i ett ridhus. så jag rider mycket längst åkrar och längst mindre markvägar runt gården, har inte varit i ridhus på 2 år med hästen :p, känns bara instängt och tråkigt att rida själv där..
 
Den här tiden på året rider jag ut en stund varje dag. Skrittar i stort sett alltid fram ute och gärna på stigar i skogen. Rena uteritter blir kanske 2 - 3 dagar per vecka men det beror ganska mycket på underlaget ute. Vi har många klippta åkerkanter att rida på men det funkar ju inte när det är för blött, samma med skogen som vi måste låta vara t.ex. på våren när det är blött. Vintertid försöker jag komma ut i skogen på helgerna när det är ljust. Vardagar (=kvällstid) får vi nöja oss med att rida "trist" längs den enda grusväg vi har + om det är bra underlag och hästen inte för vild runt åkrarna.
 
Alldeles för sällan! Med sällskap brukar det i genomsnitt bli 1 gång/vecka. Men jag skrittar alltid av ute, fast jag går bredvid då. Vi jobbar på att rida ut själva. Har just nu som mål att rida till en bäck 500m bort och tillbaka utan att hästen ska stå på bakbenen eller tvärvända. Tycker att det är viktigt att kunna rida ut.
 
Nu står jag utan ridhus eller ridbana, men tidigare har jag brukat rida på bana 1 - 2 ggr/vecka och ut resten av tiden i kuperad terräng, tempo beroende på underlag och var jag rider. Ca 1 pass dressyr och 1 pass markarbete. Jag skulle aldrig acceptera att mina hästar rids ut 1 - 2 ggr/vecka.
 
jag rid ut ca 2 ggr i veckan, då jag tror att det är det bästa för att få en hållbarhäst :grin: hur ofta rider ni ut?:bump:
Det varierar väldigt mkt. Men i regel minst 50% av gångerna, oftast mer. Rider ut 3 ggr i veckan och på banan 1-2 ggr kanske. Ibland blir det bara slöturer, men oftast jobbar vi med nånting under turen iaf. Jag gillar att hålla igång tempot med kondition eller skogsdressyr. Tycker om dressyr på skogsstigarna, det är väldigt trixit och man måste verkligen tänka på balans och ställa om lätt. Vägarna är slingriga, ojämna och ibland nästan som naturlig, oregelbunden cavaletti. Klurigt, och roligt.
 
Typ varje ridpass. Brukar skritta fram/värma upp i skogen jobba på banan sedan avsluta med skrittur i skogen.

Rejäla ridturer ute är olika och beror lite på humör men minst enbart skog 1 gg/vecka om jag sammanställer det hela.
 
Minst varannan dag, gärna mer.

Om ditt mål är en hållbar häst är två ggr i veckan väldigt lite.
 
Det beror på hur du definierar "rida ut"?
Jag rider dressyr 3 gånger/vecka och då varierar jag mellan ridhus/ridbana/välklippt gräsgreen, jag hoppar 1 gång/vecka, jag konditionstränar 1 dag och har kanske tävling 1 dag.
Det lämnar inte så många dagar, det blir kanske en dag jag arbetar på grusväg men i detta så har jag 20 min ridväg till ridhuset, 10 till gräsgreenen osv och iom att jag rider på olika underlag så får jag in variationen så gott jag kan.

Hästen är 8 år och tävlas på lättklassnivå.
 
Typ 9,5 av 10 pass i skogen :D vi båda trivs bäst ute i det fria så är ett enkelt val.

På den tiden jag var dressyrnörd red jag 2-3 pass på banan och 3-4 pass i skogen, varannan dag typ.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 141
Senast: Sel
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Cs218
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 898
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp