Hur orkar man åka bara för att mocka ?

Jag tror att många av dom som kommer med lite syrliga svar har träffat på den grupp av hästägare som även jag stör halvt ihjäl mig på?!

Den som tvunget ska ha en egen, gärna lite fräsigare, tävlingshäst (andra hästar funkar givetvis också)
Men som inte gör ett skvatt mer än nödvändigt.
- som alltid vill ha hjälp men aldrig ställer upp.
- som inte "orkar" rida mer än när det är roligt och sen åker ut på tävlingar där det går åt helvete och skyller på hästen.
- som aldrig har vatten till hästen i hagen eller fyller på i den gemensamma baljan.
- som inte städar, kratta och sopar eller plockar upp i ridhuset/paddocken.
-som inte borstar hästen mer än precis nödvändigt för att det är ju jobbigt.

Konstigt att man blir lite bitter när man vänder upp och ner på sig själv för att alltid hinna med hästen och helst rida 6 dagar i veckan trots två barn och 20 min till stallet.
Dom som beter sig såhär är oftast unga med sambo på sin höjd dvs tid borde inte vara ett jätteproblem!
Det var precis de här människorna - och det finns rätt många verkar det som - som jag hade i åtanke när jag skrev mitt första inlägg. Eftersom det alltid är någon som i slutändan får ta hand om och kolla till de här hästarna så är det rätt irriterande när man själv är den där personen som får ställa sig och mocka kl 20 på en fredagkväll för att X hade ont i huvudet, men var tillräckligt frisk för att gå ut och ta en öl.... Visst kan man säga nej, men det gör man aldrig eftersom man känner ett ansvar gentemot hästarna. När jag gick i gymnasiet var det inte helt ovanligt att jag kom hem runt midnatt efter att ha cyklat 2 mil för att ta hand om mina egna hästar, plus "kompisarnas".
 
TS, tänkte på att det finns saker man kan göra för att underlätta och minimera tiden i stallet dagar man har bråttom eller ändå inte ska rida. Packa hö till exempel är något jag tycker är jättetrist, men om man har en dag med mycket tid kanske man kan packa för hela veckan, så slipper man det sen? Fylla på vatten om man ändå har insläppet på kvällen är också smidigt.

Vet du vart det här stallet ligger? Det är också smidigt att ha stallet på vägen mellan jobbet och hemmet så man bara kan stanna när man ändå kör förbi.
Som sagt så handlar det inte alls om stallarbetet för min del, utan själva åkandet, ta bilen åka iväg vara social varje dag.
Försöker hitta något på gångavstånd eller en lösdrift , men kommer säkert sluta med att vi bygger hemma framöver. Jag älskar att ha hästarna hemma och kunna gå ut nör det passar och inte behöva ta bilen och åka iväg sju dagar i veckan och behöva träffs folk i stallet varje dag:)
 
Det var precis de här människorna - och det finns rätt många verkar det som - som jag hade i åtanke när jag skrev mitt första inlägg. Eftersom det alltid är någon som i slutändan får ta hand om och kolla till de här hästarna så är det rätt irriterande när man själv är den där personen som får ställa sig och mocka kl 20 på en fredagkväll för att X hade ont i huvudet, men var tillräckligt frisk för att gå ut och ta en öl.... Visst kan man säga nej, men det gör man aldrig eftersom man känner ett ansvar gentemot hästarna. När jag gick i gymnasiet var det inte helt ovanligt att jag kom hem runt midnatt efter att ha cyklat 2 mil för att ta hand om mina egna hästar, plus "kompisarnas".
Ja så är ju inte jag kan jag säga, jag försöker redan från början hitta en lösdrift där skötsel ingår ett stall inte Så långt bort där man kan dela upp skötsel , eller ett stall på gångavstånd,
Detta ser jag till att ha klart från början, skulle aldrig falla mig in att tjata på någon annan att mocka om det inte är dealen från början så att säga.
Sen imponerar det inte särskilt mycket på mig om vissa cyklat två mil i ösregn för att ta hand om hästar, det är liksom upp till var och en, jag är själv mycket aktiv och skulle kunna cykla två mil eller gå en två mil för motion, men det har inte så värst mycket med saken att göra :)
 
Som sagt så handlar det inte alls om stallarbetet för min del, utan själva åkandet, ta bilen åka iväg vara social varje dag.
Försöker hitta något på gångavstånd eller en lösdrift , men kommer säkert sluta med att vi bygger hemma framöver. Jag älskar att ha hästarna hemma och kunna gå ut nör det passar och inte behöva ta bilen och åka iväg sju dagar i veckan och behöva träffs folk i stallet varje dag:)

Jag förstår att det är en enorm omställning från att ha häst hemma till att ha lång resa i bilen, och mitt inlägg om gnälliga hästägare var absolut inte riktat mot dig! Det var en fortsättning på tidigare diskussion om varför det kan komma syrliga kommentarer. Jag vet ju som sagt inget annat om än att ha min häst installad långt hemifrån, så för mig var körkort och bil en stor tidsvinst jämfört med buss eller tigga skjuts av andra tidigare. Alla har ju sina egna referensramar, givetvis.

Det finns ju många stall där mycket ingår, så är man bara beredd att betala borde det gå att "köpa sig fri", och med det menar jag inget negativt. Alla är olika.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 515
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 322
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 164
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp