Bukefalos 28 år!

Hur orkar man åka bara för att mocka ?

Ni som är sjuka (sjukskrivna) och åker till stallet iaf, vad säger era arbetsgivare om det?
Som arbetsgivare kan man kanske inte säga så mycket.
Men som arbetsgivare kan jag säga att det känns ibland sådär, att hen är för sjuk för att sitta här på kontoret i 6 timmar, men åka till stallet och rida går utmärkt. Med 80% lön från mig... gärna några dagar i rad.
 
Jag har blivit med häst igen. Har tidigare haft häst hemma. Både på box och lösdrift.
Men ska nu hyra in ?
Letar främst lösdrift då . Då hästen är äldre och inte rids varje dag.
Men de flesta erbjuder ju box där man sköter allt själv varje dag.
Hur hinner och orkar man det ? Åka varje dag för att mocka och fixa mat ? Kanske åka bil i trettio min för att fixa stallet på femton min ? Om man är sjuk ? Hur orkar ni ? Hemma är det ju bara att gå ut när det passar så att säga :)

Nu bor jag med hästen på gården. Så då brukar jag hasa mig ut. Skulle jag verkligen inte greja det kan stallägare eller sambo mocka och göra mat.

När jag stått inackorderad har jag stått både med mockning/mat och utan. På alla ställen har man antingen kunnat köpa den tjänsten om man vill eller byta med stallkompisar.
Det är rätt många som vill ha någon ledig dag/v. Jag har själv tagit ledigt någon dag/v då för att göra annat än bara vara i stallet(jobbar ju med det också). Då har jag haft hjälp jag litar på som jag antingen köpt tjänsten av eller bytt till mig.
För mig är det ett måste att man vid kris kan få hjälp av någon. Jag skulle ju kunna hamna på sjukan eller vad som helst. Då måste någon kunna ta hand om min häst. Jag vill ha backup även om jag helst är där så mycket det går.
 
Har inte läst hela tråden än, men

För mig är stallsysslor som 'bara mocka' lika mycket vardag som att dammsuga eller lagamat. Dvs jag tycker inte det är betungande eller jobbigt att åka och göra. Alls.
Jag är född in i det, vet inget annat och stallet känns så naturligt att det räknas in i min vanliga vardag. Något som icke hästmänniskor har lite svårt att förstå ibland :p För dom är stallet en aktivitet som planeras in. För mig ingår det i en vanlig dag.

Trots att jag har en hel del annat än häst att göra om dagarna.

Idag har jag eget stall dock.
Men det finns såklart back up, om jag inte kan ta mig ut själv.
 
Som arbetsgivare kan man kanske inte säga så mycket.
Men som arbetsgivare kan jag säga att det känns ibland sådär, att hen är för sjuk för att sitta här på kontoret i 6 timmar, men åka till stallet och rida går utmärkt. Med 80% lön från mig... gärna några dagar i rad.

Det förstår jag. För mig är jobbet prio 1. Jobbet är förutsättningen för att jag ska ha råd att ha häst.

OT: Om man inte vill åka ut varje dag till hästen kan man ju lösa det på många sätt: Köpa tjänster, ha en medryttare, byta tjänster med en kompis (du mockar åt båda hästarna på onsdagar så gör jag det på torsdagar). När jag är sjuk låter jag min tränare rida hästen ibland.
 
Har inte läst hela tråden än, men

För mig är stallsysslor som 'bara mocka' lika mycket vardag som att dammsuga eller lagamat. Dvs jag tycker inte det är betungande eller jobbigt att åka och göra. Alls.
Jag är född in i det, vet inget annat och stallet känns så naturligt att det räknas in i min vanliga vardag. Något som icke hästmänniskor har lite svårt att förstå ibland :p För dom är stallet en aktivitet som planeras in. För mig ingår det i en vanlig dag.

Trots att jag har en hel del annat än häst att göra om dagarna.

Idag har jag eget stall dock.
Men det finns såklart back up, om jag inte kan ta mig ut själv.

Men, ååååhhhh, dammsuga är ju skittråkigt och jättejobbigt jue!! Laga mat också......Det är verkligen både betungande och fullständigt nödvändigt ont. Precis som mockning.

Livet hade varit mycket roligare utan. Tur att vi är olika. :-D
 
Därför söker jag som sagt lösdrift. Vilket hästen också mår betydligt bättre av.
Medryttare vill jag inte ha :)
Jag hade min på lösdrift de senast 12 åren och jag var där alla dagar utom när jag låg däckad i influensa 2 dar. Jo en dag till när man inte kunde åka till stallet pga all snö.
 
Jag har blivit med häst igen. Har tidigare haft häst hemma. Både på box och lösdrift.
Men ska nu hyra in ?
Letar främst lösdrift då . Då hästen är äldre och inte rids varje dag.
Men de flesta erbjuder ju box där man sköter allt själv varje dag.
Hur hinner och orkar man det ? Åka varje dag för att mocka och fixa mat ? Kanske åka bil i trettio min för att fixa stallet på femton min ? Om man är sjuk ? Hur orkar ni ? Hemma är det ju bara att gå ut när det passar så att säga :)

Har aldrig ens funderat över det. Nu ingår mockning där jag står, men skulle inte ha några som helst problem med att göra det själv. Ingenting kan få mig till att inte vilja åka till hästen! Är där varje dag, oavsett om jag är sjuk eller inte. Längtar ihjäl mig om jag inte får träffa honom och vill se att han mår bra. Självklart kan man bli så sjuk att man hamnar på sjukhus etc, men då har jag stallvänner som jag vet skulle ställa upp. Men att ta hand om min häst i vardagen är lika självklart som att ta hand om mina barn. Skulle INTE vilja vara utan det!
 
Jag upplever rätt ofta att många tycker att det ska vara 1800-tals standard i stall, för att det ska vara så. Själv tycker jag inte att själva stalljobbet är särskilt jobbigt så jag har rationaliserat bort det i så stor utsträckning som möjligt. Det är träna häst jag vill ägna mig åt och inte knuffa skottkärra.

Det tycker jag är helt logiskt och om jag var tvungen att hyra in mig skulle jag förmodligen köpa till en hel del service utan att ha någon typ av "dåligt samvete" för det. Varför betala en massa pengar för att kroppsarbeta när man kan betala lite till och bara göra det som är roligt? Det frigör dessutom tid för att kunna ha en häst till...
 
Jag är sån som älskar hästar (rida, träna, borsta, puss och bara vara med hästarna) men om jag hade råd skulle jag enkelt hyra in någon som gör allt tråkig som mocka, trimma under staket, köra betesputs, fylla på foderautomatet (som jag skulle ha om jag hade råd), köra in höt för mig mm.

Varför jag har hästar trots det tråkiga som kommer med är för jag ser mer fördelar än nackdelar med hästarna.
 
Men helt ärligt, det jag reagerar mest på är inte hur vidare man åker till stallet 5 eller 7 gånger i veckan, utan snarare att man funderar redan innan man skaffat häst hur man kan slippa ta hand om den?
Tror du inte att vara medryttare/halvfodervärd skulle vara mer passande då? :)
Är det inte tvärtom tämligen ansvarstagande och insiktsfullt att fundera på eventuella problem i tid? Det handlar ju inte om att slippa ta hand om sin häst, utan snarare om att hitta praktiska lösningar för att KUNNA ha häst...
Jag har haft häst i 20 år och inte ens kortare perioder varit i stallet 7 dagar i veckan. Har hästarna i ett stall där vi delar på jobbet med fodring och mockning, samt vissa pass ingår i stallhyran, så jag är bara där när jag rider och de dagar jag har jobb att göra i stallet (fodring 2 ggr per vecka och mockning 2 ggr per vecka).
 
Är det inte tvärtom tämligen ansvarstagande och insiktsfullt att fundera på eventuella problem i tid? Det handlar ju inte om att slippa ta hand om sin häst, utan snarare om att hitta praktiska lösningar för att KUNNA ha häst...
Jag har haft häst i 20 år och inte ens kortare perioder varit i stallet 7 dagar i veckan. Har hästarna i ett stall där vi delar på jobbet med fodring och mockning, samt vissa pass ingår i stallhyran, så jag är bara där när jag rider och de dagar jag har jobb att göra i stallet (fodring 2 ggr per vecka och mockning 2 ggr per vecka).
Fast det handlar ju inte om att planera? TS frågar ju hur hon kan undvika åka till stallet varje dag för att hon tycker det är onödigt och jobbigt.

Jag kan alltid fråga stallägare, andra hästägare, mina föräldrar, vänner osv om jag behöver åka bort. Men jag sparar de "tjänsterna" och undviker fråga om hjälp om det verkligen inte krisar, bara för att inte utnyttja vänner och tjänster i onödan. :p
Sen kan ju livet alltid köra ihop sig senare ändå, i såna fall är det ju bra att man betalar extra för att någon annan ska ta hand om hästen istället för att vara tvungen att sälja. Men jag tycker bara att det känns lite konstigt att man vill skaffa häst bara för att bara gå dit ett par gånger i veckan. Då finns det ju bättre alternativ.
 
Fast det handlar ju inte om att planera? TS frågar ju hur hon kan undvika åka till stallet varje dag för att hon tycker det är onödigt och jobbigt.

Jag kan alltid fråga stallägare, andra hästägare, mina föräldrar, vänner osv om jag behöver åka bort. Men jag sparar de "tjänsterna" och undviker fråga om hjälp om det verkligen inte krisar, bara för att inte utnyttja vänner och tjänster i onödan. :p
Sen kan ju livet alltid köra ihop sig senare ändå, i såna fall är det ju bra att man betalar extra för att någon annan ska ta hand om hästen istället för att vara tvungen att sälja. Men jag tycker bara att det känns lite konstigt att man vill skaffa häst bara för att bara gå dit ett par gånger i veckan. Då finns det ju bättre alternativ.

Om jag inte hade hästarna hemma nu skulle jag inte heller vilja åka till stallet sju dagar i veckan, inget konstigt med det tycker jag. Åker till jobbet vid sju och kommer hem mellan 17 och 19 nån gång. Och så stall på det skulle man ju komma hem sent varenda dag vilket inte är så praktiskt förenligt med andra åtaganden som tex familj.

Även om man bara vill ägna tex 4-5 dagar per v åt hästen vill man kanske ha egen häst. (Jag skulle absolut inte kunna tänka mig medryttarskap eller ridskola utan det är bandet till min häst som är det viktiga) Jag ser verkligen inget fel i det om man bara ser till att hästen blir kollad, fodrad och omskött lika väl av någon annan när man själv inte är där. Hade jag inte eget stall skulle jag nog välja något helinackorderingsalternativ med mkt utevistelse och bara åka dit Varannan dag ungefär och mysa, sköta och rida. Hästen bryr sig väl inte vem som mockar, släpar hö eller sopar? Och jag tror verkligen att hästens hagflock är det viktigaste sällskapet för min häst, inte jag tack och lov :)
 
Jag har blivit med häst igen. Har tidigare haft häst hemma. Både på box och lösdrift.
Men ska nu hyra in ?
Letar främst lösdrift då . Då hästen är äldre och inte rids varje dag.
Men de flesta erbjuder ju box där man sköter allt själv varje dag.
Hur hinner och orkar man det ? Åka varje dag för att mocka och fixa mat ? Kanske åka bil i trettio min för att fixa stallet på femton min ? Om man är sjuk ? Hur orkar ni ? Hemma är det ju bara att gå ut när det passar så att säga :)

För att jag ska kunna ge min häst dom allra bästa förutsättningarna när jag rider (ja, det är därför jag har häst, för att få rida) så kräver det att jag tränar styrka, kondition och smidighet. Och det behöver jag göra i skogen eller på gym (hemma funkar säkert bra för vissa). Jag behöver också äta rätt. Det vill säga, jag behöver handla mat, laga mat och göra matlådor. Jag behöver också jobba för att ha råd att bo, ha bil och kunna ha / träna hästen. Att jobba 40 timmar i veckan plus att träna mig själv två/tre dagar i veckan, samt att ha ett fungerade socialt liv TAR tid. Och för mig är det viktigt med alla dessa bitar. Vilket gör att jag två dagar i veckan väljer bort min häst, för min häst. För att få tid med egen träning för min häst skull. För att kunna jobba 40 timmar i veckan och kunna köpa ett extra täcke när dom gamla går sönder. Jag behöver vara med mina vänner som dom allra flesta också är hästmänniskor, där vi utbyter erfarenheter och frågor. För många är det nog så att man måste kompromissa. Man måste vara med familjen vissa dagar för att andra dagar kunna vara hos hästen. Vissa dagar jobbar man kanske 8-20 för att kunna vara ledig på fredagar och spendera all tid i stallet.

Alldeles för många hästmänniskor lider av "duktighetssyndrom" och kontrollbehov, den som är mest och längst i stallet vinner. Den som mockar mest och packar flest höpåsar är bäst. För mig handlar det om kvalitet. Jag ser ingen anledning alls att stressa ut till stallet efter att ha jobbat till 20 och vara där i 30 minuter för att sedan åka hem. Då är det bättre att åka hem direkt efter jobbet och sova ordentligt och vakna pigg och utvilad nästa morgon.

Om jag efter jobbet har ett visst antal minuter på mig som jag kan spendera i stallet, så väljer jag att 1. rida 2.pyssla med hästen. Fylla vatten, mocka och göra mat väljer jag gärna bort, för mig är det bara tidskrävande och tar tid från det som jag tycker är viktigast.

Jag älskar min häst hur mycket som helst, men jag har inget behov av att hälsa på henne flera gånger om dagen eller mocka hennes box.

Jag glömmer aldrig den tråden här på buke om hon som blev så arg för att någon stallkompis hade mockat hennes box UTAN ATT FRÅGA för att vara snäll. Hur många det var i den tråden som skulle blivit helt vansinniga om det hänt dom. Suck säger jag.

Men det är väl det som är det braiga med att ha egen häst. Man gör precis som man vill och jag tror att alla gör det man TROR är det bästa för sin häst.
 
Fast det handlar ju inte om att planera? TS frågar ju hur hon kan undvika åka till stallet varje dag för att hon tycker det är onödigt och jobbigt..
Nej, hon frågar inte hur hon kan undvika att åka dit. Hon frågar hur man motiverar sig att åka dit varje dag.

Jag tror att det är en fråga som vi som haft hästar hemma i många år förstår bäst. Att plötsligt vara tvungen att lägga till en timmes restid/dag för att ha häst, jämfört med när man hade den hemma, är nog klart motivationssänkande för många, kan jag tro. Skulle vi flytta från vår gård, så att jag blev tvungen att ha inackorderat igen, så skulle jag nog inte ha några hästar kvar längre.
Har man en tävlingshäst som man tränar, så är det ju en del av motivationen. Och är man van vid att ha hästen hemma och kunna gå och pyssla med den flera gånger under dagen - bara att gå förbi hagen och klappa hästarna en stund har ju en poäng, när de går utanför köksfönstret. Sättet att ha häst förändras mycket vid återgång till att hyra in sig en bit hemifrån.
 
*KL*

Det här känns som en klassisk buke-tråd :D. Det är nog helt klart så att vi inom ridsporten har ett helt gäng med luthersk inställning: streta och gno på, inte ha någon tid till något annat, och lägger ett stort mått stolthet i det. Och det är ju toppen! För dem. Sen finns det ett helt gäng som inte tar hand om sina hästar på ett ansvarsfullt sätt, som inte ger tillsyn och daglig vård. Och det är ju fruktansvärt. Men det är klart att det finns en stor gråskala där emellan. Man är inte en dålig hästägare för att man inte träffar sin häst varje dag, det finns ju många sätt att lösa det på. Medryttare/ tillköp av service från stallägaren/ man hjälps åt i stallet o.s.v.

Jag är nog precis som TS (och många andra) mest intresserad av att umgås med min häst genom ridning/ andra aktiviteter. Därför har jag genom alla hästår haft antingen medryttare eller att vi har hjälpts åt i stallet så att man inte just behöver åka ut och "bara" mocka. Utan det hade jag aldrig orkat ha kvar min häst, eftersom jag också vill hinna träna själv och umgås med vänner. Det gör mig inte till en sämre hästägare, min häst mår toppen! Däremot är det förstås viktigt att de som jag betalar för att ta hand om henne går att lita på, annars skulle jag förstås inte lämna över ansvaret.
 
*KL*

Det här känns som en klassisk buke-tråd :D. Det är nog helt klart så att vi inom ridsporten har ett helt gäng med luthersk inställning: streta och gno på, inte ha någon tid till något annat, och lägger ett stort mått stolthet i det. Och det är ju toppen! För dem.

Måste man var luthersk för att man hellre åker till stallet varje dag än att göra något annat? Jag tillhör den typen som gärna prioriterar bort annat för att åka till stallet. Nej, jag blir inte en bättre människa än någon annan för det. Det är helt enkelt bara så att jag tycker det är tusen gånger roligare att mocka skit, fylla höpåsar och pussa hästen på mulen än vad det är att gå på gym eller träffa människor (det gör jag tillräckligt mycket ändå ;)).

För mig handlar det inte om att framstå som bättre än någon annan. Det är bara så mitt intresse ser ut. Hur andra håller sina hästar skiter jag faktiskt högaktningsfullt i. Var och en får väl hitta en lösning som passar in i deras liv.
 
Jag ser det inte som betungande att åka till stallet bara för att mocka och fixa mat. Huvudanledningen är förstås att jag vill träffa min häst varje dag, men något som underlättar är att jag bara har 6-7 minuters bilväg till stallet. Det är något jag valt, och försökt åstadkomma. Jag är t ex mitt i ett husköp, där ett av börkraven varit just tillgänglighet till (befintligt) stall. Det handlar inte om att jag uppoffrar mig alls utan tvärtom om att jag vill göra vardagen med häst smidig (för jag är rätt lat). Det är också en anledning till att jag lägger stor vikt vid att kunna stanna i det befintliga stallet, det är ett litet stall som är lättjobbat på många sätt - gödselplattan är t ex direkt utanför en stalldörr - och där finns också eget jättefint ridhus. Ridhuset i sig är en stark motivator; en dag som idag med nollgradigt och snöblandat regn skulle jag sannolikt inte vara på ridbanan med hästen men ett ridhus tio meter bort är en helt annan sak. :)

(Jag är förstås medveten om att stallsituationen och möjliga boendealternativ ser helt annorlunda ut på många håll, inte minst i storstadsregionerna.)
 
Hehe nej förstås inte, det är ju ett uttryck man brukar använda för människor som just stretar på för att man "ska" det, att man lägger ett stort värde i att alltid göra rätt, och att andra också minsann borde se till att... Så när någon i tråden skrev att trådskaparen inte borde ha djur eftersom hon inte ville åka till hästen varje dag, ja då tycker jag att det är ett uttryck för den mentaliteten. Och den mentaliteten har förstås inte alla som är hos sin häst varje dag. Jag tycker som du, att det är upp till var och en hur man gör, och att man inte behöver ha åsikter om hur andra väljer att göra (jag har förstås inga åsikter om att människor träffar sin häst varje dag, utan det är den där mentaliteten och inställningen som finns hos en del som jag tänker på).
 
Jag tycker inte att det är konstigare att man inte har lust att mocka än att man tycker att det är terapi som någon uttryckte det. Hästarna bryr sig ju inte ett dugg om vem som mockar, gör iordning mat osv. Det enda de bryr sig om är ju att det blir ordentligt gjort.
Så länge man som hästägare ser till att allt blir gjort ordentligt så har man gjort det som krävs av en.
Däremot får man nog vara försiktig med att anta att helpension/fullservice även inkluderar visitering av hästen. Det bör man vara tydlig med att man vill att det ska ingå om man inte planerar att komma till hästen varje dag.
 
Tycker TS är förståndig som tänker igenom hur hen vill ha det med sin häst!
Hyrde själv stallplats tidigare och tog ca 10 min att åka, kollektivstall där vi inhyrda skötte allt.
Hade stallmöte där vi lade upp schema 1 mån framåt med fodringar, utsläpp, insläpp med mera. Vid insläpp kollade man även alla hästar så de inte hade några skador. ( litet stall med 5 boxar) Men var aldrig några problem om man behövde byta något pass. Körde det ihop sig någon dag kunde man alltid be någon annan mocka och kolla till hästen lite extra.
Vissa dagar man kom dit hade någon varit gullig, som hade lite extra tid, mockat hela stallet för att man själv skulle få mer tid med sin häst! Inga problem att fixa hjälp vid semesterresor eller vid sjukdom! Ett kanonstall verkligen!:)

Nu har jag eget stall och kan se många fördelar med det, bara att gå ut och gulla med hästarna är ju det bästa.
Men, nu måste jag göra allt själv, i alla väder och hur mycket annat jag än har att göra. Kolla staket, fixa foder, strö, renovera trasiga saker, tömma gödselstack m.m. Tror faktiskt att tiden med just hästarna är mindre i dag än när jag hyrde stallplats.
Nu har jag bara hästar som hobby, rider mest i skogen och tränar några ggr i månaden, så de lider inte av att få slöa ibland.
Och ju äldre jag blir ju mer inser jag att jag inte är ovärderlig för mina hästar. De skiter fullständigt i om min sambo eller någon annan tar hand om dem någon dag i stället!;)

Kan man hitta ett stall med full skötsel och man har råd med det tycker inte jag att man ska ha något dåligt samvete för det! Då har man ju valt det bästa för hästen i den situationen man är i!
Alla har ju häst av olika anledningar, finns inget rätt och fel så länge man ser till att hästen får den omsorg den behöver.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 986
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 683
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 924
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp