Bukefalos 28 år!

Hur orkar man åka bara för att mocka ?

För att jag ska kunna ge min häst dom allra bästa förutsättningarna när jag rider (ja, det är därför jag har häst, för att få rida) så kräver det att jag tränar styrka, kondition och smidighet. Och det behöver jag göra i skogen eller på gym (hemma funkar säkert bra för vissa). Jag behöver också äta rätt. Det vill säga, jag behöver handla mat, laga mat och göra matlådor. Jag behöver också jobba för att ha råd att bo, ha bil och kunna ha / träna hästen. Att jobba 40 timmar i veckan plus att träna mig själv två/tre dagar i veckan, samt att ha ett fungerade socialt liv TAR tid. Och för mig är det viktigt med alla dessa bitar. Vilket gör att jag två dagar i veckan väljer bort min häst, för min häst. För att få tid med egen träning för min häst skull. För att kunna jobba 40 timmar i veckan och kunna köpa ett extra täcke när dom gamla går sönder. Jag behöver vara med mina vänner som dom allra flesta också är hästmänniskor, där vi utbyter erfarenheter och frågor. För många är det nog så att man måste kompromissa. Man måste vara med familjen vissa dagar för att andra dagar kunna vara hos hästen. Vissa dagar jobbar man kanske 8-20 för att kunna vara ledig på fredagar och spendera all tid i stallet.

Alldeles för många hästmänniskor lider av "duktighetssyndrom" och kontrollbehov, den som är mest och längst i stallet vinner. Den som mockar mest och packar flest höpåsar är bäst. För mig handlar det om kvalitet. Jag ser ingen anledning alls att stressa ut till stallet efter att ha jobbat till 20 och vara där i 30 minuter för att sedan åka hem. Då är det bättre att åka hem direkt efter jobbet och sova ordentligt och vakna pigg och utvilad nästa morgon.

Om jag efter jobbet har ett visst antal minuter på mig som jag kan spendera i stallet, så väljer jag att 1. rida 2.pyssla med hästen. Fylla vatten, mocka och göra mat väljer jag gärna bort, för mig är det bara tidskrävande och tar tid från det som jag tycker är viktigast.

Jag älskar min häst hur mycket som helst, men jag har inget behov av att hälsa på henne flera gånger om dagen eller mocka hennes box.

Jag glömmer aldrig den tråden här på buke om hon som blev så arg för att någon stallkompis hade mockat hennes box UTAN ATT FRÅGA för att vara snäll. Hur många det var i den tråden som skulle blivit helt vansinniga om det hänt dom. Suck säger jag.

Men det är väl det som är det braiga med att ha egen häst. Man gör precis som man vill och jag tror att alla gör det man TROR är det bästa för sin häst.
Det där var det vettigaste jag hört på väldigt länge!!! Instämmer till 100%!!!
 
Jag har blivit med häst igen. Har tidigare haft häst hemma. Både på box och lösdrift.
Men ska nu hyra in ?
Letar främst lösdrift då . Då hästen är äldre och inte rids varje dag.
Men de flesta erbjuder ju box där man sköter allt själv varje dag.
Hur hinner och orkar man det ? Åka varje dag för att mocka och fixa mat ? Kanske åka bil i trettio min för att fixa stallet på femton min ? Om man är sjuk ? Hur orkar ni ? Hemma är det ju bara att gå ut när det passar så att säga :)
Som jag skrev någonstans tidigare i tråden, så har jag haft häst i ungefär 20 år, i samma stall. Till en början hade vi alla hästarna på box, men har sedan drygt ett år gått över till lösdrift (men med tillgång till individuell box i stallet fortfarande - fantastiskt bra!). Stallägarna står för morgonfodringen vardagar, i övrigt sköter vi som är inhyrda alla sysslor. Hästarna fodras tre gånger per dag och har fri tillgång till halm i nät, som också fylls på varje dag. Och grushagar och ligghallar mockas dagligen. Det är därmed lika mycket jobb totalt sett som när hästarna stod i box på natten, men jag har ändå "bara" stallsysslor två dagar i veckan (mockning och fodring samt tillsyn av hästarna i samband med detta). Tycker det fungerar ypperligt! Jag har ett jobb som innebär resor ibland, och skulle därmed aldrig klara att vara i stallet 7 dagar i veckan - men såhär fixar jag att ha två hästar (tillsammans med min dotter) i alla fall!
 
Och ju äldre jag blir ju mer inser jag att jag inte är ovärderlig för mina hästar. De skiter fullständigt i om min sambo eller någon annan tar hand om dem någon dag i stället!;)

Hihi, eller hur! Det har jag nog också gjort... Med första medryttaren tänkte jag "Herregud, hur ska det här gå? Vågar jag släppa iväg någon annan på min (visserligen gamla, trygga, kloka) häst?" Nu inser jag ju att det finns ett antal hästmänniskor i det här landet som skulle kunna ta hand om henne lika bra som jag. Och som du skriver, hon bryr sig ju inte ett smack om ifall det är jag eller någon annan som tar in henne på kvällen :D
 
Måste man var luthersk för att man hellre åker till stallet varje dag än att göra något annat? Jag tillhör den typen som gärna prioriterar bort annat för att åka till stallet. Nej, jag blir inte en bättre människa än någon annan för det. Det är helt enkelt bara så att jag tycker det är tusen gånger roligare att mocka skit, fylla höpåsar och pussa hästen på mulen än vad det är att gå på gym eller träffa människor (det gör jag tillräckligt mycket ändå ;)).

För mig handlar det inte om att framstå som bättre än någon annan. Det är bara så mitt intresse ser ut. Hur andra håller sina hästar skiter jag faktiskt högaktningsfullt i. Var och en får väl hitta en lösning som passar in i deras liv.

Nä, så kanske det inte är. Men om man i en tråd där någon frågar hur man orkar åka och mocka varje dag och hur man ska lösa det, får läsa att "jag tycker ju om att vara i mitt stall med min häst och åker och mockar och prioriterar hästen över allt annat" och några väldigt fräckt påstått att man bör skaffa guldfisk och annat för att man inte vill mocka varje dag så är det lätt att tycka att det är präktigt och en vilja att visa hur bra man själv är jämfört med andra.

I några inlägg har det BARA belysts hur inläggaren gör utan att motivera eller hjälpa TS.
 
Tack för bra svar och diskussion, med undantag för de bror duktig inlägg om att jag ska skaffa guldfisk, eller inte ha egen häst utan vara medryttare istället =D
Vill bara förtydliga att det är inte mockning och skötsel i sig jag har något emot, även om det är det andra inte gillar medans vissa älskar det osv.
För min egen del är det själva åkandet jag tvekade på, hur man orkar åka så långt för att bara mocka.
När jag hade hästarna hemma gick jag gärna ut och mockade, tycker om stalljobb likaväl som att rida.
Det är sitta och åka massa bil jag tycker är döööötrist.
Men nu ska jag titta på ett ställe i veckan som bara ligger 20 min bort och där allt ingår:)
Hoppas det känns bra :banana:
 
Hade min gammelman i nästan 16 år (han blev 31 år gammal), och gammeltanten innan i nästan 5 år.
Hade aldrig medryttare/skötare till gubben. För att han var lite speciell. Så jag skötte allt själv, året runt.
Det längsta jag hade i åktid till ett stall, var 1½ timme ENKEL resa (med 2 bussar och gå/cykla några km i regn och rusk, varje dag, året runt. Det skulle vare ett fullskötselstall (fodringar, mockning, in - och utsläpp, täcken, grundfoder ingick), men det sköttes dåligt... Så jag åkte dit nästan varje dag (stannade hemma max 2-3 dar i mån), för att se till att han fick det mockat och halmat (de hoppade över det jämt). Rätt foder (hö, inte hösilage som stalläg. envisades med att ge honom, vilket han inte tålde...). Byta täcke, kolla skor och ev sår. Han var halvpensionär de sista 8 åren cirka.
Hade honom på inne box om nätterna de sista 3 somrarna, med bete dagtid. Så det blev ingen "vila" för mig då heller. Åka till stallet 1-2 gg/dag för att mocka, fodra och ta in och ut hästar.
 
Hade min gammelman i nästan 16 år (han blev 31 år gammal), och gammeltanten innan i nästan 5 år.
Hade aldrig medryttare/skötare till gubben. För att han var lite speciell. Så jag skötte allt själv, året runt.
Det längsta jag hade i åktid till ett stall, var 1½ timme ENKEL resa (med 2 bussar och gå/cykla några km i regn och rusk, varje dag, året runt. Det skulle vare ett fullskötselstall (fodringar, mockning, in - och utsläpp, täcken, grundfoder ingick), men det sköttes dåligt... Så jag åkte dit nästan varje dag (stannade hemma max 2-3 dar i mån), för att se till att han fick det mockat och halmat (de hoppade över det jämt). Rätt foder (hö, inte hösilage som stalläg. envisades med att ge honom, vilket han inte tålde...). Byta täcke, kolla skor och ev sår. Han var halvpensionär de sista 8 åren cirka.
Hade honom på inne box om nätterna de sista 3 somrarna, med bete dagtid. Så det blev ingen "vila" för mig då heller. Åka till stallet 1-2 gg/dag för att mocka, fodra och ta in och ut hästar.

Men så här ska man ju inte behöva ha det! Vilket jäkla jobb! Det kan inte ha varit speciellt avslappnande att ha häst på det här viset.
Man ska kunna lita på dem man har häst hos och det är väl egentligen det som är förutsättningen i diskussionen också; att det är ett ställe där man kan få adekvat hjälp.

Annars är nog alla med på att man måste åka varje dag för att se till att hästen får det basala, vilket också skrivits.
 
Hade min gammelman i nästan 16 år (han blev 31 år gammal), och gammeltanten innan i nästan 5 år.
Hade aldrig medryttare/skötare till gubben. För att han var lite speciell. Så jag skötte allt själv, året runt.
Det längsta jag hade i åktid till ett stall, var 1½ timme ENKEL resa (med 2 bussar och gå/cykla några km i regn och rusk, varje dag, året runt. Det skulle vare ett fullskötselstall (fodringar, mockning, in - och utsläpp, täcken, grundfoder ingick), men det sköttes dåligt... Så jag åkte dit nästan varje dag (stannade hemma max 2-3 dar i mån), för att se till att han fick det mockat och halmat (de hoppade över det jämt). Rätt foder (hö, inte hösilage som stalläg. envisades med att ge honom, vilket han inte tålde...). Byta täcke, kolla skor och ev sår. Han var halvpensionär de sista 8 åren cirka.
Hade honom på inne box om nätterna de sista 3 somrarna, med bete dagtid. Så det blev ingen "vila" för mig då heller. Åka till stallet 1-2 gg/dag för att mocka, fodra och ta in och ut hästar.
oj då blir det tufft.
Det viktiga är ju att hitta ett bra ställe, speciellt om man som du hade fullservice.
 
Jag har alltid haft hästarna installade hos andra, har tyvärr ingen möjlighet att ha häst där jag bor i nuläget. Står just nu i ett stall där vi sköter in- och utsläpp kollektivt, blir ungefär tio pass allt som allt i månaden. Tar väl kanske en kvart att släppa ut eller in hästarna om man inte gör någonting annat där.

Alla mockar och fixar allt annat till sina hästar själva. Jag rider ungefär fem dagar i veckan, beroende på runda så tar det runt tre timmar allt som allt i stallet, vilar hästen klarar jag mig på en timme. Har femton minuter i bil till stallet om det inte är rusning, då tar det längre.

Åker givetvis till stallet även om jag är sjuk. Har folk i stallet/familjen som skulle kunna rycka in och mocka om det verkligen behövdes, men om man bara har feber eller är förkyld åker jag ändå. Åker inte om jag är magsjuk, det vill man inte sprida till de andra och uppskattar om även de stannar hemma om de är spysjuka.
 
Jag har alltid haft hästarna installade hos andra, har tyvärr ingen möjlighet att ha häst där jag bor i nuläget. Står just nu i ett stall där vi sköter in- och utsläpp kollektivt, blir ungefär tio pass allt som allt i månaden. Tar väl kanske en kvart att släppa ut eller in hästarna om man inte gör någonting annat där.

Alla mockar och fixar allt annat till sina hästar själva. Jag rider ungefär fem dagar i veckan, beroende på runda så tar det runt tre timmar allt som allt i stallet, vilar hästen klarar jag mig på en timme. Har femton minuter i bil till stallet om det inte är rusning, då tar det längre.

Åker givetvis till stallet även om jag är sjuk. Har folk i stallet/familjen som skulle kunna rycka in och mocka om det verkligen behövdes, men om man bara har feber eller är förkyld åker jag ändå. Åker inte om jag är magsjuk, det vill man inte sprida till de andra och uppskattar om även de stannar hemma om de är spysjuka.

Och jag tänker att man inte vill ha feber och förkylning heller från någon, lika lite som magsjuka. Lite tråkigt att någon annan bestämmer vad jag tycker är ok att få och inte.
Jag som aldrig får vinterkräksjukan men är förkyld för tredje gången sedan nyår nu.
 
Jag tror att många av dom som kommer med lite syrliga svar har träffat på den grupp av hästägare som även jag stör halvt ihjäl mig på?!

Den som tvunget ska ha en egen, gärna lite fräsigare, tävlingshäst (andra hästar funkar givetvis också)
Men som inte gör ett skvatt mer än nödvändigt.
- som alltid vill ha hjälp men aldrig ställer upp.
- som inte "orkar" rida mer än när det är roligt och sen åker ut på tävlingar där det går åt helvete och skyller på hästen.
- som aldrig har vatten till hästen i hagen eller fyller på i den gemensamma baljan.
- som inte städar, kratta och sopar eller plockar upp i ridhuset/paddocken.
-som inte borstar hästen mer än precis nödvändigt för att det är ju jobbigt.

Konstigt att man blir lite bitter när man vänder upp och ner på sig själv för att alltid hinna med hästen och helst rida 6 dagar i veckan trots två barn och 20 min till stallet.
Dom som beter sig såhär är oftast unga med sambo på sin höjd dvs tid borde inte vara ett jätteproblem!
 
Och jag tänker att man inte vill ha feber och förkylning heller från någon, lika lite som magsjuka. Lite tråkigt att någon annan bestämmer vad jag tycker är ok att få och inte.
Jag som aldrig får vinterkräksjukan men är förkyld för tredje gången sedan nyår nu.

Nu är jag ett speciellt fall eftersom jag inte är i stallet på samma tider som de andra ändå. De är där på kvällarna, jag är där under dagen. Om vi inte bestämmer annat för att rida tillsammans och det gör man ju inte om man är sjuk.

Magsjuka är jag livrädd för. Och det smittar mer än en vanlig förkylning. Bra för dig att du aldrig får det, jag vet att det finns de som är som du. Tyvärr är inte jag det, och jag tar hellre hundra förkylningar än en magsjuka. Om jag av misstag springer på en förkyld person i stallet är det inte säkert att jag blir smittad. Har vederbörande magsjuka och kanske till och med kräks när vi är där, ja då får jag det. Men att inte kunna åka till stallet alls för att man är förkyld, det tycker jag inte funkar. Då kan ju en del i princip aldrig vara där?
 
Jag tror att många av dom som kommer med lite syrliga svar har träffat på den grupp av hästägare som även jag stör halvt ihjäl mig på?!

Den som tvunget ska ha en egen, gärna lite fräsigare, tävlingshäst (andra hästar funkar givetvis också)
Men som inte gör ett skvatt mer än nödvändigt.
- som alltid vill ha hjälp men aldrig ställer upp.
- som inte "orkar" rida mer än när det är roligt och sen åker ut på tävlingar där det går åt helvete och skyller på hästen.
- som aldrig har vatten till hästen i hagen eller fyller på i den gemensamma baljan.
- som inte städar, kratta och sopar eller plockar upp i ridhuset/paddocken.
-som inte borstar hästen mer än precis nödvändigt för att det är ju jobbigt.

Konstigt att man blir lite bitter när man vänder upp och ner på sig själv för att alltid hinna med hästen och helst rida 6 dagar i veckan trots två barn och 20 min till stallet.
Dom som beter sig såhär är oftast unga med sambo på sin höjd dvs tid borde inte vara ett jätteproblem!

Vad jag håller med dig! Blir galen på folk som alltid ska ha hjälp men aldrig varken hjälper tillbaka eller ens är tacksamma. Eller som helt enkelt struntar i att fylla på vatten i hagen, för det kan någon annan göra. Eller som anser att hen och hens häst är mer värd än oss övriga. De finns verkligen i alla stall!
 
Jag tror att många av dom som kommer med lite syrliga svar har träffat på den grupp av hästägare som även jag stör halvt ihjäl mig på?!

Den som tvunget ska ha en egen, gärna lite fräsigare, tävlingshäst (andra hästar funkar givetvis också)
Men som inte gör ett skvatt mer än nödvändigt.
- som alltid vill ha hjälp men aldrig ställer upp.
- som inte "orkar" rida mer än när det är roligt och sen åker ut på tävlingar där det går åt helvete och skyller på hästen.
- som aldrig har vatten till hästen i hagen eller fyller på i den gemensamma baljan.
- som inte städar, kratta och sopar eller plockar upp i ridhuset/paddocken.
-som inte borstar hästen mer än precis nödvändigt för att det är ju jobbigt.

Konstigt att man blir lite bitter när man vänder upp och ner på sig själv för att alltid hinna med hästen och helst rida 6 dagar i veckan trots två barn och 20 min till stallet.
Dom som beter sig såhär är oftast unga med sambo på sin höjd dvs tid borde inte vara ett jätteproblem!

Men man kan ju inte förutsätta att det är så när någon frågar en ärlig fråga. De som är som du beskriver är ju oftast de som ljuger för sig själva och garanterat säger att de alltid är där och hjälper andra hela tiden.

Jag har haft min beskärda del av dessa jag med. Men, som sagt, aldrig att de skulle säga att "jag är sådan att jag knappt tar emot hjälp, är alltid där, hjälper andra och är inte rädd för min dyra fina häst som tyvärr inte kan ridas av just mig för att vi inte passar ihop".
 
Men så här ska man ju inte behöva ha det! Vilket jäkla jobb! Det kan inte ha varit speciellt avslappnande att ha häst på det här viset.
Man ska kunna lita på dem man har häst hos och det är väl egentligen det som är förutsättningen i diskussionen också; att det är ett ställe där man kan få adekvat hjälp
Det var ett h-vete! + Att höet var mögligt och knappt något näringsvärde i
Jag har inget körkort, så jag har åkt buss i alla år. Så jag är van med långa resor till stallet och passa bussar i kolsvart ösregn...
 
stjarnhimmelpost: 17411485 skrev:
oj då blir det tufft.
Det viktiga är ju att hitta ett bra ställe, speciellt om man som du hade fullservice.
OM jag hittar en ny vän (gammelman gick bort 2012), kommer jag inte leta efter fullservice stall. Jag trodde att det stallet som annonserades och dessutom när jag var där och tittade, var ett fullservice stall. Men tji fick jag...
Dessutom fick han hösilage fast han inte tålde det (man fick välja mellan hö, hösilage eller båda), av stallgubben... =(
 
Men man kan ju inte förutsätta att det är så när någon frågar en ärlig fråga. De som är som du beskriver är ju oftast de som ljuger för sig själva och garanterat säger att de alltid är där och hjälper andra hela tiden.

Jag har haft min beskärda del av dessa jag med. Men, som sagt, aldrig att de skulle säga att "jag är sådan att jag knappt tar emot hjälp, är alltid där, hjälper andra och är inte rädd för min dyra fina häst som tyvärr inte kan ridas av just mig för att vi inte passar ihop".


Men om du läser trådstarten med det bagaget som jag räknat upp så måste du förstå att folk kan svara lite avigt.
Man ska inte ta åt sig allt som skrivs på nätet.
Man är inte automatiskt en dålig hästägare för att man inte har tonvis med tid (då måste man bara hitta andra lösningar) och man är på samma vis inte automatiskt en bra hästägare för att man kan lägga 4 timmar om dagen i stallet.
Det viktiga är att hästen mår bra och blir väl omhändertagen oavsett hur man löser det.
 
Men om du läser trådstarten med det bagaget som jag räknat upp så måste du förstå att folk kan svara lite avigt.
Man ska inte ta åt sig allt som skrivs på nätet.
Man är inte automatiskt en dålig hästägare för att man inte har tonvis med tid (då måste man bara hitta andra lösningar) och man är på samma vis inte automatiskt en bra hästägare för att man kan lägga 4 timmar om dagen i stallet.
Det viktiga är att hästen mår bra och blir väl omhändertagen oavsett hur man löser det.

Fyller på lite.
En bra lösning för någon som har mindre tid är INTE att skjuta över i princip allt det "tråkiga" med att ha häst på någon annan i stallet. Inte om man inte kommer överens om det, att den personen får betalt eller blir medryttare eller liknande.

Självklart ska man kunna hjälpa varandra. Men det är stor skillnad på "du, jag har blivit sjuk/har ett sjukt barn jag inte kan åka ifrån hemma/det har kört ihop sig på jobbet, kan du mocka åt mig idag?" och att sätta detta i system. Att alltid be om hjälp, men aldrig hjälpa tillbaka. Aldrig fylla på vatten i gemensam hage. Aldrig vilja ta obekväma stallpass. Jag är en sån som just nu har flexibla tider och kan lägga ganska mycket tid i stallet. Men inte tusan vill jag lägga den tiden på någon annans häst? Jag och den tjejen jag rider mest med i stallet mockar ÅT VARANDRA ibland, men då gör vi det när vi känner att vi har lite extra tid spontant, och framförallt är det något båda gör. Inte att en gör och den andra utnyttjar det. Stor skillnad.

Har man så ont om tid att man inte ens hinner ge sin häst vatten, då ska man nog överväga om man 1) ska skaffa medryttare som kan göra det istället, 2) stalla in någonstans där såna uppgifter ingår mot betalning eller 3) helt enkelt inse att det finns inte plats för häst i mitt liv just nu. Och sluta utnyttja sina stallkompisar gratis, för det leder bara till irritation och bråk.
 
TS, tänkte på att det finns saker man kan göra för att underlätta och minimera tiden i stallet dagar man har bråttom eller ändå inte ska rida. Packa hö till exempel är något jag tycker är jättetrist, men om man har en dag med mycket tid kanske man kan packa för hela veckan, så slipper man det sen? Fylla på vatten om man ändå har insläppet på kvällen är också smidigt.

Vet du vart det här stallet ligger? Det är också smidigt att ha stallet på vägen mellan jobbet och hemmet så man bara kan stanna när man ändå kör förbi.
 
Fyller på lite.
En bra lösning för någon som har mindre tid är INTE att skjuta över i princip allt det "tråkiga" med att ha häst på någon annan i stallet. Inte om man inte kommer överens om det, att den personen får betalt eller blir medryttare eller liknande.

Självklart ska man kunna hjälpa varandra. Men det är stor skillnad på "du, jag har blivit sjuk/har ett sjukt barn jag inte kan åka ifrån hemma/det har kört ihop sig på jobbet, kan du mocka åt mig idag?" och att sätta detta i system. Att alltid be om hjälp, men aldrig hjälpa tillbaka. Aldrig fylla på vatten i gemensam hage. Aldrig vilja ta obekväma stallpass. Jag är en sån som just nu har flexibla tider och kan lägga ganska mycket tid i stallet. Men inte tusan vill jag lägga den tiden på någon annans häst? Jag och den tjejen jag rider mest med i stallet mockar ÅT VARANDRA ibland, men då gör vi det när vi känner att vi har lite extra tid spontant, och framförallt är det något båda gör. Inte att en gör och den andra utnyttjar det. Stor skillnad.

Har man så ont om tid att man inte ens hinner ge sin häst vatten, då ska man nog överväga om man 1) ska skaffa medryttare som kan göra det istället, 2) stalla in någonstans där såna uppgifter ingår mot betalning eller 3) helt enkelt inse att det finns inte plats för häst i mitt liv just nu. Och sluta utnyttja sina stallkompisar gratis, för det leder bara till irritation och bråk.
Hmm jag har inte dessa problem direkt , jag har tid att ta hand om min egen häst och har haft eget stall så jag kommer inte utnyttja någon stackare att ta hand om min häst, min trådstart var mer än mer allmän fråga hur folk orkar åka iväg för att bara fixa stallet varenda dag :)
För egen del kommer jag lösa det med lösdrift där skötsel ingår eller hitta ett stall på närmre håll, jag har nu hittat ett på knappt en mil bort, men ska försöks hitta närmre ändå , då jag tycker det gör otroligt mycket att slippa åks bil långt varje dag.
Jag hatar att åka .... Inte att sköta min häst :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 917
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 679
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 913
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp