Bukefalos 28 år!

Hur "på" ska man va?

Lill76

Trådstartare
Jag har sökt en tjänst som jag jättegärna vill ha, frågan är hur "på" man ska vara för att förbättra sina chanser. Har skickat en ansökan som gick via blocketjobb, vilket var det korrekta sättet att söka. Jag skickade ett mail direkt till arbetsgivaren för att kontrollera att ansökan kommit in. Inget telefonnummer stod i annonsen utan dom hänvisade till mail. Nu gick ansökningstiden ut för några dagar sen. Kan jag göra något mer eller återstår bara väntan....
 
Svårt. Förmodligen hade jag letat fram ett telefonnr bara för att kontrollera så ansökan kommit in. Kort och sakligt, inte bladdrat en massa alltså.
 
Inte via telefon, att skicka ett mail är inte att uppnå kontakt.

Svår situation, för de vill ju uppenbarligen inte bli nedringda. Samtidigt vill man visa intresse och att kort höra om ansökan kommit fram kan vara en lagom ingång.
 
Jag tycker det är ganska solklart. De vill INTE bli uppringda utan har hänvisat till mailkontakt. Har man inte en synnerligen viktig fråga, skulle brist på läskunnighet alternativt följa instruktioner inte direkt förbättra ens chanser hos mig.

(Sedan tycker jag att alla som anställer borde ha någon form av system för att skicka ett bekräftelsemail till de som skickat in ansökan, det skulle bespara de sökandes ovisshet och rekryterarens tid)
 
Ett tillägg i allmänet: Hur ens chanser påverkas av hur "på" man är beror ju på också vilken typ av jobb det handlar om. Ett högkvalificerat vs vem-som-helst-jobb, få sökande vs många sökande t ex men också om det är en fördel att vara väldigt "på" i arbetet det handlar, i så fall kan det ju vara bra att visa att man är påstridig och inte ger sig. Om det å andra sidan är en nackdel att vara påstridig och inte respektera motpartens önskemål så är det ju en direkt nackdel.
 
Jag håller i sak med, och brukar vara en av de som avråder från kontakt på ett sätt som uppenbarligen inte är önskvärt.

Samtidigt tycker jag att det saknas rutin för att ta emot ansökningar i det här fallet, om man inte ens fått ett bekräftelsemail att ansökan är mottagen. Och då har jag också som rekryteringsansvarig en större förståelse för att man kort vill höra att ansökan kommit fram och hur processen ser ut. Och tidplanen så klart.
 
Samtidigt tycker jag att det saknas rutin för att ta emot ansökningar i det här fallet, om man inte ens fått ett bekräftelsemail att ansökan är mottagen. Och då har jag också som rekryteringsansvarig en större förståelse för att man kort vill höra att ansökan kommit fram och hur processen ser ut. Och tidplanen så klart.

Här är det jag som håller med i sak ;) Jag tror dock inte att man ska räkna med att alla rekryteringsansvariga har den självinsikten om sina brister, och då blir det ju en avvägning man får göra. Att påtala att det är arbetsgivarens fel, hur rätt man än har i det, ger en kanske inte heller större chanser till att kliva framåt i rekryteringsprocessen om det är det man är ute efter med samtalet.
 
Självklart påtalar man inte bristen.

Jag hade vänligt ringt upp för att kort förhöra mig att ansökan kommit fram, hur tidplanen ser ut. Jag tar själv inte illa upp om jag själv missat att meddela. Å andra sidan har jag inlagt fasta responsmeddelande både för spontanansökan och vid annonser. Lätt att använda genom att trycka Svara och sedan lägga in den fasta texten som en signatur.

Att inte få någon bekräftelse känns väldigt osäkert, har själv missat ett jobb på det sättet (visade sig sedan när den väl kom fram och de redan tillsatt tjänsten, mottagaren ringde upp mig och var förkrossad). Slarv av mig alltså att inte följa upp.
 
Sorry, jag var otydlig. Jag menade inte att den som ringer skulle säga det explicit, men att det finns risk för att den som svarar tolkar det som jag skrev i mitt första inlägg; att den som ringer inte har läst eller kan följa en instruktion. Även om den korrekta reaktionen borde vara att inse att en själv har missat i rutinerna. Det här kommer ju bero på person och är omöjligt att förutse, hur man ska bete sig i ett visst fall får ju då bli en avvägning. Nu har TS mailat, så att vänt en vecka på svar är väl rimligt och om det inte kommer något svar så kan det vara läge att ringa upp.
 
Samtidigt tycker jag att det saknas rutin för att ta emot ansökningar i det här fallet, om man inte ens fått ett bekräftelsemail att ansökan är mottagen.

Som fd arbetslös ganska nyligen så skulle jag säga att det är mer en regel än ett undantag att man får nån form av bekräftelse på att en ansökan kommit fram. Har man tur får man några veckor efter att ansökningstiden gått ut ett mail om avslag/intervju, men många ag skiter i att meddela de som inte fått jobbet om det också tyvärr.
 
Som fd arbetslös ganska nyligen så skulle jag säga att det är mer en regel än ett undantag att man får nån form av bekräftelse på att en ansökan kommit fram. Har man tur får man några veckor efter att ansökningstiden gått ut ett mail om avslag/intervju, men många ag skiter i att meddela de som inte fått jobbet om det också tyvärr.

Nu har jag iofs inte sökt så många jobb, men jag fick bekräftelse på att ansökan kommit fram på så gott som alla. (Undantaget de gånger där man registrerade sig i en databas, då bekräftades registreringen på sista sidan.) Däremot inte alltid om att jobbet är tillsatt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 131
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
859
Skola & Jobb Jag sitter i valet och kvalet om jag ska söka en tjänst som är utlyst eller om man bara gör bort sig... Tänk er såhär: Lite av ett...
2
Svar
21
· Visningar
1 705
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp