Hur rak kan man vara?

Dricker fortfarande men mindre har haft läkarkontakt för missbruksrelaterade skador men tycker inte själv att hon har alkoholproblem ( möjligen att hon har druckit lite mycket) vi kan inte ha alkohol framme hemma sen hon kom då försvinner den spårlöst :meh:. Hon har försökt hjälpa till med tvätten men då tillvägagångsättet är: Ta tvätt vilken som helst, färger oväsentligt proppa maskinen full sätt på något program vilket som helst :crazy:, stoppa in tvättat tvätt i torkskåpet, upphängning onödig, bara in med hela högen stäng dörren vrid på full värme sätt timer på 7 timmar FÄRDIGT! :o så därför har jag avsagt mig tvätthjälp för att rädda de tesxtiiler som fortfarande har original färg och form :angel:
 
För att försöka göra en lång story lite kortare i juni blev min mamma hemlös då hennes andra hands kontrakt löpte ut efter 5 år. Inget jobb ingen inkomst ( utförsäkrad) ingen köplats till ngn hyresvärd. Lösning? Mamma fick flytta in hos mig en människa i psykiskt och dvs fysiskt riktigt dåligt skick bl.a. Pga depression och alkoholmissbruk sen 20 år. Under juli månad byggde jag ett eget (litet) hus till mamma på tomten för att inte behöva sitta på varandra hela tiden ( har haft en sådär relation senaste åren) såg även till att reda ut hennes ekonomi och fixade så hon får pension om än rätt låg men iallafall en inkomst. Problemet är att hon har tycker det här m hygien är överskattat el nå hon tycker dusch och klädbyte en gång i veckan räcker vilket gör att hon luktar satan :yuck:har försökt lite försynt att påpeka detta men noll respons känns rätt märkligt att försöka lära sin mamma att duscha och byta kläder? Men min förhoppning och hennes med är ju att hitta ett eget boende så småningom men INGEN hyr ju ut sitt hem till någon som luktar fan? Hur rätt fram kan man vara utan att kränka? Vi tjafsar redan rätt mycket om städning och annat så är redan lite infekterat. Åh herregud när jag läser vad jag skriver... Jag har ju för fan blivit morsa åt min egen mamma:arghh:

Gällande hygienen så kan man vara rätt direkt. Jag faller själv ner i depressionsträsket med jämna mellanrum och nej, att duscha är inte direkt prioriterat. Det är för jobbigt helt enkelt. Men man får ju lov att rycka upp sig och göra det ibland. Så jag tycker nog du kan vara ganska direkt med henne.

Sen undrar jag om inte din mamma kanske kan få hjälp från kommunen med stöd? God man, hemtjänst eller liknande? Kontaktperson? Någon som kan hjälpa henne med ekonomi, hjälp i kontakt med myndigheter, hjälp med att söka bostad. Har hon uttalade psykiska besvär kan man få kontaktpersoner genom psyk också. De kan komma hem och se till att man städar tex, betalar räkningar osv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp