Bukefalos 28 år!

Hur reagerar ni?

V

varbergs_elin

visste inte i vilken tråd jag skulle lägga mig i så det får bli denna.
Jag har ett fjordsto som i december smet i till min fjordhingst.
dom gick ihop ett par timmar innan jag upptäkte detta och särade på dom. mitt sto såg enligt mig inte betäckt ut men hon var blöt om benen bara.

atog att hon inte var betäckt och valde att lämna ut henne på foder.
nu har fodervärden sagt att hon är väldigt tung m.m och gjort ett urin prov som visade att hon är dräktig.

jag ville då självklart ha hem min vackra häst men då blev det massa bråk.
enligt kontraktet har jag rätt att avbryta och ta hem min häst när jag vill men hon som har henne tror nog att hon redan äger henne. (hon vill köpa henne men har inga pengar)

jag kan få hem hästen men då inte hennes saker för att dom är som en garanti på att hästen måste tillbaka till henne. nu har jag fått tjata på henne i flera månader om att jag vill ha hem min häst men hon verkar endå inte riktigt fatta utan gör allt hon kan för att hästen ska få stanna hos henne hur hade ni gjort? jag vill ju ha hem min högdräktiga häst:confused:
 
Sv: Hur reagerar ni?

För det första:
Det är mycket oansvarigt av dig att inte följa upp och undersöka en eventuell dräktighet. Nu kommer stoet att föla i november och det är knappast att ge varken stoet eller fölet bra förutsättningar :mad:

För det andra:
Det äger hästen. Om du vill ha hem den får du åka och hämta den, men jag kan förstå att fodervärden inte är helt sugen på att lämna tillbaks den.
 
Sv: Hur reagerar ni?

Visste inte fodervärden att hästen kunde vara dräktig? Hade ni ingen plan för det?
Jag hade hursomhelst hämtat hem hästen, alternativet är ju att fodervärden utan pengar ska ta hand om sto och föl.
 
Sv: Hur reagerar ni?

Det är väldigt oansvarigt att inte kolla upp om hästen var dräktig eller inte.. men gjort är gjort och man lär så länge man lever!

Det är din häst och eftersom det står i kontraktet att du får hämta hästen när du vill så kan du göra det.
Jag hade åkt och hämtat hästen helt enkelt!
Eventuellt hade jag ringt när jag var påväg hem med hästen till fodervärden och berättat att jag hämtat henne (om jag inte hade litat på foderväden! man vet ju aldrig om hon flyttar henne osv om hon får reda på att du tänker hämta hästen ??)

Du har all rätt att kunna hämta din häst. Och du kan när som helst ändra dig också och välja att inte sälja henne. Hästen är din och du har full rätt att hämta hästen och göra vad du vill med den -om inget annat står i kontraktet.
Tills den dag fodervärden har betalat och ni har skrivit under köpekontrakt är hästen bara din.
 
Sv: Hur reagerar ni?

Säg upp kontraktet och bestäm ett datum då du hämtar hem hästen. Förklara att hon måste resa snarast så hon kan acklimatisera sig innan fölningen. Tala om för henne att hon inte kommer att få tillbaka hästen på foder eftersom att du sagt upp kontraktet. Be om ursäkt och stå för de omkostnader hon haft för fastställande av dräktighet (urinprov). Det är väl det mest schyssta jag tycker att du kan göra.
 
Sv: Hur reagerar ni?

visste inte i vilken tråd jag skulle lägga mig i så det får bli denna.
Jag har ett fjordsto som i december smet i till min fjordhingst.
dom gick ihop ett par timmar innan jag upptäkte detta och särade på dom. mitt sto såg enligt mig inte betäckt ut men hon var blöt om benen bara.

atog att hon inte var betäckt och valde att lämna ut henne på foder.
nu har fodervärden sagt att hon är väldigt tung m.m och gjort ett urin prov som visade att hon är dräktig.

jag ville då självklart ha hem min vackra häst men då blev det massa bråk.
enligt kontraktet har jag rätt att avbryta och ta hem min häst när jag vill men hon som har henne tror nog att hon redan äger henne. (hon vill köpa henne men har inga pengar)

jag kan få hem hästen men då inte hennes saker för att dom är som en garanti på att hästen måste tillbaka till henne. nu har jag fått tjata på henne i flera månader om att jag vill ha hem min häst men hon verkar endå inte riktigt fatta utan gör allt hon kan för att hästen ska få stanna hos henne hur hade ni gjort? jag vill ju ha hem min högdräktiga häst:confused:


Tycker det är väldigt oansvarigt av dig att inte kolla upp en ev dräktighet, särskilt eftersom du skriver att stoet var blöt på benen!

Eftersom jag känner fodervärden vet jag att hon är väldigt förtjust i hästen
ifråga och att du inte sagt ngt om en ev dräktighet förrens fodervärden
själv börjat misstänka detta!
Hon har ju stått för alla hästen kostnader fram tills nu då du hämtat hem hästen, som hon tvingat dig att göra!
Du ville nämligen INTE ta tillbaka hästen utan ville att hon skulle föla hos henne!

Tycker du ska be om ursäkt för att det blivit såhär!
Samt stå för alla omkostnader som hon haft!
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har en häst utlånad på foder, livstid. Lånades ut som sällskap och skogsmulle pga ålder och historik. Nu har fodervärdarna kommit på...
Svar
5
· Visningar
1 838
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 268
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan För 2 år sen fick jag erbjudandet att få en ardenner med villkoret att ägaren skulle stå kvar som delägare på hästen eftersom han va så...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
15 999
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 190
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp