Hur rider m på bettlöst?

Sv: Hur rider m på bettlöst?

Tack för jätte bra råd! menar du att jag ska träna tryck från sidan (på marken) för att få hästen att lyssna mer på det när jag inte kan svänga lika bra med "bettet"? för att träna med själva "bettet från marken blir väl lite svårt.

Sedan förstår jag självklert att det är väldigt lätt att hästen blir okänslig om man håller för mycket i hackamorn, men hur mycket ska man hålla? kontakt eller inte alls?
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Aha har aldrig hört talas om förut..hur värkar det?och hur rider man på det? det ser inte dyrt ut, väldigt enkelt. Men kanske är mer kompliserat en det ser ut.
Jag trode hackamore var tillåtet på westen??eller fattade jag dig fel nu.. Jätte söt häst föresten :love:
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Tack för jätte bra råd! menar du att jag ska träna tryck från sidan (på marken) för att få hästen att lyssna mer på det när jag inte kan svänga lika bra med "bettet"? för att träna med själva "bettet från marken blir väl lite svårt.

Sedan förstår jag självklert att det är väldigt lätt att hästen blir okänslig om man håller för mycket i hackamorn, men hur mycket ska man hålla? kontakt eller inte alls?

Hmm... Nu rekommenderar jag inte hackamore (eller bosal heller för den delen, om man inte är inne på western och vill kunna tävla med det) just pga hävstången - mycket svårare att styra och lätt att hästen knäpper av i nacken.

Men ja, att du står bredvid hästen och lär in ryggning (brukar vara det första jag lär in för att hästen ska förstå trycket, blir tydligast med en ryggning, alt. att man skrittar med hästen, gör halt och därefter ryggar ett par steg) med hjälp av tryck- och eftergiftprincipen.
Sen kan du från stillastående lära hästen att böja på halsen. Det är användbart även som nödstopp (one rein stop) om hästen blir skraj eller så. Att hästen lär sig att ge efter för tryck även i sidled.

Du kan ha kontakt om du är följsam i handen. INTE stöd. Visst, det går att rida med stöd också men gör hästen avtrubbad och framtung i regel. Bättre att hästen lär sig hålla sitt huvud själv.
Det är inte frågan om hur mycket eller hårt du tar i tyglarna - det är frågan om hur duktig du är på att vara konsekvent. Ge hästen logiska signaler, kräva ett svar på varje signal. Man kan inte sitta och ta en lätt kramning, inte få någon effekt och sitta och fotrsätta krama i tygeln utan att få något resultat. Bättre då att ta tag lite mer tills hästen lyssnar och sen försöka med den lilla kramningen igen. Varje gång du tar ett tygeltag utan att "mena vad du säger" så avlär du hästen betydelsen av tygeltaget. Samma pricip gäller för skänkelhjälper.
 
Sv: Hur rider m på bettlöst?

Nope, hackamore inte tillåtet. Jag får antagligen inte tävla så här heller, bettlöst inte tillåtet på hästar över fem om man inte har veterinärmedicinska skäl.. Men jag trivs utan bett, och lullar ändå mest runt hemma.
Det är en mycket enkel konstruktion, en "oval ring" i råhud och en sk hanger (träns). Tyglarna är knutna av ett enda rep, så man får dels "vanliga" tyglar och dels ett ledrep.
Precis som Totola säger verkar det med hävstång, och inget jag rekommenderar om man inte vet vad man pysslar med. Det är inte så lätt att rida på, jag har fortfarande lite kvar att jobba på med tekniken. Hästen är så lugn och (oftast) lyhört att jag inte behöver göra några stora våldsamma rörelser.
Det verkar lite grann som ett sidepull också, eftersom bosalen trycker på sidorna om man tar ett ledande tygeltag. Men det är inte så man "ska" använda det. För att få lite variation i vardagen varvar jag med sidepull, bosal, ibland hackamore med långa skänklar, enstaka gånger stångbett, lite vad jag har till hands. Sidepull går dessutom utmärkt att köra med, men folk som åker med kan bli lite nervösa, så där brukar det bli ett bett..
Det ska egentligen sitta lite längre ner, på bilden hade jag precis köpt den och ville bara prova om den passade :p
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 884
Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
1 066
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 536
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp