Bukefalos 28 år!

Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Att anvænda utrustning ær det traditionella och det man lært sig på ridskola osv.

Att prøva sig på saker man inte riktigt behærskar kan bli mycket farligt.
I vissa fall ræcker det inte att bara læsa sig till och gå någon NH kurs før att bli tillrækligt erfaren før att veta vad man håller på med.

Detta har jag fått se, en lætthanterlig hæst vart en problemhæst før en person som lekte NH, det slutade med ambulansfærd efter något års lekande.

Jag går till væga så jag har lært med mina hjælpmedel før min och hæstens sækerhet.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Jag förstår på dina inlägg att du är en alldeles nyfrälst NH-anhängare. Och precis som alla andra nyfrälsta (oavsett vad det gäller) så är du snabb till att dissa alla som inte håller på med din nya lära.
Jag har också gått igenom den fasen som du befinner dig i nu - för ca 10 år sedan. Jag ville också "frälsa världen" med mina nya kunskaper. Tills jag upptäckte att det fanns många skönhetsfläckar även i den nya läran.

Och du - vad är detta (om det används på fel sätt) om inte ett tvingande redskap?

http://m4admin.com/intelligenthorsemanship.co.uk/content/view/82/98

Jag har sett MR-anhängare använda detta på clinics - och syftet med användningen var tydlig - att tvinga hästen till underkastelse.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Tror att alla har missuppfattat nakenheten. Jag har aldrig sagt att det inte är okej med sadel och träns. Vi har det skarpa bettet och de spetsiga sporrarna endast av en anledning - tvinga hästen att göra det den inte vill.

Nej, det skarpa bettet är till för att kunna ge finare signaler. Det kan även användas som maktmedel (som allt annat) - men ex ett kandar ger fler sätt att kommunicera med hästens mun än ett tränsbett. Frågan är alltså inte att det ska "göra ondare" utan att du ska kunna ge fler signaler. Det är därför det är framtaget, och därför man börjar rida på kandar efter att man först lärt sig rida på tränsbett och att hantera det.


Jag tror att vi kan få den att göra det vi vill genom att ta över ledarskapet, och det är det jag syftar på. En naken häst kan vara en olycklig häst om du slår den eller på annat sätt behandlar den illa.

En naken nh-dominerad häst kan göra precis vad du vill - det betyder inte per automatik att den är "glad". Bara att den lärt sig att den aldrig kommer undan hur mycket den än flyr.

Det finns duktiga nh-människor, och det finns riktigt obehagliga nh-människor som på direkt grymma sätt tvingar fram underkastelse. Det behövs inte en massa hjälpmedel för att göra sådant. Så fort jag hört detta med att "bli ledare så löser sig hästens problem och den blir blir trygg och lätthanterlig" så drar jag öronen åt mig. Inlärd hjälplöshet är inte detsamma som en glad häst.

Nu känner jag inte dig och vill inte antyda att du ägnar dig åt något sådant. Vad jag vill framföra att en metod inte är "snällare" bara för att man använder "extrasnören".


Så att både du och ni andra inte tror att det är det jag menar. Om man inte förstår vad NH betyder så förstår jag att ni inte förstår hur jag menar. Kort sagt så tror jag att OM du kan ta över ledarskapet på din häst, vilket man måste veta hur man gör, så får du en häst som följer dig blint och litar på dig. Och en häst som litar på dig gör det du vill för att du är hans bästa kompis. Då behöver du verken sporrar eller skarpa bett. Det har inte varit någon mening att trampa på någon.

Det finns en enorm massa olika nh-varianter - så kan du inte förklara hur du ser på nh då? Eller är det vad du försöker göra i denna tråd?

En häst som "följer mig blint" är inte (som jag ser det) en glad häst som är min kompis, utan är en häst som inte vågar ta initiativ. "Min kompis" är en häst som agerar och kommunicerar med sin omgivning.


Jag tycker att det viktigaste är att man tror på det man gör, men att man ifrågasätter det man gör och inte bara kör i gamla invanda mönster.


Det håller jag med om helt!
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Många som använder de hjälpmedel du säger "tvingar" hästen (skarpa bett, sporrar, hjälptyglar m.m.) tävlar och har ambitioner att tävla högre. Våra hästar är alltså idrottsmän och vi är förutom deras vänner också deras "personliga tränare". Vi lägger upp ett träningsschema och tränar hästen successivt hårdare för att ju mer den orkar så behöver vi lägga upp ribban för att hästen ska bli starkare om den ska komma till en klass högre. Precis som träning för människor som tränar en viss idrott och har ambitioner att komma högre. :)

Skarpa bett, sporrar hjälptyglar m.m. år sånt kan behövas för att hjälpa hästen på vägen i träningen. Dels är det för att förfina våra hjälper men också för att vägleda hästen när den inte förstår eller för att pusha den att orka träna vissa delar av dagens träningspass som kanske känns motigt för hästen den dagen.
Precis som idrottsmän. Idrottsmän hoppar inte upp ur sängen varje dag och tänker "åh vad härligt det ska bli att träna idag" utan de behöver vägledning och ibland push och motivation av en personlig tränare. Men de älskar inte sin sport och det de gör mindre för det.

Så är det ju med många tävlinghästar idag. De är avlade av topphingstar och har i blodet att vilja t.ex. hoppa och visa upp sig. Då är det vår uppgift (om vi nu har ett sånt intresse och har köpt en sån häst) att hjälpa dem dit.

Det får låta hårt men det är ingen som kommer till toppen (eller en hög nivå) varken människor eller hästar, av endast mysig och lätt träning.

Kram från Sammetsflickan :)
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Jag förstår inte vitsen med att vilja ha en häst som följer en blint. Min häst är min bästa kompis som jag kan gå ut i hagen till och han kommer fram och gosar med och han följer mig i hagen när jag ber honom. Men jag kan inte säga att han följer mig blint, blir det för läskigt eller för långt bort från resten av flocken så stannar han och visar att han vill gå tillbaka och då får han göra det. Enligt mig så visar det på en häst som har egna åsikter och möjlighet att ta sina egna beslut. Jag har aldrig tvingat han att komma fram till mig eller följa mig det har växt fram med åren vi har lärt känna varandra och byggt tillit. jag litar till fullo på han och han har visat att han litar på mig, men jag tvinga han aldrig till något för jag vet att det är en kamp jag inte kan vinna.
En häst som följer en blint tycker jag kan liknas med en sorts slav som inte har någon större talan utan ska följa en vad den en tycker.
Dethär är bara mina tankar och jag menar inte att det är fel med nh men man ska tänka på hur man uttrycker sig.
Jag tävlar i hoppning och rider med både sporrar och skarpt bett, men med en mjuk han och en mjuk/snäll skänkel. Och jag vet att min häst är lycklig annars skulle han inte bete sig så som han gör i hagen osv.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Seriöst för mig är när man har en plan, ett system som hästen förstår och man vill träna för att göra sin häst starkare, mer gymnastiserad, mer balanserad, osv. Utveckla helt enkelt. Hur man gör det är mindre viktigt så länge som det sker på ett sätt som är anpassat till hästens fysik och mentalitet. Det finns många vägar som bär framåt och vilken utrustning man än väljer att använda så gäller det att ryttaren kan hantera utrustningen på rätt sätt och att hästen är redo för det. Ledord är vad? hur? och varför? och viktigt att ha ett öppet sinne.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

:rofl::rofl::bow:

KL

Ang videon i ursprungsinlägget , den hade varit jättefin om det inte vore för att den är så dåligt gjord. Om man tar det värsta ur vanliga ridning och det bästa från "nh" så är det la klart som fan att det verkar alldeles superbra.

Vad händer om man gör en video med det värsta från nh och det bästa från vanlig ridning?

Det värsta från nh blir ingen nh längre. Inte heller det värsta från "ridningen". Men skillnaden är den att om du inte kan nh kommer det att synas långa vägar. Men kan du inte ridningen kan du ta till hjälpmedel för att finjustera det som inte funkar. Där är den stora skillnaden.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Tänkte bara tillägga eftersom det i, iprincip varje inlägg, kommer upp att hjälpmedlen förfinar kommunikationen och tvingar hästen att göra som man vill. Tänkte bara höra då. Vad är skillnaden om du rider på ett vanligt tränsbett eller ett pelham? Kan förstå att alla inte vill rida utan utrustning av olika själ, men ett vanligt tränsbett borde väl vara att förfina det också? Det krävs väl inte ett så starkt bett för att förfina om ni nu har en så bra kommunikation till era hästar som ni säger?

Har också reagerat mycket på en sak angående skarpa bett. När man frågar personer varför de rider med skarpa bett och får till svar "för att jag inte vill ha så mycket häst i handen" blir man lätt fundersam. Man ska väl inte behöva använda sådan styrka från handen att du måste ta till skarpare bett för att klara av det. Man rider väl inte med händerna?
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Här kan vi sluta diskutera, du har bestämt dig att det traditionella sättet att rida är tvång, är det din övertygelse är det bara att beklaga att du är så trångsynt och fördomsfull.

För mig handlar mycket av NH om att dominera hästar, och ganska många överdominerar (bestämmer för bestämmandet skull, flyttar för flyttandet skull kräver blind lydnad och underkastelse) dem som någon uttryckte. För den skull så tror jag inte att allt NH-folk håller på med detta, de flesta är säkert schysta mot sina hästar och har en bra relation.


PS. Jag vill inte ha en häst som följer mig över allt utan att ifrågasätta och ha åsikter. Jag vill att min häst ska vara min kompis hon måste inte tycka som jag sedan måste jag vara den som har sista ordet annars blir det farligt.

För det första har jag redan från början talat om att det inte är fel att rida med sadel och träns. Jag gör också det. Det är när man behöver förstarka med skarpa bett etc. som vi slutar lyssna på våra hästar. Har man så mycket häst i handen bör man ifrågasätta sig själv varför hästen ligger på så mycket.
Jag förstår med ditt sätt att förklara nh att du inte alls förstår vad det handlar om. Och du är inte ensam. Den person som tror sig använda nh genom att överdominera har inte en susning om vad nh handlar om.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Nu är jag här igen! :D
Mest för att det blev lite för personligt där.

Alltså, vad vet du om min bakgrund? Varför dömer du mig och min hästhantering utan att veta ett dyft om hur jag egentligen arbetar? Bara för att jag använder nosgrimmor så bestämmer du att allt jag gör är förkastligt. Det handlar inte om skarpare utrustning, det handlar om att förtydliga vad man menar för hästen. Vilket du inte tycks förstå.

Jag vet inte varför jag känner att jag behöver försvara mig. Men jag vill att du ska veta att min egen häst står lös, följer mig lös, kan ridas utan sadel och träns.. osv. Men jag använder utrustning ändå, för att jag tycker det är lättare att ge små signaler plus att jag ofta tränar för tävling. När jag fick honom blev han stressad av att skritta rakt fram i skogen, han sprang sprang sprang och jag hade väldiga problem med att han var osäker och rädd för nya saker och människor, speciellt män. Idag är han hästen som jag utan tvekan låter min treåriga systerdotter leda, min pojkvän rida och min pappa hämta i hagen. No probs. Det här är en otroligt känslig häst, mentalt. Jag vet att han säger till väldigt explosivt när han är rädd. Han blir regelrätt deprimerad om något är fel. Han går inte att tvinga till någonting. Jag litar på det han berättar för mig, att han är glad.

Är jag mer trovärdig nu eller är jag fortfarande en hästplågare?

Jag vet inte var du har uppfattat att jag vet någonting om din bakgrund?
Jag tycker inte att du är någon hästplågare, inte någon annan heller (hoppas jag). Har heller aldrig nämnt att sporrar, skarpa bett, nosgrimmor etc är TORTYR? Har sagt att det är TVÅNG. Två HELT skilda saker.

"Men jag vill att du ska veta att min egen häst står lös, följer mig lös, kan ridas utan sadel och träns.. osv. Men jag använder utrustning ändå, för att jag tycker det är lättare att ge små signaler plus att jag ofta tränar för tävling."
Om du kan rida utan träns och få din häst att lyssna på dig korrekt, varför behöver du då skarpa bett etc. för att förfina, vad är det du förfinar då? Och varför fungerar inte ett vanligt tränsbett att förfina med?
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Och varför fungerar inte ett vanligt tränsbett att förfina med?

Fast det är det väl ingen som har sagt? Jag tycker att vi pratar i cirklar här.

Vad är det som gör ett bett skarpt? Vad är det som gör ett redskap till ett tvångsredskap? Det är RYTTAREN, inte redskapet eller bettet självt. Det tror jag att vi alla håller med om, NH eller inte NH.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Att anvænda utrustning ær det traditionella och det man lært sig på ridskola osv.

Att prøva sig på saker man inte riktigt behærskar kan bli mycket farligt.
I vissa fall ræcker det inte att bara læsa sig till och gå någon NH kurs før att bli tillrækligt erfaren før att veta vad man håller på med.

Detta har jag fått se, en lætthanterlig hæst vart en problemhæst før en person som lekte NH, det slutade med ambulansfærd efter något års lekande.

Jag går till væga så jag har lært med mina hjælpmedel før min och hæstens sækerhet.

Jag håller med dig helt och hållet. Det finns många som tror sig veta vad nh handlar om och som du säger läser i böcker och tror de är färdigutbildade efter en nh-kurs. Själv anser jag inte att man kan nh förrän man är en utbildad nh tränare.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Det värsta från nh blir ingen nh längre. Inte heller det värsta från "ridningen". Men skillnaden är den att om du inte kan nh kommer det att synas långa vägar. Men kan du inte ridningen kan du ta till hjälpmedel för att finjustera det som inte funkar. Där är den stora skillnaden.

Jodå, det kommer att vara lika synligt för den som är insatt. Är för övrigt definitionen på dålig ridning/hantering att det ska synas?
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Tänkte bara tillägga eftersom det i, iprincip varje inlägg, kommer upp att hjälpmedlen förfinar kommunikationen och tvingar hästen att göra som man vill.

Du läser då inläggen som fan läser bibeln.

Det förkommer tvång lite varstans, synligt och osynligt, med eller utan redskap. Inom NH och inom traditionell hantering/ridning. Man kan dominera och tvinga en häst utan hjälpmedel ja rida hästen helt naken. Få in i dit huvud det hänger inte på utrustningen, utan handen som håller den.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Jag förstår på dina inlägg att du är en alldeles nyfrälst NH-anhängare. Och precis som alla andra nyfrälsta (oavsett vad det gäller) så är du snabb till att dissa alla som inte håller på med din nya lära.
Jag har också gått igenom den fasen som du befinner dig i nu - för ca 10 år sedan. Jag ville också "frälsa världen" med mina nya kunskaper. Tills jag upptäckte att det fanns många skönhetsfläckar även i den nya läran.

Och du - vad är detta (om det används på fel sätt) om inte ett tvingande redskap?

http://m4admin.com/intelligenthorsemanship.co.uk/content/view/82/98

Jag har sett MR-anhängare använda detta på clinics - och syftet med användningen var tydlig - att tvinga hästen till underkastelse.

Vet tyvärr inte i vilket syfte de använde detta. Men det är ju en simpel match för hästen att ta sig ur om den inte skulle vilja samarbeta. Utan att få sig en sporre i sidan eller ont någonstans.
Sen vill jag bara förtydliga att det finns saker som MR gör som jag inte sympatiserar med, men så är det ju även i traditionell ridning. Vi tar till oss det som vi tror på. Och det vill jag att alla här ska förstå. Att jag inte är ute efter att pracka på någon mitt sätt att tänka. Hoppas alla gör det de anser vara rätt, det kommer man långt med. Hoppades bara att någon skulle känna sig inspirerad och kanske få någonting att fundera över. Tråkigt att reaktionerna blev så fel.
Vill bara tala om att jag hållit på med nh i 3 år. Är inte helt ny, men inte helt färdig heller.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

För det första har jag redan från början talat om att det inte är fel att rida med sadel och träns. Jag gör också det. Det är när man behöver förstarka med skarpa bett etc. som vi slutar lyssna på våra hästar. Har man så mycket häst i handen bör man ifrågasätta sig själv varför hästen ligger på så mycket.
Jag förstår med ditt sätt att förklara nh att du inte alls förstår vad det handlar om. Och du är inte ensam. Den person som tror sig använda nh genom att överdominera har inte en susning om vad nh handlar om.

Ja du har bestämt dig från början att viss utrustning innebär tvång och så slänger du fram att visst är jag fördomsfri ni kan ju använda sadel och vanlig bett.

Oh så har vi det igen, om jag inte håller med dig om vad NH innebär så vet jag inte vad det är. Det eviga mantrat från NH -frälsta, är det någon som gör något som inte faller innan för just den personens definition av NH så är det inte NH. Grattis du har löst problemet, alla som är snälla och justa mot sina hästar håller på med NH, drägget som inte gör det håller på med traditionell hantering :angel:
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Tror att alla har missuppfattat nakenheten. Jag har aldrig sagt att det inte är okej med sadel och träns. Vi har det skarpa bettet och de spetsiga sporrarna endast av en anledning - tvinga hästen att göra det den inte vill.

Nej, det skarpa bettet är till för att kunna ge finare signaler. Det kan även användas som maktmedel (som allt annat) - men ex ett kandar ger fler sätt att kommunicera med hästens mun än ett tränsbett. Frågan är alltså inte att det ska "göra ondare" utan att du ska kunna ge fler signaler. Det är därför det är framtaget, och därför man börjar rida på kandar efter att man först lärt sig rida på tränsbett och att hantera det.


Jag tror att vi kan få den att göra det vi vill genom att ta över ledarskapet, och det är det jag syftar på. En naken häst kan vara en olycklig häst om du slår den eller på annat sätt behandlar den illa.

En naken nh-dominerad häst kan göra precis vad du vill - det betyder inte per automatik att den är "glad". Bara att den lärt sig att den aldrig kommer undan hur mycket den än flyr.

Det finns duktiga nh-människor, och det finns riktigt obehagliga nh-människor som på direkt grymma sätt tvingar fram underkastelse. Det behövs inte en massa hjälpmedel för att göra sådant. Så fort jag hört detta med att "bli ledare så löser sig hästens problem och den blir blir trygg och lätthanterlig" så drar jag öronen åt mig. Inlärd hjälplöshet är inte detsamma som en glad häst.

Nu känner jag inte dig och vill inte antyda att du ägnar dig åt något sådant. Vad jag vill framföra att en metod inte är "snällare" bara för att man använder "extrasnören".


Så att både du och ni andra inte tror att det är det jag menar. Om man inte förstår vad NH betyder så förstår jag att ni inte förstår hur jag menar. Kort sagt så tror jag att OM du kan ta över ledarskapet på din häst, vilket man måste veta hur man gör, så får du en häst som följer dig blint och litar på dig. Och en häst som litar på dig gör det du vill för att du är hans bästa kompis. Då behöver du verken sporrar eller skarpa bett. Det har inte varit någon mening att trampa på någon.

Det finns en enorm massa olika nh-varianter - så kan du inte förklara hur du ser på nh då? Eller är det vad du försöker göra i denna tråd?

En häst som "följer mig blint" är inte (som jag ser det) en glad häst som är min kompis, utan är en häst som inte vågar ta initiativ. "Min kompis" är en häst som agerar och kommunicerar med sin omgivning.


Jag tycker att det viktigaste är att man tror på det man gör, men att man ifrågasätter det man gör och inte bara kör i gamla invanda mönster.


Det håller jag med om helt!

Om ni uppfattat "följer en blint" med underkastelse har jag formulerat mig fel. Syftade inte på en häst som följer dig utan protest. En nh tränad häst ifrågasätter hela tiden ditt ledarskap. Men den litar på att det du talar om för hästen stämmer och att du inte utsätter den för någon fara.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Jag håller med dig helt och hållet. Det finns många som tror sig veta vad nh handlar om och som du säger läser i böcker och tror de är färdigutbildade efter en nh-kurs. Själv anser jag inte att man kan nh förrän man är en utbildad nh tränare.

Den som tror att den är kan allt om hästar vet väldigt lite, den som tror att man bara kan lära sig om hästmanaskap (vi kan ju hålla oss till svenska) genom att gå kurser och bli NH tränare är väl snarast hjärntvättad. Det finns många vägar att gå. Hur lärde sig folk innan det fanns kurser tror du?
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Många som använder de hjälpmedel du säger "tvingar" hästen (skarpa bett, sporrar, hjälptyglar m.m.) tävlar och har ambitioner att tävla högre. Våra hästar är alltså idrottsmän och vi är förutom deras vänner också deras "personliga tränare". Vi lägger upp ett träningsschema och tränar hästen successivt hårdare för att ju mer den orkar så behöver vi lägga upp ribban för att hästen ska bli starkare om den ska komma till en klass högre. Precis som träning för människor som tränar en viss idrott och har ambitioner att komma högre. :)

Skarpa bett, sporrar hjälptyglar m.m. år sånt kan behövas för att hjälpa hästen på vägen i träningen. Dels är det för att förfina våra hjälper men också för att vägleda hästen när den inte förstår eller för att pusha den att orka träna vissa delar av dagens träningspass som kanske känns motigt för hästen den dagen.
Precis som idrottsmän. Idrottsmän hoppar inte upp ur sängen varje dag och tänker "åh vad härligt det ska bli att träna idag" utan de behöver vägledning och ibland push och motivation av en personlig tränare. Men de älskar inte sin sport och det de gör mindre för det.

Så är det ju med många tävlinghästar idag. De är avlade av topphingstar och har i blodet att vilja t.ex. hoppa och visa upp sig. Då är det vår uppgift (om vi nu har ett sånt intresse och har köpt en sån häst) att hjälpa dem dit.

Det får låta hårt men det är ingen som kommer till toppen (eller en hög nivå) varken människor eller hästar, av endast mysig och lätt träning.

Kram från Sammetsflickan :)

Jag förstår precis hur du menar! Det är precis såhär den traditionella ridningen fungerar och vill man tävla går det inte att köra nh helt och hållet. Regelverket vid tävling är inte öppna för en annan typ av ridning än den traditionella. Vi i Sverige har inte kommit så långt inom nh om man jämför med länder som t.ex USA. Vilket gör att många vet inte över huvudtaget vad det handlar om. Det är säkert därför jag får så extrema protester efter det här inlägget.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Återigen, det är löjeveckande att tro att alla protester mot NH beror på okunskap. Inte undra på att folk tar avstånd och betraktar det som en sekt (tar avstånd från frälsta utövare alltså, horsemanship i en eller annan tappning håller de flesta på med).
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 821
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
808
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 589
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp