Bukefalos 28 år!

Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

- Skötargång
- Separat spolspilta
- Högt tak
- Vändbara krubbor eller foderautomater
- Lättsopat golv utan några gömda vråer samt halkfritt
- Bra ventilation
- Stora boxar med höhäckar
- Vattenhink med möjlighet att lyfta av för rengöring, hänga tillbaka hinken och fylla på vatten
- Vattenkopp
- Skjutdörrar
- Nära till kasa
- Bra belysning
- Stort förvaringsutrymme
- Separat tvätt och torkrum
- Toalett
- Selkammare

Det är typ detta jag behöver för ett komplett stall :p
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

En sak som jag tycker är viktig, och som är svår att ändra på om det blivit fel, är att stallgolvet har bra avrinning. I mitt gamla stall hade någon lagt ner mycket möda på att gjuta ett bra golv, och det uppskattade jag jättemycket. Det var liksom grunda rännor på var sida om stallgången, och så lutade boxgolven svagt ner mot rännorna. Det här innebar att stallet torkade fort när man högtryckstvättade det, och om någon häst spillde ut sin vattenhink så rann vattnet ner i stallgången i stället för att förstöra hela bädden. Det gick också lätt att spola gången med vattenslangen i lertider för att bli av med damm, eller spola ett boxgolv utan att vattnet rann in till grannen.
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Vårat stall är ganska lättarbetat... dels av flera redan nämnda anledningar, men också att vi har höskullen direkt ovanpå. Vi har byggt två skåp som går upp till taket, där vi har ner hö och halm. På så sätt behöver vi bara fylla hö och halm några dagar i veckan och behöver inte gå upp på höskullen varje dag.

Sen har vi stängslat från hagen ända fram till dörren. Vilket gör det lättare vid in- och utsläpp. :bump:
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 461
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 469
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
683
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp