Bukefalos 28 år!

Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

M

MamaJustify

Letar med ljus och lykta efter hus med stall och vad tycker ni är viktigt i ett stall som gör det lättarbetat osv. skriv på inget är för litet eller för dumt att ta upp!!
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Hej!

I min värld är det när man slipper skottkärror vid mockningen (dvs mockningsluckor i boxarna), när hästarna har vattenhinkar med antingen flottör eller kran i varje box, så man slipper släpa vatten. Det ska vara nära både sommar- och vinterhagar och finnas många olika smarta förvaringmöjligheter för saker (förra stallet fick jag plats med mer eller mindre alla saker jag hade på förrförra stallet, trots att utrymmet på förrförra var som en mindre "walk-in-closet" och förra stallet vara hade en minimal sadelkammare och sen små hyllor utsatta lite varstans i stallet.

Sen att jag föredrar lösdrift är en annan sak;-).

/Lavinia
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Föredrar lösdrift men i stall vill jag ha så man kan släppa ut hästarna direkt i hagen. Vatten i stallet - som helst inte ska frysa på vintern. Inte för långt och krångligt att fylla på vatten i hagen.
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Utrymme, vatten och lättmockad är de viktigaste bitarna för mig. Utrymme att förvara saker på, ordentligt för upphägning av läder. Bra utrymmen för att torka blöta täcken och skydd. Vatten i eller vid box som ej fryser och lätt att transportera till hagar. Möjlighet till varmvatten för tvättning av små smår, lera osv. Inte nödvändigtvis spolspilta. Lättmockat, inga rangliga ramper som skall upp/ner/över till gödselstacken.
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Bra ljus. Både i stallet, ut till hagarna och ut till gödselstan.
Inga boxdörrar som slår i varandra utan att alla kan vara helt öppna samtidigt, helst skjutdörrar.
Bra hagar nära stallet. Gärna ordentligt hårdgjorda vinterhagar så att man slipper leran.
Vattenkran i varje box så att man kan fylla hinken på plats.
Tillräckligt breda uppställningsplatser. Helst där man slipper spring från andra om stallet är stort. Man ska inte behöva flytta hästen flera gånger utan hovslagaren ska kunna arbeta i lugn och ro.
Spolspilta.
Bra ventilation.
Bra gödselstad så man slipper riskera att välta med kärran.
Uppvärmd sadelkammare med bra förvaring.
Speciellt torkrum för täcken.
Bra förvaring för foder, både kraftfoder och grovfoder.
Bra utrymme för hö/ensilagevägning.
Möjlighet att värma upp stallet om det blir väldigt kallt på vintern så man slipper mocka i stelfrusen skit.
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

När jag jobbade inom travet hade vi skötsel"spiltor" där allt fans (utan blöta täcken, vagnar och vatten) som man behövde för att göra klar hästen före och efter träning så man slap springa runt för att hämta det man skulle ha och man hade gången fri.

Har även varit i gamla stall där man har spolplatsen i ett rum så man kan stänga om sig för att det inte skall bli så fuktigt i stallet.

Kram
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Mmmm, här kan man få drömma fritt ...:laugh:

* Vatten som inte fryser. Nummer ett i prioritet för mig, som hackat alltför mycket is de senaste vintrarna. Det ska vara isfritt vatten både ute och inne.

*Bred stallgång så man slipper klämmas mellan hästar och boxdörrar och slipper manövrera skottkärran kors och tvärs för att komma fram. Viktigt.

* En upphöjd plattform för hösilage/hö- balarna så man slipper stå dubbelvikt när man tar loss hö.

* Gödselstan nära stallet och väldigt lätt att köra upp på!

* Stora lätta skottkärror med plats för mycket gödsel och mycket hö när man ska portionera ut.

* Uppvärmd sadelkammare förstås ... och möjlighet att ha runt nollan i hela stallet vintern igenom ...
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Har just nu:
- 10 kvm box
-Trång spolspilta där alla måste förbi för att nå lada och sadelkammare :mad:
- Boxar i trä som gnags/sparkas sönder...
- Lite för dålig ventilation vintertid enligt mitt tycke i varje box
- Dålig förvaring för foder, ladan är riktigt gammal...
- Möjlighet värma upp stallet snabbt :)
- Varmt och kallt vatten indraget, med vattenkoppar i boxarna :)
- Nära till hagarna :)

Skulle jag bygga nytt så är min önskelista följande:
- Stora boxar dvs större än 10 kvm med bra ventilation till varje box. Helst murade boxar utan galler. Snyggt och hållbart, lätt att spola av, hästarna kan nosa lite grann på varandra på så vis också om man så önskar annars möjlighet att sätta upp galler mot ett håll.

- Avgränsat område för spolspilta som går att stängas för med bra ventilation, det kommer då inte onödig fukt in i stallet.

- Ej kallstall. Ska finnas möjlighet att snabbt värma upp stallet för hovslagare och vet besök, om än bara begränsat område. Vill även ha sk köldridå för att förhindra att kylan kommer in vid öppna dörrar på vintern håller flugarna borta dessutom sommartid.

- Kall och varm vatten i stallet eller i anslutning till spolspiltan som nämndes ovan. Bra avlopp som är lätt att rensa, gärna med "skit/smuts uppfångningsgaller" över.

- Egna vattenkoppar i boxarna, tungt att bära vattenhinkar längre sträckor, går bra när man är yngre men när man som jag har brutit armen några gånger så känns det...

- Sadelkammaren behöver inte vara gigantisk men den ska rymma två sadlar och två tränshållare för varje häst. Plats för en sadelbock så att det är lätt att putsa av utrustning i värme och man slipper frysa om fingrarna ute i stallet på vintern då det ska göras. Gärna mindre tvätthörna för att skölja av händerna och rengöring. Bra med hängare för att utnyttja ytan maximalt. Fördelen med att inte ha alltför stort är att man inte kan spara på för mycket och man måste ha ordentlig ordning för att det ska snyggt ut. Bra golv, ett måste så att det går lätt att sopa/svabba. Ingen lyx förövrigt det ska vara lättstädat. Ingen fika hörna, blir bara gruff om vem som ska städa upp efter smulor etc...:crazy:

- Sen skulle jag vilja ha vattenkran på utsidan av stallet nära hagen. Saknar det nu.

- Bra lyse inne och ute.

- Bra foderförvaring dvs lätt att lasta in och komma åt både utifrån som innifrån stallet.

- Nära till vinter och sommarhage och ridbana.

Det var min önskelista men nu har man det inte så men vi har fint ändå :)
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Smarta lösningar för både häst och människa. Där man har tänkt "ett steg längre" inte bara tar nått som är snyggt lr billigt. Finns ju en ridskola i södra Sthlm där de har byggt väldigt fint, stort ljust och luftigt och gjort det lättarbetat.
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Jag vet i princip bara ett stall som jag tycker är riktigt lättskött så skulle jag köpa stall för att ha inackorderingar skulle jag tänka till.

Stallet är sammanhängande med 16 boxar.
Gummimattor i samtliga boxar så spån/torvförbrukningen är minimal och det tar kanske lite mer än en timma att mocka alla boxarna. Gödselstaden nås enkelt genom att man tippar direkt ut från en stalldörr ner på gödselstacken som ligger ett par meter ner. Skjutdörrar till alla boxar.

Spolspilta med varm och kallvatten finns.

I samtliga boxar finns vattenkopp.

Alla vinterhagar är grusade vid ingången, flotör finns samt en "skål" där man lägger lunchhö osv. Stolparna består av underhållsfritt järn som är fastmurade i marken.

Sommarhagarna har tunnor med automatisk påfyllning.

För utfodring används en rundballsupprullare, man trycker på en knapp har en kärra under så fylls kärran med hö. Denna drar man genom stallet när man fodrar alla hästarna samt även ut till hagarna vid lunch.

Toalett finns.

Sadelkammare med ett skåp till varje häst där man får plats med daglig utrustning + lite till. Övrig extrautrustning förvaras i olika hyllor en trappa upp.

Paddock och ridhus finns.

Det jag hade kunnat önskat var separata skötselplatser där man inte står i vägen när folk ska in och ut med sina hästar men i det stora hela är det smidigt.
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Jag vet i princip bara ett stall som jag tycker är riktigt lättskött så skulle jag köpa stall för att ha inackorderingar skulle jag tänka till.

Stallet är sammanhängande med 16 boxar.
Gummimattor i samtliga boxar så spån/torvförbrukningen är minimal och det tar kanske lite mer än en timma att mocka alla boxarna. Gödselstaden nås enkelt genom att man tippar direkt ut från en stalldörr ner på gödselstacken som ligger ett par meter ner. Skjutdörrar till alla boxar.

Spolspilta med varm och kallvatten finns.

I samtliga boxar finns vattenkopp.

Alla vinterhagar är grusade vid ingången, flotör finns samt en "skål" där man lägger lunchhö osv. Stolparna består av underhållsfritt järn som är fastmurade i marken.

Sommarhagarna har tunnor med automatisk påfyllning.

För utfodring används en rundballsupprullare, man trycker på en knapp har en kärra under så fylls kärran med hö. Denna drar man genom stallet när man fodrar alla hästarna samt även ut till hagarna vid lunch.

Toalett finns.

Sadelkammare med ett skåp till varje häst där man får plats med daglig utrustning + lite till. Övrig extrautrustning förvaras i olika hyllor en trappa upp.

Paddock och ridhus finns.

Det jag hade kunnat önskat var separata skötselplatser där man inte står i vägen när folk ska in och ut med sina hästar men i det stora hela är det smidigt.
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Jag har foderhästen i ett lättjobbat stall tycker jag.
Det är bra belysning och gott om plats.
Lång rak stallgång med boxar på båda sidorna, och nog med uppbindningsplatser för hälften av hästarna (vi är 10 st i stallet). Vid varje box finns sadel-och tränshängare. Alla grimmor hänger lättåtkomliga med grimskaftet fastsatt på respektive box.
Vi har ett rum för torkning av täcken, där varje häst har två galgar med namn på. Varje häst har även en plats på väggen i stallet för sina täcken.
Ingen av hästarna är otäck att hantera vid utsläpp. Alla ägarna är trevliga.
Toalett finns.
Gödselstacken nås genom en dörr med ramp i ena änden av stallet så man slipper ut och klafsa med kärran. Gödselhögen är under tak.
Spån har vi i en container precis utanför.
Alla boxar har fungerande vattenkoppar.

Fick jag önska mera skulle vi ha en bättre lösning för rundbalar - nu rullar vi dom för hand om dom inte väger bly, då pratar vi snällt med våran bonde så flyttar han dom åt oss.
Foderkammaren skulle behöva belysning.
Vattna hästarna ute hade kunnat vara enklare - vi drar ut en lång slang på sommaren och kör vattendunkar på vintern.
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Jag skulle vilja ha ett stall med 2 dörrar i varje box en till en stallgång och baksidan till hagen. Det tar tid att leda hästar till hagar och tänk vad skönt om de kunde gå in själva om de ville.
Prio 2 lättmockat med mockningsluckor.
Prio 3 stora hagar som inte blir leriga och hästarna motionerar sig själva så de inte måste ridas varje dag
Prio 4 ridhus
Prio 5 spolspilta
Prio 6 Smidig foderhantering med hö/ensilage och kraftfoder
Prio 7 staket med stolpar som sitter med betong och som inte behöver bytas mer än vart 40 år
Prio 8 gärna anställd personal
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Det beror på hur stort stallet är. Är det meningen att det ska vara verksamhet och mer än 7-8 st boxar hade jag lätt satt på vändbara krubbor så att jag slapp öppna boxdörrarna vid fodring. De är sjukt smidiga att arbeta med.

För att göra det lättmockat hade jag använt mig av högaller/höhäckar i boxarna där man slänger in grovfodret. Då slipper man grovfoder i hela boxen sen. Jag vill att mina hästar ska äta mycket grovfoder. Men det ska ätas, det ska inte trampas runt.

Givetvis automatiskt vatten till alla. Helst ur större kärl än en vattenkopp.

Mockningsluckor tycker jag är lite överkurs faktiskt. Jag har jobbat i många stall i mina dagar och det enda jag vill ha är att gödselstacken är någorlunda nära stallbyggnaden.

Spolspilta är jätteviktigt för mig. Och då med bra uppbindningsmöjligheter så man slipper stå och hålla i hästen.

Torrt och rent. Inte lerigt. Spendera pengar på att asfaltera eller lägga betong på gårdsplan etc! Och dränera hagar så att de inte blir gyttjepölar. Det är inte snällt mot hästarna och det är inte snällt mot människorna som ska jobba med det.
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Det beror på hur stort stallet är. Är det meningen att det ska vara verksamhet och mer än 7-8 st boxar hade jag lätt satt på vändbara krubbor så att jag slapp öppna boxdörrarna vid fodring. De är sjukt smidiga att arbeta med.

För att göra det lättmockat hade jag använt mig av högaller/höhäckar i boxarna där man slänger in grovfodret. Då slipper man grovfoder i hela boxen sen. Jag vill att mina hästar ska äta mycket grovfoder. Men det ska ätas, det ska inte trampas runt.

Givetvis automatiskt vatten till alla. Helst ur större kärl än en vattenkopp.

Mockningsluckor tycker jag är lite överkurs faktiskt. Jag har jobbat i många stall i mina dagar och det enda jag vill ha är att gödselstacken är någorlunda nära stallbyggnaden.

Spolspilta är jätteviktigt för mig. Och då med bra uppbindningsmöjligheter så man slipper stå och hålla i hästen.

Torrt och rent. Inte lerigt. Spendera pengar på att asfaltera eller lägga betong på gårdsplan etc! Och dränera hagar så att de inte blir gyttjepölar. Det är inte snällt mot hästarna och det är inte snällt mot människorna som ska jobba med det.

Varför är spolspilta jätteviktigt?
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Jag tänker på vad som tar tid i "mitt" stall idag och hur man skulle kunna ändra det.

1. Hagarna nära stallet. Helst så att man kan öppna boxdörren och släppa ut dem direkt från stallet till hagen.
2. Smidigare foderhantering, ex foderautomater. Just nu gör vi iordning hinkar med kraft samt IKEAkassar med hö, det känns inte vettigt ur tidssynpunkt, tar lång tid och är krångligt! Helst skulle jag vilja att alla hästarna hade ett finmaskigt hönät som räckte iaf över natten.
3. Sopmaskin!!!

Vi har ingen lera, ingen is och så har vi bädd i varje box, så mockningen går snabbt, annars hade det varit med på min lista också.
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Glömde foderautomater på min lista, skulle vilja ha både för hö och kraftfoder.
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Man skulle kunna göra listan på bra saker hur lång som helst. Men om man ska vara lite realistisk, då det i verkligheten inte är så många "privatstall" som har allt det där man vill ha, så listar jag iaf några basic saker som är viktiga för mig och som jag kommer titta efter den dagen jag kanske köper en egen gård!

- Rymligt! Stallet måste vara rymligt och smidigt att röra sig i och golvet ska helst vara så lättsopat som möjligt, inga små trånga vrår dit borsten inte ryms osv. Stallet behöver inte vara så stort i sig självt, men utrymmet utanför boxarna ska vara stort nog att kunna ha en fullvuxen häst uppbunden och man ska kunna pyssla med den utan att det ska kännas trångt!
- Bra möjligheter för att hänga upp krokar och andra förvarings-hjälpare. Med andra ord föredrar jag om alla boxarna på är ena sidan och det på andra sidan finns en öppen vägg där man kan ha saker.
- Högt i tak! Under min barndom växte jag upp med min häst i ett 30-tals stall, dvs oerhört lågt i tak. Tur att våra hästar inte var så stora..
- Skjutdörrar, inte svängdörrar. Svängdörrar passar bra för uteboxar och engelska stall, inte för inomhusboxar.
- Golvet i stallet får gärna vara preparerat så det inte är helt slätt utan ytan är ojämn (t.ex att man borstat betongen med en grov kvast innan det torkat helt). Vintertid när hästarna kommer in med snöstyltor blir ett helslätt betonggolv såpahalt.. Bättre att man får borsta lite extra för att få det rent än att hästarna halkar omkull i stallgången...
- Ett fönster i varje box är trevligt, gärna så det går att öppna och hästarna kan titta ut.
- En bred och bra stalldörr. Man ska inte behöva bli klämd i dörren när man går ut, eller vara rädd att sadeln skrapas mot dörrposten!
- Behaglig belysning!
- Hagar i nära anslutning till stallet.
- Får gärna finnas bra uppbindningmöjligheter utanför stallet.
- Kran med både varmt och kallt vatten i stallet.
- Bra ventilation! Det får inte bli för fuktigt inne i stallet och luften ska cirkulera på ett bra sätt!
- Gödselstack eller gödselcontainer måste finnas nära tillgängligt så man slipper gå allt för långt med en full skottkärra, speciellt mitt i vintern när det är kallt och jobbigt.
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

Varför är spolspilta jätteviktigt?
För att jag tvättar mina hästar en del när de är igång. Då vill jag ha en vettig stans att kunna göra det. Jag kan tänka mig utomhus också, men det får inte vara grusunderlag, utan asfalterat eller betong så det inte skvätter.
 
Sv: Hur ser ett "lättarbetat" stall ut för er?

ett ljust och fint stall med bra ventilation och högt i tak, varm och kall vatten, stor sadelkammare och lätt städat foder rum. toalett och tvättmaskin är ett stort plus!

det ska också finnas;

vändbara krubbor
gummi mattor i varje box
skjut dörrar
gummi matta i gången
skötsel platser som inte är mitt i stallgången
spol spilta
lätt tömd gödselplatta

och såklart flera stallskötare som gör allt :heart
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 461
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 472
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
683
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp